Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Strunta i "rocket science", det var ditt uttryck som jag lånade. Jag menar att våldtäktsbegreppet inte är tydligt eller självklart, det har ändrats flera gånger beroende på hur kvinnas ställning i samhället varierat. Från början innebar det att en man tilltvingade sig sex med våld, nu har begreppet "vattnats ur" till att betyda att kvinnan uttryckligen måste ha gett sitt medgivande. I praktiken ska kvinnan alltså ha sagt: "Jag vill ha sex", annars är det våldtäkt. Hur ofta händer det? Min fru och jag har haft sex minst en gång i veckan i 30 år, ännu har jag aldrig hört den repliken.
Nej, lagen ställer inga krav på att någon ska säga någonting. Enligt lagen går det alldeles utmärkt att vara helt knäpptyst när man har sex. Det gäller samtliga inblandade. Lagen är också könsneutral.
Det är lustigt med sådana som du. Ni har en massa åsikter hit och dit som ni torgför, som i det här fallet den svenska sexualbrottslagstiftningen och hur den utvecklats. Men när jag serverar fakta om samtyckeslagen och hur den tillämpas är du inte intresserad utan fortsätter att mala på om dina fantasier om lagen.
Citat:
Hon har säkert en pojkvän eller nåt i alla fall. Jag menade inte henne i det aktuella fallet utan mer kvinnans ställning i våldtäktsmål i största allmänhet, och hennes minnesbilder av vad som skedde i sängen dagen innan.
Den här tråden handlar om Lambertz och misstankarna mot honom.
Så vitt jag vet är det enda vi vet om MÄ att hon är en kvinna, juridikstudent och drygt 40 år yngre än Lambertz.
Varför hittar du på saker om MÄ? Vad är ditt ärende egentligen?