2021-03-13, 19:55
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja det är förknippat med fara att inte vaccinera sig. Det är den risken vaccinet är tänkta att minska / eliminera.

Men det är inte ett vaccin mot blodproppar.

Blodproppar kan man i alla fall behandla.
Citera
2021-03-13, 20:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Blodproppar kan man i alla fall behandla.

Ja, i bästa fall. Dock inte så trevligt om den drabbar hjärnan.

Men, enligt Läkemedelsverket var det inte fler fall av blodpropp bland dom vaccinerade än vad som kan förväntas i en ovaccinerade kontrollgrupp av motsvarande storlek.

Hur som, om överrepresentation så är den väldigt liten.
Citera
2021-03-13, 20:07
Medlem
SodaFointains avatar
Asså om de vill att så många som möjligt i sista gruppen ska vaccinrra sig så är det klantigt beställa in sputnik v vaccin.
Citera
2021-03-13, 20:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nja. Vad jag minns, så satsade Storbritannien inledningsvis på att bygga upp immunitet genom infektion.

Det var en mycket dålig strategi att använda mot ett nytt och okänt virus.
Ja (samma strategi som Sverige använder sig av). Det var ett misstag som man insåg i mitten av Mars 2020. Veckan efter stängde man ned hela landet. Ser man till kurvorna över antal smittade kan man också se vilken effekt dessa lockdowns fått.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ni hade kunnat slippa en stor del av den ekonomiska smällen, genom att stoppa smittspridningen tidigt. Och som bonus, så hade ni sluppit en stor mängd sjuk- och döds-fall. Titta på Taiwan.
Hur då? Mig veterligen fanns ingen manual och om man ser till de åtgärder som man vidtagit är det väl knappast någon som kan hävda att man gjort fel när man tvingas stänga ned landet när det ramlar in över 4,000 personer per dygn som behöver avancerad vård. Det går helt enkelt inte att agera på annat sätt. Det är som sagt inte heller första gången vi stänger ned, och när det skedde var landet redan föremål för ganska hårde restriktioner med stängda butiker, restauranger och liknande.
Citera
2021-03-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En sak till som du glömde nämna att UK är bättre på:

Ta fram ett vaccin och sedan ingå partnerskap med en producent för att göra vaccinet tillgängligt för hela världen utan att tjäna EN ENDA spänn.

Noterar att det är exakt samma vaccin som praktarslen som du nu menar att UK försöker hindra resten av världen att komma åt.

Cute...

Du säger dig jobba med hanteringen av covid i UK och om din självgoda inställning till hur landet hanterat krisen är liknande hos de som har ansvar och bestämmer så förstår jag varför UK är ett av de absolut värst drabbade länderna i hela världen.
Citera
2021-03-13, 20:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, jag menar precis som jag skrev. Det är jättebra att du är nöjd med att UK valde att rädda livet på många. Hade UK valt att rädda livet på lika många som Sverige hade det varit ännu bättre. Då hade ni sluppit ett tre gånger så stort BNP-ras också som ni kommer att få lida av framöver.
Min och den samlade internationella expertisens åsikt är att Sverige har misslyckats kapitalt. Gissningsvis hade Sverige haft i storleksordningen samma dödssiffror som Norge och Finland om man spelat sina kort rätt, så "rädda livet på lika många som Sverige" är en sanning med modifikation.

Sverige ville ju inte ens ha in de äldre på sjukhus utan instruerade läkarna ett ge de gamla palliativ vård.
Snyggt...
Citera
2021-03-13, 20:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du verkar skratta åt Sveriges dödsfall, av vilken anledning vet jag inte. Detta trots att du är svensk.
Nej, jag skrattar inte åt några svenska dödsfall, jag har till och med uttryckligen beskrivit hur jag hoppas att Sverige SLIPPER dödsfall.

Och, NEJ, jag är inte svensk.
Citera
2021-03-13, 20:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Samma strategier kan givetvis inte användas på alla länder. Det finns ju faktorer. Ni britter måste bevisligen låsas in av diverse anledningar, annars dör ni en masse.

Här i Sverige har det tydligen fungerad lika bra som UK med att inte låsa ner ett skit. Jag är glad att vi valde den vägen så mitt liv inte gått i stiltje.
Ja, du har helt rätt - alla länder har olika förutsättningar och det går därför inte att jämföra enskilda länder.

Det finns naturligtvis flera anledningar till att Sverige lyckats hålla tillbaka smittan på det sätt man gjort. Om man jämför strategier inser vem som helst att med Sverige-strategi hade det avlidit tio ggr så många personer i UK eftersom sjukvården havererat redan i April.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min och den samlade internationella expertisens åsikt är att Sverige har misslyckats kapitalt. Gissningsvis hade Sverige haft i storleksordningen samma dödssiffror som Norge och Finland om man spelat sina kort rätt, så "rädda livet på lika många som Sverige" är en sanning med modifikation.

Sverige ville ju inte ens ha in de äldre på sjukhus utan instruerade läkarna ett ge de gamla palliativ vård.
Snyggt...
Och UK hade haft i storleksordningen samma dödssiffror som Sverige, och lika litet BNP-ras om man spelat sina kort rätt.
Citera
Medlem
Vill minnas att det var en kvinna i 30-års åldern som dog i AZ studie. Den stoppades ett tag men dödsfallet afärdades. Mer fick man inte veta pga sekretess. Blodpropp?
Citera
2021-03-13, 20:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag tror svaret du fick var rätt tydligt. UK har inte en plattform för att kritisera andra. Det har inte gått så bra där.

Det har gått bättre än t ex i UK, US... Men det är ju lika ointressant som ditt påstående om att ”hela världen skrattar åt Sverige” är felaktigt.

På vilket sätt menar du att Sverige ”inte har agerat”? Baserat på att du tydligen spenderat din tid utomlands under pandemin så kan man ju förstå att du inte har så mycket koll på vad som skett i Sverige, eller i andra länder där du inte vistats, så ditt svar är ju av begränsat intresse, men det vore ändå kul att höra hur du motiverar ditt påstående, och höra om du tycker att Sverige skulle ha gjort mer som UK eller Belgien eller något annat land som du anser ”har agerat”?
Sverige skulle ha gjort som Norge och Finland, om du frågar mig.
Citera
2021-03-13, 20:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
en hel generation barn som kommer att lida för att ha missat skolgång
Här är ett typexempel på någon som sitter och argumenterar utan att ha en aning om vad han pratar om.

Skolorna i UK har inte varit stängda. Inte någon gång. Jag vet att du tror det men så är det inte.

Räcker det som svar på dina enfaldiga påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in