2021-03-13, 13:30
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
I princip ja.
Det är skillnad på "i princip" blivit våldtagen, anmält och trodd på. Eller den tesen du använder för att försvara gubben hellre än tjejen.

Du kanske har erfarenhet av det klientelet som vistas på Sturehof och inte vågat/anmäla.
Citera
2021-03-13, 13:30
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jo idag är de det. Utifrån hur domstolarna valt att värdera bevis

Nej det är det inte. Bevisvärdering är något helt annat. Du pratar i sådana fall om att det finns oskyldigt dömda, inte vad som är lagligt.
Citera
2021-03-13, 13:31
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Snälla förklara. Om två personer dricker sig berusade och ömsesidigt väljer att ha sex, hur kan det då bli våldtäkt för att den ena någon dag senare nykter ångrar sig? Hur ska man utifrån samtyckeskravet kunna förstå att det personen nu samtycker till möjligen reklameras dagen efter eller om 2 år?
Alltså, snälla förklara varför du inte tror på att kvinnan blev våldtagen?
Citera
2021-03-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Jag har flera barn i trettioårs åldern, är inte gammaldags (då hade jag tyckt som du och misstrott tjejen) och uppdaterad. Men det har inte med saken att göra.

Jag förstår inte hur folk här på FB automatiskt tror på att Lambertz hade ömsesidig sex med en kvinna som påstår tvärtom. Män i hans ställning har i alla tider kunnat göra vad som helst, precis som Kapten Klänning gjorde utan repressalier, tills de till slut torskade. Eller rättare sagt att polisen och åklagare tog kvinnorna på allvar.

Jag tror inte de finns en käft här inne som har håller GL bakom ryggen, dom flesta verkar ogilla honom, jag inkluderat. Eller egentligen ens tagit hans parti för sakens skull.
Men detta belyser något mer i samhället än att en gubbjävel i 70 års åldern har pippat med något snaskande fnask någonstans, mot eller med hennes vilja.

Och det är väl lite det som vi sitter och benar i, bland annat.
Citera
2021-03-13, 13:37
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Förstår inte varför alla andra måste besitta egen erfarenhet av det dom säger. Är samma regler applicerade på dig själv eller har du undantagit dig själv ifrån detta?

Du gör många underliga antaganden.
Det behöver du inte förstå, eftersom du antagligen inte kan tänka dig att en kvinna som uppger att hon blivit våldtagen ska bli trodd på.

Du var inte där och jag var inte där, men jag väljer att tänka att hon inte har något att vinna på situationen. Lite skadestånd och att G.L får nåt halvår i fängelse är väl inget att fiska efter när det är värre att sitta i en rättegång och bli manglad av hans advokat/er. Som ett tidigare justitieråd i Högsta Domstolen som kommer det inte vara kattskit han släpar in.
Citera
2021-03-13, 13:40
Medlem
Lambertz är med all säkerhet häktad för för att han medgett att han haft sex med kvinnan. Dock har han med all säkerhet sagt att det var i samförstånd, vilket jag också tror stämmer.

Ingen teknisk bevisning i mån av sperma eller annat ifrån en undersökning av kvinnan finns att tillgå eftersom anmälan kom in så sent efter den påstådda händelsen.

Åklagarens åtal kommer bygga på vittnesmål ifrån väninninor som "hört" av kvinnan att händelsen inträffat och kvinnans egna historia.
Lambertz kommer i så fall med rätta gå fri. Ingen ska fällas på någons ord utan teknisk bevisning eller utomstående vittnens medverkan av händelsen.
Citera
2021-03-13, 13:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Alltså, snälla förklara varför du inte tror på att kvinnan blev våldtagen?

Alltså, snälla förklara varför du inte tror på att Lambertz talar sanning?
Citera
2021-03-13, 13:43
Medlem
Citat:
Det behöver du inte förstå, eftersom du antagligen inte kan tänka dig att en kvinna som uppger att hon blivit våldtagen ska bli trodd på.

Du var inte där och jag var inte där, men jag väljer att tänka att hon inte har något att vinna på situationen. Lite skadestånd och att G.L får nåt halvår i fängelse är väl inget att fiska efter när det är värre att sitta i en rättegång och bli manglad av hans advokat/er. Som ett tidigare justitieråd i Högsta Domstolen som kommer det inte vara kattskit han släpar in.

Nej det finns en utbreddhet i detta land att gapa och skrika om våldtäkt för minsta lilla skit. INGET har behövt ske, men kvinnor kan skrika om våldtäkt ändå och skapa ett sjujävla rabalder över det. Så av den simpla anledningen så tror vi inte per automatik på det kvinnan säger. Samtidigt som vi blir lite förbannade över att det är ytterligare en våldtäktsanklagelse emot män, typ i maktposition, som man kanske vill bli av med dessutom. Det är ett effektivt sätt att göra det på. Det spelar ingen roll om han är skyldig eller ej så är hans position och eftermäle rykt.
Typ som Assange vart anklagad för något och detta sker givetvis EFTER att han har läkt en massa intressanta saker om USA's krigsföring i mellanöstern. Det har väl givetvis inget med politik att göra?

Jag skulle vilja säga att någonstans finns det en gräns för hur naiv man får bli och den gränsen har du travat över för länge sedan.

Lyssna på detta, det sammanfattar lite av det jag försöker förmedla till dig.
https://www.youtube.com/watch?v=KXN0qMdb264&list=PLs8dpMB0VRLoOfuR2HOXfSdC uYyvDJepd&t=570s
Citera
2021-03-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Lambertz är med all säkerhet häktad för för att han medgett att han haft sex med kvinnan. Dock har han med all säkerhet sagt att det var i samförstånd, vilket jag också tror stämmer.

Ingen teknisk bevisning i mån av sperma eller finns att tillgå eftersom anmälan kom in så sent efter den påstådda händelsen.

Åklagarens åtal kommer bygga på vittnesmål ifrån väninninor som "hört" av kvinnan att händelsen inträffat och kvinnans egna historia.
Lambertz kommer i så fall med rätta gå fri. Ingen ska fällas på någons ord utan teknisk bevisning eller utomstående vittnens medverkan av händelsen.
Och även om sperma hittas så betyder den ingenting mer än bekräftar det mannen redan sagt. Att de har haft sex, liggandes i sängen och inget påhittat som en historia om ex.v påsatt på hallgolv mm mm.
Citera
2021-03-13, 13:50
Medlem
Citat:
Det är skillnad på "i princip" blivit våldtagen, anmält och trodd på. Eller den tesen du använder för att försvara gubben hellre än tjejen.

Du kanske har erfarenhet av det klientelet som vistas på Sturehof och inte vågat/anmäla.

Jag har vänner som gått hem med killar på fyllan. Dagen efter har de ångrat sig. Andra väninnor har hejat på och försökt få personen att se det som våldtäkt ist för att inse att man gjorde det frivilligt under fyllan.

Mest av allt är det en erfarenhet som berör mig och gör att jag går igång på sånt här. För ca 5 år sedan var jag bekant med en kille. Han var ute på en pub med vänner. Han blev uppraggad av en brud som han var ointresserad av. Hon gav sig inte. De blev allt mer berusade. Till slut efter tjejens tjat gick dem ut och knullade vid lastbryggan bakom krogen. En vän till tjejen kommer dit, ser allt och frågar vad de gör. Tjejen svarar "gå. Jag kommer. Vi ska bara knulla klart". När de är klara kommer fler vänner till kvinnan. Min vän går. Tjejens vänner frågar vad hon håller på med och att hennes kille letar efter henne. Då börjar hon gråta och säga att hon blivit våldtagen. Hennes kille med vänner åker runt och letar efter min vän. Man hittar honom och börjar misshandla honom. En person ser och ringer polisen. De som misshandlat grips inte. Min vän som är sönderslagen grips för våldtäkt. Han anhölls och häktades. Det var en mindre stad så väldigt snabbt blev han uthängd som våldtäktsmän. Även här på FB. Efter 1 månad i häkte hålls rättegång. Tar knappt 2h innan åklagaren under pågående förhandling drar tillbaka åtalet. Tjejen erkänner att hon absolut inte blivit våldtagen men att hon skämdes inför att hon då var tsm med en annan kille. Min vän släpps omedelbart. Upprätta åklagaren en anmälan om falsk tillvitelse? Nej, åklagaren tyckte synd om tjejen eftersom hon skär sig och har psykisk ohälsa. Min vän var det inte synd om. Han friades men hjälpte det? Nej, han.sågs fortsatt som en våldtäktsmän och hatades. 3 mån senare hittade man honom hängd från en bro i den här staden.

Jag är absolut mot våldtäkter. Men jag tror inte ett ögonblick att det per automatik är en våldtäkt för att någon säger sig blivit utsatt för det.
Citera
2021-03-13, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
Och även om sperma hittas så betyder den ingenting mer än bekräftar det mannen redan sagt. Att de har haft sex, liggandes i sängen och inget påhittat som en historia om ex.v påsatt på hallgolv mm mm.
Det lär ju dessutom inte vara enda spermafläcken på den soffan.
Citera
2021-03-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvarodalappar
Det har du rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in