Ett klipp jag bara hört om tidigare men såg igår....
Bakgrund vad som hände 2016:
4-15 September Johaug påstår att hon använt Trofodermin på läpparna.
16 September Johaug testas.
27 september Johaug intervjuas och intervjun finns inspelad
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/therese-johaugs-ord-da-tar-jag-det-inte/
4 Oktober Johaug får besked om positivt test.
13 Oktober Presskonferens och det positiva closteboltestet blir offentligt.
Där slår Johaug näven i bordet, gråter utan tårar och påstår sig ha ”null skyld i dette”.
Hela teamet vill få det till att allt är läkarens fel trots att Johaug i klippet ovan säger att hon allt sedan början av sin karriär varit lika noga, dubbel och trippelkolla krämer te osv.
Att påstå att man inte visste om att man har personligt ansvar blir bara löjligt.
Johaug har haft torra läppar och problem med detta tidigare, skulle man då inte ta med sina vanliga krämer för detta på det årliga skidlägret i Italien där solen är stark?
Om man nu varit noga sedan starten av sin karriär?
Det är ovanligt att klipp som detta finns som bevis i liknande fall, det ihop med flera andra indicier visar att sagohistorian inte kan vara sann.
Att som ansvarig landslagsläkare inte kontrollera en ny substans mot wadas lista och att missa dopingvarningen på förpackningen är totalt orimligt även för en amatör.
När en finsk kvinnlig åkare testade att köpa samma kräm i Livigno där den sägs ha köpts så fanns den inte på hyllan, man fick fråga efter den och fick en dopingvarning av expediten.
Det uppräknade i inlägget är bara några av alla indicier som får mig väldigt tveksam till att det skulle vara något annat än avsiktlig doping i mikrodoser av clostebol för att förbättra återhämtningen under uppbyggnadsperioden, de fyra månaderna under sommaren som inte gjordes några dopingtester.