2021-03-13, 20:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok du som jobbar som kontorist på UK:s motsvarighet till SCB och tror du är något, ge mig EN sak som UK är bättre på så ska jag motbevisa dig.
Och ja chef faktiskt på ett mellanstort företag normalt inte något som behöver nämnas om man inte diskuterar med en pajas med attitydproblem som till och med kan ta sig uttryck i våld uppenbarligen.....
1. Hålla tillbaka smittan
2. Tillverka vaccin
3. Ge de äldre sjukvård
4. Ge ekonomiskt stöd till de som drabbas av pandemin
5. Subventionera skatter och moms till företag
6. Betala lönen för de personer som förlorar jobbet pga pandemin

Jag jobbar som SME på Regeringsdepartementet.
Citera
2021-03-13, 20:38
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du säger dig jobba med hanteringen av covid i UK och om din självgoda inställning till hur landet hanterat krisen är liknande hos de som har ansvar och bestämmer så förstår jag varför UK är ett av de absolut värst drabbade länderna i hela världen.
Min inställning är helt baserad på fakta. Inget annat.

Hope that helps.
Citera
2021-03-13, 20:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och UK hade haft i storleksordningen samma dödssiffror som Sverige, och lika litet BNP-ras om man spelat sina kort rätt.
Hur menar du att det skulle gått till? Vilka "kort" skulle vi spelat?

HUR skulle UK ha hanterat den här pandemin för att endast 13,000 personer skulle dö?
Citera
2021-03-13, 20:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Här är ett typexempel på någon som sitter och argumenterar utan att ha en aning om vad han pratar om.

Skolorna i UK har inte varit stängda. Inte någon gång. Jag vet att du tror det men så är det inte.

Räcker det som svar på dina enfaldiga påståenden?

Tänk att man ska behöva rätta en statstjänsteman som jobbar för den regering som vid två tillfällen har stängt ner skolorna.
Först i april 2020 och sen i januari i år.

During his televised address to the nation, Johnson reimposed measures seen during the first lockdown last spring, including closures of secondary and primary schools to all except the children of key workers and vulnerable children.
https://edition.cnn.com/2021/01/04/uk/uk-lockdown-covid-19-boris-johnson-intl/index.html

Men det visar bara vilket patetiskt skämt till roll du spelar här på forumet.
Citera
2021-03-13, 20:45
Medlem
Citat:
Min inställning är helt baserad på fakta. Inget annat.

Hope that helps.

UK ligger 6 i antal döda per miljon invånare och har en dubbelt så hög överdödlighet som Sverige. Jag förstår bara inte vad du är så mallig över? Att ni fick vaccin tidigare? Vad hade du gjort om du fick välja mellan det en dödlighet runt snittet men några månader försenat vaccin?

Antar att du inte kommer svara utan komma med ett drygt påhopp eller en irrelevant fråga.
Citera
2021-03-13, 20:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nja. Vad jag minns, så satsade Storbritannien inledningsvis på att bygga upp immunitet genom infektion.

Det var en mycket dålig strategi att använda mot ett nytt och okänt virus.
Citat:
Ja (samma strategi som Sverige använder sig av).

Jag känner till att Sverige tillämpar den strategin. Vi har mycket tydligt kunnat se att den svenska strategin är ett enormt fiasko. Trots en mängd sjukfall, så har svenskarna fått minimalt utbyte i form av immunitet i befolkningen.

Citat:
Det var ett misstag som man insåg i mitten av Mars 2020. Veckan efter stängde man ned hela landet.

Men då var det för sent. Då hade smittan redan fått fäste, och därefter blev den hopplöst svår att bekämpa.

Citat:
Ser man till kurvorna över antal smittade kan man också se vilken effekt dessa lockdowns fått.

Smittspridningen dämpades, men viruset fanns fortfarande kvar.

Citat:
Ni hade kunnat slippa en stor del av den ekonomiska smällen, genom att stoppa smittspridningen tidigt. Och som bonus, så hade ni sluppit en stor mängd sjuk- och döds-fall. Titta på Taiwan.
Citat:
Hur då?

Smittan borde ha stoppats vid gränsen. Resenärer som anlände från länder med pågående epidemi borde ha satts i karantän.

Citat:
Mig veterligen fanns ingen manual ...

Att man kan skydda sig genom att sätta resenärer i karantän har varit känt sedan 1300-talet.

Citat:
... och om man ser till de åtgärder som man vidtagit är det väl knappast någon som kan hävda att man gjort fel när man tvingas stänga ned landet när det ramlar in över 4,000 personer per dygn som behöver avancerad vård. Det går helt enkelt inte att agera på annat sätt.

Taiwan och Australien agerade annorlunda, med framgång.

Citat:
Det är som sagt inte heller första gången vi stänger ned, och när det skedde var landet redan föremål för ganska hårde restriktioner med stängda butiker, restauranger och liknande.

I det läget, så blev det nödvändigt att stänga ner samhället för att sjukfallen inte skulle öka i galopperande hastighet. Men vi vet alla att nerstängningar är mycket smärtsamma. Hade man kunnat slippa nerstängningarna genom ett bättre agerande från början?
Citera
2021-03-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Det stämmer men immunpåslaget hos unga som vaccinerat sig verkar vara mycket kraftigare hos unga friska människor. Vaccinet triggar igång en kraftigare reaktion hos unga än hos äldre även om skyddet på sikt är detsamma.

Kan vara det som orsakar blodpropparna. Överaktiverat immunförsvar.

Jag tror att tromboserna orsakas av att viruset angriper autonoma nervsystemet och hjärtats nervknuta. Tromboser orsakade av vaccinet tror jag inte existerar i sinnevärlden.
Citera
2021-03-13, 21:08
Avslutad
Citat:
Hur menar du att det skulle gått till? Vilka "kort" skulle vi spelat?

HUR skulle UK ha hanterat den här pandemin för att endast 13,000 personer skulle dö?
Det får ni försöka lista ut på egen hand hur man slipper få så höga dödstal och stort BNP-ras som ni har fått.
Citera
2021-03-13, 21:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
1. Hålla tillbaka smittan
2. Tillverka vaccin
3. Ge de äldre sjukvård
4. Ge ekonomiskt stöd till de som drabbas av pandemin
5. Subventionera skatter och moms till företag
6. Betala lönen för de personer som förlorar jobbet pga pandemin

Jag jobbar som SME på Regeringsdepartementet.

Du är alltså en av dom som har sett till att ni har hamnat där ni är.
Du är på riktigt helt verklighetsfrånvänd.
Ni har högre dödstal, högre överdödlighet, sämre ekonomi, större statsskuld, sämre ekonomisk kompensation till företag,.sämre socialt skyddsnät, ni är kort och gott bland dom sämsta i hela världen och du har mage att kritisera Sverige.....
Citera
2021-03-13, 21:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tänk att man ska behöva rätta en statstjänsteman som jobbar för den regering som vid två tillfällen har stängt ner skolorna.
Först i april 2020 och sen i januari i år.

During his televised address to the nation, Johnson reimposed measures seen during the first lockdown last spring, including closures of secondary and primary schools to all except the children of key workers and vulnerable children.
https://edition.cnn.com/2021/01/04/uk/uk-lockdown-covid-19-boris-johnson-intl/index.html

Men det visar bara vilket patetiskt skämt till roll du spelar här på forumet.
Skolorna har INTE varit stängda. Är du dum i huvudet?
Citera
2021-03-13, 21:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
UK ligger 6 i antal döda per miljon invånare och har en dubbelt så hög överdödlighet som Sverige. Jag förstår bara inte vad du är så mallig över? Att ni fick vaccin tidigare? Vad hade du gjort om du fick välja mellan det en dödlighet runt snittet men några månader försenat vaccin?

Antar att du inte kommer svara utan komma med ett drygt påhopp eller en irrelevant fråga.
Hade vi INTE infört de restriktioner och vidtagit de åtgärder som vi faktiskt gjort hade vi legat högst upp i listan över antal döda per miljon invånare.

Det är väl där du missar det helt och hållet.
Citera
2021-03-13, 21:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Jag känner till att Sverige tillämpar den strategin. Vi har mycket tydligt kunnat se att den svenska strategin är ett enormt fiasko. Trots en mängd sjukfall, så har svenskarna fått minimalt utbyte i form av immunitet i befolkningen.

Men då var det för sent. Då hade smittan redan fått fäste, och därefter blev den hopplöst svår att bekämpa.

Smittspridningen dämpades, men viruset fanns fortfarande kvar.

Smittan borde ha stoppats vid gränsen. Resenärer som anlände från länder med pågående epidemi borde ha satts i karantän.

Att man kan skydda sig genom att sätta resenärer i karantän har varit känt sedan 1300-talet.

Taiwan och Australien agerade annorlunda, med framgång.

I det läget, så blev det nödvändigt att stänga ner samhället för att sjukfallen inte skulle öka i galopperande hastighet. Men vi vet alla att nerstängningar är mycket smärtsamma. Hade man kunnat slippa nerstängningarna genom ett bättre agerande från början?
Som sagt, det fanns ingen manual. UK gjorde HELT RÄTT med utgångspunkt från vad man visste vid tillfället för beslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in