2021-03-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så om min dotter kommer hem & berättar att hon blivit våldtagen & jag ringer polisen, så är det jag som åker dit om det var påhittat. Det där skitsnacket tror du inte ens själv på.

Nej, det var det jag skrev. Om du inte har anledning att misstro din dotter så gör du naturligtvis inget fel. Däremot gör din dotter sig skyldig till brott om hon påstår att hon blivit våldtagen när hon förhörs av polisen. Vem som gjort anmälan är inte av betydelse.
Citera
2021-03-14, 20:09
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Han har väl ingen maktposition. Han är en pensionerad gubbe.

Fast han kan ju få inbjudningar och gå på tillställningar med folk som kan vara viktiga för adepters karriärer.

Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Det här börjar bli tröttsamt. Om en person uppenbart ljuger när han bekänner ska det inte ens upp i tingsrätten. Och ännu mindre ska polis och åklagare medverka i bevisförfalskning tillsamans med denna person. Det var detta som Svenssons anmälan från offrets anhörga gällde. En dags genomläsning i fupen hade bekräftat detta. Observera att det enda som behöver läsas är delar av Pentinnens förhör. I stället valde karln att gå i god för förundersökningen utan att ens ha läst fup. Ett beteende som sedan fortsatt genom åren. Lägg till ett likartat beteende i andra fall så.. Ja jag känner i vilket fall inget medlidande nu.

Jag håller helt med dig, bästa inlägget om Quick-affären!!

Citat:
Ursprungligen postat av SalParadise
Det var ju högt tonläge från advokaten Salomonsson om en kommande överklagan precis efter häktningsbeslutet - någon som vet hur det gått, har han lyckats plita ihop en än? Visst kör väl även trötta hovrätten jour när det kommer till häktningar, de borde väl redan ha hunnit diska av den på handlingarna?

För övrigt, visst var det njutbart att äntligen få ta del av GW:s kluckande - mysande - skratt i nyhetsmorgon imorse. Kan det här bli händelsen som får Guillou och GW att återförenas som vänner? *hoppas*

Överklagan redan inlämnad och avslagen med vändande post/mail, som det verkar.

Vad vet vi om BO?

Ska vara runt 30-års-åldern.

Student (inte nödvändigtsvis i juridik), omnämns endast som "student" i media och av MÄ-biträdet, men "intresserad" av en/någon "juridisk fråga".

Ska ha blivit åtalad (och fälld) för förtal i samband med Metoovågen (enligt artikel och inlägg av Snyggafittan).

Ska vara en lite "trasig" själ och dåliga relationer till sin egna familj, därav resor till Spanien istället för julfirande i Sverige, utom detta år pga Coronan. (enligt inlägg av Snyggfittan).

BO kontaktade GL själv först, genom elektonisk media, med sitt juridiska spörsmål, de ska eventuellt setts någon gång "på riktigt" tiden före brottet.
Citera
2021-03-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalParadise
Det var ju högt tonläge från advokaten Salomonsson om en kommande överklagan precis efter häktningsbeslutet - någon som vet hur det gått, har han lyckats plita ihop en än? Visst kör väl även trötta hovrätten jour när det kommer till häktningar, de borde väl redan ha hunnit diska av den på handlingarna?

För övrigt, visst var det njutbart att äntligen få ta del av GW:s kluckande - mysande - skratt i nyhetsmorgon imorse. Kan det här bli händelsen som får Guillou och GW att återförenas som vänner? *hoppas*
Har han fått sitt vaccin nu?
Citera
2021-03-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Timell anklagades för att ha fört upp två fingrar i kvinnans underliv.

Tycker inte om varken Timell eller Lambertz, så jag är inte ledsen för deras skull.

Men på sätt och vis blir männen straffade för att de ligger med allt som går på två ben. Alla knäppgökar och psykpatienter duger.

Förr i tiden kunde de göra en knäppis på smällen utan att ta ansvar. Nu går inte det längre (åtminstone ekonomiskt). Och nu går det inte att komma undan dessa "våldtäktsfall" ifall mannen lyckas "charma" dem med sprit, smicker, rosor etc., men kvinnan blir besviken av någon anledning ändå i efterhand.

Vad hade t.ex. den här unga damen för intresse av Lambertz på självaste julafton? Var hon attraherad av 71-åringens skruttiga yttre? Eller tänkte hon ha någon nytta av hans kunskaper? Eller kontakter? Gubben var ju pensionär redan, men något kan han fortfarande om juridik..

Så hon kanske tänkte att Lambertz skulle kunna hjälpa henne genom att öppna några dörrar - eller åtminstone för att plugga till en tenta?

Och vad trodde dåren och rättshaveristen att den här unga kvinnan skulle se i honom till den grad att hon ville hoppa i säng med honom? SÅ himla rik är han inte. Och han har trots allt redan pensionerat sig så det enda han kan skryta med är vad han har VARIT en gång i tiden. Inte nu.

Båda två är skumma och jag har svårt att tro på den storyn som vi nu matas med i media. Att han skulle ha agerat som någon sorts fadersfigur åt damen. Nästan som en styvpappa.

Nejdå. Man sitter inte och super på julafton med sin styvpappakandidat...
Citera
2021-03-14, 20:12
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackniggeryoe
Hur ser ett uttryckligt samtycke ut utan vittnen?

Man spelar in ett samtyckes-avtal på sin mobil.
Sedan har väl lusten falnat, så då är det gonatt.
Då är allt frid och fröjd enligt feministerna.
Citera
2021-03-14, 20:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Nej, det var det jag skrev. Om du inte har anledning att misstro din dotter så gör du naturligtvis inget fel. Däremot gör din dotter sig skyldig till brott om hon påstår att hon blivit våldtagen när hon förhörs av polisen. Vem som gjort anmälan är inte av betydelse.

Det har visst betydelse vem som anmäler, kvinnan i detta fall var alltså smart.
Falsk tillvitelse är en variant av falsk anklagelse i Sverige, vilket är ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf. Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.[1] Likaså om man vad gäller annan person påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak[förtydliga], kan man dömas för falsk tillvitelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse
Citera
2021-03-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast han kan ju få inbjudningar och gå på tillställningar med folk som kan vara viktiga för adepters karriärer.

Jag håller helt med dig, bästa inlägget om Quick-affären!!

Överklagan redan inlämnad och avslagen med vändande post/mail, som det verkar.

Vad vet vi om BO?

Ska vara runt 30-års-åldern.

Student (inte nödvändigtsvis i juridik), omnämns endast som "student" i media och av MÄ-biträdet, men "intresserad" av en/någon "juridisk fråga".

Ska ha blivit åtalad (och fälld) för förtal i samband med Metoovågen (enligt artikel och inlägg av Snyggafittan).

Ska vara en lite "trasig" själ och dåliga relationer till sin egna familj, därav resor till Spanien istället för julfirande i Sverige, utom detta år pga Coronan. (enligt inlägg av Snyggfittan).

BO kontaktade GL själv först, genom elektonisk media, med sitt juridiska spörsmål, de ska eventuellt setts någon gång "på riktigt" tiden före brottet.

I så fall en fälla som Lambertz trampade i utan att tänka sig för.. Rätt åt honom!
Citera
2021-03-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Man spelar in ett samtyckes-avtal på sin mobil.
Sedan har väl lusten falnat, så då är det gonatt.
Då är allt frid och fröjd enligt feministerna.

I så fall borde man banda in hela samlaget, eftersom samtycket kan ju ta slut mitt i händelsen om det vill sig illa.

Då måste man naturligtvis fråga först om det är ok att banda samlaget. Annars blir det väl olaga avlyssning..
Citera
2021-03-14, 20:22
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vad i detta tror du motsäger något jag skrivit? Jag har sagt att samtycket måste vara uttryckligt men inte att det måste vara i form av ord.

Tror du att du får våldta en tjej bara för att du inledningsvis fått ett samtycke? Givetvis måste samtycket upprepas under hela akten.
Jo, du påstod att det står i lagen att samtycket ska vara uttryckligt och att man måste ha det under hela akten. Jag visade att du har fel genom att citera lagen.

Enligt förarbetena anges att passivitet kan ge uttryck för samtycke. Passivitet kan också vara ett uttryck för att deltagandet inte är frivilligt. Tumregeln blir alltså att det inte är någon bra idé att ha sex med någon som är passiv. Om den andre är däckad av alkohol är det en ännu sämre idé att ha sex med personen.

Förvånande att du inte kände till passivitet eftersom du har läst förarbetena.
Citat:
Läs samtyckeslagen, där har du källa till att samtycket ska vara uttryckligt och att man måste ha det under hela akten.

Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Exakt. Skillnad mot exempelis den (föreslagna?) danska lagstiftningen som kräver uttryckligt samtycke, liknande ett förslag som också fanns under beredningen av den svenska lagstiftningen.
Det visste jag inte. Jag ser positivt på HD:s tillämpning av lagen. Det kommer att bli svårt för Lambertz att klara sig ur detta och frikännas om han åtalas.
Citera
2021-03-14, 20:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, du påstod att det står i lagen att samtycket ska vara uttryckligt och att man måste ha det under hela akten. Jag visade att du har fel genom att citera lagen.

Nej du har inte visat på ett enda fel i det jag skrivit. Tror du verkligen att man får våldta en tjej bara för att hon inledningsvis gett ett samtycke?
Citera
2021-03-14, 20:34
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Nej du har inte visat på ett enda fel i det jag skrivit. Tror du verkligen att man får våldta en tjej bara för att hon inledningsvis gett ett samtycke?
Märklig fråga. Var har jag skrivit att man skulle få det?
Citera
2021-03-14, 20:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Märklig fråga. Var har jag skrivit att man skulle få det?

Du skrev: "Jo, du påstod att det står i lagen att samtycket ska vara uttryckligt och att man måste ha det under hela akten. ". Var inte detta ett ifrågasättande att man måste ha samtycket under hela akten eller inser du att samtycket måste upprepas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in