2021-03-15, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
En av de mer oroande indikatorerna. Samma grej när vi började nå toppen 2017/18. Än så länge så tyder det mesta på att vi ska upp mer dock men jag gissar på att vi börjar närma oss en topp som lär hålla i sig ett par månader minst.

Frågan är vem de säljer till. Jag läste en random kommentar på nätet om att det är till institutioner och då är det nog lugnare än om de sålt till allmänheten. Någon som kan konfirmera/dementera den uppgift och som eventuellt vet mer?
Citera
2021-03-15, 09:20
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
10% av valarna har tydligen sålt på sista tiden.

https://youtu.be/OmcmLph-aK8

Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
En av de mer oroande indikatorerna. Samma grej när vi började nå toppen 2017/18. Än så länge så tyder det mesta på att vi ska upp mer dock men jag gissar på att vi börjar närma oss en topp som lär hålla i sig ett par månader minst.

Så, vad gör ni när ni väl tar beslutet att sälja, NI som inte hodlar? Själv tänker jag hodla men var placerar valarna sina sålda BTC? Alla har väl inte BTC-cert på ett ISK-konto på Avanza? Förutsätter att de helst inte vill betala vinstskatt... så vart tar resurserna vägen? Eller är det helt enkelt så att det cashar hem, betalar sin skatt, firar med en flaska bubbel och ser sitt sabla feta sparkonto växa ännu lite till?
Citera
2021-03-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Nej, nätverket fungerar inte utan mining.. Det jag skrev ovan gäller fortfarande .. Mycket energi måste läggas på mining för att upprätthålla säkerheten, och för att blocken ska skapas i jämn takt. Hur menar du blocken ska skapas var 10e minut med nya transaktioner utan miners?

Det är viktigt att om 20 år när block rewarden är nära noll, att det då är höga transaktionsavgifter i nätverket som ger incitament till mycket miningkraft, annars sjunker säkerheten i nätverket och det blir billigare att attackera.
OK, jag har inte riktigt koll på vad som händer när miningen är avslutad faktiskt. Det är väl inget vi behöver tänka på nu direkt iofs Men det är alltså så att man minar då med, fast i stället för minig rewards får de fees?

Jag tänkte, kanske lite naivt, att en kryptovaluta skulle ändå eventuellt kunna fungera genom validering och konsensus. Om nätverket blir attackerat kommer de ju vara enkelt att spåra pga block chain, och då skulle det uppstå en fork med en äkta block chain utan t.ex. double spends, och en korrupt block chain. Då kanske det räcker med en tillräckligt stor och ärlig community med aktiva valideringsnoder, som kan ta de besluten på goda grunder. Varför skulle det inte kunna fungera?
(Skapandet av kryptovalutan har jag inte löst i den modellen).

Samtidigt som jag undrar detta förstår jag såklart också det värdet som miningen har som du beskriver, genom att det så klart gör det mycket svårare att attackera. Jag är inte emot hur det fungerar i dag, jag spånar bara på möjliga alternativa lösningar. Det finns ju många som är kritiska mot mining p.g.a miljöskäl och dessa argument är ju inte helt orimliga. Det kan därför vara bra att kunna besvara sådana invändningar.
Citera
2021-03-15, 11:24
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
10% av valarna har tydligen sålt på sista tiden.

https://youtu.be/OmcmLph-aK8

Perfekt då kan man köpa på sig lite i dippen.
Citera
2021-03-15, 11:41
Medlem
Inte enbart valar som sålt: https://www.theblockcrypto.com/linked/98309/bitcoin-falls-55000-over-1-billion-crypto-futures-liquidated?utm_source=cryptopanic&utm_medium=rss
Citera
2021-03-15, 11:52
Avslutad
Legat och skvalpat ett tag nu mellan 56'200-55'900. Undrar hur långt vi ska ner, om den bryter ner?
Citera
2021-03-15, 12:15
Medlem
Är detta början på raset? Hoppas hoppas så man kan köpa mer
Citera
2021-03-15, 12:17
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
220% på tre månader. Hihihii..

Jag har aktier som har gått bättre än så på tre månader (vet inte om jag har någon som ha rått så bra just de senaste tre). Dock har jag sammanlagt 50 + aktier så om någon av dem går åt helvete så är livet ändå helt ok.

Jag har ändå lite dåligt riskspridning iom att jag är väldigt exponerad mot "ny teknik". Att bara ha ett värdepapper skulle jag betrakta som idiotiskt om man har mer än kanske 10 000 kronor.

Bitcoin har jag noll eftersom det (fortfarande) verkar vara ett dödsdömt projekt pga de de begränsningar som vi har diskuterat.
Såhär inleds Satoshis sammanfattning av sitt "manifest":

"A purely peer-to-peer version of electronic cash would allow online payments to be sent directly from one party to another without going through a financial institution."

Det duger det inte till, det verkar vi alla vara överens om.

Priset stiger just nu enligt min bedömning på grund av:

1: Fomo

2: En närmast religiös övertygelse hos många som egentligen inte kan så mycket om vare sig teknik eller om monetära system.

3: En bas av kriminella som använder Bitcoin för att köpa droger m.m.

PS Helvete jag klarade inte att hålla mig borta.

Lycka till! Hoppas att jag har fel.
Citera
2021-03-15, 12:26
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Nej, nätverket fungerar inte utan mining.. Det jag skrev ovan gäller fortfarande .. Mycket energi måste läggas på mining för att upprätthålla säkerheten, och för att blocken ska skapas i jämn takt. Hur menar du blocken ska skapas var 10e minut med nya transaktioner utan miners?

Det är viktigt att om 20 år när block rewarden är nära noll, att det då är höga transaktionsavgifter i nätverket som ger incitament till mycket miningkraft, annars sjunker säkerheten i nätverket och det blir billigare att attackera.
Om BTC överlever (jag tror ju det, men inget är säkert) så lär det vid det laget finnas tillräckligt med incitament för alla, storföretag såväl som småsparare, att driva det vidare utan belöning - för vad vore annars poängen? Kvalificerad killgissning är att vid det laget kan nätverket drivas av mängder av datorer och servrar utan behov av belöning bara för att annars finns ju inte värdet. Avgifterna är möjligen kvar, men egentligen borde tillräckligt stor acceptans kunna bara driva runt det ändå. Troligen blir det också någon som kommer på en variant av Proof of Work, till exempel som Proof of Stake finns, men det är någon smartare än jag isf.
Citera
2021-03-15, 12:52
Medlem
nocoolnamejims avatar
Hallå folket!

Hoppas ni kan ge mig ett par snabba svar om vad jag ska köpa in mig på.

Till att börja med - jag är ny på just Bitcoin.

Så min fråga blir, för en nybörjare som inte är ”daytraderdeluxe20212”, ska jag köpa riktiga bitcoins direkt, från t.ex. Coinbase/crypto.

Eller ska jag satsa på att köpa certifikat från Avanza på ett ISK-konto?

Som sagt, jag är inne för att hålla i detta ett tag framöver. Men samtidigt, de är roligt att göra ett par sköna inköp på rätt ställen också.

De är 30% vinskatt om jag köper från diverse sidor med riktiga coinsen va?
Citera
2021-03-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocoolnamejim
Hallå folket!

Så min fråga blir, för en nybörjare som inte är ”daytraderdeluxe20212”, ska jag köpa riktiga bitcoins direkt, från t.ex. Coinbase/crypto.

Som sagt, jag är inne för att hålla i detta ett tag framöver. Men samtidigt, de är roligt att göra ett par sköna inköp på rätt ställen också.

Jag köpte cert via Avanza på ett ISK då jag inte har behov av att spendera bitcoin utan endast spekulara. Skatten, säkerheten och logistiken är enklare då. Jag tycker du ska köpa cert för det du ska spekulera på och riktiga för det du ska spendera.
Citera
2021-03-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocoolnamejim
Hallå folket!

Hur länge tänker du holda? Om du tänker dig flera år så bör du ha riktiga coins. Vill du bara försöka göra dig pengar på denna bullrun så certifikat givet.

En del talar för att en intern överföring av gemini ska ha orsakat starten på denna crash. https://twitter.com/woonomic/status/1371418824499630081
Senast redigerad av Zuppen 2021-03-15 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in