2021-03-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Alltså, snälla förklara varför du inte tror på att kvinnan blev våldtagen?

Jag vet vem MÄ är och jag vet hennes bakgrund. Jag tror inte att hon somnat och att GL skulle hoppat på och satt på henne när hon sover. Jag tror att de båda var onyktra. De har inlett sexuella handlingar med varandra. Hon kan möjligen ha minnesbilder etc. Men än så länge bedömer jag det som att det var frivilligt och att hon i efterhand ångrat sig, fått det till våldtäkt av påhejade väninnor. Det är ju inte heller första gången...
Citera
2021-03-13, 13:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det lär ju dessutom inte vara enda spermafläcken på den soffan.

Nej precis, att sperma hittas på hans soffa säger inget om han ens haft sex med denna kvinna på Julafton. Dessa spermafläckar kan komma från annat tillfälle förstås och bevisar därför inget alls.
Citera
2021-03-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Jag har vänner som gått hem med killar på fyllan. Dagen efter har de ångrat sig. Andra väninnor har hejat på och försökt få personen att se det som våldtäkt ist för att inse att man gjorde det frivilligt under fyllan.

Mest av allt är det en erfarenhet som berör mig och gör att jag går igång på sånt här. För ca 5 år sedan var jag bekant med en kille. Han var ute på en pub med vänner. Han blev uppraggad av en brud som han var ointresserad av. Hon gav sig inte. De blev allt mer berusade. Till slut efter tjejens tjat gick dem ut och knullade vid lastbryggan bakom krogen. En vän till tjejen kommer dit, ser allt och frågar vad de gör. Tjejen svarar "gå. Jag kommer. Vi ska bara knulla klart". När de är klara kommer fler vänner till kvinnan. Min vän går. Tjejens vänner frågar vad hon håller på med och att hennes kille letar efter henne. Då börjar hon gråta och säga att hon blivit våldtagen. Hennes kille med vänner åker runt och letar efter min vän. Man hittar honom och börjar misshandla honom. En person ser och ringer polisen. De som misshandlat grips inte. Min vän som är sönderslagen grips för våldtäkt. Han anhölls och häktades. Det var en mindre stad så väldigt snabbt blev han uthängd som våldtäktsmän. Även här på FB. Efter 1 månad i häkte hålls rättegång. Tar knappt 2h innan åklagaren under pågående förhandling drar tillbaka åtalet. Tjejen erkänner att hon absolut inte blivit våldtagen men att hon skämdes inför att hon då var tsm med en annan kille. Min vän släpps omedelbart. Upprätta åklagaren en anmälan om falsk tillvitelse? Nej, åklagaren tyckte synd om tjejen eftersom hon skär sig och har psykisk ohälsa. Min vän var det inte synd om. Han friades men hjälpte det? Nej, han.sågs fortsatt som en våldtäktsmän och hatades. 3 mån senare hittade man honom hängd från en bro i den här staden.

Jag är absolut mot våldtäkter. Men jag tror inte ett ögonblick att det per automatik är en våldtäkt för att någon säger sig blivit utsatt för det.

Fyfan vad tungt att behöva gå igenom det där. Folk är fan sjuka i huvudet i det här landet, övriga planeten också för den delen.
Citera
2021-03-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Åker han på knultträff på Julafton också? Låter jävligt knepigt. Har han ingen släkt osv ?

Det råder ju Corona-tider, så det vore ju mest troligt att Göran Lambertz borde hållit sig hemma och med social distansering. Man leker inte med sin hälsa om man fyllt 70 år.
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
De kanske avstår av ren självbevarelsedrift? Föreställ dig att GL blir friad och börjar jaga medierna för ”förtal” eller nåt liknande. Ingen vill ha en rabiat autist efter sig, speciellt inte en sådan som får vanliga autister att framstå som normalt resonerande personer.
Samtidigt så är det förvånande sällan som det utdöms stora skadestånd i förtalsmål, där media är de skyldiga. Medierna är ena hala jävla ålar att smita undan. Tex förtalsmålet mellan docent Jim Olsson och Thomas Mattsson, som slutade förstås till Expressens fördel, förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Kan någon förklara varför om man söker på google på "lambertz våldtäkt" hittar man jättefå resultat, bara ett par enstaka nazistsidor utöver flashback? Varför hittas inte artiklar i DN, SVD etc om nu som i denna tråd påstås det skrivs om detta i media? Pröva att googla "lambertz våldtäkt", hittas knappt nånting?

Det är väl Google som censurerat eller ja som man säger viktat om indexeringen av träffar.Eftersom det finns så många träffar på Flashback, detta forum, så tas dessa träffar bort.Det är likadant med forum och bloggar och liknande att de är inte med i Googles sökträd.
Eftersom annars att antalet sökträffar skulle bli enormt stort.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Vad säger att hon skulle börjat HT 2020? Något jag missat?
Det är en sk trådsanning att det är någon kvinna som nyss börjat juristlinjen vid Uppsala. I och för sig så kan det vara någon annan kurs som hon nyss påbörjat.
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Ytterligare ett förklätt högerspöke utpekad som våldtäktsman. Kristerssons påläggskalv till justitieminister Lambertzon får kasta in handduken. Relativt säkra källor (min syster aktiv i M) inom partiet pekar ut våldtäktslambertz som ev påtänkt justitieminister.
Riktigt fint regeringsbygge🤣🤣

Nej, fan Lambertz har ju gått i pension, och skulle inte palla trycket att vara justitieminister i nästa regering.
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Eh, jag vet vem BO är efter att ha sett bilden: https://imgur.com/AXvh3Ji

Detta påstående är bara en sk trådsanning än så länge. Anklagelsen verkar orimlig eftersom han hade skrivit på sin söndagsblogg tre dagar efter övergreppet. Samma dag som anmälan ska ha kommit in till Polisen, ifrån väninnan.
Uppläggen i MeToo har ibland varit liknande att det är väninnan som anmälde, men att de för fram olika versioner. Väninnan skyller då på att BO var så traumatiserad. På så vis kan de undgå att bli granskade
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vilken snuskgubbe. Bara att låsa in.
Ajabaja, vi tar och tar det lite piano här nu. År 2018 dog Görans fru efter en tids cancer i bukspottskörteln, 66 år gammal. Vilket måste ha varit traumatiskt. Det är det oavsett om döden var att vänta så är den så abrupt och defintiv att det alltid kommer som en chock.
Dvs samma typ av cancer som tog Steve Jobs liv för tidigt.
Frun var docent på SLU, och hade därmed i princip uppnått pensionsåldern.
Vi vet att de hade rest en hel del tillsammans. De hade nog planerat en pensionärsliv tillsammans med utflykter, långa resor mm, vi vet att bägge haft hög lön, men små omkostnader, så det fanns alltså med säkerhet kapital att använda. Vi vet att frun föreföll fullt frisk innan cancern slog till.Frun var docent i bla mikrobiologi och har publicerat en del artiklar i ämnet ja.
En del av de senare publikationerna handlade om gensekvensering av diverse bakterier.
Ett arbete som man måste vara mycket noggrann med, det är ingen grej man bara kan stoppa in i en maskin och den gör jobbet.
Citera
2021-03-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det lär ju dessutom inte vara enda spermafläcken på den soffan.

Troligtvis inte. Men det kan ju iof förgylla rättegången om försvarsadvokaten efter gediget Polisarbete kan ställa målsägande frågan om varför de ska tro på att just den27:e?spermafläcken på just den sittdynan var ovälkommen, när de andra 26 inte var äldre än 30 dagar typ.
Citera
2021-03-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nulb ifrågasatte att kvinnan i det här fallet skulle få över 200 000 kronor i skadestånd och bad om liknande exempel som talade för motsatsen. Ett exempel där en kvinna våldtagits vid två tillfällen är knappast ett liknande exempel.

Vid en ”normal” våldtäkt utan våld och genomförd av en person brukar kränkningsersättningen landa på 100 000 kronor. Det finns inte en chans att BO i det här ärendet får 200 000 kronor i skadestånd vid en fällande dom utifrån de uppgifter som är kända i dagsläget.
Till att börja med ber jag mod om ursäkt för att den här diskussionen driftar åt topics ytterkantsområde.
Med det sagt är det inte oviktigt att så småningom titta närmare på det som gäller i GL:s fall. Vi vet ju ännu inte vad som hände på julaftonen.

I ärendet med fotbollsspelaren landade domstolen i att det var fråga om två våldtäkter eftersom BO mellan våldtäkterna ville röka på balkongen. En rökpaus emellan => två våldtäkter.
Men ponera att vid en överfallsvåldtäkt en gärningsman först för in sina fingrar i kvinnans underliv (definitionsmässigt = en våldtäkt) för att därefter penetrera henne med penis, skall då detta ses som två fall av våldtäkt? Inte enl min rättsuppfattning.
Citera
2021-03-13, 14:09
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Till att börja med ber jag mod om ursäkt för att den här diskussionen driftar åt topics ytterkantsområde.
Med det sagt är det inte oviktigt att så småningom titta närmare på det som gäller i GL:s fall. Vi vet ju ännu inte vad som hände på julaftonen.

I ärendet med fotbollsspelaren landade domstolen i att det var fråga om två våldtäkter eftersom BO mellan våldtäkterna ville röka på balkongen. En rökpaus emellan => två våldtäkter.
Men ponera att vid en överfallsvåldtäkt en gärningsman först för in sina fingrar i kvinnans underliv (definitionsmässigt = en våldtäkt) för att därefter penetrera henne med penis, skall då detta ses som två fall av våldtäkt? Inte enl min rättsuppfattning.

Vad du tycker är väl knappast relevant utan det intressanta är ju domstolens bedömning. En domstol hade inte heller sett ditt exempel som två våldtäkter utan som delar i samma gärning så jag förstår inte din poäng.

Min poäng var att ett fall där en person döms för två våldtäkter självklart medför mer skadestånd än ett fall där det endast döms för en våldtäkt och att det därför inte är jämförbara fall.
Citera
2021-03-13, 14:16
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Det behöver inte vara så enkelt som att man faktiskt blivit våldtagen eller ej. Man kan mycket väl vilja, under berusning, men ångrar sig i efterhand när ruset går ur. För många är det detsamma som våldtäkt. Dvs att man inte behöver ta ansvar för vad man ville eller gjorde under fyllan. Man lägger det på mannen.

Jag kan inte tiga längre. GL har kallat henne sin ”bonusdotter” och för henne var han ”extrapappa”. Under de förutsättningarna är det väl inte konstigt att han bjöd henne hem att fira jul. Och naturligtvis inget sånt som han sen gjorde lämpligt. Om han nu bjöd henne på alkohol så var det väl som ”bonuspappa”. Våldtar man sin bonusdotter ????
Senast redigerad av Stina-Lina 2021-03-13 kl. 14:20. Anledning: Omformulering
Citera
2021-03-13, 14:18
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Jag tänker att hon inte kände för sex på julafton och vet sina rättigheter. Lamberts har knullat henne tidigare och trodde att han kunde göra det igen på julafton.
Jovisst men hur troligt låter det?
Jag tycker det verkar osannolikt att han skulle medvetet våldtagit henne eller sömntagit för den delen. Det verkar ju mer rimligt att hon blivit full och dum, minnesluckor/ångrat sig.
Alla vet att man gör saker på fyllan som man inte känner igen sig i eller ens minns. Det kan vara en enkel lösning för att bevara självbilden att förneka den egna delaktigheten och skylla på någon annan. Tills bevis om motsatsen måste en sådan hypotes vara nollhypotesen.
Citera
2021-03-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag kan inte tiga längre. GL har kallat henne sin ”bonusdotter” och för henne var han ”extrapappa”. Under de förutsättningarna är det väl inte konstigt att han bjöd henne hem att fira jul. Och naturligtvis inget sånt som han sen gjorde lämpligt. Om han nu bjöd henne på alkohol så var det väl som ”bonuspappa”. Våldtar man sin bonusdotter ????
Det där med att öppet kalla henne för bonusdotter och hon kallat Lambertz för bonuspappa kan mycket väl vara en rökridå utåt för att maska att dom hade någon slags sexuell relation.
Citera
2021-03-13, 14:25
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag vet vem MÄ är och jag vet hennes bakgrund. Jag tror inte att hon somnat och att GL skulle hoppat på och satt på henne när hon sover. Jag tror att de båda var onyktra. De har inlett sexuella handlingar med varandra. Hon kan möjligen ha minnesbilder etc. Men än så länge bedömer jag det som att det var frivilligt och att hon i efterhand ångrat sig, fått det till våldtäkt av påhejade väninnor. Det är ju inte heller första gången...

,

det fetade, har MÄ gjort detta förut?

Förövrigt håller jag med dig, det borde vara högre krav på bevis än kvinnans och deras vänninors berättelser (såtillvida att de inte är riktiga ögonvittnen).

Hela Assange-affären var/är extremt olustig tycker jag, just ur bevisaspekt.
Citera
2021-03-13, 14:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
,

det fetade, har MÄ gjort detta förut?

Förövrigt håller jag med dig, det borde vara högre krav på bevis än kvinnans och deras vänninors berättelser (såtillvida att de inte är riktiga ögonvittnen).

Hela Assange-affären var/är extremt olustig tycker jag, just ur bevisaspekt.
Det har stått någonstans att tjejen tidigare hade kommit med meeto-anklagelser & att det vår så dom fick kontakt, när Lambertz ville stötta henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in