2021-03-14, 05:15
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Sådana här konflikter sker ju ständigt på den svenska arbetsmarknaden, orsaken är alltid den samma - invandrare som vägrar anpassa sig till det svenska samhället.

Tino Sanandaji har ju öppet deklarerat att han aldrig någonsin kommer att anpassa sig till det svenska samhället

"Det är inte konstruktivt att kräva att invandrare överger sina länder. Jag är kurd och ser inte mig själv som svensk och om någon skulle kräva att jag överger min kurdiska identitet så skulle jag lämna Sverige, det är inte rimligt."

Då kräver jag att han överger sin kurdiska identitet.

Gud vad skönt, nu lämnar han Sverige. 1 babbe mindre, 1 999 999 st kvar.
Citera
2021-03-14, 05:17
Medlem
Vem skrev krönikan som Neuding inte ville publicera?
Citera
2021-03-14, 06:09
Medlem
Citat:
Sådana här konflikter sker ju ständigt på den svenska arbetsmarknaden, orsaken är alltid den samma - invandrare som vägrar anpassa sig till det svenska samhället.

Tino Sanandaji har ju öppet deklarerat att han aldrig någonsin kommer att anpassa sig till det svenska samhället

"Det är inte konstruktivt att kräva att invandrare överger sina länder. Jag är kurd och ser inte mig själv som svensk och om någon skulle kräva att jag överger min kurdiska identitet så skulle jag lämna Sverige, det är inte rimligt."
Vad e det med högern och deras beundran av auktoritära invandrare.
Citera
2021-03-14, 07:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ursäkta att jag inte orkat sätta mig in i alla turer kring det här med Bulletin och uppdaterar mig efter hand,
men jag undrar vad Ivar och co har att vinna på att det här interna bråket outades?

Läste nu Martin Jönsson

https://www.dn.se/kultur/martin-jonsson-amatorernas-lekstuga-kan-ha-sankt-bulletin-for-gott/

men som Jönsson säger så är det ju mer än att Tino lagt fingrarna i blöt, som gör att det gått käpprätt åt skogen med Bulletin.

Ville Ivar och co ha stöd från utomstående och därför la ut bråket offentligt?
(Eller jag har inte hängt med i vem som började att bråka offentligt heller.)

1.Konceptet höll inte
2.Tino försökte lägga sig i
3.Medarbetarna gjorde bort sig, med plagiat bl a, samt att det var dussinkrönikor som skrivits på andra ställen på nätet, där krönikörerna inte sa något nytt direkt
4.Tidningen blev inte vad de hoppats på
5.Journalisters öde är utmätt rent allmänt
6. Arpi och gänget är jätterädda att förlora sin arbetsinkomst, men genom att outa bråket har de grävt ännu djupare i sin grav?

Eller har jag missat något, och vad finns mer att tillägga?
Journalister är märkliga. Journalistiken är nog den enda bransch där det anses att ägarna ska hålla sig borta från tyckanden och påverkan. I alla andra branscher har ägare och vd rätt att tycka och ge direktiv. Inom journalistiken ska ägarna bara betala och hålla käft och låta redaktionen utforma tidningen efter eget tyckande.
Citera
2021-03-14, 08:27
Medlem
En sak som jag tycker är märklig i den här soppan är de hänvisningar man gör till styrelsen samt till Atta Tarki som styrelseordförande. Hänvisningen görs både av Sandaji ouch Arpi. När man dock slår på Bulletin AB består styrelsen bara av Tholin. Som ni ser från länken nedan från Bolagsverket kan alltså Tarki inte ha några befogenheter eftersom han inte är registrerad som ledamot.

Detta gör såklart Arpis och de andras agerande ännu märkligare? Varför refererar de till en styrelse? Den består ju av Tholin. Varför talar de ens med Tarki, han har ju ingen behörighet eller befogenhet att lägga sig i något alls. Jag tycker att det här känns lite som amatörernas afton, vi har en grupp tyckare som egentligen inte kan något som sedan skall leka företag och bråka med varandra om formalia som de inget begriper av. Resultatet blir förutsägbart. Dåligt.

Länk till alla bolag:
https://www.allabolag.se/5592685662/befattningar

Länk till Bolagsverket:
https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/driva/styrelsevd
Citera
2021-03-14, 08:36
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Det verkar gå inflation i att måla ut Tino som stora stygga vargen; av vänstern, borgerligheten och till och med Flashback. Tino har dock alltid spelat med öppna kort och alla som har något hum om honom, vet hur han är och beter sig. Givetvis visste Arpi, Neuding, Gudmundson, Teodorescu med flera det också. Oavsett hur mycket man ogillar Tino, kvarstår problemet, Bulletin är en usel produkt. Detta har varit konsensus även på Flashback de senaste veckorna

Är det Tinos fel att vi får gammal skåpmat från krönikörer som sparkar in öppna dörrar? Annie Lööf är sosse, sossarna hycklar, skatterna höga, SD är inte nazister, kärnkraft är inte dåligt... Jaha, verkligen knivskarpa och djuplodande samtidsanalyser. Neuding skrev i sin inledningstext att media hade en avgörande roll i hur invandringspolitiken fallerade. Jag håller med, men med tanke på lättmjölksnivån på Bulletin-krönikorna hittills, och inte minst översatt till 2015, hade Bulletin givetvis stämt in i den rådande kören och åsiktskorridoren. Finns det någon som tror något annat?

På Bulletin finns ett överflöd av gamla, trötta krönikor och copy-paste TT-nyheter - och inte ens det lyckas de med, med tanke på hur långt efter de var både gammel- och alternativmedia i fallet med t.ex. Vetlanda, och en plagieringsskandal ovanpå allt . Därefter har vi Dahlmans bottennapp där hon visserligen inte plagierade text rakt av, men väl stal idéer och slutsatser. För mig som läsare är alltså detta betydligt mer skadligt än en osympatisk Tino som höjer rösten på ett möte (och ja, det undgick mig inte att Arpi körde med härskartekniker - verkligen nobelt... låt oss reta upp den koleriska kurden och skicka ut detta till media).

Tino må vara osvensk i sitt förhållningssätt, men vad spelar det för roll för oss läsare, mer än att det kan bli en kommande arbetsmiljöfråga för de anställda? Det Arpi och gänget har levererat är katastrofalt undermåligt. Tino hade åtminstone idéer för att åtgärda detta med att t.ex. anställa en dansk nyhetschef.

En utmärkt beskrivning av grundproblemet, som är att Bulletin inte förmått publicera något av intresse. Konflikten kan sammanfattas så här:

1. Redaktionen: Gör tråkig tidning, kopierar TT och plagierar texter.

2. Tino: Så här får det väl för fan inte gå till, det måste bli ändring.

3. Redaktionen: Vad vi gör ska du som ägare enbart skita i, vi bestämmer hur tidningen ska se ut.

4. Tino: Blir förbannad.

5. Redaktionen: Gråter ut i media, läcker mejl och inspelningar från interna möten.
Citera
2021-03-14, 08:57
Medlem
Citat:

Det är klart han är kurd och inte svensk.
Att han visar lojalitet med det svenska folket istället för att förneka dess existens är extremt hedervärt.

Han är en fin människa, till skillnad från alla som inget hellre vill än att uppnå folkens förintelse.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-03-14 kl. 09:03.
Citera
2021-03-14, 09:30
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Att publicera ett pressmeddelande rakt av behöver inte vara fel, men då ska det så klart framgå att det är ett pressmeddelande. Att inte visa det är slarvigt men ingen större sak. Mycket värre är de två artiklarna de klippt ur andra tidningar och publicerat som egna. Det är ofattbart klantigt.

Helt korrekt, det är vanligt förekommande att tidningar kopierar pressmeddelanden mer eller mindre rakt av. Pressmeddelanden är medvetet utformade för att lata journalister ska kunna göra så. Men källan ska anges, vilket Bulletin inte gjorde. Man kan förstås diskutera om det är ett plagiat att plagiera en text som är avsedd att plagieras.

Hursomhelst är det obegripligt att Bulletins redaktion tror att man kan bygga en framgångsrik nyhetssajt genom att kopiera TT och diverse pressmeddelanden. Jag undrar också hur det kan komma sig att de producerar så lite eget material. Boris Benulic skrev så här på Twitter redan i januari:

Citat:
Följer Bulletin och försöker förstå vad alla tidningens medarbetare gör på dagarna. Ägnar de merparten av sin tid åt att på stormöten rösta om vilka TT–notiser man ska publicera?

https://twitter.com/BorisBenulic/status/1347460222416277505

Det är en befogad fråga. Tino verkar ha undrat ungefär samma sak, men då fick han svaret att det har ägarna inte med att göra.
Citera
2021-03-14, 09:56
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Hursomhelst är det obegripligt att Bulletins redaktion tror att man kan bygga en framgångsrik nyhetssajt genom att kopiera TT och diverse pressmeddelanden. Jag undrar också hur det kan komma sig att de producerar så lite eget material. Boris Benulic skrev så här på Twitter redan i januari...

Det mesta pekar på att det var fel personer som rekryterades, alternativt fel mix av personer. Det är för många egon och åsiktsmaskiner och för få grovarbetare. Too many chiefs and not enough Indians, för att använda en kliché.

Jämför med Kvartal, som är ett likartat projekt men där man rekryterat solida journalister som Huitfeldt och Wong snarare än ledarskribenter. Ägarna där är förvisso inte heller lika koleriska så det går kanske hand i hand.

Bulletin ser mer och mer ut som ett gäng som ville bli rika och berömda genom att hoppa på högertåget. De verkar inte ha varit överens om vad de skulle göra bortsett från meningslösheter som "kvalité", och de journalister som rekryterades förefaller ganska mätta och lata samtidigt som ägarna ville ha en frustande alt right-startup med samma energi som alternativmedierna.

Syntax error. Game over.
Senast redigerad av Ankdammsman 2021-03-14 kl. 10:05.
Citera
2021-03-14, 10:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gerdin_ii
En sak som jag tycker är märklig ... är de hänvisningar man gör till styrelsen samt till Atta Tarki // Varför // allabolag.se
Exakt, så hamnade jag också här i denna tråd med just den frågeställningen efter att ha lyssnat på P1 intervjun i morse, läst SvD's ledare, och nån artikel i Aftonbladet - denne Atta ser inte ut att ingå, men kan han ha hoppat av? Någon som kan redogöra för vilka personer som varit inblandade och fortfarande är? Synd på en bra ambition. Alla kan väl ha det rörigt i början.
Citera
2021-03-14, 10:07
Medlem
Citat:
Helt korrekt, det är vanligt förekommande att tidningar kopierar pressmeddelanden mer eller mindre rakt av. Pressmeddelanden är medvetet utformade för att lata journalister ska kunna göra så. Men källan ska anges, vilket Bulletin inte gjorde. Man kan förstås diskutera om det är ett plagiat att plagiera en text som är avsedd att plagieras.

Är det verkligen PM som plagiatanklagelserna gäller? Har de inte plagierat riktiga texter? Eller har jag missat något? Svårt att hävda plagiat när PM är skrivna i hopp om att publiceras rakt av. De flesta kommunikatörer skulle nog jubla om det publicerades utan källa, då låter det ju mindre som en partsinlaga och mer som en neutral nyhetstext sas.

Citat:
Hursomhelst är det obegripligt att Bulletins redaktion tror att man kan bygga en framgångsrik nyhetssajt genom att kopiera TT och diverse pressmeddelanden. Jag undrar också hur det kan komma sig att de producerar så lite eget material. Boris Benulic skrev så här på Twitter redan i januari:

Det är en befogad fråga. Tino verkar ha undrat ungefär samma sak, men då fick han svaret att det har ägarna inte med att göra.

De har väl hittills i princip bara anställt opinionsskribenter och typ inga riktiga journalister? Då blir det ju inte mycket nyheter skrivna. De påstår att den delen prioriterats ner pga så mycket annat men det är ju knappast trovärdigt. Hur svårt är det att bara sitta och skriva och publicera en massa tyckartexter? Det har de alla mycket rutin på och det borde vara busenkelt att sätta av tid till att jaga fatt på duktiga nyhetsjournalister. Men det kanske man borde tänkt på och haft på plats redan innan lansering - om man hade varit kompetenta 😑😑
Citera
2021-03-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Exakt, så hamnade jag också här i denna tråd med just den frågeställningen efter att ha lyssnat på P1 intervjun i morse, läst SvD's ledare, och nån artikel i Aftonbladet - denne Atta ser inte ut att ingå, men kan han ha hoppat av? Någon som kan redogöra för vilka personer som varit inblandade och fortfarande är? Synd på en bra ambition. Alla kan väl ha det rörigt i början.

Går man på alla bolag ser det ut som att den senaste ändringen är från september förra året när Tholin tillträder. Har inte premium, men ser inga andra än Tholin däri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in