2021-03-15, 15:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att du kan ha rätt i ditt antagande.

Den halshuggne mannen kan mycket väl ha varit en kriminell person som kom att avrättas. Havet ansågs som den bästa platsen att göra sig av med vederbörande. Antingen skulle kroppen då hamna på havets botten eller kunna driva med strömmarna och då förhoppningsvis till ett annat land.

Vad som möjligen inte direkt talar för det är väl kanske att kroppen borde kunna antas va i ett bedrövligare stadium av upplösning om den farit runt länge. Man kunde anta att det skulle ha påpekats. Vitsen med nån dumpning från ett skepp skulle ligga i att det kunde ha skett närmre i tid. Detta utesluter fördtås inte det förra helt o hållet, det kan ju fortfarande vara sådan sorts likvidering, men dumpning från en båt lite längre ut.
Citera
2021-03-15, 17:23
Medlem
Lonnrots avatar
Det här är ett långskott, men för utförlighetens skull.

Det finns ett tillbud i mars 1978 som stämmer i tiden. Här får man då sen använda sin fantasi kanske (eller ta reda på mer...)

Det kunde legat i spoiler, men skumma till fet o kursiv:

Ett fartyg med otur
Den polska stavningen för fartygets namn var M/S Jan Heweliusz. I Sverige har det kommit att bli känt som Jan Hevelius eller Jan Havereliutz på grund av de många olyckorna som hon hann vara med om. Fartyget levererades i juli år 1977 till Polskie Linie Oceancizne i Gdynia, Polen. Precis som systerfartyget Mikolaj Kopernik skulle hon användas på sträckan Swinoujscie—Ystad med syftet att frakta motortrafik mellan Polen och Sverige. Jan Hevelius var speciellt inriktad på att frakta lastbilar och tåg. Hon var inget passagerarfartyg utan kunde endast ta emot 36 passagerare i 36 små hytter. Fartygets jungfrutur skedde i juli 1977.

Den första olyckan
Bara en månad efter jungfruturen krockade Jan Hevelius med kajen i Swinoujscie och rev upp ett ca 10 meter stort hål i skrovet. Nästa olycka skedde i mars 1978 när fartyget fick 45 graders slagsida på grund av fellastning, men denna gången gick det att räta upp henne igen.

[Det framgår inte var skeppet då befann sig; möjligen vid kaj nånstans]

I december 1981 fastnade den aktre rampen då fartyget skulle lägga till i hamnen. Fyra månader senare, mars 1982, fick Jan Hevelius maskinhaveri ute till havs. ”

Etc. Fem allvarliga tillbud till fram till 1986. Och sen förlisning 1993.

http://www.titanicnorden.com/skepp/janh.html
Senast redigerad av Lonnrot 2021-03-15 kl. 17:26.
Citera
2021-03-15, 18:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avrättad ute till havs och sedan dumpad?

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad som möjligen inte direkt talar för det är väl kanske att kroppen borde kunna antas va i ett bedrövligare stadium av upplösning om den farit runt länge. Man kunde anta att det skulle ha påpekats. Vitsen med nån dumpning från ett skepp skulle ligga i att det kunde ha skett närmre i tid. Detta utesluter fördtås inte det förra helt o hållet, det kan ju fortfarande vara sådan sorts likvidering, men dumpning från en båt lite längre ut.

Naturligtvis kan det ha handlat om en dumpning ute till sjöss från en båt ännu närmare Öland.

Kan mycket väl ha varit som så att mannen i fråga "bjöds på en båttur" kanske från någon av de tidigare omnämnda länderna. Han kan då ha varit livet men kan lika gärna ha varit avrättad innan båtresan.
Citera
2021-03-15, 19:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Naturligtvis kan det ha handlat om en dumpning ute till sjöss från en båt ännu närmare Öland.

Kan mycket väl ha varit som så att mannen i fråga "bjöds på en båttur" kanske från någon av de tidigare omnämnda länderna. Han kan då ha varit livet men kan lika gärna ha varit avrättad innan båtresan.

Ja huruvida han levde i så fall är väl en smaksak. Möjligen också beroende på typ av båt. Lemlästningen har ju lätt industriell karaktär och kan ju ha krävt olika typer av resurser vid olika steg i utförandet, som kanske inte just alla båtar inbjuder till, medan andra desto mer. Samtidigt kan nog kanske inte ett mycket småskaligt utförande helt räknas bort, om kroppen huggits upp redan i land. Jag föreställer mig att övriga kroppsdelar sänkts eller sjunkit och försvunnit sålunda, men de kan ju n-vis också ha bränts eller ngt annat som format o karaktär möjliggjort. Torson kan ha sjunkit men flutit upp igen. Just detta att torson inte förblivit på botten (eller aldrig sjunkit) kan kanske vara en aning talande vad gäller gränserna för dumpningens utförande. Det verkar ha saknats förmåga, eller vilja, att få den att förbli på havsbotten.
Citera
2021-03-15, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
M/S Jan Heweliusz - det olycksdrabbade fartyget.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det här är ett långskott, men för utförlighetens skull.

Det finns ett tillbud i mars 1978 som stämmer i tiden. Här får man då sen använda sin fantasi kanske (eller ta reda på mer...)

Det kunde legat i spoiler, men skumma till fet o kursiv:

Ett fartyg med otur
Den polska stavningen för fartygets namn var M/S Jan Heweliusz. I Sverige har det kommit att bli känt som Jan Hevelius eller Jan Havereliutz på grund av de många olyckorna som hon hann vara med om. Fartyget levererades i juli år 1977 till Polskie Linie Oceancizne i Gdynia, Polen. Precis som systerfartyget Mikolaj Kopernik skulle hon användas på sträckan Swinoujscie—Ystad med syftet att frakta motortrafik mellan Polen och Sverige. Jan Hevelius var speciellt inriktad på att frakta lastbilar och tåg. Hon var inget passagerarfartyg utan kunde endast ta emot 36 passagerare i 36 små hytter. Fartygets jungfrutur skedde i juli 1977.

Den första olyckan
Bara en månad efter jungfruturen krockade Jan Hevelius med kajen i Swinoujscie och rev upp ett ca 10 meter stort hål i skrovet. Nästa olycka skedde i mars 1978 när fartyget fick 45 graders slagsida på grund av fellastning, men denna gången gick det att räta upp henne igen.

[Det framgår inte var skeppet då befann sig; möjligen vid kaj nånstans]

I december 1981 fastnade den aktre rampen då fartyget skulle lägga till i hamnen. Fyra månader senare, mars 1982, fick Jan Hevelius maskinhaveri ute till havs. ”

Etc. Fem allvarliga tillbud till fram till 1986. Och sen förlisning 1993.

http://www.titanicnorden.com/skepp/janh.html

Ja det polska fartyget M/S Jan Heweliusz kommer jag väl ihåg.

Ett fartyg som verkligen råkade ut för mycket olyckor. Den här olyckan i mars 1978 ligger s. a. s. rätt i tiden när det gäller det otäcka fyndet i Degerhamn. Skulle ha varit intressant att veta var fartyget befann sig. Jag har dock inget minne av hur många personer som omkom?

Fast den person som upphittades hade ju huvud, hals och underarmar avhuggna. Tror inte att detta kunde ha skett vid en olycka.
Citera
2021-03-15, 22:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ett fartyg som verkligen råkade ut för mycket olyckor. Den här olyckan i mars 1978 ligger s. a. s. rätt i tiden när det gäller det otäcka fyndet i Degerhamn. Skulle ha varit intressant att veta var fartyget befann sig. Jag har dock inget minne av hur många personer som omkom?

Fast den person som upphittades hade ju huvud, hals och underarmar avhuggna. Tror inte att detta kunde ha skett vid en olycka.

Njae. Kanske inte. Men rätt så klämd borde man väl kunna bli på en tåg- o bilfärja som lutar 45 grader... Måste nästan vara vid kaj det. Olyckor kan förstås hända var som helst...
Citera
2021-03-15, 23:05
Några tankar. Rysk/baltisk sjöman som druttar i plurret från någon fiskebåt eller transportfartyg. Ligger och guppar runt i havet en tid, varpå småfisk och framförallt ål äter på hans yttre extremiteter så att dessa helt enkelt ramlar av. Det finns många fall beskrivna där man har hittat ilandflutna gymnastikskor med foten kvar i, men utan spår av resten av sjömannen. Då har fiskar och ålar förklarats skyldiga, de äter så mycket det går och sedan spolas sko och fot iland på nån strand och röner uppmärksamhet.

Min gissning är att Sergei ramlade i på fyllan och sedan fick hans fru hemma i Sovjet ett dödsbud och det fick vi i Sverige aldrig veta. Någon vecka senare dök kroppen upp på Öland och fastnade i lågvattnet. Ingen vet någonting och Sergei hamnar i en omärkt grav i Sverige. Eller ja, det mesta av honom.

Ockhams rakkniv.
Citera
2021-03-16, 12:46
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Citat:

Det var inga skadade eller omkomna i olyckan 1978 enligt Fakta om fartyg.
http://faktaomfartyg.se/jan_heweliusz_1977.htm

Orsaken till slagsidan var fellastning, så det bör ha hänt vid kaj i Ystad eller i Swinoujscie.
Men olycksplatsen står inte angiven så det är vad jag spekulerar.
Citera
2021-03-16, 12:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade inget att göra med olyckan 1978.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyvla-en-ulk
]Det var inga skadade eller omkomna i olyckan 1978 enligt Fakta om fartyg.[/b]
http://faktaomfartyg.se/jan_heweliusz_1977.htm

Orsaken till slagsidan var fellastning, så det bör ha hänt vid kaj i Ystad eller i Swinoujscie.
Men olycksplatsen står inte angiven så det är vad jag spekulerar.

Stort tack för den här informationen.

Då är det klargjort att den stympade kroppen i Degerhamn inte hade något att göra med olyckan med Jan Heweliusz 1978 eftersom dessbättre inga omkom.
Citera
2021-03-16, 15:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Stort tack för den här informationen.

Då är det klargjort att den stympade kroppen i Degerhamn inte hade något att göra med olyckan med Jan Heweliusz 1978 eftersom dessbättre inga omkom.

Då var det utrett. Jag ber om överseende med om det föreföll långsökt att dra upp JanH. Jag tänkte väl högt lite. Tyckte idén med fartygstillbud vid tidpunkten hade något för sig allmänt sett; ger det ngn ngn (annan) idé eller reflektion så är ngt vunnet.
Citera
2021-03-16, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror mer på att denne man blev utsatt för ett mycket grovt brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Några tankar. Rysk/baltisk sjöman som druttar i plurret från någon fiskebåt eller transportfartyg. Ligger och guppar runt i havet en tid, varpå småfisk och framförallt ål äter på hans yttre extremiteter så att dessa helt enkelt ramlar av. Det finns många fall beskrivna där man har hittat ilandflutna gymnastikskor med foten kvar i, men utan spår av resten av sjömannen. Då har fiskar och ålar förklarats skyldiga, de äter så mycket det går och sedan spolas sko och fot iland på nån strand och röner uppmärksamhet.

Min gissning är att Sergei ramlade i på fyllan och sedan fick hans fru hemma i Sovjet ett dödsbud och det fick vi i Sverige aldrig veta. Någon vecka senare dök kroppen upp på Öland och fastnade i lågvattnet. Ingen vet någonting och Sergei hamnar i en omärkt grav i Sverige. Eller ja, det mesta av honom.

Ockhams rakkniv.

Visst kan detta vara möjligt som du tar upp men personligen tror jag inte på det scenarit.

Kvarlevorna som upphittades 1978-05-05 saknade hals, huvud och båda underarmarna vid armvecken. Fötterna saknade de främre delarna, så här skulle det kunna ha varit fiskar som varit framme. Att fiskar ha varit framme och ätit upp de saknade kroppsdelarna tror jag inte på. Jag tycker mera det låter som att han utsattes för ett mycket grovt brott och sedan dumpades någonstans i Östersjön.

Än idag kan det finnas anhöriga till en man som försvann 1977-78 i Ryssland, Kaliningrad, de tre baltstaterna eller Polen som väntar på svar vad som egentligen hände.
Citera
2021-03-17, 12:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Visst kan detta vara möjligt som du tar upp men personligen tror jag inte på det scenarit.

Kvarlevorna som upphittades 1978-05-05 saknade hals, huvud och båda underarmarna vid armvecken. Fötterna saknade de främre delarna, så här skulle det kunna ha varit fiskar som varit framme. Att fiskar ha varit framme och ätit upp de saknade kroppsdelarna tror jag inte på. Jag tycker mera det låter som att han utsattes för ett mycket grovt brott och sedan dumpades någonstans i Östersjön.

Än idag kan det finnas anhöriga till en man som försvann 1977-78 i Ryssland, Kaliningrad, de tre baltstaterna eller Polen som väntar på svar vad som egentligen hände.

Kortast avstånd till annat fastland eller land (utöver Bornholm) ser ut att vara circa till hamnen Utska i Pommern, Polen. Det ser ut att vara under 25 mil, kanske 22...

Nu är det ju inte så strömmarna går men rent geografiskt. Och då närmsta sträcka för en båt som inte redan är ute på resa.

Rügen med Sassnitz o Puttgarden är ju nära som betydande hamnar.

Edit: jag fick en uppgift nu på att det är 20 mil mellan Utska och Ottenby. Fågelvägen.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-03-17 kl. 12:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in