2021-03-15, 14:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Tror vi iaf
Nej, vi VET att det är 4,258,438 konstaterat smittade (fram till igår).
Citera
2021-03-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du pratar om någon manual som du aldrig presenterat. Vad är det för manual?

WHO:s pandemistrategi är vetenskapsbaserad. Det är en metastudie av den samlade forskningen på området. Här är appendix där man går igenom forskningen i detalj:

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329439/WHO-WHE-IHM-GIP-2019.1-eng.pdf?ua=1

Nu förstår jag inte. Nästan allt det jag klistrade in var saker som inte rekommenderas.

Det står ju i dokumentet att munskydd saknar vetenskapliga belägg. Man kan under vissa omständigheter rekommendera munskydd som någon form av långskott, om man har en mycket allvarlig pandemi. Men coronapandemin är bara PSI 3 av 5.

Conditionally recommended betyder i princip att det rekommenderas i sådana här dokument men att bevisläget är svagt. Och oftast är bevisläget just svagt i sådana här sammanhang. Det forskas och bevisas mindre än vad folk i gemen tror. Det finns t.ex inga starka vetenskapliga bevis på att adrenalin fungerar vid allergisk chock. Det används dock hela tiden och det är uppenbart att det fungerar. Samma som med mask alltså.

Det krävs pungkulor i sådana här situationer. Om alla åtgärder man tar ska vara absolut vetenskapligt bevisade bortom allt tvivel så blir i princip ingenting gjort. Det är bland annat därför byråkrater som Tegnell kan vara livsfarliga. De saknar bollar och är inte vana att fatta tuffa beslut under press.
Citera
2021-03-15, 14:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Du pratar om någon manual som du aldrig presenterat. Vad är det för manual?

Virologi 101. Grundkursen. Den som Taiwan följde och nästan alla andra länder på planeten sket fullständigt i och tänkte "vi ska komma på en egen strategi som fungerar bra för oss!".

Citat:
WHO:s pandemistrategi är vetenskapsbaserad. Det är en metastudie av den samlade forskningen på området. Här är appendix där man går igenom forskningen i detalj:

Nej det är den inte. Det kan alla som faktiskt pluggat virologi hävda med 100% säkerhet. WHO har INGEN som helst trovärdighet i sammanhanget, de kan likagärna döpa om sig till World Trade Organization eller China Trade Organization för de bryr sig mer om vad Kina tycker än vad vetenskapen tycker.

Citat:
Det står ju i dokumentet att munskydd saknar vetenskapliga belägg. Man kan under vissa omständigheter rekommendera munskydd som någon form av långskott, om man har en mycket allvarlig pandemi. Men coronapandemin är bara PSI 3 av 5.

Definitionen av vad som är ett vetenskapligt belägg och inte bestäms inte av WHO.
Citera
2021-03-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag är inte säker på att jag förstår ditt svar, men det du försöker säga är väl att du håller med mig va? Annars hänger jag inte med i din logik.

Argumentet handlar alltså inte om CFR, utan huruvida spridningen kan slås ner och spridningen kraftigt bromsas.

Kineserna, som har resurserna, kompetensen och erfarenheten agerar på ett sätt som tyder på att dom tror det går att kraftigt bromsa spridningen.

FHM kastar direkt in handduken och säger att "det här går inte att stoppa". Vad fan?

Om man skulle ta en öl med Tegnell och Giesecke och frågade dem "vad skulle vi kunna lära oss av kineserna", så skulle svaret antagligen bli "inget, vi vet bäst här på FHM".
COVID-19 är ju mycket mer smittsamt än influensa, som försvann spårlöst så fort folk började tvätta händerna. Varför skulle det vara enklare att slå ner coronapandemin än en influensapandemi?

Om du tar en öl med Tegnell och Giesecke så hoppas jag verkligen att de svarar som du säger. Det finns inget i folkhälsoväg som kineserna kan lära oss. Den förväntade livslängden i Kina motsvarar Sverige 1983. Det är inte Sverige som säljer levande sjuka djungeldjur i Hötorgshallen, och som startar pandemier på löpande band. Kina är ett kommunistland där man inte stoppar pandemier genom att piska virus, utan genom att piska människor.
Citera
2021-03-15, 14:24
Medlem
Vad händer med Tjeckien?!?!

De är ju uppe över 20.000st döda och 1,5miljoner bekräftat smittade.

De har inga restriktioner alls?
Citera
2021-03-15, 14:24
Medlem
yz44s avatar
År 2008 rapporterade tidningen LäkemedelsVärlden att Sveriges enda vaccinproducent, SBL i Solna med 70 anställda lade ned och flyttade utomlands.

Anders Tegnell, då chef för smittsskyddsenheten på Socialstyrelsen, sa till Läkemedelsvärlden att fabriken inte har en avgörande roll i svensk krisberedskap.

Citat:
– Vi har ett avtal med den internationella vaccinproducenten Glaxo Smith Kline för den händelse att en pandemi bryter ut, säger Anders Tegnell (2008).

Någon som vet hur det går med Glaxo Smith Kline och vaccin?
Citera
2021-03-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
År 2008 rapporterade tidningen LäkemedelsVärlden att Sveriges enda vaccinproducent, SBL i Solna med 70 anställda lade ned och flyttade utomlands.

Anders Tegnell, då chef för smittsskyddsenheten på Socialstyrelsen, sa till Läkemedelsvärlden att fabriken inte har en avgörande roll i svensk krisberedskap.

Bra gräv där! MSM borde ställa Tegnell mot väggen imorgon på presskonferensen. Varför ber han inte GSK att producera lite vaccin åt oss?
Citera
2021-03-15, 14:29
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Vad skulle Tegnell gjort åt detta, menar du?
Tegnell sitter inte på MSB idag.
Citera
2021-03-15, 14:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel har producerat ett eget vaccin fast det är inte godkänt ännu.

Det är uteslutande Pfizers som Israel använt och det är egentligen utvecklat av Biontec som är ett tyskt företag de samarbetar med. Jag misstänker starkt att de tillverkats i Pfizers fabrik i Belgien. USA har väl exportrestriktioner så därifrån kommer inget ut.

Ett senkommet krigsskadestånd till Israelerna för förintelsen.
Citera
2021-03-15, 14:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej det har ni inte, du ljuger som vanligt ni har långt över 20 miljoner smittade annars skulle inte över 125 000 dött plus att ni har haft ihjäl ännu fler som syns i överdödligheten.
Det finns INGENTING ni gjort bättre.

För övrigt vad menar du med att "vi" har vaccin? Du menar att ni såg till att roffa åt er före alla andra antar jag och när ni är färdiga då "skänker" ni till tredje världen.
Personligen anser jag att det tillhör allmänt hyfs att man, i situationer där man anklagar andra skribenter för lögn, åtminstone bifogar någon form av bevis för sina anklagelser. Att du är en ohederlig tölp som inte refererar till fakta känner nog samtliga här till sedan förut.

I det här fallet anklagar du således någon för lögn och som grund för de anklagelserna hänvisar du till ett rent påhitt taget ur luften. Vilken sjukt psykiskt skadad idiot du är.

I motsats till dig får jag då tillhandahålla lite hårda fakta med tillhörande referenser:

Sverige har enligt John Hopkins University (data från FHM) till och med igår haft 712,527 konstaterat smittade. Det gör 70,246 smittade per 1M invånare.

UK har enligt John Hopkins University (data från gov.uk) till och med igår haft 4,258,438 konstaterat smittade. Det gör 62,499 smittade per 1M invånare.

Data här:
https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

Om du inte klarar av att räkna själv (vilket jag förstår att du inte kan) så kan du även titta här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

UK har mindre antal smittade per 1M invånare, och skillnaden kommer tyvärr att öka ganska ordentligt de närmaste veckorna.

Fakta talar sitt tydliga språk.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-15 kl. 14:49.
Citera
2021-03-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, vi VET att det är 4,258,438 konstaterat smittade (fram till igår).

Varför är dödligheten så hög i UK? Pratas det något om det där?

3% av de med konstaterade fall avlider - nästan det dubbla jämfört med Sverige.

Ändå har det gjort mer än dubbelt så många tester per innevånare i UK.
Citera
2021-03-15, 14:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
COVID-19 är ju mycket mer smittsamt än influensa, som försvann spårlöst så fort folk började tvätta händerna. Varför skulle det vara enklare att slå ner coronapandemin än en influensapandemi?

Om du tar en öl med Tegnell och Giesecke så hoppas jag verkligen att de svarar som du säger. Det finns inget i folkhälsoväg som kineserna kan lära oss. Den förväntade livslängden i Kina motsvarar Sverige 1983. Det är inte Sverige som säljer levande sjuka djungeldjur i Hötorgshallen, och som startar pandemier på löpande band. Kina är ett kommunistland där man inte stoppar pandemier genom att piska virus, utan genom att piska människor.
Jag tycker på det stora hela att du skriver intressanta inlägg och att du bidrar till tråden, men man får fanimig räkna med lite galenskapsinlägg då och då med avsändare aw.

Du har trasslat in dig i det här med Pandemic Severity Index å ena sidan, och hur smittsamt SARS-CoV-2 är å andra. Det du försöker säga är alltså att FHMs bedömning var a) viruset är för smittsamt, situationen är hopplös och b) men det är ok, detta är bara en PSI 3a ? Eller vad är det du vill ha sagt? Hur skulle man behöva ändra parametrarna a) och b) för att du skulle hålla med om att FHMs bedömning var felaktig?

Att inte Sverige skulle kunna lära sig något i epidemiologi från Kina är ju löjligt. Kineserna är väl världsledande i forskning kring coronavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in