Citat:
Har du vaknat ur din Törnrosa-sömn först nu 5 år efter att detta togs upp i tråden? Den 14:e oktober 2016 ursäktar sig medlemmen cleolin för att det då möjligen redan tagits upp i tråden. Du kommer nu med samma sak. Det visar hur in i helvete ni kört fast i ert resonemang och snurrar runt er egen axel om samma sak om och om och om igen. Det är därför det är så viktigt för er att försöka vrida till WADA:s kod som om den skulle ha med ordet »dopad«, vilket inte finns med däri.
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
Saarinen har i en senare tidningsartikel, från augusti 2018, uttalat sig enligt följande då CAS fastställde Johaugs straff:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-ilskan-mot-domen-orimligt/
Straffet är alltså bra enligt Saarinen.
(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod
Saarinen har i en senare tidningsartikel, från augusti 2018, uttalat sig enligt följande då CAS fastställde Johaugs straff:
Kod:
– Jag väntade mig att hennes straff skulle stärkas, så jag är inte förvånad. Nu har de bästa experterna som finns klargjort det. Det var ett allvarligt fall, och straffet är bra, säger Saarinen till Ilta-Sanomat.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-ilskan-mot-domen-orimligt/
Straffet är alltså bra enligt Saarinen.
Jag har varit med i tråden sedan detta fall kom på tapeten.
Vad Saarinen tycker om domen är helt irrelevant.
Anledningar till att jag tycker det är intressant:
1. Att försöka påverka en förändring i rätt riktning i hur man ser på liknande fall som detta.
2. Johaug är ungefär lika överlägsen fortfarande fastän det kommit fram många nya supertalanger.
3. Hur är det möjligt att FIS/WADA/CAS låter sig nöjas med denna nivå fastän reglerna för anabola steroider skärptes någonstans efter att Agostini åkte dit för clostebol/före Johaug gjorde det.
4. Det måste bli hårdare straff än så, det hjälper inte med hårdare straff säger genast någon....jo i dessa fall hjälper det massor då vi slipper se fuskare stjäla medaljer och placeringar dom inte har förtjänat på lika villkor.
WADAs kod innehåller THE DEFINITION OF DOPING
Den har Johaug, Agostini, Linda Haglund, Ben Johnson och en massa andra brutit mot på olika punkter.
Ja jag vet att den inte fanns i sin nuvarande form på Lindas och Bens tid.
Det är ingen som försöker snurra till det, vi vill se tävlingar där deltagarna så långt det bara är möjligt tävlar ”på lika villkor”.
Det gör man inte med TUE för astma, med efterföljande enorma doser som inte ens svårt sjuka får ordinerat på sjukbädden.
Det gör man inte med supportteam/organisationer som vill tänja på gränserna så man hamnar på fel sida gränsen.
Det måste bli mer transparens över när åkare testas.
Toppåkare måste testas flera ggr under sommarperioden OANMÄLDA TESTER.
Man ska inte kunna börja sin avstängning under sommaren som Sundbys två månader och sedan tävla vidare nästa säsong som om inget hänt.
Det måste ställas mer krav från sponsorer, från TV och alla andra som är inblandade att sån flathet som visades i Johaugfallet inte accepteras.
Även när det är världens största skiddrottning som misstänks ha fuskat.
Senast redigerad av .CYG. 2021-03-14 kl. 16:20.
Senast redigerad av .CYG. 2021-03-14 kl. 16:20.