2021-03-15, 10:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Du tycker att "tjata sig till sex" är att charma någon. Jag börjar förstå varför du har problem med sexualbrottslagstiftningen
Jag kanske uttrycker mig illa, jag menar att det inte behöver var våld eller tvång med i bilden. Att be eller tjata om sex är tydligen också våldtäkt.
Citera
2021-03-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Om du ser till att inte våldta personen bör det inte vara något problem. Har du däremot svårt att bemästra din kåthet bör du avstå alla sammanhang med kvinnor.

Det håller jag med om. För oss vanliga och vettiga är det inget problem. Men bekymret är praxis. För även om du inte har gjort dig skyldig till våldtäkt blir du dömd om kvinnan har sagt till en utomstående att hon har blivit våldtagen och om hennes egen berättelse är någorlunda trovärdig (jag sov slår ju ingen hål på). Mer bevisning än så krävs inte.
Citera
2021-03-15, 10:34
Medlem
Eftersom Må fick Clea som Må biträde så bör Må i Stockholm. Hon bor i Stockholm. Hade hon bott i Uppsala så hade hon fått ett biträde i Uppsala.
Citera
2021-03-15, 10:42
Medlem
Räkodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intenog
Eftersom Må fick Clea som Må biträde så bör Må i Stockholm. Hon bor i Stockholm. Hade hon bott i Uppsala så hade hon fått ett biträde i Uppsala.

Kan ha begärt Clea.
/R
Citera
2021-03-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räkodlaren
Kan ha begärt Clea.
/R

Man brukar bara få ett biträde i samma stad. Annars kunde man begära någon i Lund vilket blir kostnader för resor mm. Domstolarna är noga med det.
Citera
2021-03-15, 10:51
Medlem
Räkodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intenog
Man brukar bara få ett biträde i samma stad. Annars kunde man begära någon i Lund vilket blir kostnader för resor mm. Domstolarna är noga med det.

Det är, som jag uppfattat det, mycket vanligt att stockholmsadvokater förordnas i Uppsala.
Citera
2021-03-15, 10:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Billy Butt ger GL lite råd.....

" Så länge han kallas för Toppjuristen i media föreligger risken att han kan bli föremål för lögner och överdrivna ryktesspridningar i massmedia som sedermera kan påverka målsäganden såväl som eventuella vittnen och kanske även någon av ledamötera i en eventuell domstolsprocess.

Det kan bli förödande för den häktade mannens rättssäkerhet. Jag vet – det har hänt mig, och resultatet var minst sagt förödande!"

https://www.dagensjuridik.se/debatt/publicering-av-toppjuristens-namn-skulle-oka-hans-rattssakerhet/?fbclid=IwAR2iTZftci17zOjpqeqiuzuUeZXZY6b_Dacb9eKr 9SQuFotr2vvSd7EULqk
Citera
2021-03-15, 10:57
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Utan teknisk eller kringbevisning blir ingen dömd.
Nej inte typ Mats Alm för mord, men ligger en femma röka tre meter från din sko torskar du på sannorlika skäl, lika för våldtäkt eftersom feministerna kräver det.
Citera
2021-03-15, 11:10
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast så står det inte i lagen. Jag citerar:
"Om den andra personen inte säger ja så är det detsamma som ett nej."

https://www.1177.se/Kronoberg/liv--halsa/sexuell-halsa/sex-och-samtycke/
Så om jag ber min partner om en avsugning och hon ger en blowjob utan ett formellt ja. Är det då en våldtäkt i lagens mening?
Citera
2021-03-15, 11:13
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Så om jag ber min partner om en avsugning och hon ger en blowjob utan ett formellt ja. Är det då en våldtäkt i lagens mening?

Om du ber din partner om en blowjob och hon börjar suga på en gång utan att bejaka frågan verbalt är det ingen "partner" du har hittat, det är ett thailuder.
Citera
2021-03-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast så står det inte i lagen. Jag citerar:
"Om den andra personen inte säger ja så är det detsamma som ett nej."

https://www.1177.se/Kronoberg/liv--halsa/sexuell-halsa/sex-och-samtycke/

Du hänvisar inte till lagstiftningen utan till 1177.
Citera
2021-03-15, 11:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Nej inte typ Mats Alm för mord, men ligger en femma röka tre meter från din sko torskar du på sannorlika skäl, lika för våldtäkt eftersom feministerna kräver det.

Precis, kraven på teknisk bevisning beror helt på vilket brott det är. För våldtäkt krävs det inte men för mord är det mycket högre krav på det.

Trots det såg vi hur det gick för TQ, han blev dömd för flera mord trots att han var oskyldig. Risken för detta är förstås ändå extremt mycket lägre i ett mordfall än i ett våldtäktsmål där det räcker med en trovärdig berättelse från kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in