2021-03-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du skriver ju att Ebba Busch borde ha kollat med Esbjörns anhöriga om affären var ok. Med det resonemanget utmålar du honom som efterbliven. Om man gör affärer med vuxna människor så tror inte jag att det skulle uppskattas att man börjar kontakta deras syskonbarn för att kolla att det är ok. Det vore både oetiskt och förolämpande!

Jag skulle bli både ledsen, sårad och sne om någon kontaktar min släkt.
Det kan ju vara något jag inte vill de ska veta eller ens har med att göra och jag kanske inte alls har kontakt med dom och det pekar på at jag inte är kapabel att genomföra det jag vill göra.
2021-03-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Ebba borde besinna sig!

En del talar om "inre kompass", andra om moral eller etik. En del har uttryck som "den som är stark måste vara snäll". Ytterligare andra talar om en västerländsk etik, andra om en kristen moral.

- Detta handlar ofta om att välja inom det tillåtna området. Ett annat sätt detta uttryckts på är i de gamla domarreglerna där det står "lagen gillar inte allt hon inte förbjuder".

Som jag ser det bör Ebba backa ur affären.

Allt inte så schysst till som Ebba ville, se mitt inlägg (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Ebba bör som den starkare i situationen acceptera att gubben ångrat sig. För hans skull men också för sin egen inre frids skull.

Gubben har uppenbarligen ångrat sig, hon är den starka i den relationen och hon borde ha en kristen inre kompass. Den borde göra henne generös.
Du ger fortfarande inget svar på varför partiledare inte får köpa hus?
Vem tycker du ska köpa hus åt dem - statens fastighetsverk?
2021-03-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Hon som var bortrest just den dagen Avtalet skrevs menar du?
Men som sagt syskonbarn fanns ju, och det gick ju bra att ringa Matz dagen efter kontraktsskrivningen.

Läste i någon tidningsartikel att Ebba ringt brorsonen flera gånger utan att få svar.
Samt att brorsonen varit och hämtat det han ville ha kvar av det som fanns inne i huset.
2021-03-13, 13:34
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Läs vad jag skriver i stället för att fantisera.
2021-03-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
År 2019 förmedlades 92 procent av alla småhusförsäljningar av mäklare. Resten såldes på andra sätt. Det är inte alls ovanligt att personer som äger småhus blir kontaktade av personer som vill köpa. Menar du att de gör fel? Många av köpen görs av personer som känner varandra eller inom familjer. Men om man är sugen på ett hus kan man väl fråga?

"Mäklarfirmorna dominerar i bostadsförsäljningarna. I 92 procent av alla småhusaffärerna under förra året förmedlades bostaden av en fastighetsmäklare, visar ny statistik från analysföretaget Värderingsdata."

https://www.svd.se/har-saljs-husen-utan-maklare
Om vi utgår från att 92% säljs via mäklare så kan vi anta att resten, dvs 8%, säljs utan mäklare. Med de ca 50 000 försäljningarna per år av fastigheter innebär det ca 4000 per år eller ca 11 st per dag, inkl helger, året runt. Det kan inte anses som ovanligt. Dessutom är det fullt tillåtet så att anse en mäklarfri affär som skum i sig har inget stöd i sig. Har varit övertydlig eftersom en del kanske har svårt att ta till sig hård fakta.
2021-03-13, 13:37
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
.....Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.

Du tycks glömma att Majkgårds bästa polare Pernroth nyligen beklagat sig att hon inte får placera EsB på ett vårdboende i kommunens regi. Samma Pernroth och Majkgård har intervjuats tidigare av Tv4 angående flyktingar, där bl.a Majkgård dessutom hade en en som anställd runt 2015. EsB har funkar som händiga herrn både på Morhagen och Odalgården, annars hade han aldrig öppnat Swedbankkontot i Skinnskatteberg som Ebba la in handpenningen på....

När vi ser till 2 brf, ett ruckel i Marielund, och förmodligen boendes ihop eller delar hus med Majkgård 50 m från rucklet, förstår vem som helst att en påtvingad flytt av EsB får gubben att börja göra saker. Exakt vad som sen hänt kvarstår att snoka upp, men EsB:s handikapp var först olyckan med cyklisten, sen följt av "försäljningen av rucklet", följt av avflyttningen från V-ås där han varit i 45 år.

Av det som bl.a läckte ut via TV4:as "intervju", som aldrig var avsedd att sändas där Marcus gjorde en kupp och sen tvingades stänga hela facebook- sidan på denna grej, frangår det att det är "andra personer" som utsätter EsB för stark press, gubben VILLE sälja, men ANDRA VILLE ANNORLUNDA.
Gubben är 100% ägare och gör vad fan han vill med sina saker, att nu "andra" gett sig in i gubbens ägande för att sen skyffla skiten mot Ebba som avledande manöver är en klassiker, med tillägget att det nu är en känd polititiker - och vips kommer nätets alla troll in i tråden i allt från juridik till värderingar.

Slutsatsen är att även du inte klarar av att återge affären korrekt, utan kommer med en ganska vidrig moral som hör hemma i gamla DDR.
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-13 kl. 13:46.
2021-03-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är den ”förtalade” som har bildat ett offentligt nätverk bestående av tidigare dömda personer, han är dessutom ordförande och på det sättet nätverkets ansikte utåt. Att man då inte skulle få referera till hans bakgrund är bara trams. Om Binninge ville dölja sin bakgrund så skulle han låtit bli att fungera som nätverkets frontfigur.

Resonemanget om att det är förtal är lika korkat som att påstår att valhemligheten gör att man inte skulle få säga att Löfven är socialdemokrat.

Om man företräder en förening så gör man, Rättssäkerhetsorganisationen är ju inte direkt ett hemligt sällskap även om medlemmarna är lite ljusskygga.

Citat:

Du tycker inte att det är att slå lite på stora trumman att kalla Esbjörns försvar för nätverk?
Om det är förtal eller inte får vi vänta och se.

Om det är Rättssäkerhetsorganisationen RO som är Esbjörns försvar så är det ett nätverk med tidigare dömda där både Billinge och Pernroth är aktiva.

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butt-och-sjodin-gar-samman

SSU:s förre ordförande Anna Sjödin och nöjesprofilen Billy Butt har gått samman för att stärka rättssäkerheten. Båda ingår i styrelsen för den nybildade Rättssäkerhetsorganisationen, uppger Dagens Nyheter.
Syftet med föreningen är att väcka debatt om rättssäkerhetsfrågor och att ge råd till brottsoffer och åtalade. Grundare och ordförande är Johan Binninge, som precis som Sjödin och Butt, anser sig oskyldigt dömd.

Fjärde ledamot i styrelsen är läraren Monica Pernroth, som arbetar för per- soner hon anser vara oskyldigt dömda.

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättssäkerhetsorganisationen
Rättssäkerhetsorganisationen RO är en nätverksorganisation som verkar för ökad rättssäkerhet i Sverige, sedan sitt grundande av ordföranden Johann Binninge 2007. Billy Butt, musikproducent, och Anna Sjödin, tidigare ordförande för SSU, var med i styrelsen fram till 2009.Man bedriver framför allt opinionsverksamhet. Nätverket hjälper målsägande och tilltalade med råd och tips om vad de ska tänka på.
2021-03-13, 13:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nej han var rädd att bli lurad igen , han känner ju inte till sina rättigheter i den fruktansvärt dåliga situationen han tvingats in i. Det gäller nu att ställa upp för Esbjörn så att han förstår rättvisan.
Ebba var så ivrig så att hon trodde att politisk status gav henne rättvist skydd. I falskhet. .
Jag tror oxå att han var rädd för att bli lurad igen. Jag tror att han kände att han inte kunde värja sig och stå emot en charmig, debattvan och rapp Ebba.
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag skulle bli både ledsen, sårad och sne om någon kontaktar min släkt.
Det kan ju vara något jag inte vill de ska veta eller ens har med att göra och jag kanske inte alls har kontakt med dom och det pekar på at jag inte är kapabel att genomföra det jag vill göra.
Fast du har inte fyllt 80- år än va? Du har kanske inte heller diagnosen kognitiv funktionsnedsättning? Kanske ingen skulle beskriva dig som glasklar med lite egen vid en stor affärsuppgörelse?
Esbjörn visade sig ju inte heller inte vara kapabel på husaffärer på det sättet du skulle vara. Du hade troligtvis inte nöjt dig med att säljaren påstår sig fått sms om värdet på fastigheten.
2021-03-13, 13:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Partiledare får köpa hus lika mycket som andra. Men om de köpet ett hus där affären lämnar ett pärlband av frågetecken bakom sig, får de precis som alla andra räkna medvetet bli ifrågasatta.
2021-03-13, 13:46
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Du tycks glömma att Majkgårds bästa polare Pernroth nyligen beklagat sig att hon inte får placera EsB på ett vårdboende i kommunens regi. Samma Pernroth och Majkgård har intervjuats tidigare av Tv4 angående flyktingar, där bl.a Majkgård dessutom hade en en som anställd runt 2015. EsB har funkar som händiga herrn både på Morhagen och Odalgården, annars hade han aldrig öppnat Swedbankkontot i Skinnskatteberg som Ebba la in handpenningen på....

När vi ser till 2 brf, ett ruckel i Marielund, och förmodligen boendes ihop eller delar hus med Majkgård 50 m från rucklet, förstår vem som helst att en påtvingad flytt av EsB får gubben att börja göra saker. Exakt vad som sen hänt kvarstår att snoka upp, men EsB:s handikapp var först olyckan med cyklisten, sen följt av "försäljningen av rucklet", följt av avflyttningen från V-ås där han varit i 45 år.

Av det som bl.a läckte ut via TV4:as "intervju", som aldrig var avsedd att sändas där Marcus gjorde en kupp och sen tvingades stänga hela facebook- sidan på denna grej, frangår det att det är "andra personer" som utsätter EsB för stark press, gubben VILLE sälja, men ANDRA VILLE ANNORLUNDA.
Gubben är 100% ägare och gör vad fan han vill med sina saker, att nu "andra" gett sig in i gubbens ägande för att sen skyffla skiten mot Ebba som avledande manöver är en klassiker, med tillägget att det nu är en känd polititiker - och vips kommer nätets alla troll in i tråden i allt från juridik till värderingar.
Jo, han gör vad han vill. Nu har han ångrat sig. Det vet vi. Allt annat är spekulationer.
2021-03-13, 13:47
Avslutad
Citat:
Hon som var bortrest just den dagen Avtalet skrevs menar du?
Men som sagt syskonbarn fanns ju, och det gick ju bra att ringa Matz dagen efter kontraktsskrivningen.
Givetvis borde Ebba ringt något syskonbarn innan affären.
Men om hon medvetet spelade poker har hon bara sej själv att skylla.
2021-03-13, 13:49
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x

Slutsatsen är att även du inte klarar av att återge affären korrekt, utan kommer med en ganska vidrig moral som hör hemma i gamla DDR.

Ser att du gjort ett tillägg. Hade man någon moral i DDR?
Vad är det för fel på generositet, ödmjukhet och kristen etik?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in