2021-03-15, 08:34
  #4501
Medlem
Han har nog experimenterat med sprängmedel och en av laddningarna har väl smällt på ett oväntat sätt i stunden han krupit in med huvudet före i skrevan. Just positionen han ligger enl. de läckta bilderna visar att det var olycka. Många lyfter upp hans militära bakgrund som om han vore skärpt och klinisk yrkesman. Det är ingen hemlighet att många militärer, även de inom elittrupperna har en och annan störning i skallen.
__________________
Senast redigerad av Zem1 2021-03-15 kl. 08:36.
Citera
2021-03-15, 08:43
  #4502
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Att det är så fullständigt tyst i media efter konstaterat att det var DA man hittat är beviset på självmord. Om man kan något alls om hur media fungerar (och vilken tillgång till info de har), så förstår man att hade detta rört sig om en olycka (vilket media alltså vetat om) har det varit reportage och artiklar om den ”fantastiska elitsoldaten som förolyckades så olyckligt mitt i djupa skogen”. Att det är locket på betyder enbart en sak: självmord.

Tycker inte det är speciellt tyst i media, TV4 tog upp fallet förra veckan:

https://www.tv4.se/klipp/va/13326486/gw-om-elitsoldatens-dod-magkanslan-sager-att-det-var-en-olyckshandelse

Sen är polisens utredning inte klar ännu.
Citera
2021-03-15, 08:52
  #4503
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är vi där nu igen.
Ca: 1000 män tar livet av sig varje år mot kanske en om året som dör av olycka vid löpning vid olycka.
En man som inte brukar springa långt skulle ut på sin första femmils runa springer inte i den terrängen, det som om någon skulle göra sitt första vasalopp utanför spåret i djupsnö.

Jag utesluter såklart inte självmord, men det vore ett väldigt märkligt självmord isåfall. Platsen talar mer för en olycka. Som jägarsoldat är inte träning i form av terränglöpning/att röra sig i svårt terräng speciellt konstigt. Även om han själv ska ha meddelat att han skulle springa fem mil, så vet vi inte säkert att han verkligen skulle göra detta.
Citera
2021-03-15, 09:28
  #4504
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Att familjen konstaterat något kan man ta med en nypa salt, invandrare som försöker hantera sorgen med en massa konstiga uttalanden(från både mor och far).

Jag har sett människor som omkommit i bergsmiljö som hamnat på mer märkliga platser än DA.

Och vad är mest troligt om någon hittas avliden i en bergsskreva.. att han ramlat, eller klättrat dit och tagit livet av sig? Utan att lämna(vad vi vet) något meddelande till familjen.
FB folk har tydligen svårt att acceptera att människa är liten. Att även vältränad elitsoldat kan halka, trilla, skada sig illa och dö utan hjälp i en liten håla. Det är jobbig för många att föreställa att en skadad person dör plågsam död och hans kropp efter 4 månader liggande i skogen är bara en soppa av ruttna förmultnade vävnader. Det är lättare för många att inbilla att stackars DA hade haft nån slags kontroll över situationen, att han sprängt sig själv. Då behöver man inte plågas med tanken att även unga människor lever idag i total ensamhet, att alla dagens elektroniska prylar är bara onödiga leksaker, att man prioriterar livet på fel saker.
Citera
2021-03-15, 10:14
  #4505
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
FB folk har tydligen svårt att acceptera att människa är liten. Att även vältränad elitsoldat kan halka, trilla, skada sig illa och dö utan hjälp i en liten håla. Det är jobbig för många att föreställa att en skadad person dör plågsam död och hans kropp efter 4 månader liggande i skogen är bara en soppa av ruttna förmultnade vävnader. Det är lättare för många att inbilla att stackars DA hade haft nån slags kontroll över situationen, att han sprängt sig själv. Då behöver man inte plågas med tanken att även unga människor lever idag i total ensamhet, att alla dagens elektroniska prylar är bara onödiga leksaker, att man prioriterar livet på fel saker.
Det jag har svårt att acceptera är att han hittades inne i den där trånga skrevan med fötterna utåt om det var en olycka. Det är helt enkelt inte rimligt.
Citera
2021-03-15, 10:29
  #4506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
FB folk har tydligen svårt att acceptera att människa är liten. Att även vältränad elitsoldat kan halka, trilla, skada sig illa och dö utan hjälp i en liten håla. Det är jobbig för många att föreställa att en skadad person dör plågsam död och hans kropp efter 4 månader liggande i skogen är bara en soppa av ruttna förmultnade vävnader. Det är lättare för många att inbilla att stackars DA hade haft nån slags kontroll över situationen, att han sprängt sig själv. Då behöver man inte plågas med tanken att även unga människor lever idag i total ensamhet, att alla dagens elektroniska prylar är bara onödiga leksaker, att man prioriterar livet på fel saker.

Det handlar inte om det. Det handlar om att det finns saker som tyder på självmord och det är det mest sannolika i det här fallet.
Citera
2021-03-15, 10:34
  #4507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Det jag har svårt att acceptera är att han hittades inne i den där trånga skrevan med fötterna utåt om det var en olycka. Det är helt enkelt inte rimligt.

Är det rimligare att tro att han kröp in dit och sprängde sig?
Citera
2021-03-15, 10:39
  #4508
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Klart det finns. Men vi får väl se vad polisen eventuellt går ut med i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Ingen har hört en explosion. Såvida polisen inte bekräftat att han sprängdes så kan man inte ta mammans uppgifter som sanning.

Vi vet inte hur länge kroppen legat där. Vi vet inte med säkerhet att han tog sig dit på egen hand.

Att bombgruppen var på plats kan ha flera förklaringar. Det kan till och med vara så enkelt att polacken upptäckte att kroppen var lite utspridd och man med den uppgiften misstänkt sprängning.

Den som sett en älg som legat i skogen i en månad vet att den sprids ut. Den som inte sett det kanske kan tro att den sprängts.

En annan förklaring kan vara att man, av anledningar okända för oss, misstänkt att kroppen var försåtsminerad.

Det kan naturligtvis även vara så att han sprängt sig själv, av misstag eller medvetet.

Gissningsvis får vi aldrig något svar.

Citat:
Ursprungligen postat av loislois
FB folk har tydligen svårt att acceptera att människa är liten. Att även vältränad elitsoldat kan halka, trilla, skada sig illa och dö utan hjälp i en liten håla. Det är jobbig för många att föreställa att en skadad person dör plågsam död och hans kropp efter 4 månader liggande i skogen är bara en soppa av ruttna förmultnade vävnader. Det är lättare för många att inbilla att stackars DA hade haft nån slags kontroll över situationen, att han sprängt sig själv. Då behöver man inte plågas med tanken att även unga människor lever idag i total ensamhet, att alla dagens elektroniska prylar är bara onödiga leksaker, att man prioriterar livet på fel saker.


Det fanns absolut ingenting som pekade mot olycka redan innan familjen bekräftat att han är sprängd.

Förstår inte riktigt varför ni hakat upp er på det? Det finns som sagt 0 indicier och 0 bevis som talar för olycka.

Dessutom betydligt mer sannolikt med självmord från första början, kontra att en elitsoldat halkar och dör i Tyresta. Nu när vi har info om plats och förhållande vid fynd, så är olycka totalt uteslutet.
Citera
2021-03-15, 10:40
  #4509
Medlem
Varför så få som tar upp Försvarsmaktens roll i detta fall?
Jag vet att polisen utreder DA men dom kan lika gärna utreda och låta hemligstämpla resultatet om det visar sig vara känsligt ur myndigheters synvinkel
Vilket ansvar har en myndighet som FM att kontrollera vilka material som får föras ut ur regementen?
Hur ser kristerapin ut för en traumatiserad soldat?
Vilket slags stöd från FM eller annan myndighet kan en familj som Ardas räkna med när en eventuell utredning är klar?
Kan det vara fråga om skadeståndskrav?
Citera
2021-03-15, 10:42
  #4510
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Är det rimligare att tro att han kröp in dit och sprängde sig?

Är det rimligare att tro bombtekniker var där som skogstaxi och D's egen mor ljuger?
Citera
2021-03-15, 10:54
  #4511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Är det rimligare att tro bombtekniker var där som skogstaxi och D's egen mor ljuger?

Känns tveksamt att polisen berättar hur han tagit sitt liv innan utredningen är klar. Känns som en bra grej att hålla hemligt tills utredningen är klar. Tror det är folk i DAs olika grupper både här och på Facebook som kommit med dessa påstående och mamman tagit som sanningar.

Ang. bombtekniker så ja, bland annat som skogstaxi.
Citera
2021-03-15, 11:03
  #4512
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Känns tveksamt att polisen berättar hur han tagit sitt liv innan utredningen är klar. Känns som en bra grej att hålla hemligt tills utredningen är klar. Tror det är folk i DAs olika grupper både här och på Facebook som kommit med dessa påstående och mamman tagit som sanningar.

Ang. bombtekniker så ja, bland annat som skogstaxi.

Haha, så du tror inte familjen fått reda på dödsorsak än? Trots att polisen gått ut och gett ett tydligt besked att de inte har några misstankar om brott?

Dvs. att familjen valt att söka sig till flashback, och litar på vad som skrivs i tråden, trots att polisen är tyst...?


Är du möjligtvis totalt efterbliven? För det verkar nämligen som det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in