Citat:
Intressant debattartikel om att det borde införas en S+M regering efter nästa val. Undertecknat två kommunalråd från Eskilstuna där S+M styr. https://www.dn.se/debatt/s-m-bor-regera-ihop-for-att-stada-upp-sverige/
Men mina tankar är spontant;
Vem ska inneha statsministerposten? Hur ska ni komma överens om skattesänkningar/höjningar? Hur blir det med vinster i välfärden (som i friskolan)? Hur ska ni enas i NATO-frågan och andra utrikespolitiska frågor? Jag förstår att det är väldigt lätt att komma med ett sånt här förslag bara för att det funkar på lokal nivå, men det är uppenbart att ni inte förstår vilken enorm skillnad det är att samverka över blockgränsen i lokalpolitik och sedan på riksnivå. Nej, Jansson och finnen får göra sin läxa och återkomma sedan.
Roligt också att de är säkra på att ytterkantspartierna inte kommer öka av detta samarbete. Kolla bara Tyskland hur vänstern och afd gått riktigt starkt framåt medan CDU och sossarna tappat. Sossarna har ju typ 15 procent.
M+S regering kanske låter fint på papperet, men det är helt orealistiskt. Speciellt när vi har de mest maktkåta personerna som partiledare för dessa partier varav den ena (Ulf) hade sålt sin morsa för att få sitta som statsminister för 1 dag.
Nästan så jag hoppas vi får en sådan konstellation. Kan lova att SD hade gått upp till minst 25 procent vid ett extraval/val efter detta.
Men mina tankar är spontant;
Vem ska inneha statsministerposten? Hur ska ni komma överens om skattesänkningar/höjningar? Hur blir det med vinster i välfärden (som i friskolan)? Hur ska ni enas i NATO-frågan och andra utrikespolitiska frågor? Jag förstår att det är väldigt lätt att komma med ett sånt här förslag bara för att det funkar på lokal nivå, men det är uppenbart att ni inte förstår vilken enorm skillnad det är att samverka över blockgränsen i lokalpolitik och sedan på riksnivå. Nej, Jansson och finnen får göra sin läxa och återkomma sedan.
Roligt också att de är säkra på att ytterkantspartierna inte kommer öka av detta samarbete. Kolla bara Tyskland hur vänstern och afd gått riktigt starkt framåt medan CDU och sossarna tappat. Sossarna har ju typ 15 procent.
M+S regering kanske låter fint på papperet, men det är helt orealistiskt. Speciellt när vi har de mest maktkåta personerna som partiledare för dessa partier varav den ena (Ulf) hade sålt sin morsa för att få sitta som statsminister för 1 dag.
Nästan så jag hoppas vi får en sådan konstellation. Kan lova att SD hade gått upp till minst 25 procent vid ett extraval/val efter detta.
Dessutom har inte S+M egen majoritet. Vilka andra partier skall de samarbeta med? M kommer inte vilja samarbeta med V och S inte med SD. Alltså blir det en ny DÖ. Samma 6 partier då som kommer göra upp. I princip har artikelförfattarnas tanke provats i.o.m. DÖ så det går nog lika illa igen. För många moderater vill samarbeta med SD inte bara av att de måste utan för att detycker det har ett egenvärde; de vill ha SD-politik på vissa områden. Och det kommer en M+S-regering aldrig ge dem.
Citat:
Detta vet M och det är huvudanledningen till att de inte vill ha SD i regering. M vill ta åt sig äran och minimera tapp till SD efter en för Sverige och svenskarna framgångsrikare mandatperiod.
Men dags datum vill inte svenskarna ha SD-politik.
Ser verkligen inte bra ut.
Muslimska terrordådet i Vetlanda verkar som jag förutspådde gett noll och ingenting.
Folk orkar inte bry sig längre. Man har gett upp.
Men dags datum vill inte svenskarna ha SD-politik.
Ser verkligen inte bra ut.
Muslimska terrordådet i Vetlanda verkar som jag förutspådde gett noll och ingenting.
Folk orkar inte bry sig längre. Man har gett upp.
Men en M-regering utan SD som blir impopulär får omvänd effekt; SD får äran av det positiva med minskad invandring och M får skulden för allt annat.