2021-03-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har du vaknat ur din Törnrosa-sömn först nu 5 år efter att detta togs upp i tråden? Den 14:e oktober 2016 ursäktar sig medlemmen cleolin för att det möjligen redan tagits upp i tråden. Du kommer nu med samma sak. Det visar hur in i helvete ni kört fast i ert resonemang och snurrar runt er egen axel om samma sak om och om och om igen. Det är därför det är så viktigt för er att försöka vrida till WADA:s kod som om den skulle ha med ordet »dopad«, vilket inte finns med däri.

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Saarinen har i en senare tidningsartikel, från augusti 2018, uttalat sig enligt följande då CAS fastställde Johaugs straff:

Kod:
– Jag väntade mig att hennes straff skulle stärkas, så jag är inte förvånad. Nu har de bästa experterna som finns klargjort det. Det var ett allvarligt fall, och straffet är bra, säger Saarinen till Ilta-Sanomat. 

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-ilskan-mot-domen-orimligt/

Straffet är alltså bra enligt Saarinen.

Jag har varit med i tråden sedan detta fall kom på tapeten.
Vad Saarinen tycker om domen är helt irrelevant.

Anledningar till att jag tycker det är intressant:

1. Att försöka påverka en förändring i rätt riktning i hur man ser på liknande fall som detta.
2. Johaug är ungefär lika överlägsen fortfarande fastän det kommit fram många nya supertalanger.
3. Hur är det möjligt att FIS/WADA/CAS låter sig nöjas med denna nivå fastän reglerna för anabola steroider skärptes någonstans efter att Agostini åkte dit för clostebol/före Johaug gjorde det.
4. Det måste bli hårdare straff än så, det hjälper inte med hårdare straff säger genast någon....jo i dessa fall hjälper det massor då vi slipper se fuskare stjäla medaljer och placeringar dom inte har förtjänat på lika villkor.

WADAs kod innehåller THE DEFINITION OF DOPING
Den har Johaug, Agostini, Linda Haglund, Ben Johnson och en massa andra brutit mot på olika punkter.
Ja jag vet att den inte fanns i sin nuvarande form på Lindas och Bens tid.

Det är ingen som försöker snurra till det, vi vill se tävlingar där deltagarna så långt det bara är möjligt tävlar ”på lika villkor”.

Det gör man inte med TUE för astma, med efterföljande enorma doser som inte ens svårt sjuka får ordinerat på sjukbädden.

Det gör man inte med supportteam/organisationer som vill tänja på gränserna så man hamnar på fel sida gränsen.

Det måste bli mer transparens över när åkare testas.
Toppåkare måste testas flera ggr under sommarperioden OANMÄLDA TESTER.

Man ska inte kunna börja sin avstängning under sommaren som Sundbys två månader och sedan tävla vidare nästa säsong som om inget hänt.

Det måste ställas mer krav från sponsorer, från TV och alla andra som är inblandade att sån flathet som visades i Johaugfallet inte accepteras.
Även när det är världens största skiddrottning som misstänks ha fuskat.
Senast redigerad av .CYG. 2021-03-14 kl. 16:20.
Citera
2021-03-14, 16:14
Medlem
Citat:
Det är kontraproduktivt. Man bör i stället diskutera avsikt eller ej och varför det har godtagits att det var oavsiktligt.

Nej det är intressant, men det är huvudsakligen inte det som diskuteras. Att diskutera är dock inte detsamma som att ropa som en megafon: hon är dopad...

Ja mer diskussioner hur det kunde godtas.

Nej ingen skriker nu att hon är dopad, däremot har hon varit det bevisligen 2016.

Hon ser dock ofta fortfarande omänskligt överlägsen ut, det händer ibland att sådana fenomen har en medicinsk förklaring som innebär att man har skaffat sig en höjd prestationsförmåga på olaglig väg.

Jag säger inte att det är så men idrottshistorien säger oss att väldigt överlägsna individer som nästan helt saknar dåliga dagar många ggr har en förklaring i just doping.

Att du herrgickhan inte ser att vi vill komma vidare på de sätt du bland annat anger i det citerade har nog mest med din aspberger att göra.
Senast redigerad av .CYG. 2021-03-14 kl. 16:42.
Citera
2021-03-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Jag har varit med i tråden sedan detta fall kom på tapeten.
Vad Saarinen tycker om domen är helt irrelevant.

Anledningar till att jag tycker det är intressant:

1. Att försöka påverka en förändring i rätt riktning i hur man ser på liknande fall som detta.
2. Johaug är ungefär lika överlägsen fortfarande fastän det kommit fram många nya supertalanger.
3. Hur är det möjligt att FIS/WADA/CAS låter sig nöjas med denna nivå fastän reglerna för anabola steroider skärptes någonstans efter att Agostini åkte dit för clostebol/före Johaug gjorde det.
4. Det måste bli hårdare straff än så, det hjälper inte med hårdare straff säger genast någon....jo i dessa fall hjälper det massor då vi slipper se fuskare stjäla medaljer och placeringar dom inte har förtjänat på lika villkor.

WADAs kod innehåller THE DEFINITION OF DOPING
Den har Johaug, Agostini, Linda Haglund, Ben Johnson och en massa andra brutit mot på olika punkter.
Ja jag vet att den inte fanns på Lindas och Bens tid.

Det är ingen som försöker snurra till det, vi vill se tävlingar där deltagarna så långt det bara är möjligt tävlar ”på lika villkor”.

Det gör man inte med TUE för astma, med efterföljande enorma doser som inte ens svårt sjuka får ordinerat på sjukbädden.

Det gör man inte med supportteam/organisationer som vill tänja på gränserna så man hamnar på fel sida gränsen.

Det måste bli mer transparens över när åkare testas.
Toppåkare måste testas flera ggr under sommarperioden OANMÄLDA TESTER.

Man ska inte kunna börja sin avstängning under sommaren som Sundbys två månader och sedan tävla vidare nästa säsong som om inget hänt.

Det måste ställas mer krav från sponsorer, från TV och alla andra som är inblandade att sån flathet som visades i Johaugfallet inte accepteras.
Även när det är världens största skiddrottning som misstänks ha fuskat.
Som ett tillägg till detta har jag tidigare framfört åsikten att dopingavstängningar också ska innehålla någon form av träningsförbud för att om möjligt neutralisera eller iaf minska dom positiva effekterna av dopning.

Vad tycker ni andra?
Hur det ska gå till vet jag inte och att det är svårt inser jag men..........

Edit.
Det bör också gälla för iaf vissa TUEs.
Citera
2021-03-14, 16:23
Medlem
Discgears avatar
Egrntligen är det off topic att diskutera Johaug och Johnsrud Sundby i tråden Vintersport och dop(n)ing(s) rykten. De är båda dömda för brott mot dopningsreglementet som det defineras av WADA = dömda för dopning och såtillvida inte längre bör diskuteras som dopningsrykten. Min enda förhoppning om ett återupprättande av längskidåkningen som kungen bland konditionsidrotter är att någon inom den norska skidsporten ska blåsa i visslan för sitt eget samvetes skull och lätta på förlåten om vad som egentligen försiggick under 1990-talet. I stort sett alla andra sporter har gått igenom sina reningsbad. I längdskidåkningen dansar kon fortfarande på isen.

HG är för övrigt den genuint otrevligaste och i grunden mest ohederliga debattör jag stött på i ett forum. Genomtragisk figur.
Citera
2021-03-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Som ett tillägg till detta har jag tidigare framfört åsikten att dopingavstängningar också ska innehålla någon form av träningsförbud för att om möjligt neutralisera eller iaf minska dom positiva effekterna av dopning.

Vad tycker ni andra?
Hur det ska gå till vet jag inte och att det är svårt inser jag men..........

Edit.
Det bör också gälla för iaf vissa TUEs.

Ja framförallt doping med anabola steroider har studier visat att det kan förändra muskelfibrernas uppbyggnad livet ut eller många fler år än vad en avstängning ger.
Citera
2021-03-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Min enda förhoppning om ett återupprättande av längskidåkningen som kungen bland konditionsidrotter är att någon inom den norska skidsporten ska blåsa i visslan för sitt eget samvetes skull och lätta på förlåten om vad som egentligen försiggick under 1990-talet. I stort sett alla andra sporter har gått igenom sina reningsbad. I längdskidåkningen dansar kon fortfarande på isen.

HG är för övrigt den genuint otrevligaste och i grunden mest ohederliga debattör jag stött på i ett forum. Genomtragisk figur.

Många av dom som gömmer sig bakom en skärm och spyr ut otrevligheter skulle bli totalt tillintetgjorda samt utskrattade vid en debatt face to face i tv 🙂
Citera
2021-03-14, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Egrntligen är det off topic att diskutera Johaug och Johnsrud Sundby i tråden Vintersport och dop(n)ing(s) rykten. De är båda dömda för brott mot dopningsreglementet som det defineras av WADA = dömda för dopning och såtillvida inte längre bör diskuteras som dopningsrykten. Min enda förhoppning om ett återupprättande av längskidåkningen som kungen bland konditionsidrotter är att någon inom den norska skidsporten ska blåsa i visslan för sitt eget samvetes skull och lätta på förlåten om vad som egentligen försiggick under 1990-talet. I stort sett alla andra sporter har gått igenom sina reningsbad. I längdskidåkningen dansar kon fortfarande på isen.

Ja det passar sig att komma med OT-hänvisning när du tömt dina »källor«. Det är du och dina gelikar som har eldat på om Johaug i oförminskad takt alltsedan CAS-domen föll. Jag har momentant vid några tillfällen ställt några frågor i er ofta ihåliga argumentation om samma sak.

Citat:

Ja du verkar lättstött när du får mothugg och ser absolut inte vilken ton du själv har och hur du själv använder personpåhopp och personargument i stället för sakargument. Du är så uppfylld med tron på din egen förträfflighet att du tar varje motargument som en ohederlig otrevlighet. Att du sedan inte ser vidare och noterar vilken ton dina övriga »sektspert«-kompisar har är rätt symptomatiskt för sådana som du.

---

Det är otroligt hur endimensionellt ni argumenterar. Det finns tre dimensioner att se detta genom:

1. Johaug har lämnat ett positivt prov angående förbjudna medel i WADA:s lista
2. Johaug har förklarat hur detta har skett och läkaren har vidimerat den förklaringen
3. Bevis utöver de positiva proven och förklaringen saknas

Ni landar hela tiden i punkt 1 utifrån att ni tror och tycker att detta är dopning samt att ni anser att förklaringen är fabricerad. Ni har inga bevis och ni har ingen roll i sammanhanget och vad ni än skriver här så stannar det här och kommer inte att påverka något.

Det man kan fråga sig är varför läkaren var beredd att understödja Johaugs förklaring med det negativa det för med sig för hans anseende? Det finns bara två möjliga svar där: A. Det var så det förhöll sig eller B. Det förhöll sig på ett annat sätt som skulle göra ännu större skada och som inte fick komma fram till något pris.

Det man sedan kan fråga sig är varför FIS är beredda att acceptera Johaugs förklaring? De hade ju kunnat välja att driva ett eget ärende som de sedan skickade vidare till CAS, men det gjorde de inte. Varför? Här finns det flera förklaringar: A. De tycker att förklaringen verkar rimlig. B. De anser att det skulle skada skidsporten om de ifrågasatte förklaringen. C. Ledande personer där är på något sätt själva inblandade i något.

Det ovanstående är mer intressant än att skrika sig hes över att: hon är dopad och att Norge är ett land med dopade åkare.

Om det finns förgrenade oegentligeheter från 90-talet lär nog svenska aktiva också varit med i leken.
Citera
2021-03-14, 19:41
Medlem
Citat:

1. Johaug har lämnat ett positivt prov angående förbjudna medel i WADA:s lista
2. Johaug har förklarat hur detta har skett och läkaren har vidimerat den förklaringen
3. Bevis utöver de positiva proven och förklaringen saknas

Ni landar hela tiden i punkt 1 utifrån att ni tror och tycker att detta är dopning samt att ni anser att förklaringen är fabricerad. Ni har inga bevis och ni har ingen roll i sammanhanget och vad ni än skriver här så stannar det här och kommer inte att påverka något.

Det man kan fråga sig är varför läkaren var beredd att understödja Johaugs förklaring med det negativa det för med sig för hans anseende? Det finns bara två möjliga svar där: A. Det var så det förhöll sig eller B. Det förhöll sig på ett annat sätt som skulle göra ännu större skada och som inte fick komma fram till något pris.

Två möjliga alternativ
1) läkaren och johaug och eller förbundet har en överenskommelse om att han ska sköta hennes microdoping samt ta skulden om något går fel. Troligaste förklaringen

2) läkaren visste att det var clostebol i salvan, johaug visste det och att det var doping men likt förbannat smetade hon sig med salvan på läkarens inrådan att det inte skulle kunna dyka upp i test ( mindre troligt kanske)

Egentligen är det inte vår sak att spekulera i detta utan vi kan konstatera att hon har ett positivt steroidprov samt anger en förklaring som är helt uppåt väggarna otrovärdig.

Som det har skrivits är det synd och skam hur historien köptes rakt av av olika instanser. Att man inte ens gjorde spektrum prov osv. Som nån sa, längdskidåkningen behöver ta tag i sin dopinghistorik
Citera
2021-03-14, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Två möjliga alternativ
1) läkaren och johaug och eller förbundet har en överenskommelse om att han ska sköta hennes microdoping samt ta skulden om något går fel. Troligaste förklaringen

2) läkaren visste att det var clostebol i salvan, johaug visste det och att det var doping men likt förbannat smetade hon sig med salvan på läkarens inrådan att det inte skulle kunna dyka upp i test ( mindre troligt kanske)

Det kan vara en sann förklaring alldeles oavsett vad du tycker och tror.

Citat:
Egentligen är det inte vår sak att spekulera i detta utan vi kan konstatera att hon har ett positivt steroidprov samt anger en förklaring som är helt uppåt väggarna otrovärdig.

Det intressanta är att FIS inte ifrågasätter den.

Citat:
Som det har skrivits är det synd och skam hur historien köptes rakt av av olika instanser. Att man inte ens gjorde spektrum prov osv. Som nån sa, längdskidåkningen behöver ta tag i sin dopinghistorik

Synd är knappast rätt ord.
Citera
2021-03-14, 20:36
Avslutad
Citat:

Det intressanta är att FIS inte ifrågasätter den.

Synd är knappast rätt ord.

Tycker du Johaugs doping-ärende blev ordentligt utrett av domstolen?
Citera
2021-03-14, 20:47
Medlem
Citat:

Var går gränsen när en förklaring innebär att folk beter sig så irrationellt att man helt enkelt kan avfärda förklaringen som lögn? Jag tycker nog att salvhistorien med råge är över gränsen och kan därför avfärdas som lögn.

Jag har här på Flashback faktiskt inte sett någon, inte ens norrmännen, skriva försvarande om historien och försöka nysta i och förklara de otroliga skeendena i denna.

Det närmsta man kommer är sådana som intervallstart som nöjer sig med ”hon blev trodd i varje instans”.
Men inget eget försvar eller analys av de
Uppenbara orimligheter som har diskuterats. Ingen klarar helt enkelt av att försvara historien. Det enkla svaret på varför är ju att den är så otrolig att det inte låter sig göras.

Men ni johaug kramare Kan väl försöka?
Så kan vi skjuta ned försöket och så kan ni försöka igen. Så får vi se om det går att skapa ett logiskt försvar av historien som inte innefattar att både johaug och benediktsen simultant råkat ut för både schizofreni och bipolärattack.
Citera
2021-03-14, 21:24
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Var går gränsen när en förklaring innebär att folk beter sig så irrationellt att man helt enkelt kan avfärda förklaringen som lögn? Jag tycker nog att salvhistorien med råge är över gränsen och kan därför avfärdas som lögn.

Jag har här på Flashback faktiskt inte sett någon, inte ens norrmännen, skriva försvarande om historien och försöka nysta i och förklara de otroliga skeendena i denna.

Det närmsta man kommer är sådana som intervallstart som nöjer sig med ”hon blev trodd i varje instans”.
Men inget eget försvar eller analys av de
Uppenbara orimligheter som har diskuterats. Ingen klarar helt enkelt av att försvara historien. Det enkla svaret på varför är ju att den är så otrolig att det inte låter sig göras.

Men ni johaug kramare Kan väl försöka?
Så kan vi skjuta ned försöket och så kan ni försöka igen. Så får vi se om det går att skapa ett logiskt försvar av historien som inte innefattar att både johaug och benediktsen simultant råkat ut för både schizofreni och bipolärattack.

4,5 år har gått og her sitter dere dag etter dag uten å ha fremmet én eneste mulig alternativ forklaring som ikke straks strander i logiske brister. Det er jo dere som ikke tror på vanntette bevis som må komme med et alternativ som ikke forutsetter at Therese og legen er synsk - og direkte usanne påstander som det florerer med.

Bevisrekken som er lagt frem inkluderer bl.a. SMS til legen som beviser sykdomsforløpet, bilder av en stygt solbrent leppe som åpenbart er veldig smertefull, innkjøp av 2 stk. salver med elektronisk kvittering hvorav den ene ikke fungerte. Oppgitt før dopingkontroll og en mikroskopisk mengde som samsvarer eksakt med bruken. En slik bevisrekke er ikke noe som kan konstrueres i ettertid, det skjønner selv CAS derfor er hun trodd på alle punkt. Ikke på noe punkt har Johaug oppgitt noen uriktige opplysninger.

Men store skip synker og fly styrter p.g.a. menneskelig svikt til tross for langt flere regler og personer som passer på. Det skjer på grunn av menneskelige faktorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in