Precis. Man visste att det var ett nytt och okänt virus. Eftersom viruset var okänt, så borde Europas länder ha stoppat resenärer från Kina, när Världen fick vetskap om krisen i Wuhan.
All flygtrafik från Kina borde ha stoppats snabbt. Samma sak med flygplan från Sydkorea och Iran när viruset hade spridits dit.
Citat:
Jag tänker på ett mycket tidigare skede. Jag tänker på vad som gjordes januari - mars 2020. Det var då man hade chansen att agera. Därefter blev det för sent.
Citat:
Ja, så kan det naturligtvis vara (jag har ganska dålig insyn i vad Sverige gjort rent ekonomiskt i relation till pandemin).
UKs modell var mer en "brute force"-modell där man har kastat pengar på problemet och antagligen kommer få betala i 100 år innan skulden är nollad. Nu pratar man till och med om att man skall ge varje medborgare att antal pund i sommar för att kick-starta ekonomin. Får se hur det går med det...
UKs modell var mer en "brute force"-modell där man har kastat pengar på problemet och antagligen kommer få betala i 100 år innan skulden är nollad. Nu pratar man till och med om att man skall ge varje medborgare att antal pund i sommar för att kick-starta ekonomin. Får se hur det går med det...
Epidemin kommer uppenbarligen att bli extremt dyr för många länder. Det är priset man får betala för att man var dum nog att fortsätta ta emot resenärer från Kina, trots att man kände till krisen i Wuhan.
Det hade gått att undvika både dödsfall och ekonomisk kris. Chansen fanns i början av 2020.