Hans track record vad gäller den biten är nog tunnare än mitt.
Att Grannsamverkan mot brott och sånt finns är bra. Falsklarm och liknande däremot.
Han hade ju inte ens koll på att det inte var hans stulna cykel han hittat på stan 13/5. Det han vittnar om i polisförhör eller i tingsrätten.
Det var jag som fick släpa mig till tangenterna och kolla upp att visst alla cyklar av märket Yosemite på Biltema börjar med samma fyra bokstäver i serienumret som han ”mirakulöst” nog mindes där i förhören.
Så vem har koll? Han eller jag?
Aha - jag lyssnade på just det förhöret tidigare idag, och han gör ett litet nummer av att han kommer ihåg delar av ramnumret (som han rabblar upp fyra bokstäver från, ”fråga mej inte varför jag kommer ihåg det”) och så lyckas han ge en känga till polisen som efter säkert en timmes samtal och trots byte av register ”inte ens lyckades se om det var min cykel”.
Typ.
Är det inte klarlagt redan att han på bron som rotade runt, var en av alla som gav sig ut och letade efter Lena? Som dessutom var god vän med Lena och aldrig har försökt hemlighålla att han var just där då och letade (kallades han inte Barret eller nåt sånt?)?
Varför krångla till det i onödan?
Ja, förlåt mig.
Jag har visserligen följt tråden sedan dag ett, men kände inte till denna B*arett. Första gången jag läst det.
I förhör anlägger SOA en arrogant och överlägsen attityd, inte olik SD:s - och han slirar på svaren minst lika bra som svärsonen.
Inte minst när det gäller den omtalade avspärrningen som fanns/inte fanns när han och HD åkte förbi BP 19/5 efter att HD varit på förhör.
Det är ju en springande punkt eftersom SD tidigt kan meddela att LW hittats. Och hur vet han det? Jo, HD har berättat det. Hon och SOA har ju sett avspärrningarna och dragit den slutsatsen.
Men, så låter det inte alls från SOA, han slingrar sej mellan att ha sett avspärrningar eller blåljus eller polisbilar eller i vart fall EN polisbuss. Den kan han säga det troliga märket på, en VW.
Och nej, han och HD pratade inte alls om att det troligen var LW som hittats, och rakt inte om att hon hittats död.
Han har olika svar på om han visste vem SD hade en affär med:
Nej, han visste bara att det var en kvinna.
Ja, han visste att det var LW.
När han hämtar SD och HD från Arlanda och de åker till Folketorp så pratar de inte om fallet. Varför inte? Varför undrar de inte vad som hänt?
Han lämnar olika uppgifter om sotningen. När han blir påkommen med det så tar han till exakt samma teknik som SD: han slänger ett påstående till den som ifrågasätter honom i syfte att förminska vederbörande: ”jamen, att dra en boll upp o ner är väl inte så komplicerat”. Nej, men det var inte den frågan du fick, SOA! Du fick frågan vem det var som bestämde att du skulle sota skorstenen medan SD fixade pannan.
—————
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Instämmer.
Om man tänker sig ett alternatict sätt som HD skulle ha fått reda på det då.
Om man tänker sig att uppgiften inte kommer från polishuset. Då skulle det vara iakttagelser i samband med det faktiska fyndet, alltså någon från allmänheten, som skulle ha fattar att shit här händer det grejer i grannskapet och dags att dra igång djungeltrumman till grannarna.
Om det är sättet HD fått reda på detta varför då krångla till det och säga att hon uppfattade det under förhör och sen hakar man på att JS har en annan bild av detta än HD.
Jag måste kolla igenom förhören och lyssna på SOA och HD i tingsrätten för att bli klokare(?) på detta.
Skummat lite. Det är de där fyra mot världen typ. Det är JS man får luta sig mot. De andra har pratat ihop sig.
Fälls SD för detta så får väl BA och SOA ta sig en funderare på vad de utsatt sin dotter och barnbarn för.
Skummat lite. Det är de där fyra mot världen typ. Det är JS man får luta sig mot. De andra har pratat ihop sig.
Fälls SD för detta så får väl BA och SOA ta sig en funderare på vad de utsatt sin dotter och barnbarn för.
Jag undrar om de inte har pratat ihop sej alltför dåligt.
Om alla sa prick likadant vore det skumt.
Men att alla i ungefär varje förhör ger en ny version är mer än skumt.
Jag tänker att HDs eget eftermäle från den här historien i form av det som framkommer i de offentliga dokument som står allmänheten fritt att läsa har större påverkan på vad folk kommer tycka och tro om den saken än vad Fröken_Sverige och andra skriver på Flashback.
Njae, där tror jag du har fel.
"Vanligt folk", såna som tex Mia Blomgren i P1 pratar med och låter komma till tals, söker knappast nån information via offentliga dokument. Även om NA har publicerat ett stort antal artiklar rörande detta mord, så lär de inte vidare beröra HD.
Det är inte "vanligt folk" som ägnar tid och intresse åt den här tråden, åtminstone tror jag inte det.
HD:s eftermäle kommer att för alltid vara digitalt ristat i sten pga denna tråd och vad som härs skrivs om henne. Vän av ordning kan naturligtvis hävda att HD har sig själv att skylla, då hon valt att leva med SD.
En annan vän av ordning kan ju då kontra med att hade inte Lena valt att "leva med" SD, hade den här tråden knappast funnits och HD hade varit helt anonym. För alla.
Går det att sammanföra uppgifterna?
Man kan iaf bortse från att de passerat BP och sett aktiviteten utifrån JS uppgifter.
1. Hon får veta precis efter sitt förhör.
2. HD säger att hennes far fått veta detta då han väntar i bilen på parkeringen.
3. SD säger att polis förmedlat uppgift till Tg.
4. SD meddelar JO att "det är bekräftat Lena"
SD säger att han inte är hemma.
De har befunnit sig i sommarstugan - hur lång restid är det dit?
Om HD och hennes far precis kommit tillbaka till stugan (och berättar för SD) är det väl en läcka i polishuset som Gud glömde?
LW hittas kl 14.41.
Förhör slut kl 14.49.
SD bekräftar till JO kl kl 16.23.
Typ att SOA och HD pratat med en polis på parkeringen direkt efter förhör.
Eller att nån polis ringt upp SOA och HD är bredvid.
Kollar man aldrig inkommande samtal (klockslag) i olika mobiler?
HD till JS.
Ev SOAs mobil.
Tänkte även på detta ang KHs uppgift om att HD ringt henne om att L är försvunnen den där fm. Om det är före SDs samtal till HD alltså.
Snurrig uppgift om att N ringt H men det är klockslag jag menar.
"K tror att Hanna ringer till henne på morgonen runt I0-tiden, i alla fall innan lunch. Hanna hade blivit uppringd av Lenas äldsta son Noa och behövde telefonnumret till Stefan för att Lena är försvunnen.
A var hemma och Lena fanns inte där."
"De har kontakt via mobiltelefon, vanliga samtal. K tror inte att det är ett långt samtal."
"K befann sig på jobbet, Örebro Kommun, Ringgatan. Hon börjar mellan 06:15-07:00
men har flextid, hon vet inte exakt vilken tid hon började jobbade. Hanna ringde henne på
förmiddagen."
.
Senast redigerad av develi 2021-03-14 kl. 23:39.
Självklart inte, han är mer stabil än övriga packet.
Det var väl nån polis, polis potatisgris som meddelade HDs pappa.
Har fortfarande inte riktigt förstått vad för slags förhörs-frågor som ställdes till HD denna dag då det verkade som att hon och hennes far fick reda på vid polishuset att det var LW som hittats ?
Sa inte pappan till HD att han läst det i tidningen ??
(Spekulation)
Vad för slags förhör var det HD var på ?
Ett vanligt ”vad har du sett utav LW de senaste dagarna som granne”- förhör , eller ??
//Det var bekräftat L*ena enligt HD o SD !//
(Det är väl enbart mördaren som visste till 100% att det var LW som låg där , visst ....? eftersom hen såg henne hel,innan hon slogs sönder totalt utav denne....)
De kunde väl ändå inte veta detta, för inte ens forensikerna såg ju vem det var eftersom hon var så sönderslagen ??
Tog det inte tid innan det bekräftades fullkomligt enligt dna , tandrad osv. ?
Att det var en avliden människa det visste ju alla men att det var just hon ? Innan det är bekräftat till hundra procent så är det ju inte fastslaget ? Eller ?
Så den polis som berättade att det var LW, till HD och hennes pappa, visste det till 100% just där och då ?
Det Bekräftades alltså då; där på polisparkeringen ??
?
(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2021-03-15 kl. 01:23.
Iofs är det kanske inte så konstigt att man
killgisssar att det är Lena som har hittats, när polisen tidigare gått ut med uppgiften att en person är försvunnen?
Lena försvann från sin bostad i Nya Hjärsta och spekulationerna var säkert vilda även hos andra i området än de inblandade. Såna som åkte förbi eller bodde i Hjärsta. Såg avspärrningarna.
MEN det märkliga är allt smusslande, ljugande och smygande varför man visste att Lena var den som hade hittats. Man kan undra varför de agerar så skumt. Tystnadskultur a la mafioso?
Om jag hade bott i Hjärsta och åkt motorvägen och sett polisbilar där - då hade jag nog också kopplat samman dessa med Lenas försvinnande. Så varför säger de inblandade då inte det?... Och varför säger HD och SOA ingenting om detta till varandra när de passerar platsen? Svårt att tro det är sant. Klart de fattade! Visste!
Är svaret så enkelt att någon inte ville branda den poliskompis som har försett en med info i förväg?
För vad vi vet kan EGT vara inblandad på flera sätt. Hen har hårt drivit frågor som att fusk är ok, misshandel på LW var ok, HD är värkdsbäst och SD är höjden av omtänksamhet. Hen sprider även illasinnade rykten om LW, hennes relationer och sexliv som inte varit sant.
Dags att tråden öppnar ögonen för vad EGT egentligen går för ärenden, agendan är iaf solklar.
Ett gammalt inlägg. Jag undrar vad det är för rykten om hennes sexliv som inte var sanna. Eller var det så att Sh.Holmes inte hade en aning om LWs sexliv egentligen? Han sågs som en trovärdig källa i tråden eftersom han kände LW IRL. När vi fick tillgång till FUP visade det sig att han inte hade haft en aning om hur LW levde sitt liv. Han var bara ytterligare en av hennes manipulerade trånande män Tur för honom att han har alibi.