2021-07-06, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Hm, har alltid tänkt att det bara är en lite sämre variant av den vanliga saphire? Men kanske ändrats, vad är skillnaden nuförtiden?

Tänker du på Chase Sapphire Reserve?

Det är nog ett ok kort också men jag tror inte att de har samma reseservice.

Den stora grejen med Amex platinum, åtminstone för mig, är deras reseservice. De har ju också flygplatsloungeaccess men det har väl många andra kort och de flesta loungerna är ju rätt tråkiga/sunkiga förutom Amex egna Centurionlounger som håller hög klass.

Nej som sagt, den stora ögonöppnaren var när jag började boka resor och hotell via Amex hemsida. Om man väljer hotell från Fine Hotels and Resorts (de flesta och bästa 5-stjärniga hotellen i varje stad tillhör denna grupp) så får man riktigt grymma perks.

Priset är liknande som på hotels.com men man får då även frukost för två varje morgon, hotellkredit på $100 för incidentals, late checkout och sedan det viktigaste: uppgradering. Om de har ett ledigt bättre rum än vad du bokat så blir du uppgraderad. Detta har fungerat varje gång jag rest med dem förutom en gång.

Har bland annat bott i en 140kvm svit i Vegas och betalat för ett vanligt rum t.ex. Sitter faktiskt just nu i en fet svit med milsvid utsikt över vattnet men har betalat för ett vanligt rum. Men vanligtvis får man inte riktigt så grym uppgradering men alltid en eller två nivåer åtminstone.
Citera
2021-07-07, 00:11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tänker du på Chase Sapphire Reserve?

Det är nog ett ok kort också men jag tror inte att de har samma reseservice.

Den stora grejen med Amex platinum, åtminstone för mig, är deras reseservice. De har ju också flygplatsloungeaccess men det har väl många andra kort och de flesta loungerna är ju rätt tråkiga/sunkiga förutom Amex egna Centurionlounger som håller hög klass.

Nej som sagt, den stora ögonöppnaren var när jag började boka resor och hotell via Amex hemsida. Om man väljer hotell från Fine Hotels and Resorts (de flesta och bästa 5-stjärniga hotellen i varje stad tillhör denna grupp) så får man riktigt grymma perks.

Priset är liknande som på hotels.com men man får då även frukost för två varje morgon, hotellkredit på $100 för incidentals, late checkout och sedan det viktigaste: uppgradering. Om de har ett ledigt bättre rum än vad du bokat så blir du uppgraderad. Detta har fungerat varje gång jag rest med dem förutom en gång.

Har bland annat bott i en 140kvm svit i Vegas och betalat för ett vanligt rum t.ex. Sitter faktiskt just nu i en fet svit med milsvid utsikt över vattnet men har betalat för ett vanligt rum. Men vanligtvis får man inte riktigt så grym uppgradering men alltid en eller två nivåer åtminstone.

Blandar alltid ihop namnen på preferred och reserve, men ja det svartblåa.

Ah right, ifall man reser mycket antar jag att det blir en del bra perks. Fick det förklarat av någon för länge sen och det här med resandet låter bekant, men inget för mig. Så att det är en sämre variant av chase saphire var kanske att ta i, verkar mer bara vara lite annorlunda
Citera
2021-07-12, 20:47
Medlem
Är ny på de här med kreditkort, men skulle vilja ha ett kort som backup om jag någonsin skulle få slut på pengar och inte står där som
en idiot. Helst utan avgift. Vilka kort finns och vilka skulle ni tipsa om isåfall?
Citera
2021-07-12, 21:12
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarbyElskaren
Är ny på de här med kreditkort, men skulle vilja ha ett kort som backup om jag någonsin skulle få slut på pengar och inte står där som
en idiot. Helst utan avgift. Vilka kort finns och vilka skulle ni tipsa om isåfall?

Om du verkligen ska nyttja krediten, alltså inte betala hela räkningen när den kommer, så är kreditkortens räntor sjukt höga. Det minst dyra sättet vid den användningen brukar vara att ta en kortkredit på ditt befintliga bankkort.

Om du menar att du betalar räkningen när den kommer så finns det massor av kort som inte har någon årsavgift. Sen finns det dessutom lite små förmåner kopplade till vissa, exempelvis cashback.
Shell, Preem och Komplettbanks kort ger alla 0,5% tillbaka på det du handlar.
Citera
2021-07-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Om du verkligen ska nyttja krediten, alltså inte betala hela räkningen när den kommer, så är kreditkortens räntor sjukt höga. Det minst dyra sättet vid den användningen brukar vara att ta en kortkredit på ditt befintliga bankkort.

Om du menar att du betalar räkningen när den kommer så finns det massor av kort som inte har någon årsavgift. Sen finns det dessutom lite små förmåner kopplade till vissa, exempelvis cashback.
Shell, Preem och Komplettbanks kort ger alla 0,5% tillbaka på det du handlar.

Tänker typ om pengarna tar slut en månad så jag ska klara mig tills nästa lön, eller om jag är utomlands och pengarna börjar sina så har jag ett kreditkort. Så mest ha som back up och sen betala månaden efter osv tex.
Citera
2021-07-13, 12:31
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Tänker typ om pengarna tar slut en månad så jag ska klara mig tills nästa lön, eller om jag är utomlands och pengarna börjar sina så har jag ett kreditkort. Så mest ha som back up och sen betala månaden efter osv tex.

Det viktiga är nog att alltid se till att man kan ammortera något varje månad.

Minst den upplöpta räntan och helst mer behöver man ammortera varje månad. I annat fall så ökar skulden varje månad, trotts att man inte använder kortet mer.

Ex. Handla för 10 000 kr.

Räntan kanske är 10 % (kreditkort hos vanlig bank). 10 000 kr*0,1/12 = 84 kr.

Minst 84 kr måste man betala nästa månad annars så ökar skulden.

Är räntan istället 20 %. Så blir det dubbka. 10 000*0,2/12 = 167 kr.

Som backup hade jag valt ett kreditkort på en vanlig bank.

Men om jag aldrig tänkt använda krediten (annat än fram till förfallodatumet), så hade jag valt ett kort med bonus/cashback.
Senast redigerad av miikos 2021-07-13 kl. 12:37.
Citera
2021-07-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det viktiga är nog att alltid se till att man kan ammortera något varje månad.

Minst den upplöpta räntan och helst mer behöver man ammortera varje månad. I annat fall så ökar skulden varje månad, trotts att man inte använder kortet mer.

Ex. Handla för 10 000 kr.

Räntan kanske är 10 % (kreditkort hos vanlig bank). 10 000 kr*0,1/12 = 84 kr.

Minst 84 kr måste man betala nästa månad annars så ökar skulden.

Är räntan istället 20 %. Så blir det dubbka. 10 000*0,2/12 = 167 kr.

Som backup hade jag valt ett kreditkort på en vanlig bank.

Men om jag aldrig tänkt använda krediten (annat än fram till förfallodatumet), så hade jag valt ett kort med bonus/cashback.

Okej finns ju så många olika kort har kollat bank norwegian och Re:member, vad tycker du om dom? Men ska kika med min bank också.
Citera
2021-07-14, 00:30
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Okej finns ju så många olika kort har kollat bank norwegian och Re:member, vad tycker du om dom? Men ska kika med min bank också.

Re:member har jag själv så det kan jag uttala mig om.

Det är väldigt bra om du handlar hos de 300 nätbutiker som de har rabatt hos. Jag använder det mest till hotellbokningar, där rabatten ligger på 7-10% hos flera kedjor/resebyråer.

I övrigt så är kortet inget speciellt. 1,75% växlingsavgift är dåligt så det är inte optimalt att betala med utomlands. Krediträntan säger de är individuell, jag skulle kalla den hutlös.

Så rätt använt är det ett bra kort, men inte det jag skulle välja som mitt enda.
Citera
2021-07-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor

I övrigt så är kortet inget speciellt. 1,75% växlingsavgift är dåligt så det är inte optimalt att betala med utomlands. Krediträntan säger de är individuell, jag skulle kalla den hutlös.

Finns det något kreditkort i Sverige som har betydligt lägre än 1,75%?

Lägsta avgiften jag har sett ligger nog på runt 1,55%. Sen finns ju så klart PFC och Revolut men det är ju inga rena kredikort.
Citera
2021-07-14, 09:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Lägsta avgiften jag har sett ligger nog på runt 1,55%. Sen finns ju så klart PFC och Revolut men det är ju inga rena kredikort.

Inte utan årsavgift, med årsavgift finns collectors easyliving och santanders mittkort+ som båda har 0% i valutapåslag, säkert några fler som har samma.
Citera
2021-07-14, 09:06
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Forex och Santander har 0%.
Citera
2021-07-14, 22:52
Medlem
Klarnakortet är ju gratis och har inget valutapåslag. Minns att jag beställde det inför en utlandsresa, men av någon anledning blev det inte så att jag använde det och gjorde mig sedermera av med det. Minns inte varför.

Det är väl dock inget regelrätt kreditkort, men det kanske är det billigaste alternativet numera för köp i andra valutor om man inte har någon annan användning av Forex eller Santander.

EDIT: Nu kom jag på vad det var, jag tror inte att man kunde ta ut kontanter med Klarnakortet. Så då sket jag i det. Så verkar det vara än idag.
Senast redigerad av Fishbone Mash 2021-07-14 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in