2021-03-14, 15:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Att ägare mailar ansvarig utgivare och princip kräver att hon återpublicerar en specifik text, som det dessutom inte var hon som publicerade, och när hon vägrar vill de att hon avgår, ja du, det är nog fan i mig påverkan.

Det finns grader av påverkan och jag finner det inte alls otroligt att detta kan ha börjat med en konflikt som handlade om något annat. Men hur man än tolkar mailen till Neuding kan vi konstatera att Sanandaji ljuger när han säger att Arpi och Co ljög när han kallade anklagelserna om ägarpåverkan för lögn.

Det spelar liksom ingen roll hur man vrider och vänder på det. Tino visste att anklagelserna om ägarpåverkan inte var helt ogrundade. Han hade kunnat vara öppen med det, erkänt vissa misstag men vidhållit ledningens rätt att bestämma inriktning etc. Han hade kunnat säga att det var fel driva på om att återpublicera krönikan osv. Men nej. Istället säger Tino att allt bara är lögn och dikt. Har Arpi etc vinklat det? Troligen. Är det påhittat? Nej.

14. Istället för att hålla ett normalt krishanteringsmöte, där man gör upp en strategi som man tror kan minimera skadan (typ: försöka dra tillbaka bråket till det interna och backa publikt gällande vissa strategiska frågor, där det är uppenbart att de kommer få på moppen av pressen, så som återpublicering av krönikan) så bestämmer man sig för att krishabteringsstrategin är "låt Tino skriva en arg facebookstatus när han är i affekt och sedan svara på alla kommentarer hela natten"

15. Katastrofen är ett faktum. Tholin och Sanandaji kan fortfarande inte sett att de begått minsta blunder under hela den här processen. De har agerat perfekt. Alla andra är dumma.

Jag drar verkligen ingen lans för Tino S, men jag gissar, att han kanske anser, att den påverkan, som han ägnat sig åt, är helt berättigad - medan "anklagelserna om ägarpåverkan" underförstått beskriver ngt i sig otillbörligt?

Citat:
”På kort sikt inget. Ledningen har i veckor försökt att hantera bråken internt, men mitt förslag har länge varit att tillsätta en oberoende extern utredning av plagiatskandalen samt om anklagelserna om ägarpåverkan”, berättar Tino Sanandaji via Messenger.

https://dagensopinion.se/artikel/tino-sanandaji-vi-soker-en-ny-chefredaktor/

Därtill är jag lite skeptisk till att Tino S agerande a la en hätsk buffel skulle vara en överenskommen "krishanteringsstrategi", som ngn annan än han själv varit inblandad i.
Citera
2021-03-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Det hela bottnar i att Bulletin drogs in i en plagiatskandal några veckor sedan och att Arpi sagt till SVT att "nyhetschefen har bytts ut", fast don anställde som är ansvarig sitter enligt Tino kvar på samma roll.
Försöker hitta detta material! Nån som har länk eller vet vilken dag och program det sändes i.

Förvånansvärt svårt att googla fram nyhetsklipp tycker jag - söker jag på svt får jag bara textartiklar och på SVTplay kammar jag noll, inte en enda vettig träff på Bulletin eller Ivar Arpi där.

Inte för att jag tvivlar på sanningshalten vill bara höra vilka formuleringar Ivar använde.
Citera
2021-03-14, 15:35
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Försöker hitta detta material! Nån som har länk eller vet vilken dag och program det sändes i.

Förvånansvärt svårt att googla fram nyhetsklipp tycker jag - söker jag på svt får jag bara textartiklar och på SVTplay kammar jag noll, inte en enda vettig träff på Bulletin eller Ivar Arpi där.

Inte för att jag tvivlar på sanningshalten vill bara höra vilka formuleringar Ivar använde.

Där Arpi påstog att Nyhetschefen omplacerats?

https://www.svt.se/kultur/bulletin-plagierade-nyhetsartiklar
Citera
2021-03-14, 15:38
Medlem
Mortsubites avatar
Journalistskrået gav Ivar Arpi-falangen ytterligare understöd i Bulletin-striden i och med hagiografin som tecknades av Arpi i Söndagsintervjun. Arpi må inte vara helt ideologiskt rumsren hos statsradion, men den välkända kårandan trumfar alla såna störande omständigheter. Blod är tjockare än vatten som det heter. När vuxendagisverksamheten hotas av utomstående aktörer aktiveras de inre lojaliteterna och sektmentaliteten tar över. Det är nästan vackert.

Ser att spekulationerna går varma i tråden om hur parterna ska gå vidare härifrån. Först måste det obligatoriska sorgearbetet göras, såklart. Kom ihåg att det här projektet gick live för mindre än tre månader sen. Bulletins stjärnskribenter har nog fortfarande inte riktigt greppat magnituden av den här fullständiga genomklappningen. Fram till för någon månad sen trodde man att man skulle bli folkkära idoler. Skolbarn runtom i Sverige skulle leka Bulletin-redaktion på rasten och kivas om vem som skulle få vara Ivar Arpi, Paulina Neuding, Tomas Gür, Mattias Lindberg osv. Samlarkort skulle släppas med alla ledarskribenter och krönikörer. En tecknad version av redaktionens dagliga arbete skulle produceras av SVT och sändas som julkalender. Såna här fantasier släpper man inte i en handvändning.

Men när såren slickats färdigt är Timbro onekligen en lågoddsare för flera av våra hjältar. Det har tjänat som elefantkyrkogård för mången avdankad borgartyckonom. Frågan är bara hur många livlinor VD:n Benjamin Dousa är beredd att kasta ut. Han är trots allt rätt valpig i sammanhanget och är nog lagom sugen på att ta in en äldre, svårstyrd typ som Ivar Arpi under sig.

Vad kan man mer tänka sig? Det ser rätt fullt ut hos de stora tidningsdrakarna, men landsortstidningarna är knappast under en Bulletin-skribents värdighet. Kan en Johansson-Heinö skriva krönikor för Borås Tidning så kan väl en Susanna Birgersson skriva för typ Uppsala Nya Tidning. Eller titta på Csaba Perlenberg. Han är trots allt riksskänd men kunde ändå gå till ett sketet Jönköpings-Posten.

Vad har vi mer för alternativ? Copywriting eller kommunikatör på någon kommun? Nja, knappast, det är nog för mycket för självbilden. Då är nog jobb på partikansliet hos M eller KD troligare. Nu är ju journalistik så ädelt att det står över simpel partipolitik, men när nöden kallar tullar man väl på såna höga principer. Det har vi sett förr.

I värsta fall får väl vi på Flashback starta en insamling. Vi vill ju inte att de här giganterna ska hamna på gatan.
Citera
2021-03-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Där Arpi påstog att Nyhetschefen omplacerats?

https://www.svt.se/kultur/bulletin-plagierade-nyhetsartiklar
Ja, precis vad jag letade efter! Tack.
Citera
2021-03-14, 15:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Är det någon som förstår vad Arpi säger i ljudupptagningen.
"Varför sitter inte våra två största investerare i styrelsen?"
vilka menas?

Trodde först han menade Tarki och nån mer.
Som jag förstått det så är handelshögskolekompisarna Tino, Pontus och Tarki de som räknas som största ägarna.
Men 'största investerarna' kanske är några helt andra än största ägarna i detta sammanhanget?

Det Arpi säger är alltså det som är vid 3:06 in i ljudupptagningen Expressen publicerat
https://www.expressen.se/dinapengar/hor-nar-redaktionsmotet--pa-bulletin-urartar-i-brak/

jag uppfattar det som att Arpi ställer frågan "Varför sitter inte våra två största investerare i styrelsen?" direkt till Tino och gissar då att han inte talar om Tino i tredjeperson som en av de 'två största investerarna'.
Men kanske missförstår pga sättet de klippt ut highlights av bråket.

Det här inlägget i tråden ger kanske något svar på din fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Inte heller Tino sitter i styrelsen. Det gör bara syskonen Tholin. Men bara Pontus Tholin har investerat, inte Amanda Tholin Bergman.

På inspelningen frågar Ivar Arpi flera gånger "Varför sitter de inte i styrelsen?", när Tino pratar om investerarna. En skattejurist hade enligt Tino gett det rådet.

För övrigt verkar ljudklippet försvunnit nu på många ställen, och ditt expressen-klipp är låst.
Men jag har ju hunnit lyssna på det ett par gånger innan.
Citera
2021-03-14, 15:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Om Bulletin hade blivit ett liberalkonservativ succé så hade dörren även öppnats för en aktör/finansiär som hade velat göra en lite mer radikal och relevant tidskrift, tänk dig ett Fria Tider fast med större verkshöjd och bättre kvalitet.

Efter Bulletins haveri så kommer det vara extremt svårt för någon att under de närmaste åren sjösätta seriösa alternativ till regimpressen.
OK, du tänker så. Tja, det är onekligen pengar det handlar om. Ser man Bulletin som en testballong finns så klart risken att Bulletin-debaclet gör avtryck.
Citera
2021-03-14, 15:51
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ja, precis vad jag letade efter! Tack.
Ingen fara, vet inte om du läser TS facebook, men han har samlat allt där, så då slipper du fråga mig

länk
https://www.facebook.com/tino.sanandaji
Citera
2021-03-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
8. Den i princip ihopslängda tidningsredaktionen kämpar som fan. Det fanns ingen struktur så det är kaos. Men de måste producera mer! Det går inte att skriva under med TT ordentligt. [...] Folk är sjukskrivna/föräldralediga, Tino och Tholin tjatar om mer material, få läsare, att nyhetsdelen är kass osv. Även opinionsdelen tycker att nyhetsdelen inte riktigt drar sin egen vikt. De ses ned på. Att de inte alls hade samma möjlighet att förbereda sig och har det mer kaosigt är skitsamma.

Din text stämmer in med att det, som nämnts i media, skulle vara kaos. Jag hade kunnat köpa det om det fanns något som helst resultat att visa upp. Ta en titt på vad som faktiskt produceras under nyhetsdelen:

Torsdags: Sex nyheter klipp- och klistrade från TT.
Fredags: Fyra nyheter klipp- och klistrade från TT.
Igår: Hela tolv nyheter klipp- och klistrade från TT.

Bulletin var i övrigt flera timmar efter gammel- och alternativmedia i fallet med Vetlanda.

Det faktiska utfallet gör att jag lutar åt antingen gravt undermåliga och/eller lata journalister (trots kasst webbverktyg) snarare än stackars överarbetade journalister som drivs in i sjukskrivning av hemske Tino i rollen som slavägare.
Senast redigerad av -Advarsel- 2021-03-14 kl. 16:12.
Citera
2021-03-14, 15:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det verkar som om Bulletins ägare håller med dig. Gudmundsons stil har alltid varit återhållen och eftertänksam så man undrar vad de som rekryterade honom trodde? Att han skulle förvandlas till Chang Frick är osannolikt.

Vad gäller Arpi gissar jag att kombinationen spännande projekt, fin titel och inte minst högre lön lockade,. SvD är lite av ett sjunkande skepp och jag tror inte de var beredda att matcha några fantasibud. Deras spalter fylls precis som övriga medier alltmer av pensionärer, ungdomsförbundare och en och annan frilans.
Den här villfarelsen som går ut på att de sedan länge välkända Bulletin-skribenterna skulle förvandlas till något helt annat över en natt är faktiskt outgrundlig. Hade man velat ha något komplett annorlunda hade man rekryterat andra skribenter. Inte svårare än så. På den fronten är det alltså osannolikt att det Bulletin levererar avviker särskilt mycket från det förväntade. Nyhetsredaktionen tycks däremot vara en besvikelse för alla inblandade.
Citera
2021-03-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det här inlägget i tråden ger kanske något svar på din fråga?

Kod:
Ursprungligen postat av Prempion
Inte heller Tino sitter i styrelsen. Det gör bara syskonen Tholin. Men bara Pontus Tholin har investerat, inte Amanda Tholin Bergman.

På inspelningen frågar Ivar Arpi flera gånger "Varför sitter de inte i styrelsen?", när Tino pratar om investerarna. En skattejurist hade enligt Tino gett det rådet.

För övrigt verkar ljudklippet försvunnit nu på många ställen, och ditt expressen-klipp är låst.
Men jag har ju hunnit lyssna på det ett par gånger innan.
Tack.

Jag löste gåtan ..lyssnade på klippet igen och då hör jag att Ivar faktiskt namedroppar de två han talar om rakt ut. Vad han faktiskt säger är "Varför sitter inte Kjell Arvidsson och Fredrik Wester i styrelsen" (låter det som.. 95% säker)

Jag lurades bara av att undertexterna lyder "Varför sitter inte våra två största investerare i styrelsen?" - men detta va alltså nån slags omskrivning för att sätta namnen i kontext för oss som läsare.

Så det va mitt eget fel att jag bara läste subs istället för att lyssna

Dessa två personer är då rena investerare och inte ägare
https://www.breakit.se/artikel/28175/storbrak-pa-bulletin-agare-i-konflikt-med-anstallda

"Bolaget fick in 8 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners, managementkonsulten Atta Tarki, Realtid-grundaren Jonas Wiwen-Nilsson, spelentreprenören Fredrik Westers fru Lovisa Wester samt entreprenören och investeraren Kjell Arvidsson och har sagt att det har inspirerats av hur techstartups har gjort när de bygger bolag."

Fredrik Wester är då grundaren av Paradox
och Kjell Arvidsson är grundare av Sinch (föredetta CLX Networks)
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-03-14 kl. 16:10.
Citera
2021-03-14, 16:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
De har väl hittills i princip bara anställt opinionsskribenter och typ inga riktiga journalister? Då blir det ju inte mycket nyheter skrivna. De påstår att den delen prioriterats ner pga så mycket annat men det är ju knappast trovärdigt. Hur svårt är det att bara sitta och skriva och publicera en massa tyckartexter? Det har de alla mycket rutin på och det borde vara busenkelt att sätta av tid till att jaga fatt på duktiga nyhetsjournalister. Men det kanske man borde tänkt på och haft på plats redan innan lansering - om man hade varit kompetenta 😑😑

Det här inlägget ramar väl in pudelns kärna.

Jag kan ändå inte låta bli att ömma lite för Tino.
Även om han är plump, så känns det som att han också målats in i ett hörn och han får ta hela skiten.
Kan de inte bara ta varandra i hand och inse att det inte är en god ide att mata en tidning full med massa opinionskrönikor.

Jag tycker att man ibland känner sig mätt på självgoda krönikörer (alltså även om jag uppskattar skribenterna och de verkligen får till bra budskap ibland) även i drakarna.

Oavsett höger eller vänsterinriktning hos dem så har de ju överskattat läsarintresset för en tidning fullmatad med trötta krönikor (som någon sa).
De gör mycket mer nytta om de letar sig in i gängse media.

Nu har de gjort bort sig och är utanför känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in