2021-03-14, 09:26
  #4381
Medlem
För mig känns det logiskt att det är självmord via sprängning i just denna skreva, långt bort för att inte bli hittad så lätt förstås. Och förmodligen så hade han hoppats på att skalvet skulle bli grövre så att ”grottan” skulle gå sönder ännu mer och att han skulle bli helt begravd i stenblock.
Det som dock är lite motsägelsefullt är att han faktiskt skrev till bekanta vart han skulle...såå ville han bli hittad eller inte? Om han verkligen inte ville bli hittad så känns det som att han skulle ha kunskap till att förbli evigt försvunnen efter sitt självmord. Och ville han bli hittad så skulle det väl finnas sätt att hittas lite mer lättillgängligt? Och om han ville bli hittad, varför då välja att sarga kroppen på ett sådant vis så att det skulle bli en mardröm för hans närstående?
Citera
2021-03-14, 09:40
  #4382
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RovSvatt
Informationen stämmer.
Det är din information som är felaktigt.
Jag vet inte vad du förväntar dig att se på platsen, ett öra, en näsa, eller kanske några fingrar hängandes på klippväggarna? Sådant har ju såklart polisen tagit hand om, skulle dom stå och skrubba klippväggarna rena mitt ute i ingenstans? Knappast.
Det är VÄLDIGT tydligt vad som skett på platsen om man tittar ordentligt.
Jag har som sagt tagit bilder men det verkar jäkligt knepigt att kunna visa dom här?!
Jag har inte för avsikt att visa de rester jag hittade heller men jag skulle kunna visa bilder där man ser att det vart en sprängning i hålet men jag vet inte hur man gör det på ett hyfsat enkelt vis här?
Jag inser att anhöriga och vänner till DA kanske läser här så jag vill av respekt för dom inte sprida bilder här.
Den som tvivlar kan ju skicka mig ett privat meddelande med en mejladress eller något så kan jag kanske visa mina "bevis".
Som sagt, platsen finns kvar, åk dit och titta själv om ni tvivlar.
Utöver vad jag sett på platsen så får man med den informationen som kommit fram konstatera att det faktiskt har skett.
Anhöriga har såklart fått den informationen av polisen så dom vet ju att det skett.
Väldigt sorgligt att en människa med en stor del av livet framför sig tar ett sådant beslut. Om han nu tog beslutet själv...

Du skrev tidigare att du hittat hudbitar med "rester" på väggen. Vad menar du med "rester"? Benbitarna du påstår dig ha sett, hur vet du att dessa tillhör kroppen av en människa?
Citera
2021-03-14, 10:15
  #4383
Medlem
Två funderingar.

1. Det förefaller som om upptäckten av kvarlevorna var mycket osannolik. De syntes bara från ett mycket litet område (ett par m2?) av berget, ett område som dessutom var besvärligt att nå och var förenat med risk att ramla ner. Ett område som vore helt onaturligt att beträda för den som bara är på väg åt något håll. Om ens kompasskurs gick just där så skulle man lätt runda området och gå vid sidan av. Undrar därför hur polacken som hittade resterna kom att hamna just där. Om så inte skett kunde upplösningen ha legat i en fjärran framtid.

2. Den typ av skor som synts i bild här är inget för att gå fem mil i sån terräng som i t ex Tyrestaskogarna. Självklart visste DA att han behövde kängor för detta – om det inte är slät stig hela vägen. Om det är hans skor på bilderna tyder detta på att en uttalad avsikt om att springa fem mil i terräng inte kan ha varit sann. Troligen var avsikten att ta bussen och kliva av där det finns väg + slät stig att följa fram till ca 0.1 km från målet.
Citera
2021-03-14, 10:19
  #4384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Jag har 100% förtroende för det du skrivit är sant. Allt som framkommit under vägen har du bekräftat med ditt besök. Dela inte bilderna med nån.
Intressant, tre personer som varit på platsen och bevisat det med bilder påstår motsatsen, dvs att där inge syns några spår av sprängning. Ändå väljer du att tro på denna story istället.
Citera
2021-03-14, 10:45
  #4385
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartstork
Två funderingar.

1. Det förefaller som om upptäckten av kvarlevorna var mycket osannolik. De syntes bara från ett mycket litet område (ett par m2?) av berget, ett område som dessutom var besvärligt att nå och var förenat med risk att ramla ner. Ett område som vore helt onaturligt att beträda för den som bara är på väg åt något håll. Om ens kompasskurs gick just där så skulle man lätt runda området och gå vid sidan av. Undrar därför hur polacken som hittade resterna kom att hamna just där. Om så inte skett kunde upplösningen ha legat i en fjärran framtid.

2. Den typ av skor som synts i bild här är inget för att gå fem mil i sån terräng som i t ex Tyrestaskogarna. Självklart visste DA att han behövde kängor för detta – om det inte är slät stig hela vägen. Om det är hans skor på bilderna tyder detta på att en uttalad avsikt om att springa fem mil i terräng inte kan ha varit sann. Troligen var avsikten att ta bussen och kliva av där det finns väg + slät stig att följa fram till ca 0.1 km från målet.

Varifrån kommer uppgifterna om att Deniz skulle gå eller springa 5 mil? Det var väl skickat via sms, om jag uppfattat det rätt? Har det bekräftats att dessa uppgifter stämmer?

Om man vill gå 5 mil i terräng så kan jag lättare förstå valet av att ha kängor på fötterna.
Om man däremot vill jogga dessa 5 mil, så gör man det inte med kängor på fötterna.
Citera
2021-03-14, 10:55
  #4386
Medlem
Alltså det här fallet har påverkat mig så mycket att jag till o med drömde om det igår natt :/


några medium som skulle kunna åka dit o "Ta reda på" vad som hänt? är det suicid? :/
Citera
2021-03-14, 10:55
  #4387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartstork
Två funderingar.

1. Det förefaller som om upptäckten av kvarlevorna var mycket osannolik. De syntes bara från ett mycket litet område (ett par m2?) av berget, ett område som dessutom var besvärligt att nå och var förenat med risk att ramla ner. Ett område som vore helt onaturligt att beträda för den som bara är på väg åt något håll. Om ens kompasskurs gick just där så skulle man lätt runda området och gå vid sidan av. Undrar därför hur polacken som hittade resterna kom att hamna just där. Om så inte skett kunde upplösningen ha legat i en fjärran framtid.

2. Den typ av skor som synts i bild här är inget för att gå fem mil i sån terräng som i t ex Tyrestaskogarna. Självklart visste DA att han behövde kängor för detta – om det inte är slät stig hela vägen. Om det är hans skor på bilderna tyder detta på att en uttalad avsikt om att springa fem mil i terräng inte kan ha varit sann. Troligen var avsikten att ta bussen och kliva av där det finns väg + slät stig att följa fram till ca 0.1 km från målet.
Området är fullt med stigar, min gissning är att man kan ta sig fram på den med löparskor. Han hittades väldigt nära en stig, ett tiotal meter ifrån. Kan det inte vara så enkelt att han sprungit på den stig som tog slut där han hittades och det blev blött om fötterna så han begav sig upp på berget för att få översikt och hitta ny stig?
Citera
2021-03-14, 11:17
  #4388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Kan du ge nåt exempel på "skumt" som Deniz skulle kunna vara inblandad i.?

På riktigt - Vad för "skumt" skulle Deniz vara inblandad i som skulle få honom att må så jävla dåligt att han tar livet av sig.

Vad kommer dina spekulationer fram till.?

Kidnappning, som det misstänktes i början, kan bara vara från @Malmen1 som hävdar bestämt han såg D i en ljus Volvo i Jordbro dagar efter DA försvunnit. Var det så att man försökte tvinga honom att tex stjäla saker från sitt jobb? Saker till kriminella, saker till politiska, säger inte organisationer utan mer som "organiserade individer" som vi vet finns i detta landet? (Bara alla isis-återvändare, akilov, andra terrorister som uppenbarligen vistats här, som ex. Dessa finansierar väl delvis sina verksamheter med kriminalitet, sägs det?)
Var D "inblandad" bara genom att känna till fel personer och deras förehavanden? Eller mer? Ville dessa få D att göra något han vägrade in i döden? Därmed menar jag inte nödvändigtvis själmord utan hot, misshandel, tortyr.... som var förgäves? Till slut mördades han, sprängdes för att dölja all misshandel ev. grym tortyr? Tror inte DA släpades till fyndplatsen med pulka som någon här föreslog =) Det var en "mötesplats" för vissa, tror jag, D tog sig dit på egna ben. Allt ser nu ut närmast som självmord. Bra, tystas snyggt och effektivt med den hänvisningen.
Vad var det för "affärsman" som blev rånmördad i Sheraton två dgr efter D's försvinnande? Rättegång nu i dagarna men vet inte vilken tingsrätt i Sthlm. Gärningsmänen här två ynglingar, födda -00 (som tilldelats uppdraget?). Intressanta sammanträffanden i det fallet. Första vittnet är även en "polack" som bor i Jordbro/Västerhaninge. Rånbytet en väska? Innehållet lär ha varit - vad - finns vittnen som berättar om det. Dessa vittnar om varför personen var i Sverige och vad det fanns i hans rånade "kappsäck" . Dessa vittnen bor på Hornsgatan. Flera vuxna bor på den samma lägenheten, eventuella barn syns ju inte på ratsit.se undrar bara dessa trångbodda, är det på riktigt?
Detta är bara vidare spekuleringar av mig! Nog från mig, kommer inte älta detta mer, tiden får visa.
Citera
2021-03-14, 11:29
  #4389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma-L
Min kommentar var som sagt riktad till personen som hade fel. Jag tolkade inte in något i det faktum att bombtekniker var där förrän jag såg att hans mamma skrev att han blivit sprängd och pappan att han var trasig.

Var finns denna info att hitta? Att föräldrarna påstått detta..
om dom skrivit det har vi förstahandsinformation och kan således lägga ned alla andra teorier
Citera
2021-03-14, 11:32
  #4390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
Alltså det här fallet har påverkat mig så mycket att jag till o med drömde om det igår natt :/


några medium som skulle kunna åka dit o "Ta reda på" vad som hänt? är det suicid? :/

Medium-input betvivlar jag hjälper i situationen.
Däremot en god genomgång av säkerhetsföreskrifter gällande uttag av explosiva
Kvalificerad psykologhjälp alt präst för militärpersonal ang trauman
En oberoende sanningskommission till FM som utreder fallet

Fler åtgärder................ Ifylles gärna av kommentatorer
Citera
2021-03-14, 11:39
  #4391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinpappastjej
Jag dejtade DA en sommar efter det har vi haft god kontakt, men jag vet inte vad jag ska tro längre. Först när jag fick nyheten om att hans kropp hade återfunnits i Tyresta så trodde jag på olycka. Det kan hända den bästa. Men sannolikheten att en person både trillar och skadar sig så illa att personen avlider till följd av skadorna och hamnar i en inte allt för stor skeva känns väldigt liten. Fallet ned i skevan kan inte ha bragt honom om livet. Tror inte DA kryper in där för att ta skydd mot väder och vind. Man kan ju däremot fastna och kvävas, men vad skulle han in där och göra?

Teorierna om sprängning är väl inte helt ogrundade då det inte, enligt uppgifter från andra som jobbat på Amfibieregementet, är särskilt svårt att få med sig både de ena och andra hem från övningar även om det är av misstag. Då att han skulle ha placerat sig i skevan för dölja spåren av sig själv och hoppas på ett ras. Stenarna ser redan ut som de har rasat ned en gång, fast det måste varit ett tag sedan då det numera växer både träd och mossa på dem. Däremot tror jag inte DA skulle göra så med tanke på sin goda relation med sin mamma, som han avgudade. Dessutom måste han förstått vilket stort pådrag det skulle bli om han försvann utan att hittas ganska omgående, det hade han för hög pliktkänsla för. Att bombgruppen kallades in känns fortfarande som ett frågetecken. Tvivlar på att KJ skulle ha fått särskild information från polisen, som jag minns det var polisen ganska irriterade på de militära som anslöt sig till söket (som inte gjorde det som civila) och när MUST försökte hjälpa till med hundar vid DA:s boende.

Slutligen funderar jag på mord. Optimalt att göra sig av med en kropp på en plats där sök redan genomförts, all information om söken har funnits tillgänglig för alla på Facebook. Trycka in kroppen i skevan och hoppas på att det ser ut som en olycka samt att kroppen skulle förmultna och spår försvinna. Antingen har gärningspersonen då haft oerhörd tur med tanke på alla omständigheter (övningen i Arvidsjaur, mobilen, löprundan osv.) eller så är gärningspersonen någon väldigt nära DA.

Sammanfattningsvis måste DA:s kropp med avsikt hamnat i skevan, sedan om det är av honom själv eller någon annan är ovisst. Jag hoppas på mer uppgifter snart, ska gräva lite i mina kontakter också.

I övrigt kan jag intyga att DA var en oerhört charmig person, lätt att tycka om och kaxigt vass. Älskade att baka cheesecake, film och att dricka Oboy på morgonen. En skicklig yrkesmilitär men också en helt vanlig skånepåg som älskade julafton och att resa. Sorligt att vi aldrig mer kommer gå armkrok på kullerstensbelagda gator i Stockholms natten, dricka Cava i hans köksfönster och tävla om vem som kan skjuta iväg ciggfimparna längst på innergården med hjälp av tummen och pekfingret. Skrämmande tanke att jag ensam är ansvarig för att bevara våra minnen tillsammans nu.

Tack för att du delar med dig! Jag tycker du låter väldigt trovärdig och ser inga skäl till varpå du skulle hitta på! Jag vill gärna ställa några frågor om det är okej för dig..
Hur lärde ni känna varandra och varför slutade ni att ses? Hur länge varade er relation och uttryckte han en önskan om en framtid tillsammans med dig? Jag undrar också hur era dejter såg ut? Vad gillade han att göra? Var det alltid alkohol med i bilden?

Sorry för tusen frågor, men uppskattar verkligen svar från någon som kände DA. Jag har LÄNGE efterfrågat just en person som dig!
__________________
Senast redigerad av Lotusflowern 2021-03-14 kl. 12:23.
Citera
2021-03-14, 11:48
  #4392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMange
Var finns denna info att hitta? Att föräldrarna påstått detta..
om dom skrivit det har vi förstahandsinformation och kan således lägga ned alla andra teorier

Har länkats och lagts in screenshots flera gånger i båda trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in