2021-03-14, 15:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Värderingen var 4.2 +/- 200.000 så jag tycker att du ska ta en mattekurs.
Fast det priset Ebba betalade var ju 3,9. Det finns heller inga bevis på att Ebba hade en värdering när kontraktet skrevs.
Man kollar väll oxå på vilket det faktiska priset som Ebba betalade är skäligt. Inte vad hennes eventuella värdering kom fram till.
2021-03-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jo, det är precis vad det gör. Och det är uttalanden från dig som ovan som visar att du inte förstår vad MUFen är till för och vad den ledde fram till i fallet E/E. Gör som jag skrev innan så kanske du lär dig något och kan börja argumentera på en meningsfull nivå.

Nej det gör det inte. Så förklara hur en Muntlig förberedelse kan fastslå att en part har "vunnit" - avtalet är giltigt. När det liksom är hela stämningens kärna att reda ut om det är giltigt eller inte....

Du kan kika här vad man gör och varför
https://www.domstol.se/amnen/tvist/tvistemal-i-domstol/muntlig-forberedelse/

Jag har suttit i sådana, och det är tydligt att domaren INTE väljer sida. Det finns inget "fastslaget" att avtalet gäller efter ett sådant möte. Självklart man tolka si eller så - men rätten/domaren fastslår inte ett skit efter en sk "MUF".
2021-03-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast det priset Ebba betalade var ju 3,9. Det finns heller inga bevis på att Ebba hade en värdering när kontraktet skrevs.
Man kollar väll oxå på vilket det faktiska priset som Ebba betalade är skäligt. Inte vad hennes eventuella värdering kom fram till.
4.2 miljoner-200.000=4 miljoner. 100.000 för röjning av stora mängder bråte, bilskrotar, taggtråd och byggavfall. Det låter som att Esbjörn fick bra betalt för sin fallfärdiga sommarstuga.
2021-03-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
[/i]

Citat Ebba;
Ett av de mest avskyvärda brotten är brott mot äldre. Där gärningsmän systematiskt riktar in sig på äldre och sköra människor.

Ebba har helt rätt och det Binninge och Monica Pernroth Lüllmaa gör mot Esbjörn är avskyvärda brott

Skriver under på det!
2021-03-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Nej det gör det inte. Så förklara hur en Muntlig förberedelse kan fastslå att en part har "vunnit" - avtalet är giltigt. När det liksom är hela stämningens kärna att reda ut om det är giltigt eller inte....

Du kan kika här vad man gör och varför
https://www.domstol.se/amnen/tvist/tvistemal-i-domstol/muntlig-forberedelse/

Jag har suttit i sådana, och det är tydligt att domaren INTE väljer sida. Det finns inget "fastslaget" att avtalet gäller efter ett sådant möte. Självklart man tolka si eller så - men rätten/domaren fastslår inte ett skit efter en sk "MUF".
Avtalet är giltigt. Stämningen är föranledd av att Esbjörn brutit avtalet.
2021-03-14, 15:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Nej. Jag tycker inte han verkar vara dum i huvudet.
Men det tycker du ju. Du säger ju att han står under påverkan av sitt ombud. Du säger att han fattar sina beslut om vem han får godast mat av. På vilket sätt är det inte att vara lite bakom flötet.

Intressant är oxå att Ebba skriver i sitt Facebook inlägg att hon och Esbjörn talat om vilka färger som var i rummen från början och att Ebbas femåring och Esbjörn satt i köket och fantiserade om hur det skulle se ut när det var återställt. 0bs hon drog in barnet inte jag. Kan det inte vara så att Esbjörn fått intrycket att det skulle gås varsamt fram med renoveringen och sen när han märkte att det inte stämde blev han förtvivlad. Man märker ju att han har långt till svaren på de intervjuer som gjorts.

Ebba må ha juridiskt rätt att invagga Esbjörn om att huset ska återställas och sedan ångra sig och köra renoveringen på ett helt annat håll. Men som sagt jag talar inte juridik, jag talar moral och etik.
2021-03-14, 15:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du kan läsa min vänliga och tålmodiga redogörelse till dig i tidigare inlägg, Garre74 har också koll, i denna diskussion.

Det är parterna som möts till en förberedande förhandling. Man lät en fiskal ta hand om saken, och han visade att han klarade av en muntlig förberedelse själv, trots att man kunde förvänta en mer erfaren domare. Hans uppgift är att styra upp mötet mellan parterna och försöka få dem att förlikas.

Utifrån på slutsatser baserat på den information som parterna lämnat, kom fiskalen fram till att det rörde sig nu om 31§ avtalslagen. Kommer det fram mer information i sakframställan, försvar, muntlig och skriftlig bevisning måste vi förlita oss på att domstolen kan lagen och tillämpar den efter att ha värderat bevisen.

Är det för svårt för dig?
Om inte, sluta då att vilseleda folk. Läs rättegångsbalken.

Inte heller du vet vad en MUF är, kan jag notera, och inte heller har du den blekaste aning om vad den ledde fram till denna gång, kan vi notera.
2021-03-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hahaha, ja en del idioter bekräftar omedelbart min profetia.

Försök istället svara på frågeställningen, gör du det någorlunda korrekt kommer du själv finna svaren även på dina egna frågor.

Du förstår så lite.
Om det finns ett avtal, så ligger bevisbördan på BÅDA PARTER!

Den som vill bevisa att det är giltigt måste ju visa att de uppfyller de krav som gäller för det aktuella målet. Vad det nu kan vara. Detta kan självklart vara enkelt, men likväl det måste presenteras inför rätten.

Den som vill bevisa att det signerade avtalet är ogiltigt kan tex hänvisa till avtalslagen, att det skett under hot eller.... vilket kan kräva en mer omfattande bevismängd för att få avtalet ogiltigförklaras.

Likväl - domstolen fastlår INTE efter MUF.
"du vann MUF - avtalet är giltigt, du har bättre bevis"
2021-03-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men det tycker du ju. Du säger ju att han står under påverkan av sitt ombud. Du säger att han fattar sina beslut om vem han får godast mat av. På vilket sätt är det inte att vara lite bakom flötet.

Intressant är oxå att Ebba skriver i sitt Facebook inlägg att hon och Esbjörn talat om vilka färger som var i rummen från början och att Ebbas femåring och Esbjörn satt i köket och fantiserade om hur det skulle se ut när det var återställt. 0bs hon drog in barnet inte jag. Kan det inte vara så att Esbjörn fått intrycket att det skulle gås varsamt fram med renoveringen och sen när han märkte att det inte stämde blev han förtvivlad. Man märker ju att han har långt till svaren på de intervjuer som gjorts.

Ebba må ha juridiskt rätt att invagga Esbjörn om att huset ska återställas och sedan ångra sig och köra renoveringen på ett helt annat håll. Men som sagt jag talar inte juridik, jag talar moral och etik.
Du hittar på sagor, jag har inte skrivit någonting om godast mat. Ebba har inte skrivit något om att hennes barn fantiserat i köket med Esbjörn. Du hittar på lögner för att sanningen talar mot dig.
2021-03-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ebba har ju levt på andras pengar hela sitt liv, så hon är väl bekant med ideologin.

Såhär tycker förresten kristdemokraterna om brott mot äldre:

Den rädsla och skam som äldre tvingas utstå är ovärdig. Vissa av dem tar på sig en del av ansvaret, skäms och tänker att man ”borde ha förstått bättre”, men de enda som borde skämmas är de fega ynkryggar som väljer att begå brott genom att ljuga och bedra Sveriges äldre. Ryggradslösheten vet inte några gränser. Vad är det för sätt att ge sig på Sveriges äldre?

https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/brottslingarna-borde-skammas/?fbclid=IwAR1uh4owL8MaFu6UYgsFJZvwY1TtVSVJuh5LqaPj EWxPHsQccmXw0u5AczM

Bra länk. Nu tog du upp det som är uppenbart och alla känner till. I tillägg till kognitiva svårigheter blir en åldring ett lätt byte för övertalning, vid uttröttande tjat.

Är det bara vi som uppfattar att det man vet och kan, det som är allmänt känt, eller uppenbart inte behöver föras i bevis i en domstol? Det står så i rättegångsbalken.

Du behöver inte bevisa ens i dagliga livet att det är tungt att fälla träd och klyva när du blir gammal, att det blir svårt att stå på stege och byta glödlampor i taket. Alla förstår, att som åldring orkar man inte lika mycket som ung.

Att äldre är lätta offer behöver du inte heller bevisa i en domstol. Det är uppenbart. I samlad bedömning, med en särskit utsatt situation med ensamhet under en Pandemi, där en äldre herre 80+, med kognitiva svårigheter utsätts för press, är saken klar för mig.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-14 kl. 16:06.
2021-03-14, 16:05
Medlem
Citat:
Avtalet är giltigt. Stämningen är föranledd av att Esbjörn brutit avtalet.

Jag förstår hur man kan säga det, att vi kan påstå att avtalet är giltigt för att vi har läst det och kan se att de uppfyller de krav som finns.

Men det är en skillnad i att rätten har fastslagit det - för det har inte skett.
Tingsrätten hanterar en tvist där Ebba är ena parten och tvisten är om ett avtal.
Thats it.
2021-03-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Du förstår så lite.
Om det finns ett avtal, så ligger bevisbördan på BÅDA PARTER!

Den som vill bevisa att det är giltigt måste ju visa att de uppfyller de krav som gäller för det aktuella målet. Vad det nu kan vara. Detta kan självklart vara enkelt, men likväl det måste presenteras inför rätten.

Den som vill bevisa att det signerade avtalet är ogiltigt kan tex hänvisa till avtalslagen, att det skett under hot eller.... vilket kan kräva en mer omfattande bevismängd för att få avtalet ogiltigförklaras.

Likväl - domstolen fastlår INTE efter MUF.
"du vann MUF - avtalet är giltigt, du har bättre bevis"
Det finns ingen som helst bevisbörda på Ebba Busch. Hon har ett giltigt avtal med Esbjörns underskrift, det är det enda bevis hon behöver. Hittills har det inte kommit annat är fantasier om vad som skulle kunna göra det ogiltigt. Det kommer inte att lyckas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in