Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Som sagt, det fanns ingen manual. UK gjorde HELT RÄTT med utgångspunkt från vad man visste vid tillfället för beslutet.
Vad visste britterna om viruset? Vilka kunskaper om viruset låg bakom dom beslut som gjordes?
Jag tänker att smittskyddsmyndigheter i hela Europa borde ha insett att det handlade om ett nytt och okänt virus. Man visste att man inte visste.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det UK har gjort bra är att med de förutsättningar som gällde hållt ner smittspridningen på en nivå som sjukvården klarat av.
Du kan ju hålla på och rapa upp siffror som en galen papegoja men du borde istället ställa dig följande två frågor:
1. Hade UK kunnat agera på ett annat sätt som drastiskt minskat antalet smittade?
2. Hade Sverige kunnat agera på annat sätt som drastiskt minskat antalet smittade?
Jag svarar "ja" på båda frågorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Utifrån vad svaret på de frågorna blir kan du sedan försöka bedöma vilket av de två länderna som varit bäst på att begränsa smittspridningen. Räknat i verkliga tal per capita är det UK, men en inte alltför avancerad gissning ger vid handen att om Sverige hade agerat annorlunda hade antalet döda sannolikt legat i paritet med Norges och Finlands siffror. Det är dessutom de flesta experter överens om.
Sverige hade ypperliga förutsättningar att klara den här epidemin mycket bättre. Under våren 2020 spreds smittan norrut genom Europa. Dom nordiska länderna hade kunnat stoppa resenärer söderifrån, och upprätthållit fri rörlighet mellan dom nordiska länderna. Ett sådant förfarande hade räddat både liv och pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Jag förstår inte problemet med att förstå Sveriges strategi - den har hela tiden varit att uppnå flockimmunitet och man var beredd att offra ett antal människoliv för att så skulle ske. Ni har BEVISLIGEN kört den strategin hela tiden.
Ja, det var uppenbart att strategin aldrig var att minimera smittspridningen, utan att låta smittan spridas långsamt genom befolkningen. Regeringen har senare övergått till att säga att strategin hela tiden har varit att hålla smittspridningen så låg som möjligt. Regeringen ljuger, och det är pinsamt.