Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Jag vet att Högström och dom drömde lite om att ha en organisation där alla hade uniform och hitlerjugendfrisyr. Men i praktiken så var det väl skinheadsen i skåne som var backbone i NSF även runt 2000? På den tiden då NSF och B&H stod varandra väldigt nära och det var fester hemma hos Marcel Schilf?
Och om NRP, fast det kom väl efteråt att det hade gått åt skogen i Göteborg och massa skinheads i NRP hade blivit dömda? Innan dess så har jag för mig att Oredssons tyckte rätt bra om skinheads (de var väl glada för alla ungdomar). Men pga att de tog avstånd från skinheads efter allt det i Göteborg så började resten av rörelsen i Sverige tycka att dom var muppar och höll sig borta från dom och NRP liksom dog ut under 90-talet när allting annat växte.
Om man nu kan tala om någon backbone inom NSF runt år 2000 så var det nog Eskilstunagruppen som var störst med ca 70 aktiva medlemmar som mest men självklart fanns det en gruppering i Skåne med även om den var mindre.
Du har helt rätt i att NSF och B&H som enligt min mening var en mer renodlad organisation eller plattform för nationellt sinnade skinheads hade en del samarbete tex förekom det NSF medlemmar på B&H konserter o dyl och ibland dök det upp B&H folk på NSF events tex någon demonstration.
Det fanns också personliga kopplingar i form av vänskap mellan vissa företrädare inom NSF och B&H. Flera ledande personer från NSF var ju på Marcels begravning.
Som jag minns det så fungerade samarbetet mellan dessa organisationer så bra pga att de riktade in sig på olika målgrupper och inte konkurrerade om medlemmar.
NS skins som ville festa, lyssna på musik och gå på konserter sökte sig till B&H medans de som var intresserade av partiarbete och bilda en äkta politisk NS rörelse drogs till NSF eller SMR/NU även om SMR på den tiden tonade ner NS biten och mer framställde sig som etniska nationalister, iallafall om man får tro på vad de skrev i sina dåtida medier tex Folktribunen innan de gjorde en totalomvändning och blev en NS rörelse
Du har rätt att det fanns skins som var medlemmar i NRP men om man får tro på Vera och Göran så ogillade de fenomenet. Dels pga fyllan och våldet en del skins ägnade sig åt samt klädstilen. Det där med att gå runt med rakad skalle som en KZ fånge var inte riktigt något de tyckte anstod en äkta NS samt en del annat.