2021-03-13, 16:49
Medlem
Rammsbergs avatar
Jomshofs uttalande om islam kan verka väl tufft för oss svenskar. Men Jomshof är tuff, mycket tuffare än tuffe Uffe och flertalet andra. Dels har Jomshof rätt, dessutom är det bra med klarspråk.
Citera
2021-03-13, 16:50
Medlem
mindreeus avatar
Jag undrar vad Löfven, Lööf och de andra partiledarna skulle säga om Svenska Kyrkan införde en ny regel som sade att kvinnor måste sitta åtskilda och dolda i ett speciellt rum under gudstjänsterna. Skulle dom kritisera denna nya regel?
Citera
2021-03-13, 16:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag tycker du överträffar dig själv när det gäller att vara patetisk när du påstår att jag skulle ha sagt att det finns muslimska länder med mer tolerant syn på homosexualitet än Sverige. Pröva gärna ett test hos Specsavers.

Du skrev:

Citat:
Vad det gäller muslimska länder behöver du nog uppdatera dig kring vilka dessa är.

Vad exakt menade du med detta? Vilka länder menar du? För att få någon slags trovärdighet i det som du skriver bör du exemplifiera och gärna ha med en länk till källa om det går.

Citat:
Det räcker med att titta på vad som står i Koranen för att se att även denna 700-talsskrift pekar på yttersta avhållsamhet från att bära hand mot sin äkta hälft och den pekar också på vad man måste pröva för att lösa en äktenskaplig konflikt innan dess.

Här har du hur bibeln ser på det hela:
Tredje Mosebok 20:10 säger "Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, om han begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru, så skall de straffas med döden, både mannen och kvinnan som har begått äktenskapsbrottet"[3]

Som om du av någon oförklarlig anledning missat det under historielektionerna så har vi haft ganska hårda lagar mot otrohet här i Sverige också och för många kvinnor innebar det döden.
Det är just i äktenskapsbrott som många muslimska länder väljer att snegla mot sharia. Det kanske du läst dig till sen vi började diskutera och förstått och det är väl därför som du dröjer dig kvar just vid denna punkt.

I muslimska länder med mer sekulariserad lagstiftning kan man se en stor skillnad på lagstiftning gentemot de som dröjt sig kvar i Sharia-lagstiftning.

Historieämnet behärskar jag förhållandevis väl. Förbud mot att aga sin hustru i Sverige infördes i slutet av 1850-talet. Dödsstraff för otrohet, vid så kallad dubbelt hor existerade i lagtext på 1600-talet, dödsstraffet byttes under 1700-talet ut mot böter eller s.k. spöslitning. I början av 1800-talet avskaffades prygel som straff i Sverige.

När det gäller bibeln så baseras inte svensk lagstiftning längre på den. Jag vågar påstå att Sverige är ett ytterst sekulärt land, både sett till lagstiftning och till det rådande samhället. Det var länge sedan bibeln hade någon from av rättslig status i Sverige.

När det gäller Koranen hittar vi rätten för mannen att aga sin äkta hälft i fjärde suran, vers 34.

Citat:
MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare].

Källa: Koranen 4:34

Således ger Koranen mannen rätt att aga sin hustru. Hur mycket är omdebatterat, det finns olika åsikter där bland de rättslärda. Några menar att mannen endast får slå löst för att markera, andra rättslärda menar att blodvite inte får uppstå och att ansiktet skonas, medans ytterligare rättslärda anser att mannan kan slå, men han får inte bryta några ben eller slå ihjäl sin hustru.

Vi kan av suran avläsa att hustrumisshandel inte är något som direkt uppmanas, vilket jag tidigare skrev i mitt inlägg. Dock så öppnar den upp för rätt att aga vilket finns med i flera muslimska länders lagstiftningar samt öppnar upp för tolkningar hur mycket aga mannen har rätt att ge sin hustru.
Citera
2021-03-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Du har uppenbarligen inte koll på kristendomen. Har du hör talas om Avlatshandel, skärseld? Kristendomen är inte så entydig som man tror, religionen är förgrenad i många tokiga riktningar.

Som du själv skriver, det finns tolkningar inom kristendom om allt. Det gör det inte gällande Islam. Och det var poängen.

För mig är alla vanföreställningar rubbat. Och jag ser all religion som en enda stor vantolkning. Men jag har läst skiten. Och det har övertygat mig om att religion lockar många dårar därför de saknar något. Troligtvis hjärna.
Samt, ska man tro ska man avkräva att dårarna håller det privat. I samma sekund som de börjar kräva något som påverkar andra och har religiös anknytning, skall de slås i järn.
Senast redigerad av Pingubengt 2021-03-13 kl. 16:58.
Citera
2021-03-13, 17:09
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
OK, du är själv ideologisk och skulle passat bra som islamist. Din argumentation är inte faktabaserad och du tar inte till dig andra fakta. Du vevar på i ett mönster som inte är verklighetsbaserat utan ideologiskt. Jag kan aldrig vinna en debatt mot dig, du har redan snurrat in dig i hat.

Svenskar i allmänhet är sura på invandrare som inte sköter sig, vare sig de är etiopier eller araber. Religion kommer inte in i bilden, Sverige är extremt o-religiöst, och SD har inga röster att vinna på att hata en av världens största religioner. Även om den med moderna svenska mått mätt är ganska retarded. Det tycker vi även om tanten som går till kyrkan på söndagarna.

Det är därför Åkesson tydligt förklarat för media vad "Jomshof menade", SD är självklart inte emot en religion utan mot de som politiserar religionen. Att du älskar Jomshofs uttalanden, för att du vinklar dem som du vill ha dem, är självklart. Du letar islam-hatare överallt. Men ni är inte särskilt många, jag är ledsen.

Två saker är besvärliga: en dåre bland kloka och en klok bland dårar
Citera
2021-03-13, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mindreeu
Jag undrar vad Löfven, Lööf och de andra partiledarna skulle säga om Svenska Kyrkan införde en ny regel som sade att kvinnor måste sitta åtskilda och dolda i ett speciellt rum under gudstjänsterna. Skulle dom kritisera denna nya regel?
Mycket bra poäng. Det är otroligt mycket i islam som inte står i koranen utan är s.k. Sunna, dvs medeltida traditioner som fortfarande efterlevs.

Jomshof är ett riktigt stolpskott, även om han har rätt i att islamism är vidrigt. Han uppvisar en typisk "SD-okunskap" och generaliserar likt många andra white trash dumskallar som är medlemmar i partiet. Det finns flera exempel på sexism och värdelös kvinnosyn även inom partiledningen.

SD hade kunnat vara så mycket bättre om de inte förföll till storkapitalet eller gjorde ogenomtänkta uttalanden, såsom att abort ska förbjudas osv. Där är de inte långt från Islamism själva tyvärr.
Citera
2021-03-13, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Jomshofs uttalande om islam kan verka väl tufft för oss svenskar. Men Jomshof är tuff, mycket tuffare än tuffe Uffe och flertalet andra. Dels har Jomshof rätt, dessutom är det bra med klarspråk.

Det kan till och med vara så tufft att Jomshof riskerar sitt liv. Pim Fortuyn kritiserade invandringen och islam på ett annat sätt än vad politiker i Nederländerna ditintills gjort och han blev mördad 2002.
Citera
2021-03-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Du verkar bara manipulerad och hjärntvättad av det som sprids på media och verkar inte påläst. Jag skulle rekommendera att du läser lite historia vi kan säga fr stenålder fram 2000talet.
-Romarriket, 30årskriget, viking invadering till grannländer.....etc.
-Läs också boken American Holocaust till David Stannard där han uppskattar att KRISTNA EUROPEER DÖDAT runt 100 millioner indianer när dem erövrade Amerika.
-Inkvisition , du vet kaske vad det var för nåt. Då kristna katoliker förföljde och torterade på alla hemska otänkbara sätt alla icke katoliker (judar, muslimer och även andra kristnagrupp)
- Första och andra världskriget
Listan kan vara ännu längre om vad européer och inte minst kristna har dödat, förstört och erövrat 100milliontals miste livet och milliontals fick men och trauma för livet. Västvärldens krig fortsätter än idag.
-Irakkriget...med runt en million döda och många millioner på flykt
-Afganstankriget... med hundratusentals döda och andra på flykt.

Vet ni nu vem som verkligen har dödskult.

En till som vill skifta diskussionen till vad "andra religioner" bär ansvar för, när vi diskuterar just ISLAM. Om du har tid och lust kan vi sitta hela helgen och peka ut allt våld och förtryck gentemot folkgrupper genom tiderna från olika religioner och finna brutalitet överallt..

..men nu råkar det trots det vara ISLAM som diskuteras, och av den enkla anledningen att det är just den som breder ut sig över Europa och den som tar störst plats, kräver mest rättigheter, vägrar kritiseras, begår terror attacker i religionens namn I flera Europeiska länder där hundratals människor blivit dödade de senaste 10 åren, där människor kräver att å utöva deras religion offentligt , skapar upplopp på gator om deras heliga bok kritiseras mm mm mm....eller är det bara något media hittar på?

Det är alltså felaktigt att muslimska regimer i ett flertal länder har stening, halshuggningar, straff för homosexualitet, och straff för oliktänkande?

Var vill du komma med ditt knivskarpa inlägg?
Citera
2021-03-13, 19:31
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Mycket bra poäng. Det är otroligt mycket i islam som inte står i koranen utan är s.k. Sunna, dvs medeltida traditioner som fortfarande efterlevs.

Jomshof är ett riktigt stolpskott, även om han har rätt i att islamism är vidrigt. Han uppvisar en typisk "SD-okunskap" och generaliserar likt många andra white trash dumskallar som är medlemmar i partiet. Det finns flera exempel på sexism och värdelös kvinnosyn även inom partiledningen.

SD hade kunnat vara så mycket bättre om de inte förföll till storkapitalet eller gjorde ogenomtänkta uttalanden, såsom att abort ska förbjudas osv. Där är de inte långt från Islamism själva tyvärr.

Jaså? Och du har givetvis en källa på detta?

(Nej det har du inte, din korkade lögnare)
Citera
2021-03-13, 19:33
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
OK, du är själv ideologisk och skulle passat bra som islamist. Din argumentation är inte faktabaserad och du tar inte till dig andra fakta. Du vevar på i ett mönster som inte är verklighetsbaserat utan ideologiskt. Jag kan aldrig vinna en debatt mot dig, du har redan snurrat in dig i hat.
Men snälla lilla rara, jag förstår att du tror att du vinner en debatt genom att kalla mig ideologisk, men lite bättre krut får du använda i din retorik. ISIS är verkligen äkta islam; vad är det ideologiska i att påstå detta? Det är ju ren fakta och strikt verklighetsbaserat. Tror du något annat så har du inte fattat någonting. Och ja, bortsett från sunnimuslimer så tycker de flesta att ISIS (och därmed islam) är en avskyvärd ideologi. Du kan kalla det "hat" om du vill, men de flesta av oss hatar ISIS och du är istället upptagen med att försöka övertyga oss om att ISIS och islam är två helt olika grejer. ISIS är den mest korrekta tolkningen av islam som världen har fått se på länge. Att sedan du vill att islam ska vara något vackert och positivt, det är snarare "ideologiskt" och totalt verklighetsfrämmande.

Islam är helt enkelt en skitreligion för omoraliska "människor". Om den åsikten är "ideologisk" så får den väl vara det, men det gör den inte mindre sann.

Citat:
Svenskar i allmänhet är sura på invandrare som inte sköter sig, vare sig de är etiopier eller araber. Religion kommer inte in i bilden, Sverige är extremt o-religiöst, och SD har inga röster att vinna på att hata en av världens största religioner. Även om den med moderna svenska mått mätt är ganska retarded. Det tycker vi även om tanten som går till kyrkan på söndagarna.
Så svenskar är oreligiösa, men muslimer som vill göra Sverige mer religiöst, detta vinner inte SD på att vara emot? Du är duktig på det här med logik och strategi förstår jag.

Citat:
Det är därför Åkesson tydligt förklarat för media vad "Jomshof menade", SD är självklart inte emot en religion utan mot de som politiserar religionen. Att du älskar Jomshofs uttalanden, för att du vinklar dem som du vill ha dem, är självklart. Du letar islam-hatare överallt. Men ni är inte särskilt många, jag är ledsen.
Åkesson säger det han är tvingad att säga av riksdagen/regeringen i det här fallet. Åkesson sympatiserar givetvis med Jomshof i den här frågan, men eftersom han är partiledare så måste han hålla det privat och pudla lite genom att "förtydliga" vad Jomshof menade osv. ISIS "politiserar" inte islam. ISIS är helt enkelt muslimer som faktiskt utövar deras religion, till skillnad från låt oss säga, Abbe Blattelito (som för övrigt också är ett avskum). Och islam är snarare en politisk ideologi i första hand, med vissa religiösa inslag.
Citera
2021-03-13, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Jaså? Och du har givetvis en källa på detta?

(Nej det har du inte, din korkade lögnare)
Det är allmänt känt i media och samhällsdebatten att SD vill begränsa aborträtten.
Citat:
https://www.gp.se/debatt/har-du-inga-problem-med-sd-s-abortmotst%C3%A5nd-kristersson-1.40114616
Tycker du att Jomshof verkar ha bra koll på religion generellt? 😅
Citera
2021-03-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima

Så man skall som vanligt vara "white trash" eller en SDare för att ha en negativ uppfattning om en våldsbejakande religion?
De 13 länder där Islam är lag och där människor bestraffas med straff som halshuggning, stening, där homosexualitet och otrohet är straffbart och i Iran där nu att vägra slöja är straffbart för kvinnor?
Det är bara länder som inte har läst på om sin egen religion? Dom tolkar alltså Islam fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in