2021-03-15, 16:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det kan ju vara så att sms & liknande, från kvinnan som anmälde honom, fick honom att förstå vartåt det barkade.
Det är såklart en möjlighet, men jag vill tro att någon skvallrat...
Citera
2021-03-15, 16:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad är det med sociala medier som gör att i övrigt (förmodligen) sansade människor gör så idiotiska saker? En hög domare som ’gillar’ ett inlägg som detta:
” Allt mitt stöd i denna vansinnesfärd inom vår totalt sinnesslöa rättsystem vi lever i.”

Att hon öht uttalar sig om en kollega/vän som med all sannolikhet kommer att åtalas för våldtäkt, redan det är omdömeslöst av en domare. Men detta är hål i huvudet.

Det är just den höga positionen inom rättsväsendet som gör att hennes val av personligt ställningstagande förefaller diskutabelt, känner jag.
Citera
2021-03-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Sannolikheten att just detta ämne skulle komma bara av random är noll.
GL har på något sätt fått detta utlagt, vilket egentligen är omöjligt med restriktioner, men tydligen inte för GL.

Är å andra sidan inte avvikande från den typ av innehåll som vanligen finns på hans blogg
Citera
2021-03-15, 16:56
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Obs att kvinnan normalt inte firar jul, hon brukar åka utomlands under jularna.

I vilka länder, kulturer eller religioner firar man inte Jul? Och där det samtidigt är ok att bli full?

judar, buddhister, ateistiska iranier/ bosnier/ albaner/ turkar passar in i den kategorin. sen finns ju specialare som jehovas vittnen, dom firar inte jul. osäker på om dom super.
Citera
2021-03-15, 17:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Billy Butt ger GL lite råd.....

" Så länge han kallas för Toppjuristen i media föreligger risken att han kan bli föremål för lögner och överdrivna ryktesspridningar i massmedia som sedermera kan påverka målsäganden såväl som eventuella vittnen och kanske även någon av ledamötera i en eventuell domstolsprocess.

Det kan bli förödande för den häktade mannens rättssäkerhet. Jag vet – det har hänt mig, och resultatet var minst sagt förödande!"

https://www.dagensjuridik.se/debatt/publicering-av-toppjuristens-namn-skulle-oka-hans-rattssakerhet/?fbclid=IwAR2iTZftci17zOjpqeqiuzuUeZXZY6b_Dacb9eKr 9SQuFotr2vvSd7EULqk

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Butts bestämda råd är att Lambertz ska träda fram i media omedelbums så fort restriktionerna lyfts. Ett välment råd, men är det så gott? Visserligen är Lambertz medievan men jag tvivlar på att han i så fall kommer att kunna hålla tyst om målet. Tänker att han kanske gör en Ebba och sätter sig ännu mer i klistret.

Att få stöd och råd av Billy Butt stjälper förmodligen mer än det hjälper någons sak, men Butt har rätt i sak över hela linjen.

Alla vet att det här handlar om Lambertz då han är såpass känd och ett antal personer kommer oavsett vad att anse att han begått brottet. Att offentligt ge sin bild av saken på ett så bra sätt som möjligt kan i huvudsak vara positivt för hans bild i offentligheten och för hans sak i domstolen om han inte begår några avgörande misstag. Nackdelen är förstås att det öppnar upp för mer skriverier ju mer han uttalar sig. Har Lambertz något mer betungande i bagaget som kan komma fram kommer han givetvis inte att tjäna imagemässigt på att träda fram, så det är en förutsättning att han inte har det också.

Rättssäkerhetsmässigt i det stora hela är det nödvändigt såväl att Lambertz omskrivs med sitt rätta namn i medierna som att målsäganden gör det. Allt annat är en snedvriden rapportering som ger en felaktig bild och tillrättalagd bild av vad som inträffat och vad som sker i processen och en form av propaganda påverkad av politisk bias istället för en beskrivning av verkligheten.

Även om helt öppen och kritiskt förutsättningslös rapportering med namn alltså är det allra bästa ur rättsäkerhetssynpunkt är det bättre med viss öppenhet för att ifrågasätta och granska statens åtal än ingen alls. Därför har Butt rätt ur den aspekten med, det är bättre att på så många sätt som möjligt få igång en diskussion utifrån den berättelse om händelserna som man hävdar om man anser att man är oskyldig och det hindrar rätt skött att tidningarna mindre nogräknat kan förvanska fakta till din nackdel, vilket påverkar rättegången till din nackdel.
Citera
2021-03-15, 17:21
Medlem
Public Enemys avatar
Är det dessa 2 det gäller?
https://www.svd.se/ny-dom-kan-stoppa-forbuden-mot-tiggeri
Citera
2021-03-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy

Nej, jag har uppfattat det som att Sunita var en utav hans tidigare adepter.
Citera
2021-03-15, 17:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Många verkar tror det. Men hon är advokat & det skulle vara märkligt om hon omnämndes som student.
Citera
2021-03-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
han säger inte att du inte kan läsa, utan att det är uppenbart att svenska inte är ditt förstaspråk.

"det straffbart området" låter kanske som en imponerande juridisk fras för dig, men för en svensk skaver det direkt

Ser mest ut som en autokorrekt av telefonen. Det ska stå det "straffbara området". Det används dagligdags i juridisk doktrin. Men vad har det med sakfrågan att göra?
Citera
2021-03-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Många verkar tror det. Men hon är advokat & det skulle vara märkligt om hon omnämndes som student.

Det kan mycket väl vara hon, efter lite mer läsning om henne från min sida. Hon verkar plugga nån kurs i Budapest gällande juridik och romers historia. Därför kan hon ju benämnas som student.

Edit; länk till artikel om påstådda BO

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2019/nummer-8-2019-argang-85/advokatdrommen-vacktes-bland-barnen-i-kloakerna/
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2021-03-15 kl. 17:35.
Citera
2021-03-15, 17:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det kan mycket väl vara hon, efter lite mer läsning om henne från min sida. Hon verkar plugga nån kurs i Budapest gällande juridik och romers historia. Därför kan hon ju benämnas som student.

Edit; länk till artikel om påstådda BO

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2019/nummer-8-2019-argang-85/advokatdrommen-vacktes-bland-barnen-i-kloakerna/
Man kan ju inte utesluta att media skojat till det för att dölja identiteten.

Men det finns mycket där som talar emot målsägarbiträdets uppgifter om att dom bara träffats någon enstaka gång på lokal tidigare.
Före detta justitierådet Göran Lambertz är Sunita Memetovics vän och mentor. De träffades första gången på alumnidagen i Uppsala år 2012, då Göran Lambertz höll ett seminarium om romska frågor.

– Att ha ett före detta justitieråd som mentor har hjälpt mig väldigt mycket för att utveckla min juridiska kompetens. Göran är pensionär nu och när han gratulerade mig till advokattiteln skojade han och sa att nu kan jag bli hans mentor.

Tillsammans skrev Lambertz och Memetovic i december i fjol en debattartikel i Expressen där de menade att ett tiggeriförbud, som nu införts i flera svenska kommuner efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen, kan strida mot yttrandefriheten i Europakonventionen om mänskliga rättigheter.
Citera
2021-03-15, 17:41
Medlem
Göran Lambertz... våldtagit.... en tunnare person går ju inte att hitta 😂 han hade ju inte ens lyckats kvala in till en junior fjäderviktsklass i boxning om han så försökte 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in