2021-03-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Lite undrande är jag nog till det första avtalet Matz viftade med i Expressen.
Det kan aldrig ha varit ett giltigt avtal!
Matz hade redan skrivit gåvobrevet på sina 4/27 delar till Esbjörn och det utan förbehåll.
Man kan i efterhand inte villkora en fastighetsöverlåtelse, registrerad som gåva hos inskrivningsmyndigheten.
Jmf gärna med JBs skrivning om fastighetsförvärv där angiven köpeskilling i ingivet avtal inte är den erlagda, allt är ogiltigt som erläggs eller avtalas utanför ingivet avtal.
Esbjörn förvärvade 4/27 av fastigheten via gåvobrev utan förbehåll, endast vad som står angivet i gåvobrevet är giltigt vid fastighetsförvärvet av de 4/27.
Matz avtal om motprestation var helt enkelt aldrig lagligt eller ens giltigt enligt JB.

Avtalet är inte giltigt mot tredje man. Sen får man granska avtalet om det fortfarande är gällande mellan Esbjörn och Matz. Är Esbjörn och Matz är eniga om att avtalet är gällande ska de ta upp det med Esbjörns advokat.
2021-03-15, 00:52
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Brukar aldrig skriva i politiktrådar,men nu har denna tråden blivit flyttad dit.
Är mest pajkastning i inäggen och olika tolkningar av vad juridiken säger,men det kan ingen av oss veta innan det prövats av domstol.

Det jag mest reagerat på är att Ebba Busch driver detta vidare av ren prestige,till skada för sitt parti.Var är hennes moral och etiska kompass?

Huruvida Esbjörn har början till demens eller ej har jag ingen aning om,men jag vet att äldre oftast blir väldigt sköra både till kropp och knopp.
Tankeverksamheten går inte att jämföra med en 35åring t ex,och därför är de äldre väldigt sårbara.
Det är naturligtvis mycket lättare att manipulera och lura en äldre människa än en yngre,så just därför skall man undvika att göra affärer med äldre.
Är väldigt vanligt att äldre tror att de blivit bestulna av släkt och vänner t ex,och ibland stämer det att någon släkting passat på att stjäla,men långt ifrån alltid.

Just för att äldre är så sårbara,så skall man absolut undvika att gå hem till någon och övertala att sälja huset,hade naturligtvis varit annorlunda om huset legat ute till försäljning på öppna marknaden.

Att hus och tomt är förfallet är inte konstigt då det främst har varit sommarbostad sedan Esbjörns ungdom,och det var nog många år sedan han kunnat hålla efter stället.
Även om Ebba sagt att hon vill rusta upp stället,så tror jag inte på det.
Om domstolen dömer till Ebbas fördel,så lär det inte dröja länge innan hon river hela stället med motiveringen att huset är i för dåligt skick.Jag tror att hennes avsikt varit att bygga nytt från första början,för det blir billigare än en varsam renovering.
Är väl den unika tomten som är mest värdefull?

Har läst många trådar här på FB där folk har lurat av gamla människor deras hus,bla doktor Grym i Kalmar,en pensionerad polis och hans dotter,en mäklare som lurat många äldre,ja, listan kan göras lång.Blir alltid lika upprörd när det uppdagas att någon lurat ifrån en äldre deras hus.

Stackars Esbjörn tycks ha blivit en liten bricka i ett stort spel som jag inte tror han ens är medveten om.
jag håller med om nästan allt du skriver.

Jag tvivlar inte heller på att hon helst skulle vilja riva stället. Men det får hon inte området har någon skyddsklass. Marielund byggdes i början av 1900 talet. Det var där borgarklassen hade sina sommarparadis. Så det är ganska troligt att det aldrig bott någon permanent i Esbjörns hus.

Den 22 februari skriver Ebba ett facebook inlägg om just brott mot äldre. Det börjar

’Ett av de mest vedervärdiga brotten är brott mot äldre. Där gärningsmän systematiskt riktar in sig på äldre och sköra människor. Tyvärr blir detta allt mer vanligt.’

Visst är magstark att skriva när hon själv är om inte rättsligt misstänkt för att göra samma sak själv, så finns det moraliska misstankar mot henne för att ha gjort precis det.
2021-03-15, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om husets skick är du och jag helt eniga.

Men oavsett skick på ett hus, varför äventyrar hon allt hon byggt upp med en sjaskig tvist i domstol?

Vi ser ju redan att hon förlorat kontrollen över sitt liv när hon förtalade Binninge. Ingen sund människa gör det på Fejan med tanke på spridningen när media också följer fallet. Det är Ebbas agerande som gör att Esbjörns chanser att vinna ökar. Det handlar om rubbad trovärdighet. Ebba gav sig på Binninges trovärdighet och förlorade sin egen.
Bevisligen så kör hon sitt race och struntar nog i alla råd från sitt parti KD, om hon gjort dessa misstag i affekt eller pga att hon ser sej själv som odödlig är frågan.
Att förtala sin motparts ombud på Facebook är ju så fruktansvärt ointelligent att klockorna stannar, där lutar det nog åt att hon tror hon är odödlig snarare än handlat i affekt.

Det måste ju vara oerhört inspirerande att som Advokat komma till detta dukade smörgåsbord och bara plocka bland alla generalfel Ebba gjort.
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-03-15 kl. 01:03.
2021-03-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Han tar nog tillräckligt betalt för att ha råd att bo på hotell. Men jag håller med dig. Han borde ha valt någon som saknade KD-anknytning. Men kanske hans förvirrade val av försvarare står för att han inte är riktigt klar i knoppen.

Det var inte advokatens ek jag tänkte på, han betalar knappast hotellrum ur egen ficka utan ev rese- och boendekostnader debiteras givetvis klienten.

Har det nya ombudet KD-anknytning??
2021-03-15, 01:03
Medlem
trngws avatar
I grund och botten är det nog så att Esbjörn fick leta ända till Borås och en nystartad advokat-firma med en advokat som inte ens är torr bakom öronen ännu, för att hitta någon som överhuvudtaget vill ta i honom med tång.

Ingen annan advokat är intresserad av att ta över all den skit som Binninge ställt till med. Så som han har målat in Esbjörn fullständigt i ett hörn helt utan några utvägar. Och nu har de dessutom avfärdat Ebbas förlikningsbud så inte ens den utvägen finns med mindre än att de får förhandla fram ett nytt bud. Och om de nu kommer och vill göra det, ja då har de en mycket sämre förhandlingsposition än tidigare och kan inte räkna med alls samma bud.

Ja, det ska bli intressant att se hur Ebbas slipade ombud hanterar denna nya situation, nu när hon har en adovkat på andra sidan bordet och de spelar efter samma regler. Inga karatesparkar under bältet längre.
2021-03-15, 01:03
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Det var inte advokatens ek jag tänkte på, han betalar knappast hotellrum ur egen ficka utan ev rese- och boendekostnader debiteras givetvis klienten.

Jag kan inte svära på det. Men det lades ut några inlägg om det här tidigare i kväll. Han var vist abortmotståndare som blivet utesluten.
Men jag hoppas nästan att jag har fel på den punkten.
2021-03-15, 01:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken

Ja, allt tyder på att det är samma person. Finns massvis med info om det om man googlar hans namn, det formligen dräller av det. Han har stått på riksdagslistan för KD Göteborg. Men rätt långt ner så aldrig nära inval skulle jag tro. Att han blivit utesluten verkar vara en spekulation. Jag har inte sett några tecken på det. Men han har ju varit med och startat ett nytt parti, som fick 0,05% av rösterna i senaste valet , så han lär ju inte vara kvar i KD längre oavsett vilket. Homofob katolik med extremistisk abortsyn var intrycket jag fick när jag googlade honom.
2021-03-15, 01:09
Medlem
MarryBlunts avatar
Att få en advokat att ta ett mål den nödvändigtvis inte vinner är ju inte svårt. Om så var fallet skulle ingen vilja företräda en mördare i ett brottsmål tillexempel. Men det finns många stjärnadvokater som hanterar brottsmål.
Att få en advokat att ta ett mål som är så media uppmärksammat som det här borde inte vara några som helst problem. I synnerhet inte som det finns så pass mycket konkreta exempel på fel som begåtts.
Väldigt många advokater skulle se detta som ett drömmål.
2021-03-15, 01:11
Avslutad
Ja när det kommer en Advokat från Borås , då lär huset återgå till Esbjörn som sedan kan skriva ett testamente. . Som gåvobrev till Matz. .

Ska bli intressant att höra vad Ebba nu har att säga , hennes förklaringar . Hon gick faktiskt in i detta bedrägeri med vetskapen om att hon kunde förlora allt.. det grundar sig när hon går in till rätten och ber om ett snabbt beslut..

Att hon reda innan dess visste att hon försöker lura Esbjörn.
Ja jag finner inga mer ord för denna lilla damen. . Men men hon är också älskad , solen går upp imorgon även för brottslingar. Nu är det hennes egna synd hennes stora egna synd som hon måste be om ursäkt för.. inte till mig .. inte till er .. utan till Esbjörn.. Sedan får vi väll se .. fängelsestraff brukar kunna hjälp henne att bli Katolsk Nunna.
Hon behöver bara be så får hon hjälp.
Senast redigerad av Massonite 2021-03-15 kl. 01:23.
2021-03-15, 01:20
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Låt oss göra ett hypotetiskt litet test, så skall vi se vilka som klarar av att ge rätt svar.

Det finns ett papper med texten Köpeavtal som tycks stipulera en försäljning av en fastighet.

X säger - Detta avtal är giltigt

Y säger - Detta avtal är ogiltigt

En domstol får uppgiften att döma om avtalet är giltigt eller ogiltigt.

Vem kommer domstolen att ge bevisbördan och varför?

Jag skulle tro att de flesta i tråden knappt ens förstår frågeställningen och kommer mena något i stil med att det inte går att svara på frågan.

Men det går alldeles utmärkt, om man vet vad man pratar om.

Det finns ett papper om köpeavtal där en fastighetsförsäljning anges.
Avtalet är därför giltigt tills motsatsen bevisas
Y ska därför bevisa att det är ogiltigt och har hela bevisbördan.
2021-03-15, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det finns ett papper om köpeavtal där en fastighetsförsäljning anges.
Avtalet är därför giltigt tills motsatsen bevisas
Y ska därför bevisa att det är ogiltigt och har hela bevisbördan.
Det var inte "kontraktet" Esbjörn skrev på .. utan pappret. . (Det såkallade "kontraktet" är en efterkonstruktion)
Vilket såklart ej är lagligt utfört.

Ebba kommer skaka galler för det här.
2021-03-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
jag håller med om nästan allt du skriver.

Jag tvivlar inte heller på att hon helst skulle vilja riva stället. Men det får hon inte området har någon skyddsklass. Marielund byggdes i början av 1900 talet. Det var där borgarklassen hade sina sommarparadis. Så det är ganska troligt att det aldrig bott någon permanent i Esbjörns hus.

Den 22 februari skriver Ebba ett facebook inlägg om just brott mot äldre. Det börjar

’Ett av de mest vedervärdiga brotten är brott mot äldre. Där gärningsmän systematiskt riktar in sig på äldre och sköra människor. Tyvärr blir detta allt mer vanligt.’

Visst är magstark att skriva när hon själv är om inte rättsligt misstänkt för att göra samma sak själv, så finns det moraliska misstankar mot henne för att ha gjort precis det.

Visste inte att Marielund var skyddsområde,men det låter bra att man där bevarar kulturhistoriska byggnader.
Uppenbarligen har Ebba ljugit när hon påstår att hennes ex.man bor i närheten när han bor i en lägenhet i Uppsala.Både Ebba och hennes ex.make är mantalsskrivna hos Ebbas föräldrar som bor i Marielund,så det där borde skatteverket kika lite närmare på.

Jag håller med om att det är väl magstarkt att allt Ebba skriver/säger nu är helt förkastligt och saknar trovärdighet.

Att Esbjörn nu skall ha ett nytt juridiskt ombud är knappast något han själv har valt eller letat upp.
Undrar faktiskt om han är medveten om alla turer runt den här Binninge,och knappast att Esbjörn själv aktivt valt det nya juridiska ombudet.
Är han också en som mer ser det här som ett mål mot KD/Ebba,eller har han ett genuint intresse att hjälpa/företräda Esbjörn?
Lite märkligt ändå att han inte har juridisk specialité inom fastighetsaffärer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in