2021-03-15, 04:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Att få en advokat att ta ett mål den nödvändigtvis inte vinner är ju inte svårt. Om så var fallet skulle ingen vilja företräda en mördare i ett brottsmål tillexempel. Men det finns många stjärnadvokater som hanterar brottsmål.
Att få en advokat att ta ett mål som är så media uppmärksammat som det här borde inte vara några som helst problem. I synnerhet inte som det finns så pass mycket konkreta exempel på fel som begåtts.
Väldigt många advokater skulle se detta som ett drömmål.
Jag funderar lite över varför valet inte föll på en advokat eller jurist från Uppsala? Då blir det lättare att träffa sin klient och diskutera mellan fyra ögon och gå igenom dokument etc. Boråsadvokaten måste ju åka upp till möten och förhandlingar. Det blir ju ännu mer väntetid och hotellnätter på Esbjörns bekostnad än vad Binninge kommit upp i.

Det känns som att Esbjörn blir lurad. Ombudet hoppar av men har typ en polare i Borås som kan tänka sig ta målet. Är det ännu en missnöjd f.d. kristdemokrat som vill tvåla till Ebba genom att använda Esbjörn? Jag kan tänka mig att en abortmotståndare ser det som att personer som Ebba förstört KD och vill få bort henne. Det här kan bli spännande
2021-03-15, 05:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Helt plötsligt blev det väldigt många som vill hjälpa Esbjörn. Ombud, advokat, fullmaktsinnehavare, privat psykologutredning m.m. Esbjörn betalar
2021-03-15, 05:05
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Nu svarade jag V-klint som sa att han troligen inte visste vilket namn som var hans tilltalsnamn, och jag tyckte det var kul att det var just Den användaren som sa just det

Lika kul som att du fortfarande inte listat ut varför Densia inte angivit ett intervall, typ.
2021-03-15, 05:12
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Handstilen var inte Esbjörns och han skrev inte brevet, enligt vad han då uppgav åt Ebba.
Han undertecknade däremot pappret som brevet var skrivet på.

Fasen vad bra , då finns det allså en slug lögnerska med i ett förfalskad "kontrakt"..
Ja du Ebba detta liknar inget bra . Som om ditt "Husköp" ej existerar.

Esbjörn kan vara lugn. . Ingen tar ditt hus. .

Det var ångerbrevet, inte kontraktet.

Sedan behöver det inte vara förfalskningar eller fulspel. Det kan lika gärna vara Esbjörns vilja i brevet, nedtecknat av någon annan. Bara Esbjörn vet bad han undertecknar, så är det ju lugnt.

Dock bevisar brevet att det var ett till person inblandad.
Senast redigerad av fnirp 2021-03-15 kl. 05:27.
2021-03-15, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Huset är ett gammalt rejält byggt hus, mycket bra stomme som alla hus från den tiden, det finns inte mögel och skit på dessa hus, x antal SEK i renovering och du har ett mkt bra hus, på en helt fantastisk sjötomt.
Skitsnack. En jävla massa hus från den tiden vet du inte ens om att de existerar - för de har ruttnat upp... du gör samma misstag som många andra och tror att alla gamla hus som finns idag var de enda hus som fanns när de byggdes.
2021-03-15, 06:17
Medlem
Citat:
Han ska visst vara bra, så han kommer garanterat vända på alla stenar som inte Binninge vände på.

Att börja med Notars värdering är ett tips till honom, för den värderingen är inte gjord när Ebba säger att den är, det är lika säkert som amen i kyrkan.

Sedan finns det en uppsjö med fler oklarheter från Ebbas sida att lämna honom för den som det vill.

Kontentan av detta kommer dock att bli en EXIT ur affären från Ebbas sida innan rättegången börjar vilket är lite trist.
Det hade ju varit oerhört roande att se hennes lögner bli avslöjade en efter en.

Det är lite kul att du som låtsas veta något om juridik låtsas få ihop ett inlägg som är så fullständigt ologiskt. Hur skulle den nya advokaten kunna vinna någonting på att ifrågasätta värderingen från Notar? Den har ingenting med affären att göra. Den är så obetydlig att den inte ens är inlämnad till tingsrätten för att ingå som underlag vid förhandlingarna. Varken Esbjörn eller Binninge har ens nämnt värderingen som du tjatar om. Det är för att den inte har någon betydelse för fallet.

Ebba Busch behöver inte motivera priset, det låg på Binninge att bevisa att det var uppenbart lågt, vilket han inte lyckades med. Tvärtom så har han genom att lämna in Densias värdering för Esbjörns räkning blockerat det argumentet för all framtid. Den nya advokaten kommer inte att kunna lämna in ytterligare en även om han mot all förmodan skulle hitta ett värderingsinstitut som kom med en högre värdering.

Du är väldigt okunning om du tror att advokaten ska vinna något på att ifrågasätta ett dokument som inte ens finns i handlingarna till målet.
2021-03-15, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Brukar aldrig skriva i politiktrådar,men nu har denna tråden blivit flyttad dit.
Är mest pajkastning i inäggen och olika tolkningar av vad juridiken säger,men det kan ingen av oss veta innan det prövats av domstol.

Det jag mest reagerat på är att Ebba Busch driver detta vidare av ren prestige,till skada för sitt parti.Var är hennes moral och etiska kompass?

Huruvida Esbjörn har början till demens eller ej har jag ingen aning om,men jag vet att äldre oftast blir väldigt sköra både till kropp och knopp.
Tankeverksamheten går inte att jämföra med en 35åring t ex,och därför är de äldre väldigt sårbara.
Det är naturligtvis mycket lättare att manipulera och lura en äldre människa än en yngre,så just därför skall man undvika att göra affärer med äldre.
Är väldigt vanligt att äldre tror att de blivit bestulna av släkt och vänner t ex,och ibland stämer det att någon släkting passat på att stjäla,men långt ifrån alltid.

Just för att äldre är så sårbara,så skall man absolut undvika att gå hem till någon och övertala att sälja huset,hade naturligtvis varit annorlunda om huset legat ute till försäljning på öppna marknaden.

Att hus och tomt är förfallet är inte konstigt då det främst har varit sommarbostad sedan Esbjörns ungdom,och det var nog många år sedan han kunnat hålla efter stället.
Även om Ebba sagt att hon vill rusta upp stället,så tror jag inte på det.
Om domstolen dömer till Ebbas fördel,så lär det inte dröja länge innan hon river hela stället med motiveringen att huset är i för dåligt skick.Jag tror att hennes avsikt varit att bygga nytt från första början,för det blir billigare än en varsam renovering.
Är väl den unika tomten som är mest värdefull?

Har läst många trådar här på FB där folk har lurat av gamla människor deras hus,bla doktor Grym i Kalmar,en pensionerad polis och hans dotter,en mäklare som lurat många äldre,ja, listan kan göras lång.Blir alltid lika upprörd när det uppdagas att någon lurat ifrån en äldre deras hus.

Stackars Esbjörn tycks ha blivit en liten bricka i ett stort spel som jag inte tror han ens är medveten om.
Ebba Busch kommer förmodligen att klara sig ifrån din anklagelse om att ha bedragit Esbjörn. Hon var nämligen så listig att hon betalade marknadsmässigt pris för den. Såna gånger är det jättesvårt för polisen att bevisa bedrägeri.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-03-15 kl. 06:25.
2021-03-15, 06:32
Medlem
Citat:
Men din okunnighet lyser nog starkast som tror att det stått 7-8 bilar på tomten när det bara står två, fast du tycker att du är trådens Jesus, men ensamma små människor hittar tydligen på allteftersom bara för att få (nät)kompisar.
Hur vet du att det bara står två bilar på tomten, har du något bevis för det?
2021-03-15, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Den tilldelade Advokaten är expert i brottmål , där ingår förfalskningar och bedrägerier.
Han kommer sopa rent hus. Han är som jag , älskar människor.. alla människor.
Hoppas han har Fastighets-avtalsrätt i sin utbildning.
2021-03-15, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Lika kul som att du fortfarande inte listat ut varför Densia inte angivit ett intervall, typ.
Alltså jag anger aldrig själv ett intervall i en värdering utan bestämmer mig för ett värde som är det mest troliga vid en försäljning på dennöppna marknaden. Bara för att man gör det finns självklart en osäkerhetsmarginal det är fortfarande bara en uppskattning och bedömning på marknadsvärde. Inget konstigt alls.
2021-03-15, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ebba Busch kommer förmodligen att klara sig ifrån din anklagelse om att ha bedragit Esbjörn. Hon var nämligen så listig att hon betalade marknadsmässigt pris för den. Såna gånger är det jättesvårt för polisen att bevisa bedrägeri.

Ska polisen bevisa ett eventuella bedrägerier, jag trodde det var ett uppdrag för juristerna...
2021-03-15, 07:01
Medlem
Det var en ofrånkomlig konsekvens att Binninge skulle bli tvungen att avgå från fallet. Han satsade alla sina kort på att skapa ett falskt mediadrev med narrativet att Ebba Busch skulle ha lurat av en dement åldring en släktgård till kraftigt underpris. Men i stället för att hoppa av affären eller betala sig ur mediadrevet så synade Ebba Busch honom.

Tvingad att belägga sanningshalten i sin historia så lyckades Binninge inte föra något av detta i bevis. Det han fick fram var en värdering som visade att priset var korrekt, att släktgården var ett förfallet sommartorp som behöver investeringar på mellan 2.5-3 miljoner för att få normal standard för en bostad och en psykologutredning som visar att Esbjörn är rättskapabel och självgående.

Inför en kommande rättegång, utan någonting på fötterna som talar för hans sak, så passar han givetvis på att hoppa av. Förmodligen är inte förhållandet mellan honom och Esbjörn särskilt gott längre. Esbjörn har haft noll nytta av Binninge som ombud. Han har bara kostat massor med pengar medan han kladdat runt med fallet.

Det som nu kommer att hända är att Esbjörn sätter sig med sitt nya ombud och gör en grundlig genomgång om var de står rättsligt i ärendet. Sedan kommer Ebba Busch att få ett samtal om förlikning. Media kommer inte att skriva mer om ärendet eftersom båda parter nu har duktiga ombud som ser till sina huvudmäns bästa. Det kommer att tecknas en överenskommelse och båda parterna kommer att säga att de är nöjda men har kommit överens om att behålla innehållet i uppgörelsen för sig själv.

Grannarna i Marielund kommer att bli glada när det förfallna huset renoveras till sin forna glans och taggtråden runt tomten plockas bort. De kommer också få se ett antal svartbyggen i viken tas bort. Föreningen Marielunds Vänner, som nyligen har garderat sig mot eventuella kupper genom en klok revidering av sina stadgar, kommer att få en ny och engagerad medlem som kommer att tillföra en del goda kontakter till föreningen.

I det stora hela kommer alla att vara nöjda, med undantag av en person som hade andra förhoppningar med sitt engagemang i Esbjörns liv. Men det blir som bekant inte alltid som man tänkt sig, man lyckas inte varje gång.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-03-15 kl. 07:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in