2021-03-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Givetvis ska du aldrig använda kortet för köp i utländsk valuta. Då ska du använda Curve eller Revolut tex.
Svårt att betala med kort man inte har, ser att dessa "kort" är nån slags app, det känns alldeles för modernt för mig. jag misstänker att dessa appar samlar på sig min köphistorik för alla korten, känns så där.
Citera
2021-03-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Svårt att betala med kort man inte har, ser att dessa "kort" är nån slags app, det känns alldeles för modernt för mig. jag misstänker att dessa appar samlar på sig min köphistorik för alla korten, känns så där.
Dessa kort har funnits ett par år och ja det finns appar kopplade till korten. Är du rädd att de ska se att du köper mat på ICA så kan du ju undvika att använda dessa kort när du handlar i SEK. Jag har använt korten i några år och sparat flera tusen på FX/uttags-avgifter då jag både reser mycket utomlands och handlar en hel del varor på Internet med utländsk valuta.
Citera
2021-03-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Sa Everyday vad de krävde för årsinkomst?
Det sköts via Nordea finans. De kunde inte svara på hur mycket en 'godkänd' taxerad inkomst skulle ligga på.
Citera
2021-03-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Citat:
Dessa kort har funnits ett par år och ja det finns appar kopplade till korten. Är du rädd att de ska se att du köper mat på ICA så kan du ju undvika att använda dessa kort när du handlar i SEK. Jag har använt korten i några år och sparat flera tusen på FX/uttags-avgifter då jag både reser mycket utomlands och handlar en hel del varor på Internet med utländsk valuta.
Jag har använt mitt Revolut-kort en bråkdel jämfört med Kaleus, men har inget att klaga på. Var också skeptisk till en början. Det går att beställa fysiskt kort som i princip fungerar som vilket betalkort som helst.
Citera
2021-03-07, 22:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vi kan även tacka dem för 1 och 2 eurocentmynt om jag förstått saken rätt.

De har upplevt både krig och hyperinflation så de hyser en frisk misstro mot både stat och företag. Maestrokorten har lägre avgifter så egentligen är det vi som inte har tänkt hela vägen i hamn..

Kräver kontakt med banken för att fungera, vilket gör dom väldigt opålitliga utomlands.
Citera
2021-03-08, 02:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kräver kontakt med banken för att fungera, vilket gör dom väldigt opålitliga utomlands.

Det är iof ett mindre problem, man har givetvis flera kort och kan då plocka fram ett "riktig" kort på resan. Anledningen till tyskarnas stora användning av maestro är att hålla ner transaktionskostnaderna - vi i sverige och flertalet andra länder har inte ägnat den saken en enda tanke men det har tyskarna, holländarna och några få länder till. Osäkert om maestro har lägre transaktionskostnader här?
Citera
2021-03-08, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är iof ett mindre problem, man har givetvis flera kort och kan då plocka fram ett "riktig" kort på resan. Anledningen till tyskarnas stora användning av maestro är att hålla ner transaktionskostnaderna - vi i sverige och flertalet andra länder har inte ägnat den saken en enda tanke men det har tyskarna, holländarna och några få länder till. Osäkert om maestro har lägre transaktionskostnader här?

Är det inte snarare så att transaktionskostnadetna för kreditkort är högre än för debetkort men det har varit svårt att avgöra om ett Visa eller MasterCard är ett debet eller kreditkort. Då har tyskarna gjort så att bankkort (debetkort) alltid är Maestro och så är Visa och MasterCard förbehållet kreditkorten. Då slipper de också hantera övertrasseringsrisken då Maestro slltid är online.

Numera måste det stå på kortet om det är debit eller credit.
Citera
2021-03-08, 05:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte snarare så att transaktionskostnadetna för kreditkort är högre än för debetkort men det har varit svårt att avgöra om ett Visa eller MasterCard är ett debet eller kreditkort. Då har tyskarna gjort så att bankkort (debetkort) alltid är Maestro och så är Visa och MasterCard förbehållet kreditkorten. Då slipper de också hantera övertrasseringsrisken då Maestro slltid är online.

Numera måste det stå på kortet om det är debit eller credit.

Det tror jag inte, det finns även "vanliga" debit visa/MC i Tyskland, det är tyska handlare som velat ha Maestro för att avgiften är lägre. Egentligen vill de ju ha cash - "geld stinkt nicht" är mer eller mindre fortfarande en realitet där.
Citera
2021-03-10, 18:22
Medlem
Står just nu och föröker välja mellan amex blue och amex classic, någon med erfarenhet som kan pusha mig i rätt riktning? Finns en chans att jag börjar plugga utomlands till sommaren och då kan de ju vara riktigt trevligt med lite SAS poäng men de kanske trots allt lönar sig med amex blue cashbacken, trots månatlig avgift?
Citera
2021-03-11, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1LR0Y
Står just nu och föröker välja mellan amex blue och amex classic, någon med erfarenhet som kan pusha mig i rätt riktning? Finns en chans att jag börjar plugga utomlands till sommaren och då kan de ju vara riktigt trevligt med lite SAS poäng men de kanske trots allt lönar sig med amex blue cashbacken, trots månatlig avgift?
Hur mycket förväntar du dig att spendera per månad/år? Amex Blue Cashback är ju gratis första 15 månaderna om du blir inbjuden, kan vara en bra testperiod för att utvärdera tex.
Citera
2021-03-11, 08:38
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Hur mycket förväntar du dig att spendera per månad/år? Amex Blue Cashback är ju gratis första 15 månaderna om du blir inbjuden, kan vara en bra testperiod för att utvärdera tex.
Det vore ju härligt att få en sådan inbjudan om de börjat med det igen
Citera
2021-03-11, 23:42
Medlem
Jag fortsätter att tjata om mitt eventuella byte från komplettbank till sas-amex...
Med risk för att verka trög, men mina tidigare frågor i ämnet har givit förkovring :-)

Vi ska precis börja bygga hus vilket innebär att jag kommer köpa massvis av bygg & installationsmaterial i år, säkert 100-150000 kr med kort utöver ordinarie levnadsomkostnader. Detta vore ett ypperligt tillfälle att samla poäng tänkte jag... Dock verkar amex-skyltningen lysa med sin frånvaro, iaf när man kollar internetsidorna hos bygghandlarna. Är det så illa, eller skyltar man helt enkelt inte om det?
Är det vanligt att man skiljer på butik och webbhandel vilka kort som accepteras?

Tittar på sas-mastercard, som verkar ge poäng på samma sätt som amex, men men jag ser inget om 2-4-1 voucher? Den får man inte om man har sas-mastercard? Eller har jag missat det?
Finns det något sätt att komma runt detta åtminstone tillfälligt isf? Skulle man kunna köra både Sas-Mastercard + Sas-Amex och samla poäng på samma eurobonuskonto parallellt och så länge man spenderar 100000 lök på amex så får man vouchern oxå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in