2021-03-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är det visst inte heller, men är det verkligen våldtäkt att tjata till sig sex? Tydligen enligt lagstiftaren.

Enligt förarbetena till gällande lagstiftning är tjatsex inte straffbart.
Citera
2021-03-14, 19:56
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Inte alls, fingrar på fel ställe är våldtäkt om samtycke inte finns men i praktiken är lagen inte könsneutral. Det är mannen som döms om båda är fulla eller om ingen har inhämtat samtycke.
Självklart är det våldtäkt om en kvinna penetrerar mannens anus utan samtycke.
Fulla och berusade människor har samlag hela tiden. Hur många anmälningar skulle vi se om misstanken du har skulle stämma?
Varför ska då inte män se till att ha samtycke före ett samlag? Muntligt, fysiskt eller på annat sätt? Det är väl inte så svårt att märka om kvinnan vill eller inte?
Citera
2021-03-14, 19:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Vad i detta tror du motsäger något jag skrivit? Jag har sagt att samtycket måste vara uttryckligt men inte att det måste vara i form av ord.

Tror du att du får våldta en tjej bara för att du inledningsvis fått ett samtycke? Givetvis måste samtycket upprepas under hela akten.
Det låter som coitus interrupstus satt i system. Tror inte lagtexten ska tolkas så.
Citera
2021-03-14, 19:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Här har du nästan rätt. Situationen är denna i länder som kräver uttryckligt samtycke. Vi kräver dock inte uttryckligt samtycke. Istället har vi ett obestämt samtyckesbegrepp som istället gör att domstolarna måste konstruera samtyckesbegreppet i relation till varje enskilt fall.

En riktiga beskrivning är att säga att det är så att många i Sverige potentiellt inte efterföljer lagens krav, men att denna fråga inte låter sig besvaras eftersom det inte framgår av lagen vad som egentligen gäller.

Jo det krävs ett uttryckligt samtycke, hur skulle det annars vara, att man bara tänker och läser den andras tankar? Läs förarbetena till samtyckeslagen för att få bättre koll.
Citera
2021-03-14, 20:00
Medlem
Citat:
Jo det krävs ett uttryckligt samtycke, hur skulle det annars vara, att man bara tänker och läser den andras tankar? Läs förarbetena till samtyckeslagen för att få bättre koll.

Kan du hänvisa mig till ett konkret ställe så undersöker jag gärna om jag missförstått något.
Citera
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Strunta i "rocket science", det var ditt uttryck som jag lånade. Jag menar att våldtäktsbegreppet inte är tydligt eller självklart, det har ändrats flera gånger beroende på hur kvinnas ställning i samhället varierat. Från början innebar det att en man tilltvingade sig sex med våld, nu har begreppet "vattnats ur" till att betyda att kvinnan uttryckligen måste ha gett sitt medgivande. I praktiken ska kvinnan alltså ha sagt: "Jag vill ha sex", annars är det våldtäkt. Hur ofta händer det? Min fru och jag har haft sex minst en gång i veckan i 30 år, ännu har jag aldrig hört den repliken.
Nej, lagen ställer inga krav på att någon ska säga någonting. Enligt lagen går det alldeles utmärkt att vara helt knäpptyst när man har sex. Det gäller samtliga inblandade. Lagen är också könsneutral.

Det är lustigt med sådana som du. Ni har en massa åsikter hit och dit som ni torgför, som i det här fallet den svenska sexualbrottslagstiftningen och hur den utvecklats. Men när jag serverar fakta om samtyckeslagen och hur den tillämpas är du inte intresserad utan fortsätter att mala på om dina fantasier om lagen.
Citat:
Hon har säkert en pojkvän eller nåt i alla fall. Jag menade inte henne i det aktuella fallet utan mer kvinnans ställning i våldtäktsmål i största allmänhet, och hennes minnesbilder av vad som skedde i sängen dagen innan.
Den här tråden handlar om Lambertz och misstankarna mot honom.
Så vitt jag vet är det enda vi vet om MÄ att hon är en kvinna, juridikstudent och drygt 40 år yngre än Lambertz.
Varför hittar du på saker om MÄ? Vad är ditt ärende egentligen?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Vänner,
finns det någon liten möjlighet att ni kan ta (den iofs viktiga) diskussionen om svensk def. av våldtäkt m.m. i en annan tråd? De senaste 5-10 sidorna har >90% inlägg med personangrepp om detta, trots att vi kan inte ens har en gärningsbeskrivning att koppla det till.

mvh FB
Citera
Medlem
Hur ser ett uttryckligt samtycke ut utan vittnen?
Citera
2021-03-14, 20:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Självklart är det våldtäkt om en kvinna penetrerar mannens anus utan samtycke.
Fulla och berusade människor har samlag hela tiden. Hur många anmälningar skulle vi se om misstanken du har skulle stämma?
Varför ska då inte män se till att ha samtycke före ett samlag? Muntligt, fysiskt eller på annat sätt? Det är väl inte så svårt att märka om kvinnan vill eller inte?

Detta fungerade utmärkt innan samtyckeslagen då man tolkade motpartens signaler men detta tyckte inte feministerna räckte så de lobbade fram en lag som ingen i praktiken följer eftersom den dödar intresset för sex.
Citera
2021-03-14, 20:01
Medlem
Mer.info.007s avatar
BO är väl bara ute efter skadeståndspengar.
Citera
2021-03-14, 20:02
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Om du är osäker kan du titta på kvinnan. Ett tips är om hon försöker ta sig ur ditt grepp, skriker, säger nej eller gråter så är tipset att hon inte vill.
Citera
2021-03-14, 20:05
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Detta fungerade utmärkt innan samtyckeslagen då man tolkade motpartens signaler men detta tyckte inte feministerna räckte så de lobbade fram en lag som ingen i praktiken följer eftersom den dödar intresset för sex.
På vilket sätt skulle det döda intresset för sex? Jag förstår inte hur du menar. Menar du för att det finns en lagtext så dödar det intresset för sex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in