2021-03-14, 13:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
För att inte tala om hur han trasslar in sej i förhöret (147/550 ff) hua…

Särskilt sid 554, då bekänner han verkligen färg Nattens Vite Riddare eller hur fasen det var:
"FLI: Mm. Men hur vet du att ... inte Lena .. inte Lena är ute där nånstans då?
MT: Nej det.. vet jag ju inte .. alltså eller vadå?
FLI: Ja?
MT: Nej vi skulle träffas och det var ju risk att hon var redan (ohörbart)
FL I: Ni skulle ju träffas här? att du inte springer dit då när ni skulle träffas här?
MT: Ehm .. mitt ibland dom där njae
FLI: Ja? Men Lena kanske står och väntar här?
MT: (tystnad) ah det.. ah jag tänker ju inte gå in bland dom där .. "

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men som kvarterspolis så saknade han en riktig polis intuition och annat så trots hans master plan där så föll allt ljus på honom istället. Och han hade en hjälteberättelse att delge grannar och brudar.

Hjälte var ordet (det fetade från förhöret)
Citera
2021-03-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vet vi från obduktionsprotokollet om Lena blev slagen, huggen eller både och?

Ett armeringsjärn behöver inte ha så tjock diameter för att göra mycket stor skada vid hugg. Men i princip värdelöst vid slag/svingande slag. Då handlar det väl snarare om ett kraftigt armeringsjärn eller det vi allmänt kallar järnrör? Ett kapat järnrör har specifika kännetecken på kapningsstället. Eller hur?

Järnet från thyrens låda - visst var det tunt och räfflat? (var finns lådan nu?) Vet du?

Men Lena skulle säkert ha blivit misstänksam om mgm kom bärandes på ett fett järnrör. Därför verkar en tung ficklampa, typ Megalight som det troligaste mordvapnet. Såvida mordplatsen inte redan var dukad och förberedd...

Eller om en medgärningsperson redan väntade där bakom planket. Beredd. Kanske klädd i såna skyddskläder som personal på sjukhus använder ibland. Lämnar i princip inga spår. Bara ta av sig sen och trycka ner i en påse en bit från mordplatsen och knalla hem..

En av alla märkliga saker som skedde i insamlingen av ev bevis direkt i anslutning till Lenas kropp, var den av åklagaren avbrutna husisen hos SD. Begriper inte alls det.

Skulle vara intressant att få veta anledningen till det.
Det kunde väl inte uteslutas att det var flera tillhyggen, vilket för tankarna till en såndär superbatonficklampa som han bevisligen köpt via "alibaba" men inga ficklampor har återfunnits. I förhör har de frågat om vart han förvarar ficklampor, ja, lite överallt, i teknikrummet bla.
Ingen ficklampa är tagen i beslag.

HDs vind som de stuckit upp huvudet och fotat av, där syns väska och ficklampa, inte kollat. Skandal.

Nu har "bästa paret ever" Barbie och Ken, haft så mycket tid att plantera och ordna inför hovrätten.
De är obehagligt lika.
Citera
2021-03-14, 13:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Förutom den du nämner, tror du ev. andra kan vara inblandade? Vilka isof?
SOA? Nån i kompisgänget?

Ursäkta att jag inte svarat förrän nu. Jag TROR att HD vet betydligt mer och även kan ha varit med och planerat. Och att tanken på att mörda LW har funnits i flera år, därav det systematiska uppbyggandet av vänner i Polisen. Många år tidigare pratade både SD och HD om LW´s död.

HD:"Nej, hon får leva"

Jag TROR att han var förbi hos HD och rapporterade att han dödat LW och därmed röjt hindret för dem. Från dagen efter mordet har de agerat nyförälskade mest hela tiden. Hela sommaren efter mordet var det resor och geocaching. För första gången så kom det upp bild efter bild med en lyckligt leende HD. Innan verkade aldrig eventuella leende nå ögonen. Efter mordet på LW, så ändrade det sig totalt.

Och pratat död har de två ju gjort innan. Jag tror som någon i familjen (FUP) sa: "De två är en och samma person. De är ett".

Så, självklart har SD berättat om det fruktansvärda mordet (om nu inte HD var med då också, enligt mig finns det en möjlighet), därav HD´s kommentar till sin chef på morgonen: "Hoppas att hon är död"

Kanske kom han förbi HD på tidiga morgonen, efter att ha varit inne hos LW och kollat datorn?

Samt SD´s kommentar till sin chef innan lunch, dagen efter mordet, där han i stort sett sa att LW inte kommer hittas levande. Han säger detta, men han söker inte efter LW alls.

https://forumbilder.com/i/ro6E

Intressant är också att båda jobbar samma dag de ska åka till USA. De vill fylla upp tiden? Hela planen är sannolikt att det inte ska se ut att finnas tid för ett mord? HD är ute och yrar i Vivallaskogen och försöker gömma sig för en granne. Vad gör hon där? Tar LW´s telefon? Mordvapnet?

SD som verkar vara en perfektionist gällande detaljer, i vanliga fall, har de dagarna 11-15/5 noll koll på vart deras egna barn är vid vissa tider. Inte heller vet HD eller hennes föräldrar säkert vart barnen är. Fullt adrenalinpåslag från den 11/5?

Sen har SOA med all säkerhet koll med. Han verkar svårt empatilös, när han säger: "Alla kan ju göra ett misstag" om att SD varit otrogen mot hans dotter i minst 6 år...

JG vet saker. Kanske gjorde han inte det först, men han väljer att ljuga, slingra sig och radera meddelande på telefonen vid ett toalettbesök MITT INNE I ETT POLISFÖRHÖR? Vem gör det? Och sen spelar han diva i TR. Tur att domaren plattade till honom rejält.

Vilket jädra gäng! Jag hoppas att de/den som är inblandade i mordet och även de som skyddar en mördare, också ska få sitt straff. Det gör uppenbarligen åklagaren med, eftersom hon inte ändrat rubriceringen.

Jag tror också att det finns en chans att skilsmässan och JS var inplanerat, det med. Så att det skulle se ut som de inte hade några som helst motiv att döda LW.

#TeamÅsaHiding
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2021-03-14 kl. 13:41.
Citera
2021-03-14, 13:19
Medlem
Citat:
Tänker jag fel men verkar det som att om det inte blir ”utslag” för blod så skickar de inte till NFC?

Tycker mig se det mönstret.

Och på tal om. Vad hände med DNA-undersökningen av LW:s kodlås? Som kriminaltekniker GS hänvisar till vid den tekniska undersökningen. Som bortblåst.

Alltså det är på den tekniska sidan det gång på gång havererar.

Oj då, HD hade visst en vind.
”Öööh Janne ska vi vänta några månader till innan vi loggar in på brottsoffrets Google?”

Oj då, kunde man beställa nytt simkort och återställa LW:s Telegram och kanske inget är raderat i hennes ände?

”Öööh ska vi lägga allt krut på nåt villospår angående Google Drive och fylla halva fupen med synkloggar eller ska vi ägna en dag eller två åt att faktiskt reda ut vad som hände i deras datorer?”

Osv osv in absurdum.

Jag förstår att chefen där har filat järnet på den där afrikanska rumban men det finns en hel del att jobba på i yrkesdelen trots 37 år inom polisen. För det är väl ett ledningsproblem detta?

Listan är lite för lång alltså vad det gäller den tekniska biten.
Ja, vem var nu ansvarig för det tekniska bitarna?
Kanske borde lägga mer tid på arbetet med brott än tramsa runt med Fr*mtidsskeppet/M*derskeppet låter som om det inte går att kombinera kompisar, nöjjen och arbete till 110%.
Kanske måste skilja på bitarna.
Citera
2021-03-14, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är nog lite rörigt där i början med tips som bombar in och lite halaabaloo i organisationen. Våldet hade polisen som tur är redan koll på i o m anmälan.

Detta var torsdagen efter hon försvann?
Spelar ingen roll. LW är ihjälslagen och hon sitter med info om våld - vad vet de inte - och får ringa upp själv igen efter två veckor.
Hur nonchalant som helst då de inledande dagarna är kritiska.
Citera
2021-03-14, 13:20
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Men som kvarterspolis så saknade han en riktig polis intuition och annat så trots hans master plan där så föll allt ljus på honom istället. Och han hade en hjälteberättelse att delge grannar och brudar.
Han gjorde så gott han kunde så andra kunde sitta vid sina datorer i lugn och ro om du förstår vad jag menar?

Vad skulle han gjort ist då?Skitit i att ringa in?Är det det fega samhället du vill leva i?
Citera
2021-03-14, 13:29
Medlem
När han tillfrågas om kjolen, svarar han:

MT: Näe..och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en nekrofil och.. och.. haft sex med.. en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft. Det vet jag. hur sperman kom dit vet j....

Att SD ens tar dessa ord i sin mun, tänker tanken, säger väl allt?
Senast redigerad av Litenensam 2021-03-14 kl. 13:31.
Citera
2021-03-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Spelar ingen roll. LW är ihjälslagen och hon sitter med info om våld - vad vet de inte - och får ringa upp själv igen efter två veckor.
Hur nonchalant som helst då de inledande dagarna är kritiska.

Det måste varit fler som kontaktade polisen i samma ärende eller, alltså vad LW chattat om. I en miljon SMS.

Hur stor är utredningen egentligen om man skippar alla sms och mejl, förhör, halvdana tekniska undersökningar och sånt som allmänheten bidragit med?

Hur många sidor återstår då av fiffigheter och analyser av hur detta mord gått till?
Citera
2021-03-14, 13:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Tänker jag fel men verkar det som att om det inte blir ”utslag” för blod så skickar de inte till NFC?

Tycker mig se det mönstret.

Det har sannolikt skickats mycket till NFC. Men se detta: https://www.expressen.se/nyheter/nfc-ratade-dna-bevisning-har-forvarats-i-frysar-i-20-ar-/

Nu hoppas vi allt, som är skickat till NFC tidigare (?) och den sista tiden (?), är testat och klart tills det är dags för HR.

#TeamÅsaHiding
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2021-03-14 kl. 13:43.
Citera
2021-03-14, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Det måste varit fler som kontaktade polisen i samma ärende eller, alltså vad LW chattat om. I en miljon SMS.

Hur stor är utredningen egentligen om man skippar alla sms och mejl, förhör, halvdana tekniska undersökningar och sånt som allmänheten bidragit med?

Hur många sidor återstår då av fiffigheter och analyser av hur detta mord gått till?
Spelar ingen roll. En tipsare ska inte behöva ringa upp igen efter två veckor i ett så allvarligt ärende som är spaningsmord.

Speciellt inte när de efterlyser tips i det läget och speciellt inte när det är SD hon vill informera om.

Då kan de lika gärna hålla käften om de inte ens vill lyssna för att bedöma det folk vill ha sagt.
Citera
2021-03-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Han gjorde så gott han kunde så andra kunde sitta vid sina datorer i lugn och ro om du förstår vad jag menar?

Vad skulle han gjort ist då?Skitit i att ringa in?Är det det fega samhället du vill leva i?

Hans track record vad gäller den biten är nog tunnare än mitt.

Att Grannsamverkan mot brott och sånt finns är bra. Falsklarm och liknande däremot.
Han hade ju inte ens koll på att det inte var hans stulna cykel han hittat på stan 13/5. Det han vittnar om i polisförhör eller i tingsrätten.

Det var jag som fick släpa mig till tangenterna och kolla upp att visst alla cyklar av märket Yosemite på Biltema börjar med samma fyra bokstäver i serienumret som han ”mirakulöst” nog mindes där i förhören.

Så vem har koll? Han eller jag?
Senast redigerad av Avel 2021-03-14 kl. 13:56.
Citera
2021-03-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Spelar ingen roll. En tipsare ska inte behöva ringa upp igen efter två veckor i ett så allvarligt ärende som är spaningsmord.

Speciellt inte när de efterlyser tips i det läget och speciellt inte när det är SD hon vill informera om.

Då kan de lika gärna hålla käften om de inte ens vill lyssna för att bedöma det folk vill ha sagt.

Blir bara lite tokigt med tanke på hur allt annat sköttes så är ingen förvånad.

MEN när tipsen bombar in där i början så är det nog bra att ligga på har vi nu lärt oss. Den här personen var inte ensam om att kontakta polisen och det är några olika personer som antagligen hört av sig i samma ärende. LW:s smsande alltså ang sin relation med SD.
LW:s egna sms med SD kan man antaga haft prio att undersökas osv osv

Var det nåt bra tips hon hade på den här P förresten?
Senast redigerad av Avel 2021-03-14 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in