2021-03-14, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej jag tänker inte svara på något som jag inte har insyn i. Jag har ingen vetskap om ifall de gjorde några utredningar eller undersökningar eller hur/varför de ställde sig till det uppkomna på det sätt de gjorde.

Ni som så ivrigt basunerar ut Johaugs skuld borde emellertid vara mer intresserade att försöka problematisera den frågan, så jag hjälpte bara er på traven lite grann. Men du kanske bara vill fortsätta att gäcka runt i olika eventrådar tillsammans med andra och skrika om att Johaug är dopad?

Problematisera vilken fråga?
Citera
2021-03-14, 23:39
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/therese-johaugs-ord-da-tar-jag-det-inte/

Här 27 september 2016 ljuger Johaug då hon 11 dagar efter dopingtestet säger att hon själv dubbel och trippelkollar alla krämer hon använder.
Hon säger även att hon i hela sin karriär varit lika noga.

Det känns spontant nästan som att reportern visste om att något var på väg att avslöjas, väldigt märkligt hela intervjun.

Titta även på läpparna hennes, de ser fina ut för att bara tre veckor tidigare haft stora sår?

En Italiensk läkare som väl känner till trofodermin säger att man aldrig använder den krämen på tunn hud som läpparna.

Varför behövde Bendiksen ta flyget till Italien för att köpa en receptfri anabol steroidkräm åt Johaug?
Det fanns bra mobilkameror redan då för att visa hur läpparna såg ut, Bendiksen tillförde ju inget som inte någon kunde gjort som redan var där.

Det sägs att hennes vanliga kräm inte fanns i väskan när Bendiksen kollade först när han kommit ner.
Det hade ju för i helvete vem som helst av skidåkarna kunnat kontrollera.

Hur kunde FIS/WADA/CAS godta denna saga som förklaring till clostebol i Johaugs test?

Vilka mäktiga personer ligger bakom beslutet att inte avslöja mera av den sanna historien bakom Johaugs positiva dopingtest?

I stedet for spekulasjoner og påstander uten rot i virkeligheten, samt spørsmål (!!) ber jeg igjen om en alternativ historie som er teoretisk mulig. Til nå har ingen kunnet presentere noe sånt.

Bendiksen var der av flere årsaker, bl.a. behandling av en skulderskade på Holund.
Han var også stresset på grunn av alvorlig sykdom i nær familie i denne perioden.

Sitatet fra Johaug er også sitatfusk, noe som preger alle argumentene for å få ting til å "gå opp". Hva hun sa ordrett i intervjuet (som kan sjekkes) var at hun dobbelsjekker alle salver hun får tilsendt eller kjøper selv. Det er noe annet enn en sårsalve hun får overlevert direkte i hånden av sin betrodde lege med forsikringer om at den er OK.

Når det gjelder leppene hennes, så får det nesten et komikkens skjær at du trekker i tvil hva som finnes mange bilder og videoer av på aktuelle tidspunkt. Og noe mange har sett utvikle seg.

Sårsalven er helt utmerket til skader av denne typen. Den virket jo.
Finn på noe annet - og bedre. Dette er gjentagelser av ren fantasi som er gjentatt i det uendelige.
Senast redigerad av Intervallstart 2021-03-14 kl. 23:45.
Citera
2021-03-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
I stedet for spekulasjoner og påstander uten rot i virkeligheten, samt spørsmål (!!) ber jeg igjen om en alternativ historie som er teoretisk mulig. Til nå har ingen kunnet presentere noe sånt.

Bendiksen var der av flere årsaker, bl.a. behandling av en skulderskade på Holund.
Han var også stresset på grunn av alvorlig sykdom i nær familie i denne perioden.

Sitatet fra Johaug er også sitatfusk, noe som preger alle argumentene for å få ting til å "gå opp". Hva hun sa ordrett i intervjuet (som kan sjekkes) var at hun dobbelsjekker alle salver hun får tilsendt eller kjøper selv. Det er noe annet enn en sårsalve hun får overlevert direkte i hånden av sin betrodde lege med forsikringer om at den er OK.

Når det gjelder leppene hennes, så får det nesten et komikkens skjær at du trekker i tvil hva som finnes mange bilder og videoer av på aktuelle tidspunkt. Og noe mange har sett utvikle seg.

Sårsalven er helt utmerket til skader av denne typen. Den virket jo.
Finn på noe annet - og bedre. Dette er gjentagelser av ren fantasi som er gjentatt i det uendelige.

Sårsalven är ikke till för läpparna enligt italienska läkare, borde inte dom veta eftersom krämen bara säljs i Brasilien och Italien?

Varför försöker norska källor kalla den ”läppbalsam”?
Det är lögn.

Alla på denna nivå vet att man är personligt ansvarig för allt man använder, att skylla på läkaren går inte det vet alla även Johaug, det står nämligen i regelboken
Skulle världens i särklass bästa skidåkerska inte veta om reglerna för mediciner hon använder?
Ren idioti och lögner från början till slut.

Johaug säger i intervjun att hon varit lika noga hela sin karriär, då vet man vilka spelregler som gäller inklusive personligt ansvar i alla situationer vad man får i sin kropp.

Brasilianska längdhopperskan Maurren Higa Maggi åkte dit för clostebol redan 2003, hon skyllde redan då på att hennes läkare behandlat henne med en hudkräm. 😆

Hon blev avstängd 24 månader, efter detta har reglerna skärpts så att det normala är 48 månaders avstängning vid påträffande av anabola steroider i test.
Om man kan visa att man fått i sig detta oavsiktligt kan det numera bli 24 månaders avstängning.

Med all historia kring clostebol hur kunde detta tillåtas ge bara 18 månaders avstängning för Johaug?

Elitidrottare vet att det är personligt ansvar för individen som gäller alltid.

Att skylla på att man kollade med läkaren är bara struntprat, så säger inte reglerna att man kan göra.
Senast redigerad av .CYG. 2021-03-15 kl. 00:32.
Citera
2021-03-15, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
4,5 år har gått og her sitter dere dag etter dag uten å ha fremmet én eneste mulig alternativ forklaring som ikke straks strander i logiske brister. Det er jo dere som ikke tror på vanntette bevis som må komme med et alternativ som ikke forutsetter at Therese og legen er synsk - og direkte usanne påstander som det florerer med.

Bevisrekken som er lagt frem inkluderer bl.a. SMS til legen som beviser sykdomsforløpet, bilder av en stygt solbrent leppe som åpenbart er veldig smertefull, innkjøp av 2 stk. salver med elektronisk kvittering hvorav den ene ikke fungerte. Oppgitt før dopingkontroll og en mikroskopisk mengde som samsvarer eksakt med bruken. En slik bevisrekke er ikke noe som kan konstrueres i ettertid, det skjønner selv CAS derfor er hun trodd på alle punkt. Ikke på noe punkt har Johaug oppgitt noen uriktige opplysninger.

Men store skip synker og fly styrter p.g.a. menneskelig svikt til tross for langt flere regler og personer som passer på. Det skjer på grunn av menneskelige faktorer.

Jag tänker inte träta med dig igen om historiens logistik som sådan utan istället ställa denna fråga: tycker inte du det verkar helt orimligt att både benediktsen och johaug missat dopingsymbolen och att idrottsläkaren benediktsen inte kände till att den Välkända steroiden clostebol var doping, som han påstår? Och det konstiga att man måste fråga efter just den salvan samt att apotekaren då påpekar att det är doping? Slik information brukar man alltid få ang läkemedel och finskan visade att så även är fallet i livigno.

Du som tror på historiens logistik, vad har du för argument för att det inte är troligare att benediktsen isåfall rekommenderade steroidsalvan och sa till johaug att; ”visst det är steroider men det kommer inte hittas i något test ”

Dvs att johaug medveten om dopingen strök på salvan. Är detta inte ett mycket troligare scenario om man vill hålla sig till salvförklaringen?
Citera
2021-03-15, 00:54
Medlem
Citat:
Läs vad jag skriver så har du svaret.

Varför avfärdades inte förklaringen som lögn?

Det beror högst troligen på johaugs stjärnstatus. Det hade aldrig funkat med en okänd öststatsåkare. I det minsta hade man inte trott på att salvan ströks på ovetandes även om de köpt resten.
Citera
2021-03-15, 01:06
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag tänker inte träta med dig igen om historiens logistik som sådan utan istället ställa denna fråga: tycker inte du det verkar helt orimligt att både benediktsen och johaug missat dopingsymbolen och att idrottsläkaren benediktsen inte kände till att den Välkända steroiden clostebol var doping, som han påstår? Och det konstiga att man måste fråga efter just den salvan samt att apotekaren då påpekar att det är doping? Slik information brukar man alltid få ang läkemedel och finskan visade att så även är fallet i livigno.

Du som tror på historiens logistik, vad har du för argument för att det inte är troligare att benediktsen isåfall rekommenderade steroidsalvan och sa till johaug att; ”visst det är steroider men det kommer inte hittas i något test ”

Dvs att johaug medveten om dopingen strök på salvan. Är detta inte ett mycket troligare scenario om man vill hålla sig till salvförklaringen?

Det er ikke sant.
Kan du ikke lese om saken i stedet for å gjengi hva andre har skrevet?
Bendiksen har selvsagt ikke spurt etter en navngitt salve han vet er ulovlig - det faller på sin egen urimelighet. Det har han jo forklart seg om. Han spurte etter en salve med bestemte emner og egenskaper for hennes skadetilfelle. Det er fullstendig ulogisk at hun med vilje skulle ta en salve som slår positivt ut i dopingtester. Helt meningsløst.
Citera
2021-03-15, 01:20
Medlem
Citat:
Var går gränsen när en förklaring innebär att folk beter sig så irrationellt att man helt enkelt kan avfärda förklaringen som lögn? Jag tycker nog att salvhistorien med råge är över gränsen och kan därför avfärdas som lögn.

Jag har här på Flashback faktiskt inte sett någon, inte ens norrmännen, skriva försvarande om historien och försöka nysta i och förklara de otroliga skeendena i denna.

Det närmsta man kommer är sådana som intervallstart som nöjer sig med ”hon blev trodd i varje instans”.
Men inget eget försvar eller analys av de
Uppenbara orimligheter som har diskuterats. Ingen klarar helt enkelt av att försvara historien. Det enkla svaret på varför är ju att den är så otrolig att det inte låter sig göras.

Men ni johaug kramare Kan väl försöka?
Så kan vi skjuta ned försöket och så kan ni försöka igen. Så får vi se om det går att skapa ett logiskt försvar av historien som inte innefattar att både johaug och benediktsen simultant råkat ut för både schizofreni och bipolärattack.
Menar du att FIS, WADA och anti-doping Norge är korrupta? Man har avslöjat topatleter höger och vänster men när det kommer till just Johaug så viker man sig? Om man är så korrupt varför ens offentliggöra Johaugs provresultat, varför inte bara förstöra det?

Min reaktion som en utomstående(varken svensk eller norsk) gentemot Johaugs fall var ganska straightforward. Är Johaug en asocial finska eller ryska från vildmarken utan något att förlora? Nej hon är från ett av världens mest moderna länder med värderingar som inte går ihop med doping, hon var dessutom redan en dominerande figur inom längdskidåkningen och en talang från ung åldern. Finns det norrmän och svenskar som dopar sig? Självklart, hennes härkomst har inget med saken att göra om hon hade fällts för medveten doping men när atleten i fråga säger sig vara oskyldig och hon är från en västerländsk nation utan en historia med systematisk doping och instanserna som utreder hennes fall på tror på henne så varför ska inte jag som inte har tillgång till den information och material som dom har inte göra det? Om jag, en random person som bara följer utvecklingen av det som publiceras offentlig på nätet inte väljer att acceptera hennes dom och skriker mig hes om att hon är en lögnare åratal efter domen och dessutom antyder att de som utredde hennes fall är korrupta - vad säger det om mig? Ja det visar att jag lider av ett starkt mindervärdskomplex.
Citera
2021-03-15, 06:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Problematisera vilken fråga?

Du vet inte vad som diskuteras ens? Vet du vad problematisera är då?

Om vi gör det väldigt enkelt så kan du exempelvis diskutera med dig själv enligt nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Menar du att FIS, WADA och anti-doping Norge är korrupta? Man har avslöjat topatleter höger och vänster men när det kommer till just Johaug så viker man sig? Om man är så korrupt varför ens offentliggöra Johaugs provresultat, varför inte bara förstöra det?

Min reaktion som en utomstående(varken svensk eller norsk) gentemot Johaugs fall var ganska straightforward. Är Johaug en asocial finska eller ryska från vildmarken utan något att förlora? Nej hon är från ett av världens mest moderna länder med värderingar som inte går ihop med doping, hon var dessutom redan en dominerande figur inom längdskidåkningen och en talang från ung åldern. Finns det norrmän och svenskar som dopar sig? Självklart, hennes härkomst har inget med saken att göra om hon hade fällts för medveten doping men när atleten i fråga säger sig vara oskyldig och hon är från en västerländsk nation utan en historia med systematisk doping och instanserna som utreder hennes fall på tror på henne så varför ska inte jag som inte har tillgång till den information och material som dom har inte göra det? Om jag, en random person som bara följer utvecklingen av det som publiceras offentlig på nätet inte väljer att acceptera hennes dom och skriker mig hes om att hon är en lögnare åratal efter domen och dessutom antyder att de som utredde hennes fall är korrupta - vad säger det om mig? Ja det visar att jag lider av ett starkt mindervärdskomplex.

Min reaktion som svensk är:

- hur skulle jag från skrivbordet kunna veta något som de inte vet?
- hur ska jag helt utanför händelsernas spelplan kunna ha någon som helst påverkan på det som personer på denna spelplan bestämmer och kommer fram till?
- hur kan jag veta vad som hänt bara genom att läsa vad medierna skriver?
- om nu organisationen inom längdåkningen är korrupt, då har den förmodligen alltid varit det och kommer att fortsätta vara det oavsett vad enstaka personer tjatar om i tråd efter tråd på Flashback.
Citera
2021-03-15, 07:35
Medlem
Citat:
Min reaktion som svensk är:

- hur skulle jag från skrivbordet kunna veta något som de inte vet?
- hur ska jag helt utanför händelsernas spelplan kunna ha någon som helst påverkan på det som personer på denna spelplan bestämmer och kommer fram till?
- hur kan jag veta vad som hänt bara genom att läsa vad medierna skriver?
- om nu organisationen inom längdåkningen är korrupt, då har den förmodligen alltid varit det och kommer att fortsätta vara det oavsett vad enstaka personer tjatar om i tråd efter tråd på Flashback.

Ett rättsfall har väl aldrig fått resning/kommit framåt pga protester från anhöriga/försäkringsbolag?

Varför lämnar du inte bara tråden om du inte gillar det som diskuteras?
Citera
2021-03-15, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania

Jag tror att man helt enkelt valde att inte utreda detta ordentligt pga vem som var dopad. Det hade varit för jobbigt för alla inblandade. Man kunde ha pressat hårdare om salvhistorien men gjorde inte det. Man kunde ha gjort en spektrumanalys

Som jag sa, även om man nu tror på allt annat i salvhistorien är ju det mest troliga att johaug i så fall ville prova steroidsalvan medveten om dopingen som fanns där i, på inrådan av benediktsen som försäkrat henne att det inte kunde ge utslag i test. Detta skulle ge johaug 4 år

Det som faller på sin egen orimlighet är att bendiktsen inte vet vad clostebol är, att johaug inte känner till clostebol, att man inte ser en tydlig dopingvarning på förpackning (under tio dagars användning) samt att man trots att apotekaren varnar för doping vid försäljningen ändå inte tar in informationen

Ovan tillsammans med ett gäng andra konstigheter måste förklaras trovärdigt om det ska gå att se johaug som något annat än en medveten dopad åkare.

Någon sådan förklaring har inte givits. Utredningen är inte offentlig. Ge hit en FUP. Visa förhör med apotekaren som sålde salvan. Osv
Citera
2021-03-15, 08:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Ett rättsfall har väl aldrig fått resning/kommit framåt pga protester från anhöriga/försäkringsbolag?

Detta är inget rättsfall och i ett rättsfall krävs numera att den dömde kan åberopa omständigheter eller bevis som inte tidigare lagts fram och som sannolikt skulle ha lett till frikännande. Resning kan också beviljas om det finns synnerliga skäl att ompröva frågan om den dömdes skuld.

Din tro att du och andra på Flashback skulle påverka fallet Johaug genom att gäcka alla eventtrådar med utrop om att »hon är dopad« är ju rätt komiskt. Tror du på det själv?

Citat:
Varför lämnar du inte bara tråden om du inte gillar det som diskuteras?

Jo du skulle må då. Du och Discgear verkar anse att ohederliga debattörer är sådana som inte tycker som ni. Jag lämnar givetvis inte något på order från dig och den fria debatten mår bra om sådana som du inte får stå oemotsagda. Det kanske du med tiden förstår och börjar fundera över om allt du tycker är lika med sanningen.
Citera
2021-03-15, 09:34
Medlem
Citat:
Jag tror att man helt enkelt valde att inte utreda detta ordentligt pga vem som var dopad. Det hade varit för jobbigt för alla inblandade. Man kunde ha pressat hårdare om salvhistorien men gjorde inte det. Man kunde ha gjort en spektrumanalys

Som jag sa, även om man nu tror på allt annat i salvhistorien är ju det mest troliga att johaug i så fall ville prova steroidsalvan medveten om dopingen som fanns där i, på inrådan av benediktsen som försäkrat henne att det inte kunde ge utslag i test. Detta skulle ge johaug 4 år

Det som faller på sin egen orimlighet är att bendiktsen inte vet vad clostebol är, att johaug inte känner till clostebol, att man inte ser en tydlig dopingvarning på förpackning (under tio dagars användning) samt att man trots att apotekaren varnar för doping vid försäljningen ändå inte tar in informationen

Ovan tillsammans med ett gäng andra konstigheter måste förklaras trovärdigt om det ska gå att se johaug som något annat än en medveten dopad åkare.

Någon sådan förklaring har inte givits. Utredningen är inte offentlig. Ge hit en FUP. Visa förhör med apotekaren som sålde salvan. Osv

Tror också på detta. Johaug fick två val. Antingen gå till grunden med detta eller lyckta dörrar och acceptera ett milt straff. Häpnadsväckande att en så viktig instans bara kan lägga locket på utan insyn. Men som du var inne på skulle de ekonomiska skadorna bli för stora samt att landet Norge riskerade depression > 1930.

Om man tror att CAS företräder ett rent idrottande så är man naiv. Ett steg i rätt riktning är vart fall att Europadomstolen satte ner foten gällande att man har rätt till öppen rättegång i första instans.

Sen till Norrmännen här på forumet. No offence, kan ni inte skriva på engelska istället? Norska är för många av oss svenskar lika obegripligt som grekiska. Man snappar upp nått, men sammanhanget och den röda tråden blir lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in