2021-03-12, 23:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den sk pingen ledde väl inte till något? Bortsett från att hundsöksgruppen resultatlöst koncentrerades till Vivallaskogen och aldrig hann genomsöka området vid planket?

...och SD/HDs resa till USA kunde ske som planerat, förstås.
Att förflytta mobilen under H*almar B:s mast var ett uttänkt drag av GM ja, i syfte att fördröja upphittandet. Masten täcker även upp ett mindre område runt V*valla, i närheten av gångbron och motorvägen.
SD:s beskrivning av ett möte med "tre mobilrånare" den 11 maj, ska också ha utspelats inom upptagna mastområde. Den kvällen-natten när han blev så rädd att han sprang hem, för att efter en stund ha samlat mod till sig och återvänt med större ficklampa för att jaga banditer.
Citera
2021-03-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Det är givetvis under all kritik med läckor, men jag tänker att det inte riktigt står ut, att läckor är allt för vanligt i allmänhet inom polisen (eller har jag fel?)

Det jag inte förstår är hur det hänger samman med SD/HD. Jag tänker att det är två olika frågor. Den ena handlar om att en person på polishuset läcker som ett såll i allmänhet, den andra att det läcks till just SD/HD. För min del så blir det tom en mindre grej att hen läckt till de misstänkta om hen läcker till höger och vänster i största allmänhet.

Men jag diskuterar naturligtvis på en helt annan nivå i detta då jag är långt ifrån lika insatt. Men det är väl just det, att du är så insatt och spetskunskapig att det alltid är extra intressant att hänga med i dina resonemang och tankar.

Är det en polisanställd som läckt angående att spåra hennes mobil är det under all kritik. Väldigt få hade kunskap om att så skett. Eller så pratar man vitt och brett om det i ”lunchrummet” för alla som vill höra. Vad vet jag.

Gärningsmannen jan med den kunskapen agera vidare på nåt sätt. Utifrån hur han hanterat mobilen så kan alltså ”polisens” läcka gynna gärningsmannen på nåt sätt kanske.
Oavsett är läckor inte bra. Men klart det läcker som ett såll. Kanske inte just till media men till nära och kära.
Det blir nån grogg på lördagkvällen om nån nu dricker sånt (SD:s poliskompisar mätte runt 1,8 promille på nån bild i soc medier. Hur går snacket då t.ex?

Jag försöker grunda det jag skriver rätt bra. Men ibland så måste jag testa gränsen lite när vi försöker förstå hur, om sant, HD och SD visste så tidigt att hon hittats.

Då måste man kanske ta avstamp i att det läcks generellt och sen identifiera om HD & Co, inkl SOA och BA, har någon kanal in i polishuset.
En kanal har vi då identifierat som då hypotetiskt kan kopplas till att SOA kände till att hon hittats väldigt kort tid efter att det skett.
Det tål att funderas på men mer än så konspiratorisk vill jag inte bli.
Men det handlar alltså om vänskap, grannskap, simning, facebookvänner/lajkande kors och tvärs. Släng på faktum att detta var väldigt väldigt spännande vad som hände kring det här försvinnandet.
Det gör att man börjar fundera även då jag råkade läsa en gammal artikel om att just någon läckt uppgiften om mobilmaster och LW:s mobil. Samma person vi vet är vän/bekant/granne med SD/HD/SOA/BA/ har gjort ”analysen” av mastuppkopplingar i den här utredningen.
Personens mamma och SD lajkar samma lilla stuga i Idre. Det betyder ihop med det andra de har gemensamt ytterligare en sak gemensam.
Citera
2021-03-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att förflytta mobilen under H*almar B:s mast var ett uttänkt drag av GM ja, i syfte att fördröja upphittandet. Masten täcker även upp ett mindre område runt V*valla, i närheten av gångbron och motorvägen.
SD:s beskrivning av ett möte med "tre mobilrånare" den 11 maj, ska också ha utspelats inom upptagna mastområde. Den kvällen-natten när han blev så rädd att han sprang hem, för att efter en stund ha samlat mod till sig och återvänt med större ficklampa för att jaga banditer.

Pinget är ingen slump. Vare sig i tid eller plats.
Citera
2021-03-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men behöver det vara en läcka?
Det blir väl lite väl uppenbart om läckan är just den som jobbar med mobilmasterna?

Det kan ju vara strategi från utredningen, att stressa mgm lite.

Det är en läcka. Vansinne en sån taktik.

Kan ta på mig foliehatten här helt, ha ha, och meddela att analytikern var själv med i Aftonbladet hösten 2013. Och i SvD. Och i Aftonbladet igen. Och i Expressen. Och i morgonsoffan hos Jihde och Tilde. Och Malou la ut med 9tn lajks. I jobbet? Nej privat. Väldigt öppen var hon med det privata.
Det var förresten ett inlägg 2016 om att det var tre år sen AS var med i morgonsoffan som BA lajkade på Facebook.
Det påmindes alltså på Facebook om att hon varit med i TV. Men samtidigt så uppmärksammades en bra sak å andra sidan vad gällde hennes privatliv och andras problem.

Vissa inom polisen håller mer på den personliga integriteten än andra kan man bara konstatera.

Vill inte gärna hänga ut. Mer försöka förstå varför det läcker och vem som kan vara inblandad. Så då får nån ta smällen lite här.
Senast redigerad av Avel 2021-03-13 kl. 00:38.
Citera
2021-03-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den sk pingen ledde väl inte till något? Bortsett från att hundsöksgruppen resultatlöst koncentrerades till Vivallaskogen och aldrig hann genomsöka området vid planket?

...och SD/HDs resa till USA kunde ske som planerat, förstås.

Läst i tråden nån gång om det här ”pinget” i nån skog.
I min google efter sök på ”pinga mobiltelefon” kommer lustigt nog Aftonbladets artikel om just den här pingingen upp.
Annars är det mest IP-adresser och ubåtar man pingar.

Det här rör sig nog i själva verket av den gamla hederliga ”positioneringen” där man kollar vilken mast mobilen senast var uppkopplad mot.

Som sen redovisades i fupen. Av polisens analytiker m h a Telia. Analytikern som har nära kopplingar till de då/sen båda misstänkta.
Som har varit med i Aftonbladet och lite andra medier. Inte så privat av sig. Föräldrarna Sverigevänner. Hon själv lajkar av en händelse nättidningen ”Nyheter Idag” på Facebook.

Från Wikipedia:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nyheter_Idag

”Nyheter idag har i olika sammanhang betecknats som högerpopulistisk[12][13] och/eller invandringskritisk.[14][15][16]

Sajten har av Resumé benämnts vara SD-vänlig.[17] Enligt tidskriften Expo kan sajten inordnas inom gruppen "högerpopulistiska och högerextrema alternativmedia".[18] Expo skrev också att just Nyheter Idag var den nyhetssajt som kanske var svårast att få in i mallen, men valde ändå att räkna in den eftersom den ansågs hålla sig till samma tematik som de övriga medierna i kategorin.[18] Enligt Expo tillhör sajten i viss mån också de antimuslimska medierna.[19]”

Osv.

Upplagt för att tankarna ska fladdra iväg lite.
Kör lite hårt här men det är ju lite nyhetstorka just nu så...
Citera
2021-03-13, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
L gick till U med en tårtkartong den 12 maj, det är ett faktum som kan intygas av flertalet vittnen, därför kommer han heller ingen vart med att hävda motsatsen. Tvärtom. Som du menar är han ute efter att skapa misstro gällande vittnets tillförlitlighet. - Är han snurrig här och förväxlar datum?
Det i sin tur lutar starkt åt att han har full kontroll över hennes rörelseschema.
Ja, all historik tyder på det.
Som sagt, en datumförväxling skulle kunna förklara hans rättelse till rätten. Besserwissern i honom avslöjar att han hade god inblick i L:s vardag.

Finns en anledning till att jag påpekat för åklagaren att det kan vara värt att titta i LW:s Google tidslinje lite mer bakåt i tiden än bara tiden runt mordet. Nästa mord kan de ju göra det iaf om intresse finns.
Citera
2021-03-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Läst i tråden nån gång om det här ”pinget” i nån skog.
I min google efter sök på ”pinga mobiltelefon” kommer lustigt nog Aftonbladets artikel om just den här pingingen upp.
Annars är det mest IP-adresser och ubåtar man pingar.

Det här rör sig nog i själva verket av den gamla hederliga ”positioneringen” där man kollar vilken mast mobilen senast var uppkopplad mot.

Som sen redovisades i fupen. Av polisens analytiker m h a Telia. Analytikern som har nära kopplingar till de då/sen båda misstänkta.
Som har varit med i Aftonbladet och lite andra medier. Inte så privat av sig. Föräldrarna Sverigevänner. Hon själv lajkar av en händelse nättidningen ”Nyheter Idag” på Facebook.

Från Wikipedia:

”Nyheter idag har i olika sammanhang betecknats som högerpopulistisk[12][13] och/eller invandringskritisk.[14][15][16]

Sajten har av Resumé benämnts vara SD-vänlig.[17] Enligt tidskriften Expo kan sajten inordnas inom gruppen "högerpopulistiska och högerextrema alternativmedia".[18] Expo skrev också att just Nyheter Idag var den nyhetssajt som kanske var svårast att få in i mallen, men valde ändå att räkna in den eftersom den ansågs hålla sig till samma tematik som de övriga medierna i kategorin.[18] Enligt Expo tillhör sajten i viss mån också de antimuslimska medierna.[19]”

Osv.

En avledningsmanöver i syfte att fördröja fyndet av LWs kropp eller så blev det innebörden i vart fall.

Uppskattas att du går ut lite mer offensivt.
Citera
2021-03-13, 01:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/.../

Från Wikipedia:

Osv.

Intressant research.

Äpplet faller inte långt från trädet, det går ju att konstatera i det här fallet. Och lika söker sig oftast som bekant till lika, särskilt beträffande värderingar. - Hur ställer sig HD:s föräldrar till att svärsonen öppet markerar sin avsky och sitt avstånd gällande SD-vänlig retorik? Symboliskt värre; SD ogillar SD.
Här framkommer en splittrad personlighet med extra tydlighet och vikten av upprätthållandet av en älskvärd fasad. För egentligen föraktar han både svaghet, sjukdom och kvinnor. Ljus eller mörker - vilken sida som tillåts dominera, varierar.
Citera
2021-03-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan inte heller skaka av mig den krypande känslan av att något är fel med HD och att hon är mer än bara ett oskyldigt offer för SD. När man läser i FUP framstår Sillen som ganska "på" medan HD inte verkar lika angelägen. Han skulle mycket väl kunna vara utnyttjad av paret D bara för att skapa illusionen av att HD gått vidare och därmed saknade motiv. Några saker kring HD som jag reagerat på under den tid som gått sedan mordet av vad som framkommit i tråd och FUP:

1. Redan tidigt i tråden börjar flera, gissningsvis med lokalkännedom om Nya Hjärsta, peka på SD först och sedan triangeldrama SD, HD och LW med JG med på ett hörn. Nästan lika tidigt börjar tråden bete sig konstigt så fort HD synas närmre (ja, jag har tjatat om detta men det är märkligt då det inte borde behövas ifall hon är ren som snö). Två saker verkar känsliga kring HD. a) Flytten till huset med nästintill direkt insyn på LWs hus. Det avdramatiseras genast med att hon ju har en bror som separerat, stått med en lägenhet han inte ville ha kvar och som då passade henne att ta mitt i separationen. Inget konstigt där. Förutom att det senare visade sig när tråden envisades med att granska iaf, att HD inte har någon bror. NU i FUP framkommer det sedan att LW själv tänkt nästan identiskt som vi i tråden reagerade, dvs varför ska HD flytta så väldigt nära LW? Via FUP får man intrycket att LW tycker att det känns konstigt och obehagligt. b) Omständigheterna för HDs ledighet/sjukanmälan/försighavanden dagarna kring mordet. Här började folk IRL hotas och tråden blev extremt orolig med trollkonton som dök upp och försvann. Nu i FUP kan vi ta del av att chef/kollega som vittnar om att HD uppträtt märkligt och verkar ha fått reda på att LW var borta innan det borde ha gåtts ut med? Har jag fattat den vittnesutsagan korrekt? Samma vittne säger även att HD verkade gladare och starkare efter mordet än innan.

2. Tidigare har vi varit några i tråden som reagerat på att HD börjat ta efter LW i stil. Bara en spekulation, men kan HD velat sudda ut LW till den grad att hon skulle ta över allt som varit LWs? Hon flyttar ut från SD men flyttar då nära LW vilket nästan skulle kunna tolkas som stalking, kontrollbeteende eller en viss besatthet som är udda om hon gått vidare med Sillen. Någon sa att Sillen varit LWs nära vän först. Stämmer det? Varifrån kommer den uppgiften? Minns bara att detta nämndes i tråden tidigare men minns inte av vem och med vilka belägg. Det vore anmärkningsvärt om HD flyttar in i ett likadant hus som LW, intill LW, tar över LWs gamle pojkvän, börjar ha en liknande rosa jacka som LW synts ha i flera loggar, loggar i just LWs barndomstrakter dagarna innan mordet, blir SDs nye evige GC-kompis i alla bilder precis som LW var innan (fastän hon själv har relation nu med Sillen), härmar LWs frisyr...

3. Selektivt minne. "Vill inte kommentera", vilket känns lite konstigt om man inte har något att dölja.

4. Golvbrunnsstädningen.

5. Det glada semestrandet med SD efter separationen som om de vore nykära snarare än på väg att skiljas.

6. HDs mamma Birg*ittas ord (minns ej exakt formulering) i FUP om att paret D ville radera ut att LW vigt dem och återförenas, gifta om sig med varandra nu efteråt. Hur mycket ville paret D radera ut? Bara att LW vigt dem genom en skilsmässa och sedan nytt giftemål eller radera hela LW?

Det går såklart att bortförklara alla de här punkterna med olika anledningar, t ex att HD var glad och lättad av att bli av med LW men att det inte gör henne till mördare. Men sammantaget så väcker allt ändå frågor kring HD som gör att det inte känns bra att hon är på fri fot och avskriven.

Utan tvekan har HD ett starkare motiv än SD som nog varit nöjt att kunna fortsätta nyttja och trigga de båda kvinnorna mot varandra. Att LW slogs ihjäl med övervåld känns också mer i affekt än av en iskall psykopat. Om jag får spekulera så tror jag att de båda makarna begått mordet tillsammans i samförstånd, planerat sedan en lång tid tillbaka men inte just att det skulle ske just då därav plats. Att de sedan hade sådan tur med att klara sig i fem dagar innan LWs kropp återfanns, att bevisning försvann (?), att man sökte åt helt fel håll, att HDs hus inte genomgick husrannsakan, att bara SD togs in inledningsvis och inte HD osv... detta börjar jag mer och mer undra om beror på vissa, alltför många, poliskontakter som makarna D hade i Örebro polishus. Bara för att kunna avfärda skulle jag önska att polisen där gör en internutredning kring vad som kommit fram här. Det kan vara helt oskyldigt men allt kring detta fall har varit "otur", GM har haft en massa tur och han/de råkar ha åtminstone tre (!) kopplingar till polismän varav en med inflytande över teknisk bevisning uttryckt sig klart nedsättande om offret.

Varifrån kommer uppgiften om brodern?
Citera
2021-03-13, 01:22
Medlem
Citat:
Det är en läcka. Vansinne en sån taktik.

Kan ta på mig foliehatten här helt, ha ha, och meddela att analytikern var själv med i Aftonbladet hösten 2013. Och i SvD. Och i Aftonbladet igen. Och i Expressen. Och i morgonsoffan hos Jihde och Tilde. Och Malou la ut med 9tn lajks. I jobbet? Nej privat. Väldigt öppen var hon med det privata.
Det var förresten ett inlägg 2016 om att det var tre år sen AS var med i morgonsoffan som BA lajkade på Facebook.
Det påmindes alltså på Facebook om att hon varit med i TV. Men samtidigt så uppmärksammades en bra sak å andra sidan vad gällde hennes privatliv och andras problem.

Vissa inom polisen håller mer på den personliga integriteten än andra kan man bara konstatera.

Vill inte gärna hänga ut. Mer försöka förstå varför det läcker och vem som kan vara inblandad. Så då får nån ta smällen lite här.
Helt uppenbart, är att polisutredningen inte bedrivits av opartiska människor.
Jag vaknade och insåg att det är otroligt anmärkningsvärt att AS ens har varit delaktig i utredningen.
Att inte omedelbart meddela, vilket hon inte kan ha gjort, jävsituationen.
Det är iallafall bra att, som jag förstår det gällande jävanmärkningen från åklagarna ang B.Linden, som avslogs, men ska tas med i ev hr, för att de överklagade avslaget i tid.
Citera
2021-03-13, 01:32
Medlem
Citat:
Fortsätter på tema läckor och mobilmaster. Ja nån fattar kanske hur jag tänker.

Från 2018-05-18:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

https://www.na.se/artikel/forsvunna-lenas-telefon-lokaliserad-av-polis-avsparrningarna-utokade
Tänker du möjligen på någon som är lite "allt ljus på mig" mediakåt?
Citera
2021-03-13, 01:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag ser vad du menar.

Men som jag just nu är mest inne på är att orsaken är SDs sätt att vara.

Hon är på riktigt tveksam om han är pålitlig (vilket hon verkligen borde vara mycket mer misstänksam mot) och hon är i en fas där hon vaknar till liv. Hon får uppmärksamhet av S*illen och är på väg bort, men blir flitigt uppvaktad av SD som är beredd att göra "vad som helst" för att få henne tillbaka.

Hon kan vara ambilvalent, älska SD och blivit förälskad i S*illen. Kämpar på mot de motstridiga känslorna, som hon faktiskt delger S*illen också.

Jag tror att det är SD som är roten till all skit
som händer och med en vanligt fungerande man hade varken Lena varit död, eller HD behövt utstå åratal av lögner, gaslightande eller googling om plötslig spädbarnsdöd. Inte heller hade mannen föreslagit bilkrascher för familjen.

Förmodligen hade både Lena och HD mått bättre, även om båda alltid har haft psykiska besvär innan de träffade SD.
Read my lips:
HD är falsk och hon spelar dubbelt med två män samtidigt inom äktenskapet.
Att hon är ute efter SD är mer än uppenbart.

Hon kan absolut inte gnälla på varken otrohet inom äktenskapet eller brist på tillit när hon gör identiskt det samma.

Hon utnyttjar Sillen. Han ska lyssna på allt jävla tjat om SD, han duger att knulla med och sen kasseras han.

Men då tar man inte ut skilsmässa och utnyttjar en annan man.

Att ens överväga att lägga allt på SD när hon har djup och allvarlig depression är att trivalisera allvaret vid oberbetad postpartum depression och ett återinsjuknande.

Det är hon som är suicidal och inte han.
Det är henne han får gömma bilnycklarna från och omgivningen är fullt medveten om hur illa däran hon var.
Ett vittne nämner psykos efter förlossning.

Det är hon som sen har livslång behandling mot depression vilket är Quetiapin.
Du tror väl inte han åsamkat även bipolär sjd?

De här symtomen som beskrivs förringar man inte oavsett om SD är en skitstövel, det är oerhört allvarliga symtom som gäller HD och polisen skriver inte orosanmälan för intet.

Hon sitter sen år 2018 och tycker det är rätt ok att överväga döda familjen via att jämföra med förtvivlade anhöriga i vården.

Har du ett behov att göra HD till nåt fagrare än hon är?
Senast redigerad av develi 2021-03-13 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in