Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Tack för svar!
För en lekman, som jag, ser jag inte hur han skulle kunna försvåra utredningen. Men kanske skulle han kunna påverka anmälaren att ta tillbaka anmälan?
Det verkar vara mer våld (åtgärd) än nöden kräver.
Kollusionsfara innebär då att det finns en risk att den misstänkte undanröjer bevis eller på annat sätt försvårar utredningen. Det kan exempelvis handla om att man bränner dokument eller säger åt kumpaner att fly landet. Men det kan även vara mindre åtgärder som exempelvis att ringa ett potentiellt vittne och ställa ledande frågor i syfte att påverka dennes minnesbild.
När man generellt sett tänker att en misstänkt ska påverka utredningen så är det nog mångas tankar som går mot maffiosos som med hot om våld får vittnen att hålla tyst, sådana exempel finns naturligtvis men skulle enligt min mening tillhöra ovanligheten. Däremot är det betydligt mer vanligt att misstänkta kontaktar eventuella vittnen och ber dem att inte berätta vissa saker, alternativt ber dem att inte vittna alls. Speciellt om man har en tidigare relation med vittnet, exempelvis en vän som var med en vid brottstillfället (låt säga ett krogslagsmål).
Inom svensk straffrätt tillämpas något som kallas omedelbarhetsprincipen som innebär att rätten endast får förhålla sig till det som framkommer under huvudförhandlingen (rättegången för en lekman) vilket innebär att vittnesuppgifter är knepiga. Det är knappast ovanligt att ett vittnes utsaga på förhandlingen skiljer sig mot vad denne tidigare sagt i förhör. Den vanligaste anledningen är nog däremot att det vid förhandlingstillfället gått ganska lång tid sedan brottstillfället. En ganska vanlig replik vid en huvudförhandling är ju "du sa dock tidigare i förhör att...".
Tillägg: Kanske ska lägga till lite utifrån det specifika fallet också. Nu ska jag vara väldigt tydlig med att jag inte är insatt men nog finns det en risk att den misstänkte i detta fall antingen kontaktar anmälaren, då de har en tidigare relation, eller dennes vänner för att förhöra sig om vad anmälaren sagt. Jag utgår även från att åklagaren har viss stödbevisning och då i form av vittnesmål från bekanta till anmälaren då förundersökningen sannolikts lagts ner annars. Någon teknisk bevisning bedömer jag som osannolikt att det finns, har i vart fall svårt att se vad det skulle vara.
Men låt säga att den misstänkte inte häktas och sedermera kontaktar anmälaren eller dennes vänner. Det kan helt klart påverka utredningen och inte minst bevisläget när det väl blir dags för huvudförhandling.