2021-03-13, 14:55
Avslutad
Lugn nu alla som tror sig Ebba vara ägare... Tingsrätten river hennes försök att lura Esbjörn.
Vi har att vänta oss Esbjörn egen vilja i Tingsrätten.
2021-03-13, 14:56
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Finns det bevis för att Ebba skall ha trixat med värderingen?

Nej, värdering och värderingar från Esbjörn säger också samma värde.
För inte har väl Esbjörn trixat med sin värdering, eller?
2021-03-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Du tycks glömma att Majkgårds bästa polare Pernroth nyligen beklagat sig att hon inte får placera EsB på ett vårdboende i kommunens regi. Samma Pernroth och Majkgård har intervjuats tidigare av Tv4 angående flyktingar, där bl.a Majkgård dessutom hade en en som anställd runt 2015. EsB har funkar som händiga herrn både på Morhagen och Odalgården, annars hade han aldrig öppnat Swedbankkontot i Skinnskatteberg som Ebba la in handpenningen på....

När vi ser till 2 brf, ett ruckel i Marielund, och förmodligen boendes ihop eller delar hus med Majkgård 50 m från rucklet, förstår vem som helst att en påtvingad flytt av EsB får gubben att börja göra saker. Exakt vad som sen hänt kvarstår att snoka upp, men EsB:s handikapp var först olyckan med cyklisten, sen följt av "försäljningen av rucklet", följt av avflyttningen från V-ås där han varit i 45 år.

Av det som bl.a läckte ut via TV4:as "intervju", som aldrig var avsedd att sändas där Marcus gjorde en kupp och sen tvingades stänga hela facebook- sidan på denna grej, frangår det att det är "andra personer" som utsätter EsB för stark press, gubben VILLE sälja, men ANDRA VILLE ANNORLUNDA.
Gubben är 100% ägare och gör vad fan han vill med sina saker, att nu "andra" gett sig in i gubbens ägande för att sen skyffla skiten mot Ebba som avledande manöver är en klassiker, med tillägget att det nu är en känd polititiker - och vips kommer nätets alla troll in i tråden i allt från juridik till värderingar.

Slutsatsen är att även du inte klarar av att återge affären korrekt, utan kommer med en ganska vidrig moral som hör hemma i gamla DDR.

Du kommer ändå inte ifrån att Ebba Busch visade sig vara en dålig människa.
2021-03-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Nu är du ute och cyklar. Köpeavtalet uppfyller alla formkrav. Du har noterat att huset är numera skrivet på Ebba i fastighetsregistret. Men eftersom Esbjörn vill bryta avtalet har han vägrat att ställa in sig för att medverka till tillträdet vid vilket det var planerat att Ebba skulle betala resterande del av köpeskillingen (3,9 - 0,39), Esbjörn skulle lämna över undertecknat köpebrev vidimerat av två personer samt nycklar och eventuell dokumentation gällande fastigheten. Ebba har inte gjort något formfel.

Det har jag inte missat. Du har säkert rätt. Det har folk som dig alltid.

Men. Jag har inte missat att Ebba Busch måste kämpa som en galning i domstolen eftersom hon inte fick lagfart. Hi. Hi.

Man kan ju göra allt som rör ett köp klart i ett steg på banken. Men det chansade inte Ebba på då hon måste ha vetat att Esbjörn inte var säker, så hon tog honom rakt upp och ner i ett svagt ögonblick. Det hände något som Esbjörn inte har berättat och jag är faktiskt nyfiken. Det är kittlande när han bara kort säger att Ebba inte är någon dam.
.
2021-03-13, 15:07
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej. Ebba hävdar inte bättre rätt för att hon köpt det. Hon hävdar att hon har bättre rätt till huset för att det passar henne och barnen bra.
Det är därför det inte i det här läget har varit aktuellt att utreda Esbjörns förmågor.

De är trots det lika viktiga ur moralisk synvinkel.

Ååååh. Du uttrycker dig därtill du har vett. Har du ens försökt att sätta dig in i den fastighetsrättsliga termen "Bättre rätt"? Nej, det verkar inte så. Istället väger du in dina egna begränsade erfarenheter och en stor dos tro och tyckande och fabulerar fram något som också går stick i stäv med vad andra med bättre insikt i juridik redan anfört. Således: Ebba hävdar bättre rätt därför att hon genom kontraktet förvärvat huset men eftersom Esbjörn vill backa inte kan få lagfart. Ur ett lagfartsperspektiv föreligger just nu ett mellanläge. Det är därför Ebba stämt Esbjörn och yrkar att rätten fastställer att Esbjörn vid vite skall åläggas att utfärda köpebrev *punkt*
2021-03-13, 15:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Esbjörns har enligt uppgift frågat fyra ggr om ett kontonr så att de kunde sätta in handpenningen.

Varför utgå från att Esbjörn är luspank bara för att fogden jagat honom för några obetalda räkningar?

Det kan hända vem som helst som glömmer att betala i tid o nu hände det Esbjörn som själv säger att han har svårt att handskas me pengar.

Varför går du inte själv o gör en anmälan om du nu verkligen tycker så? Finns inget som hindrar dig att anmäla!

Sen så är du troende om hur Esbjörn ska handskas med sin fastighet för att få "guldkant" på sin tillvaro. Hur vet du bättre än vad Esbjörn värderar som "guldkant".

Esbjörns dagliga promenad till huset kan vara hans "guldkant" oavsett vad andra tycker om det.
Tror inte heller att Ebba är intresserad av handpenningen, det krävs mycket mer för att köpet skall gå tillbaka, inklusive ett gediget pappersarbete.
Finns lite som talar för att Esbjörn har problem med ekonomin, då menar jag inte några glömda räkningar.
I samband med snacket om god man, sade han att "pengarna rann genom fingrarna" och att han var för snäll.
Att han är för snäll tyder på att han blir utnyttjad, av vem eller vilka vet jag inte, men brorsonen bor väl ganska flott, Majkgårds verksamhet verkar blöda nu under Coronan och Monicas har också verksamhet som kan kosta en del.
Så lite gissning från min sida, han har nog pengar till en handpenning utan problem, värre kan det blir för övriga skadestånd.
Att han skulle ta dagliga promenader till rucklet antar jag är din gissning, men omöjligt är det inte.
2021-03-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Men. Jag har inte missat att Ebba Busch måste kämpa som en galning i domstolen eftersom hon inte fick lagfart. Hi. Hi.

Man kan ju göra allt som rör ett köp klart i ett steg på banken. Men det chansade inte Ebba på då hon måste ha vetat att Esbjörn inte var säker, så hon tog honom rakt upp och ner i ett svagt ögonblick. Det hände något som Esbjörn inte har berättat och jag är faktiskt nyfiken. Det är kittlande när han bara kort säger att Ebba inte är någon dam.
.
Ebba måst inte kämpa i domstol. Hon behöver egentligen bar sitta i en fåtölj och se på när domstolen via tredskodom (Esbjörn kommer vända i dörren för han har nog ångrat sig även angående domstolen...) tilldömer henne lagfarten. Då kommer du sitta där med ditt skratt i halsen och tårarna rinna nerför dina små barnkinder.
2021-03-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om vi utgår från att 92% säljs via mäklare så kan vi anta att resten, dvs 8%, säljs utan mäklare. Med de ca 50 000 försäljningarna per år av fastigheter innebär det ca 4000 per år eller ca 11 st per dag, inkl helger, året runt. Det kan inte anses som ovanligt. Dessutom är det fullt tillåtet så att anse en mäklarfri affär som skum i sig har inget stöd i sig. Har varit övertydlig eftersom en del kanske har svårt att ta till sig hård fakta.

I de fallen som inte är med mäklare är det förmodligen ett antal försäljningar som är bodelningar eller dödsbon där säljare/köpare är rätt givna så behovet av mäklare är noll.
Och sedan också försäljningar inom släkt av andra anledningar.

Det som togs upp från början var att man rent slumpmässigt kontaktade någon för ett köp, och gick vidare utan mäklare. Tyvärr - jag kan inte se annat än att det borde ses som ovanligt.
2021-03-13, 15:13
Avslutad
Citat:

.
Ja Ebba är mer som en bonde som Esbjörn använder sig av för att göra schack matt. . Ebba blir utklassad i hennes eget spel. .
2021-03-13, 15:15
Bannlyst
Det som stör mig allra mest är hur köpekontrakt inte tycks gälla längre bland journalister.

Det finns ingen ångervecka när man skrivit på ett kontrakt. Har man skrivit på så gäller avtalet.

TV4 har ju varit mest pådrivande i den här historien. Och man märker hur jävla dum i huvudet dom är när dom inte känner till lagstiftningen. Eller ens gemena mans åsikter om avtal personer emellan.
2021-03-13, 15:17
Medlem
V-Kints avatar
Citat:

.

Den huvudsakliga anledningen till varför man inte gör allt i ett steg, och det inser du också om du för en stund vilar ditt Ebba-hat och försöker tänka objektivt, är att ge säljaren tid till att avlägsna sin egendom från fastigheten och köparen att hinna få finansiering på plats. För en tomställd fastighet där köparen har tillräckligt med flis kan man göra allt dag 1 på banken. Samtidigt kan man säga att detta talar för Ebbas goda tro. Hade hon varit i ond tro beträffande Esbjörns rättskapacitet (tillräckligt pigg i knoppen för att underteckna bindande avtal) så hade hon skrivit ett kontrakt med omedelbart tillträde men där Esbjörn tilläts kvarhålla egendom att avlägsna inom X dagar samt att köpeskillingen till den del Ebba inte hade cash erlades som en säljarrevers att slutbetalas senast inom X dagar. Hade man gjort detta så hade det blivit ett papper till för Esbjörn att skriva under - köpebrevet - men sen hade frågan varit ur världen och Ebba hade kunnat sätta igång med sin renovering.
2021-03-13, 15:24
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Jag kom till samma slutsats. Vi har folk här som inte kan tyda det de läser.

Det är inte ett dugg ovanligt att fastighetsaffärer görs upp utan mäklare och som en följd av att köparen tagit kontakt med fastighetsägaren och frågat om fastigheten är till salu. Detta sker framför allt för fastigheter som ser ut att vara obebodda. Men självklart stället i förhållande till antalet förmedlade fastighetsaffärer är det en liten del.

Jag har själv både tagit emot förfrågningar på föräldrahemmet som står tomt i avvaktan på rivning, men också framfört intresse till tre olika fastighetsägare med intressanta tomter att exploatera i området där jag bor. Jag har också frågat en bilägare med en liten kul bil som stod med platta däck på uppfarten om bilen möjligtvis var till salu.

Som man brukar säga: Om man inte frågar får man inget svar och blir svaret nej är inte det hela världen. Då är det bara att gå vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in