2021-03-14, 17:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
41.9753%, men det är en procentuell ökning, inte SKILLNADEN mellan antalet döda i UK och Sverige.

UK har inte 42% FLER döda, vi har 34% fler döda.

Herregud...
Här kommer gud!

Sverige har 1298 döda per miljon.
UK har 1847 döda per miljon.

UK har 1847/1298 - 1 fler döda än Sverige.

Sverige har 1 - 1298/1877 färre döda än UK.
Citera
2021-03-14, 18:04
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vad är procentuell skillnad från 5 döda till 10 döda?

Citat:
40%

Här har du svart på vitt:

https://www.calculatorsoup.com/calculators/algebra/percent-difference-calculator.php?v_1=15&v_2=10&action=solve

Och vad är meningen med den bullshit kalkyleringen?

Är det standard sättet att lura Englands invånare på när det gäller offentlig statistik?
Vilket jävla skitland du lever i....
Citera
2021-03-14, 18:07
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja påstå att om Sverige hade agerat på samma sätt som UK så hade Sverige haft under 1,000 döda. Eller åtminstone i den socknen.

UK har ett stort handikapp i stor befolkningstäthet och stor invandring så spelplanen är inte jämn. Sverige har naturliga förutsättningar som är minst dubbelt så bra framförallt gleshet och att vi ligger i periferin.
Med samma åtgärder som UK skulle Sverige ligga på någonstans kring 2000 döda. Bättre än Danmark eftersom vi har bättre förutsättningar men sämre än övriga nordiska länder eftersom dom är glesare och har mindre resande.
Citera
2021-03-14, 18:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det sade jag aldrig. Ja sade att dom restriktionerna vi har inte är tillräckliga för att bromsa smittspridningen som löper amok.

vaccinet har ju som mest dryga 90% effekt, så att visa kommer bli sjuka visste vi redan, så egentligen inget konstigt.
Sorry, jag missförstod dig och det gör jag fortfarande när jag läser om ditt ursprungliga inlägg.
Det är bra att du inte tror/tycker som jag läser inlägget.
Citera
2021-03-14, 18:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Och vad är meningen med den bullshit kalkyleringen?
Är det standard sättet att lura Englands invånare på när det gäller offentlig statistik?
Vilket jävla skitland du lever i....
Det är inte ofta som folk så öppet erkänner att de inte förstår sig på grundläggande matematik, men kudos för att du i alla fall utgör ett skolboksexempel.
Citera
2021-03-14, 18:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det går ju alltid att välja ut lämpliga kurvavsnitt.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-03..2020-10-10&country=GBR~SWE&region=World&casesMetric=true&i nterval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&picker Metric=location&pickerSort=asc

Jag vil nog påstå att UK och Sverige har misslyckats båda två.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-03..latest&country=GBR~SWE~EuropeanUnion&region=Wo rld&casesMetric=true&interval=total&perCapita=true &smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=a sc

Det är ju ingen tävling i att vara bäst eller sämst, det är en pandemi och förutsättningarna är olika för alla länder, både lagstiftning och hur mycket smitta som kom in och hur fort.

Jämförelsen Sverige och UK är ju ändå lite intressant då det blir enligt den gamla devisen:
"Damned if you do and damned if you don´t"

UK - fullblown lockdown x3 vs SE - laissez-faire (Tegnellstyle virtual lockdown, i hans hjärna) = 2 clusterfucks! Jag ställer det i paritet till våra nordiska grannar, även om Norge nu har en kurva på nya inläggningar som börjar liknar Irlands. Vi ska nog vara lite försiktiga med våra uttalanden.

Det enda rätta hade varit att stänga gränsen stenhårt från början, karantän, testning och smittspårning. Sen gäller det att hålla i och hålla ut. Folk åkte ju på semester i somras och man kunde inte åka direkt mellan Sverige och UK i höstas, men att åka UK-DK gick bra och sen över bron = clusterfuck!

UK får en guldstjärna då de är ... en ö! Finns det någon annan ö-nation som klantat till det så?
Citera
2021-03-14, 18:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
UK har ett stort handikapp i stor befolkningstäthet och stor invandring så spelplanen är inte jämn. Sverige har naturliga förutsättningar som är minst dubbelt så bra framförallt gleshet och att vi ligger i periferin.
Med samma åtgärder som UK skulle Sverige ligga på någonstans kring 2000 döda. Bättre än Danmark eftersom vi har bättre förutsättningar men sämre än övriga nordiska länder eftersom dom är glesare och har mindre resande.
Ja, så kan det kanske vara.

En annan viktig aspekt är nivån av ghettofiering och generationsboende bland invandrargrupper. Det lustiga är att Sverige påstår sig ha någon form av patent på det, men det finns naturligtvis i andra länder också - inte minst de länder som drabbats hårt av COVID-19 (Holland, UK, Belgien, Frankrike osv).

Min tidigare beräkning ger vid handen att sveriges städer är i storleksordningen 10 ggr mer glesbefolkade än städerna i UK, det är klart att det påverkar smittspridningen.

Så, jag tror att du har helt rätt.
Citera
2021-03-14, 18:16
Avslutad
Citat:
Det är inte ofta som folk så öppet erkänner att de inte förstår sig på grundläggande matematik, men kudos för att du i alla fall utgör ett skolboksexempel.
Men alltså, hur många döda skulle Sverige ha med 42% fler dödsfall enligt ditt sätt att räkna? Kan du inte visa hur du tänker?
Citera
2021-03-14, 18:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var en dålig jämförelse. "Fegstilstaktiken" gjorde ju att vi höll oss undan kriget, och att vi slapp tysk invasion, ihjälskjutna svenska soldater (min far var en av dem som vaktade norska gränsen på skidor för övrigt), ihjältorterade motståndsmän, tysketöser som aldrig kunnat få förlåtelse, tyskungar som fått hela sitt liv förstörda för vilka deras fäder var (d.v.s. de som överlevde, och inte sattes ut i skogen att självdö). Vi ska vara Samlingsregeringen evigt tacksamma för detta.

Coronataktiken vår, har däremot orsakat en massa döda svenskar. Ingen likhet alls.
Jag menar liknelse i avseende på att man gör ett medvetet val för att uppnå ett mål. I fallet med andra världskriget var målet att hålla sig undan kriget - precis som du påpekar - men priset för det var att man levererade malm till Tyskland som de byggde vapen av för att döda andra länders soldater. Thatcher är ganska diplomatisk i intervjun med Stina Dabrowski, men vem som helst kan se att vad hon egentligen menar är: "ni var en samling fega uslingar som borde skämmas"

https://youtu.be/p_gnhy7eT1s?t=1438

I fallet med C19 var Sveriges strategi uppenbarligen att rädda ekonomin - och det gjorde man genom att offra ett antal döda åldringar.

Simple as that.
Citera
2021-03-14, 18:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej ok du har nytt medborgarskap men du var svensk, det är Sverige som har fött upp dig och uppfostrat dig...... där har vi lite occh jobba på.
Och du börja inte ens med ww2-propaganda.
Jag kan ge dig hundra exempel på vad det brittiska imperiet har åstakommit i sina erövrimgar med plundring och folkmord i över 500 år.
Jag har två medborgarskap "by birth", och inget av dem är svenskt.
Citera
2021-03-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sorry, jag missförstod dig och det gör jag fortfarande när jag läser om ditt ursprungliga inlägg.
Det är bra att du inte tror/tycker som jag läser inlägget.

Hur som får väl hoppas att detta går över snart.
Alla är ju så rädda och flyr för detta virus.

Jag gillar bealuras ledaren svar på journalistens fråga.

”varför inför ni inga restriktioner?”

- vi dör hellre stående än att leva ett liv på knä.

Resonansen i det svaret gillar jag.
Citera
2021-03-14, 18:27
Avslutad
Citat:
Jag menar liknelse i avseende på att man gör ett medvetet val för att uppnå ett mål. I fallet med andra världskriget var målet att hålla sig undan kriget - precis som du påpekar - men priset för det var att man levererade malm till Tyskland som de byggde vapen av för att döda andra länders soldater. Thatcher är ganska diplomatisk i intervjun med Stina Dabrowski, men vem som helst kan se att vad hon egentligen menar är: "ni var en samling fega uslingar som borde skämmas"

https://youtu.be/p_gnhy7eT1s?t=1438

I fallet med C19 var Sveriges strategi uppenbarligen att rädda ekonomin - och det gjorde man genom att offra ett antal döda åldringar.

Simple as that.
Och UKS strategi var uppenbarligen att offra 42% fler åldringar och förstöra de överlevande åldringarnas ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in