Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
Jag tycker du överträffar dig själv när det gäller att vara patetisk när du påstår att jag skulle ha sagt att det finns muslimska länder med mer tolerant syn på homosexualitet än Sverige. Pröva gärna ett test hos Specsavers.
Du skrev:
Citat:
Vad det gäller muslimska länder behöver du nog uppdatera dig kring vilka dessa är.
Vad exakt menade du med detta? Vilka länder menar du? För att få någon slags trovärdighet i det som du skriver bör du exemplifiera och gärna ha med en länk till källa om det går.
Citat:
Det räcker med att titta på vad som står i Koranen för att se att även denna 700-talsskrift pekar på yttersta avhållsamhet från att bära hand mot sin äkta hälft och den pekar också på vad man måste pröva för att lösa en äktenskaplig konflikt innan dess.
Här har du hur bibeln ser på det hela:
Tredje Mosebok 20:10 säger "Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, om han begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru, så skall de straffas med döden, både mannen och kvinnan som har begått äktenskapsbrottet"[3]
Som om du av någon oförklarlig anledning missat det under historielektionerna så har vi haft ganska hårda lagar mot otrohet här i Sverige också och för många kvinnor innebar det döden.
Det är just i äktenskapsbrott som många muslimska länder väljer att snegla mot sharia. Det kanske du läst dig till sen vi började diskutera och förstått och det är väl därför som du dröjer dig kvar just vid denna punkt.
I muslimska länder med mer sekulariserad lagstiftning kan man se en stor skillnad på lagstiftning gentemot de som dröjt sig kvar i Sharia-lagstiftning.
Historieämnet behärskar jag förhållandevis väl. Förbud mot att aga sin hustru i Sverige infördes i slutet av 1850-talet. Dödsstraff för otrohet, vid så kallad dubbelt hor existerade i lagtext på 1600-talet, dödsstraffet byttes under 1700-talet ut mot böter eller s.k. spöslitning. I början av 1800-talet avskaffades prygel som straff i Sverige.
När det gäller bibeln så baseras inte svensk lagstiftning längre på den. Jag vågar påstå att Sverige är ett ytterst sekulärt land, både sett till lagstiftning och till det rådande samhället. Det var länge sedan bibeln hade någon from av rättslig status i Sverige.
När det gäller Koranen hittar vi rätten för mannen att aga sin äkta hälft i fjärde suran, vers 34.
Citat:
MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare].
Källa: Koranen 4:34
Således ger Koranen mannen rätt att aga sin hustru. Hur mycket är omdebatterat, det finns olika åsikter där bland de rättslärda. Några menar att mannen endast får slå löst för att markera, andra rättslärda menar att blodvite inte får uppstå och att ansiktet skonas, medans ytterligare rättslärda anser att mannan kan slå, men han får inte bryta några ben eller slå ihjäl sin hustru.
Vi kan av suran avläsa att hustrumisshandel inte är något som direkt uppmanas, vilket jag tidigare skrev i mitt inlägg. Dock så öppnar den upp för rätt att aga vilket finns med i flera muslimska länders lagstiftningar samt öppnar upp för tolkningar hur mycket aga mannen har rätt att ge sin hustru.