2021-03-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Detta är inget rättsfall och i ett rättsfall krävs numera att den dömde kan åberopa omständigheter eller bevis som inte tidigare lagts fram och som sannolikt skulle ha lett till frikännande. Resning kan också beviljas om det finns synnerliga skäl att ompröva frågan om den dömdes skuld.

Din tro att du och andra på Flashback skulle påverka fallet Johaug genom att gäcka alla eventtrådar med utrop om att »hon är dopad« är ju rätt komiskt. Tror du på det själv?

Jo du skulle må då. Du och Discgear verkar anse att ohederliga debattörer är sådana som inte tycker som ni. Jag lämnar givetvis inte något på order från dig och den fria debatten mår bra om sådana som du inte får stå oemotsagda. Det kanske du med tiden förstår och börjar fundera över om allt du tycker är lika med sanningen.

Tagga ner lite nu och ta en promenad eller fika med en kompis, jag tror det skulle göra dig gott 🙂

Du läser in massor saker som ingen påstått.
Jag har inte gett någon order till dig du får göra som du vill, debatter mår bra av att se olika vinklar.

Naturligtvis vill vi komma närmre sanningen, det vill väl du också när du debatterar?
Citera
2021-03-15, 10:32
Avslutad
Citat:
Du vet inte vad som diskuteras ens? Vet du vad problematisera är då?

Om vi gör det väldigt enkelt så kan du exempelvis diskutera med dig själv enligt nedan.

Min reaktion som svensk är:

- hur skulle jag från skrivbordet kunna veta något som de inte vet?
- hur ska jag helt utanför händelsernas spelplan kunna ha någon som helst påverkan på det som personer på denna spelplan bestämmer och kommer fram till?
- hur kan jag veta vad som hänt bara genom att läsa vad medierna skriver?
- om nu organisationen inom längdåkningen är korrupt, då har den förmodligen alltid varit det och kommer att fortsätta vara det oavsett vad enstaka personer tjatar om i tråd efter tråd på Flashback.

Min spontana fråga är vad fan du gör på ett forum om du inte vågar ha egna åsikter om saker och ting?

Du har ett antal gånger nu påstått att CAS beslut är korrekt och det som gäller för att återge vad som skett. Så min fråga är återigen, tycker du ärendet blivit orentligt utrett från positivt dopingsvar tills CAS-domen?
Citera
2021-03-15, 12:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Naturligtvis vill vi komma närmre sanningen, det vill väl du också när du debatterar?

Sanningen kommer vi aldrig att nå, möjligen få om någon med insyn och roll i sammanhanget skulle berätta något som inte framkommit.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Min spontana fråga är vad fan du gör på ett forum om du inte vågar ha egna åsikter om saker och ting?

Du har ett antal gånger nu påstått att CAS beslut är korrekt och det som gäller för att återge vad som skett. Så min fråga är återigen, tycker du ärendet blivit orentligt utrett från positivt dopingsvar tills CAS-domen?

CAS-domen ligger i det intervall som de kan döma inom. Att de lägger sig mitt i detta känns mycket logiskt. CAS hade inget annat uppdrag.

Det är bra mycket intressantare att klämma fram med vad som skulle kunna ha utretts mer än att fråga om de borde utrett mer. Jag kan möjligen se att testresultat, alltid, borde analyseras med bäst möjliga teknik för att få en så fullständig och rättvisande belysning som möjligt.

Sedan kvarstår att det är förklaringen som är den huvudsakliga grunden för bedömningen. FIS har accepterat förklaringen. Varför de gjort det kan jag inte ha någon vetskap om. Jag har redogjort för alternativa sätt att se på det i ett tidigare inlägg.
Citera
2021-03-15, 12:20
Medlem
Citat:
Sanningen kommer vi aldrig att nå, möjligen få om någon med insyn och roll i sammanhanget skulle berätta något som inte framkommit.

CAS-domen ligger i det intervall som de kan döma inom. Att de lägger sig mitt i detta känns mycket logiskt. CAS hade inget annat uppdrag.

Det är bra mycket intressantare att klämma fram med vad som skulle kunna ha utretts mer än att fråga om de borde utrett mer. Jag kan möjligen se att testresultat, alltid, borde analyseras med bäst möjliga teknik för att få en så fullständig och rättvisande belysning som möjligt.

Sedan kvarstår att det är förklaringen som är den huvudsakliga grunden för bedömningen. FIS har accepterat förklaringen. Varför de gjort det kan jag inte ha någon vetskap om. Jag har redogjort för alternativa sätt att se på det i ett tidigare inlägg.

Du verkar inte läsa, jag skrev närmre sanningen, inte att vi ska nå den helt och fullt.

Varför inte den senaste testtekniken användes fastän den fanns vid testtillfället är en mycket bra fråga.
Citera
2021-03-15, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Menar du att FIS, WADA och anti-doping Norge är korrupta? Man har avslöjat topatleter höger och vänster men när det kommer till just Johaug så viker man sig? Om man är så korrupt varför ens offentliggöra Johaugs provresultat, varför inte bara förstöra det?

Min reaktion som en utomstående(varken svensk eller norsk) gentemot Johaugs fall var ganska straightforward. Är Johaug en asocial finska eller ryska från vildmarken utan något att förlora? Nej hon är från ett av världens mest moderna länder med värderingar som inte går ihop med doping, hon var dessutom redan en dominerande figur inom längdskidåkningen och en talang från ung åldern. Finns det norrmän och svenskar som dopar sig? Självklart, hennes härkomst har inget med saken att göra om hon hade fällts för medveten doping men när atleten i fråga säger sig vara oskyldig och hon är från en västerländsk nation utan en historia med systematisk doping och instanserna som utreder hennes fall på tror på henne så varför ska inte jag som inte har tillgång till den information och material som dom har inte göra det? Om jag, en random person som bara följer utvecklingen av det som publiceras offentlig på nätet inte väljer att acceptera hennes dom och skriker mig hes om att hon är en lögnare åratal efter domen och dessutom antyder att de som utredde hennes fall är korrupta - vad säger det om mig? Ja det visar att jag lider av ett starkt mindervärdskomplex.
Min tro på att norrmännen är genomhederliga for all världens väg pga Sundbyfallet.
När de två skidpamparna satt i tvstudion och demonstrerade en gammal ineffektiv nebulisator som hade en 10 % effekt och de underskred dosen då menade de. Och de satt där och skrattade att de använde mest vanligt vatten i dem.
De toppmoderna nebulisatorerna man har i deras trailer har en minst 50 % effekt, redan 2002 fick man en 50% effekt med rätt blandning av saltlösning och medicin
Senast redigerad av Parklane 2021-03-15 kl. 14:08.
Citera
2021-03-15, 14:31
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Min tro på att norrmännen är genomhederliga for all världens väg pga Sundbyfallet.
När de två skidpamparna satt i tvstudion och demonstrerade en gammal ineffektiv nebulisator som hade en 10 % effekt och de underskred dosen då menade de. Och de satt där och skrattade att de använde mest vanligt vatten i dem.
De toppmoderna nebulisatorerna man har i deras trailer har en minst 50 % effekt, redan 2002 fick man en 50% effekt med rätt blandning av saltlösning och medicin
Precis. Eller när NSFs pampar lade fram blodvärden på åkarna som bevis på att det inte förekom bloddopning och det sedan visade sig att värdena inte var från tävlingssäsong.
Citera
2021-03-15, 15:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Så vad tror du då egentligen? Tror du att det finns en dopningsfabrik I Norge där alla norska utövare matas med allehanda förbjudna medel enligt en väl genomtänkt plan? Tror du att Johaug ingick i det som en bland alla övriga eller tror du att Johaug genomförde ett eget program med eller utan läkare? Tror du alla inom FIS vet detta och blundar? Hur många kan vara inblandade i dina eventuella tankar om det du antyder.

Sedan är ju dopning ingenting som bara höjer effekten genom att utövaren intar det förbjudna medlet när den ligger på soffan och käkar chokladpraliner.
Citera
2021-03-15, 16:16
Medlem
Citat:
Så vad tror du då egentligen? Tror du att det finns en dopningsfabrik I Norge där alla norska utövare matas med allehanda förbjudna medel enligt en väl genomtänkt plan? Tror du att Johaug ingick i det som en bland alla övriga eller tror du att Johaug genomförde ett eget program med eller utan läkare? Tror du alla inom FIS vet detta och blundar? Hur många kan vara inblandade i dina eventuella tankar om det du antyder.

Sedan är ju dopning ingenting som bara höjer effekten genom att utövaren intar det förbjudna medlet när den ligger på soffan och käkar chokladpraliner.
Sundby gömde sig också bakom det norska medicinska teamet likt Johaug.
Han hade inte gjort något fel sa han, samma sa Johaug.
Då hans gränsvärden överskreds i provet så var det någon "läkare" som hade satt för mycket ventoline i apparaten.
Och de försvarade sig med otydligt regelverk och att de glömde att lämna in dispens fast man får inget TUE för ventoline.
Senast redigerad av Parklane 2021-03-15 kl. 16:22.
Citera
2021-03-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Det er ikke sant.
Kan du ikke lese om saken i stedet for å gjengi hva andre har skrevet?
Bendiksen har selvsagt ikke spurt etter en navngitt salve han vet er ulovlig - det faller på sin egen urimelighet. Det har han jo forklart seg om. Han spurte etter en salve med bestemte emner og egenskaper for hennes skadetilfelle. Det er fullstendig ulogisk at hun med vilje skulle ta en salve som slår positivt ut i dopingtester. Helt meningsløst.

Vadå inte sant? Menar du att sarinen ljuger? Hur vet du att hon ljuger och inte bendiktsen?

Du skriver själv att salvan var bra för att läka brända läppar eftersom bendiktsen säger sig ha blivit rekommenderad denna vilket du tror på.

Då kan det ju ha varit så att bendiktsen visste att salvan var överlägsen på att läka brända läppar. Han var säker likt andra läkare att det inte skulle ge utslag som doping med så liten mängd på läppen. Han sa detta till Johaug när den första krämen inte funkade. Det är därför han tar på sig ansvaret. Detta är en mer logisk variant än historien de uppgav som du ju efterfrågade, även fast jag tror mer på microdopingen. Du har bara deras ord ang det ”ovetande”.

Det huvudsakliga är att den historien de angivet, där bendiktsen och johaug inte vet vad clostebol är och inte ser en stor röd triangel med märket ”doping” under upprepad hantering av salvan i 10 dagar, är totalt orealistiskt och faktiskt bortom rimligt tvivel falsk.

Därav kan vi inte tro på den officiella förklaringen . Eftersom vi inte har fått någon alternativ förklaring får vi anta att johaug var medvetet dopad som man ju brukar göra i sådana här fall likt Jenny Fransson.

Jag ”hatar” inte johaug som vissa verkar tro även fast hon förtjänar att man raljerar här ibland om hennes doping. Och hade man kunnat ange en trovärdig historia med trovärdiga bevis hade jag trott på den. Men som det är och bör vara krävs det mycket och stark bevisning för att fria en utövare som har anabola i blodet. Dessa kan då undvika att dömas enligt wadas dopingdefinition och är då inte att anse som ”dopade”.

Eller om Johaug erkänt att det var så att de ville pröva med steroidsalvan medvetna om clostebolen och historiens andra logistiska orimligheter osv varit eliminerade, samt att det funnits vetenskapliga belägg för krämens förträfflighet på läppar, och johaug hade accepterat 4 års avstängning hade jag inte sagt något när hon då kommit tillbaka nästa år.

Men nu har man hittat anabola i hennes blod och förklaringen går helt enkelt inte att tro på, lika lite som man kunde tro på Baghdad Bob när det begav sig. En uppenbar lögn är en uppenbar lögn.
Senast redigerad av grobiankungen 2021-03-15 kl. 17:46.
Citera
2021-03-15, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Det er ikke sant.
Kan du ikke lese om saken i stedet for å gjengi hva andre har skrevet?
Bendiksen har selvsagt ikke spurt etter en navngitt salve han vet er ulovlig - det faller på sin egen urimelighet. Det har han jo forklart seg om. Han spurte etter en salve med bestemte emner og egenskaper for hennes skadetilfelle.

Det er fullstendig ulogisk at hun med vilje skulle ta en salve som slår positivt ut i dopingtester. Helt meningsløst.

Saarinen sa att apotekaren (på samma apotek som Bendiksen säger sig varit) varnade henne att trofodermin innehöll dopingklassad substans när den den lämnades över disk till henne.

Menar du alltså att det troligaste och mest sannolika är att Bendiksen inte fick samma varning när han köpte trofodermin eftersom han köpte en annan salva samtidigt? 😆

Eller är det mer sannolikt att Bendiksen ljuger om detta? 🤥

Bendiksen har själv sagt att han visste att trofodermin innehöll clostebol, men han hade glömt att clostebol stod på wadas förbjudna lista

Så du tycker inte det är ologiskt att både Bendiksen och Johaug missar varningstexten med röd symbol på asken och att det står clostebol tydligt på tuben som används 11 dygn av Johaug?

Johaug sa själv att hon varit lika noga hela sin karriär ”trippelkolla krämer för munsår” den 27 september 2016 🤥

Den är personligt ansvar som gäller det GÅR INTE ATT SKYLLA PÅ SIN LÄKARE, naturligtvis vet världens bästa utövare om detta, det är en oerhört central grej att personligen hålla koll på och ta ansvar för vad man får i sig.

Detta har hänt många ggr tidigare att någon försöker skylla på sin läkare.
Senast redigerad av .CYG. 2021-03-15 kl. 18:31.
Citera
2021-03-15, 20:29
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Saarinen sa att apotekaren (på samma apotek som Bendiksen säger sig varit) varnade henne att trofodermin innehöll dopingklassad substans när den den lämnades över disk till henne.

Menar du alltså att det troligaste och mest sannolika är att Bendiksen inte fick samma varning när han köpte trofodermin eftersom han köpte en annan salva samtidigt? 😆

Eller är det mer sannolikt att Bendiksen ljuger om detta? 🤥

Bendiksen har själv sagt att han visste att trofodermin innehöll clostebol, men han hade glömt att clostebol stod på wadas förbjudna lista

Så du tycker inte det är ologiskt att både Bendiksen och Johaug missar varningstexten med röd symbol på asken och att det står clostebol tydligt på tuben som används 11 dygn av Johaug?

Johaug sa själv att hon varit lika noga hela sin karriär ”trippelkolla krämer för munsår” den 27 september 2016 🤥

Den är personligt ansvar som gäller det GÅR INTE ATT SKYLLA PÅ SIN LÄKARE, naturligtvis vet världens bästa utövare om detta, det är en oerhört central grej att personligen hålla koll på och ta ansvar för vad man får i sig.

Detta har hänt många ggr tidigare att någon försöker skylla på sin läkare.

Skal vi gjøre et tankeeksperiment..
Tror du ikke denne saken har noe å si for dette apotekets praksis i ettertid når det gjelder denne salven - etter at journalister og folk som Saarinen har rent ned dørene med spørsmål om den?
Saarinen har lagt seg ut med alt og alle og er slett ingen nøytral part. Hun og Kowalczyk er de to mest usympatiske langrennsløperne i historien.

Utrolig at dere ikke fester lit til at CAS har sjekket alle relevante opplysninger i saken, men konsekvent velger å gjengi alt hva dere leser fra personer som spekulerer og som ønsker å tro noe annet enn hva bevisene viser.
- Fordi Johaug er så dyktig at det svir.

En annen dere heller ikke hører på er USA's antidopingsjef Travis Tygart (dopingjegeren som felte Armstrong) som gikk i rette med FIS for deres taktiske anke. Det finnes ingen tvil i verden om at FIS som de eneste fremmet denne anken for å hindre Johaugs deltagelse i OL.

https://www.nrk.no/sport/amerikansk-antidopingsjef-meget-kritisk-til-johaug-anken-1.13549454

Når det gjelder denne salven og resonnementet om dopingvarsel, så bygger det på en logisk brist. Noen sånn varseltrekant finnes ikke i andre land enn Italia og Brasil. Man leter ikke etter noe man ikke aner eksisterer, så hva skulle de se etter?
Ingen har sett den esken heller. Bilder jeg har sett har hatt pålimt prislapp rett ved siden av varseltrekanten. I en stresset situasjon så garanterer jeg at de aller fleste ikke aner hva som står på baksiden av esken før de åpner den og tar ut tuben. Selvsagt påhviler det disse to et større ansvar enn folk flest, men det kan altså skje.

Kanskje jeg tar opp tråden igjen i 2025 før VM i Trondheim når dere fremdeles spekulerer og står på stedet hvil.
Senast redigerad av Intervallstart 2021-03-15 kl. 20:39.
Citera
2021-03-15, 20:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Sundby gömde sig också bakom det norska medicinska teamet likt Johaug.
Han hade inte gjort något fel sa han, samma sa Johaug.
Då hans gränsvärden överskreds i provet så var det någon "läkare" som hade satt för mycket ventoline i apparaten.
Och de försvarade sig med otydligt regelverk och att de glömde att lämna in dispens fast man får inget TUE för ventoline.

Hur har det gått med den utredning som universitetet i Ulm skulle göra med syftet är att ta reda på om det finns vetenskapliga belägg för att astmamedicin förbättrar prestationsförmågan? WADA skulle ju finansiera detta projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in