2021-03-15, 13:16
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Hur länge tänker du holda? Om du tänker dig flera år så bör du ha riktiga coins. Vill du bara försöka göra dig pengar på denna bullrun så certifikat givet.

Jag har framförallt tänkt att hodla i år.

Men sen blir jag sugen på att göra lite av allt.

Men kanske ska hodla en lite större summa, och sedan ”leka” med riktiga coins för några tusingar hit & dit.

Tacksam för era svar!!
Citera
2021-03-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocoolnamejim
Hallå folket!

Hoppas ni kan ge mig ett par snabba svar om vad jag ska köpa in mig på.

Till att börja med - jag är ny på just Bitcoin.

Så min fråga blir, för en nybörjare som inte är ”daytraderdeluxe20212”, ska jag köpa riktiga bitcoins direkt, från t.ex. Coinbase/crypto.

Eller ska jag satsa på att köpa certifikat från Avanza på ett ISK-konto?

Som sagt, jag är inne för att hålla i detta ett tag framöver. Men samtidigt, de är roligt att göra ett par sköna inköp på rätt ställen också.

De är 30% vinskatt om jag köper från diverse sidor med riktiga coinsen va?

Beror på hur länge du ska hålla.

Ska du investera långsiktigt, 10år+ känns det väl som att äga sin bitcoin själv som säkrast? Så köp det på tex Coinbase Pro, Binance, Crypto.com eller så.
Sen kan du ha det hos dem, men mest säkert är väl att flytta det efter köpet till egen plånbok.

Köper du papperscert på avanza så kan du lita på att avanza och underliggande utgivare av certen finns kvar om 10 år?

Dessutom på 5-10år kanske Sverige får tummen ur att ändra de dumma skattereglerna som råder nu på bitcoin till något bättre.

När du köper riktiga btc så betalar du ju ingen årlig avgift (som isk), och du skattar inte förrän du faktiskt säljer.
Citera
2021-03-15, 13:19
Medlem
Om Michael Saylor.

Har lyssnat på flera intervjuer med honom och jag får lite dåliga vibbar. På ett sätt är han grymt påläst, brinner för BTC och tekniken samt har investerat nästan alla sina slantar i det.

Samtidigt har han hästhandlarstuket. Berättar lite väl ivrigt, gärna i anekdotform. Han har ju givetvis ett intresse att pumpa kursen. Frågan är hur klart han ser på bitcoins framtid egentligen. Gubben har ju lagt alla ägg i samma korg, bära eller brista.
Citera
2021-03-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Om Michael Saylor.

Har lyssnat på flera intervjuer med honom och jag får lite dåliga vibbar. På ett sätt är han grymt påläst, brinner för BTC och tekniken samt har investerat nästan alla sina slantar i det.

Samtidigt har han hästhandlarstuket. Berättar lite väl ivrigt, gärna i anekdotform. Han har ju givetvis ett intresse att pumpa kursen. Frågan är hur klart han ser på bitcoins framtid egentligen. Gubben har ju lagt alla ägg i samma korg, bära eller brista.

Hur ser du på Musk och Kjell Rökke som båda lagt balansräkning i bitcoin?
Visst dem har inte lagt 100% som Saylor, men de har en bitcoinstrategi iaf. Och de är båda väldigt framgångsrika i företagsvärlden.
Citera
2021-03-15, 14:08
Avslutad
Tror inte att det bidragit särskilt till dippen men Indien funderar tydligen på att totalförbjuda BTC. Har de inte försökt det en gång tidigare?
Citera
2021-03-15, 14:30
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Jag har aktier som har gått bättre än så på tre månader (vet inte om jag har någon som ha rått så bra just de senaste tre). Dock har jag sammanlagt 50 + aktier så om någon av dem går åt helvete så är livet ändå helt ok.

Jag har ändå lite dåligt riskspridning iom att jag är väldigt exponerad mot "ny teknik". Att bara ha ett värdepapper skulle jag betrakta som idiotiskt om man har mer än kanske 10 000 kronor.

Bitcoin har jag noll eftersom det (fortfarande) verkar vara ett dödsdömt projekt pga de de begränsningar som vi har diskuterat.
Såhär inleds Satoshis sammanfattning av sitt "manifest":

"A purely peer-to-peer version of electronic cash would allow online payments to be sent directly from one party to another without going through a financial institution."

Det duger det inte till, det verkar vi alla vara överens om.

Priset stiger just nu enligt min bedömning på grund av:

1: Fomo

2: En närmast religiös övertygelse hos många som egentligen inte kan så mycket om vare sig teknik eller om monetära system.

3: En bas av kriminella som använder Bitcoin för att köpa droger m.m.

PS Helvete jag klarade inte att hålla mig borta.

Lycka till! Hoppas att jag har fel.

"Lycka till! Hoppas att jag har fel." Nej, det hoppas du inte. Du hoppas du har rätt så du kan säga "vad var det jag sa" din lilla råtta. Sitt du vid sidan om på dina gubbaktier så kan vi andra bada i pengar på krypto
Citera
2021-03-15, 14:42
Medlem
I jämförelse med de vanliga dipparna är detta en lätt bris. Fibonacci golden pocket, dvs runt 55-56K håller sannolikt som stöd. Nästa stora stöd återfinns vid 50K.

Antingen får vi en V-formad återhämtning, men skulle snarare tro mer på en utveckling med högre toppar och högre bottnar under en tid innan vi går upp mot nya ATH.
Citera
2021-03-15, 14:47
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
OK, jag har inte riktigt koll på vad som händer när miningen är avslutad faktiskt. Det är väl inget vi behöver tänka på nu direkt iofs Men det är alltså så att man minar då med, fast i stället för minig rewards får de fees?
Korrekt. Miners kommer fortsätta mina för fees när block reward försvunnit. Senaste blocket hade 0,24 BTC i bara fees och 6.25 BTC i nya coins. Men fees är också ganska låga just nu. Om Bitcoin lyckas och blir 10-100 gånger större än idag så kommer fees konstant vara höga och det finns alltid incitament att minea för att få fees.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tänkte, kanske lite naivt, att en kryptovaluta skulle ändå eventuellt kunna fungera genom validering och konsensus.
Blockkedjan finns replikerad på tusentals noder världen över.. Men transaktioner måste gå igenom och blocken måste komma i jämn takt och alla i nätverket måste vara överrens om vilket block som är det senaste korrekta. Det är just det som miningen löser. Annars kommer det aldrig råda konsensus i nätverket om vilken blockkedja som är den rätta, om alla kan skapa block.
Citera
2021-03-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Hur ser du på Musk och Kjell Rökke som båda lagt balansräkning i bitcoin?
Visst dem har inte lagt 100% som Saylor, men de har en bitcoinstrategi iaf. Och de är båda väldigt framgångsrika i företagsvärlden.
Jag ser det positivt att Musk och Rökke investerat i btc. Anledningen till att jag tog upp just Saylor är att hörs och syns mest i btc-världen och nämns mkt i denna tråden. Får bara känslan att han är otroligt färgad och svår att lita på.
Citera
2021-03-15, 15:13
Avslutad
Citat:
Jag ser det positivt att Musk och Rökke investerat i btc. Anledningen till att jag tog upp just Saylor är att hörs och syns mest i btc-världen och nämns mkt i denna tråden. Får bara känslan att han är otroligt färgad och svår att lita på.

Kan förstå dig till viss del. Saylor är lika religiös som en del bitcoiners på det här underforumet, och det är svårt att lita på personer som är religiöst druckna.
Citera
2021-03-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Det är ett problem eftersom det skapar en centraliserande faktor och det var väl bättre när folk CPU/GPU mineade bara, men det går inget göra åt eftersom hur du än gör så kommer det börja tillverkas ASICs. Litecoin snackade om att de var asic-resistant i början men det kom snart ASICs där också.

BitMain ligger inte så bra till idag så de har inte samma makt som innan. Sen har vi miningpoolerna https://btc.com/stats/pool?pool_mode=day3 som har en viss makt .. Men individuella miners kan byta pool

Sen finns det en stor fördel med ASIC mining, det gör nätverket säkrare för det är extremt svårt att attackera nätverket. Det är fysiskt omöjligt att skaka fram ASIC miners så att du blir större än 50% än hela miningen för det är så stor efterfrågan och produktionen går inte så snabbt.. Med CPU eller GPU mining hade du endast behövt kapa en massa datorer med ett botnet. Det finns redan botnet som använts för att minea Monero, och Monero måste hard forka då och då för att stoppa ASICs.
om dom hard forkar, varför blir det inte nytt coin varje gång?
Citera
2021-03-15, 18:25
Medlem
Citat:
Om Michael Saylor.

vad är deras bolags idé. Om dom bara köper bitcoin kan man väl bara köpa det istället för att köpa dom som köper bitcoin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in