2021-03-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var nog en hel del konstigheter, som hur HD betedde sig i förhör (redan tidigt verkar hon svårt att minnas detaljer) och även det som andra vittnen berättat om vad gäller hennes hat till Lena, hennes försök till att plantera blodigt sex hos sin vän osv. Kanske också det faktum att det pratades om av svärföräldrarna och andra att HD ville återförenas med SD i framtiden, att hon önskade nytt giftermål med ny präst osv. Inte att glömma hennes chefs uttalande om att HD sa (för) tidigt på morgonen att hon är försvunnen, att att hon hoppas att hon är död. Så nog började de titta lite på HD redan tidigt (tror jag), men de trodde kanske att mycket berodde på att hon var styrd av den styrande? Det finns ju en hel del i HDs kommunikationer både med Lena men också med andra (JG t ex) och hur de diskuterar om Lena som "farlig" och som en som "kan göra vad som helst", vilket inte verkar ha någon saklig grund.

Det finns ju mycket som är konstigt här.

Jag tror att en anledning till stormningen av SDs hus var JGs information som han satt inne med alldeles för länge; om de tidigare tankarna på att utlåna familjen. Där ingick ju HD, som inte verkar tagit det till den nivå som man borde ha gjort.

Det blev nog droppen.

Bra att påminnas om läget med HD där. Ser lite mörkt ut att få klarhet i hur hon hade kunskap så tidigt. Tyvärr har det inte så mycket tyngd för att sänka SD va? Saknas spår.

Ja det var helt klart för att vara säkra kring barnen de gick in med buller och bång. Ett effektivt sätt att säkra dator och mobil på också.
Med facit i hand så var det kanske lite överdrift om sannolikheten att SD skulle ta barnen som gisslan var låg jämfört med det trauma det nu blev istället.
Men som alltid, bäst att vara på den säkra sidan.
Citera
2021-03-12, 16:11
Medlem
Citat:
Är det så?
På sätt och vis låter det ju inte klokt?
Då kan ju inte försvaret ha hunnit ta del av det och göra sina egna efterforskningar för att kunna bemöta det.

Det kan väl inte gälla utan vissa förbehåll? Då skulle man ju kunna sitta på hela FUP tills rättegången?

Åtal väcks när fupen är klar. Sen får de väl komplettera bäst de vill med tilläggsprotokoll hit och dit. Det blir ju en stämningsansökan till tingsrätten och sen förhandling.

Går det till hovrätten så avgör hovrätten om bevisningen ska hanteras på ett visst sätt. Men det är bara att lämna in så tar de puckarna som de kommer.

Man får heller inte glömma att förundersökningen görs även för den misstänktes, sedermera den tilltalades, skull. Polisen ska utreda alla varianter så det inte blir orättvist.

Samma med åklagarens förhållning i rätten typ. Går inte att ställa ledande frågor osv. Måste ta hänsyn.
Nu var åklagarna väldigt snälla i tingsrätten.
Det var väldigt mycket ”med rättens tillåtelse...” osv. Snyggt på sätt och vis men finns annan approach. Nån toppjurist förhördes av åklagare för inte så länge sen i tingsrätten och där var det lite mer effektivt och på sitt sätt burdust och artigheterna lyste med sin frånvaro.

Det här är verkligen inte mitt område men som sagt det mr nog bara att lämna in. Rätten tar ju då hänsyn till att uppgifter kommit in sent och då uppskattar nog försvaret att det utretts grundligt. Desto lättare för dem att bemöta.

Hittar man väldigt sentt.ex. ett sms där SD skriver ”jag ska döda dig i maj!!” så behöver ju inte försvaret så löng startsträcka att bemöta det.

Har de gjort ett grundligt arbete med IT-relaterat så uppskattas det nog också av försvaret att det får ta sin tid hellre än att det bara väcker fler frågetecken.

Svart på vitt vad som har hänt är alltid bra. Inte en massa gissningar och hypoteser som det varit en del hittills.
Citera
2021-03-12, 16:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bra att påminnas om läget med HD där. Ser lite mörkt ut att få klarhet i hur hon hade kunskap så tidigt. Tyvärr har det inte så mycket tyngd för att sänka SD va? Saknas spår.

Ja det var helt klart för att vara säkra kring barnen de gick in med buller och bång. Ett effektivt sätt att säkra dator och mobil på också.
Med facit i hand så var det kanske lite överdrift om sannolikheten att SD skulle ta barnen som gisslan var låg jämfört med det trauma det nu blev istället.

Jag är så imponerad av dig och allt du har hittat.
Om det här inte leder till något resultat för att de inte arbetat vidare på det då blir inte bara du besviken.

Jag är väldigt lite intresserad av konspirationsteorier och inte heller särskilt misstänksam av mig. Nu har jag dock blivit både det ena och det andra.

Det är lite som att pusselbitarna passade lite för bra ihop med varandra.
Citera
2021-03-12, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Åtal väcks när fupen är klar. Sen får de väl komplettera bäst de vill med tilläggsprotokoll hit och dit. Det blir ju en stämningsansökan till tingsrätten och sen förhandling.

Går det till hovrätten så avgör hovrätten om bevisningen ska hanteras på ett visst sätt. Men det är bara att lämna in så tar de puckarna som de kommer.

Man får heller inte glömma att förundersökningen görs även för den misstänktes, sedermera den tilltalades, skull. Polisen ska utreda alla varianter så det inte blir orättvist.

Samma med åklagarens förhållning i rätten typ. Går inte att ställa ledande frågor osv. Måste ta hänsyn.
Nu var åklagarna väldigt snälla i tingsrätten.
Det var väldigt mycket ”med rättens tillåtelse...” osv. Snyggt på sätt och vis men finns annan approach. Nån toppjurist förhördes av åklagare för inte så länge sen i tingsrätten och där var det lite mer effektivt och på sitt sätt burdust och artigheterna lyste med sin frånvaro.

Det här är verkligen inte mitt område men som sagt det mr nog bara att lämna in. Rätten tar ju då hänsyn till att uppgifter kommit in sent och då uppskattar nog försvaret att det utretts grundligt. Desto lättare för dem att bemöta.

Hittar man väldigt sentt.ex. ett sms där SD skriver ”jag ska döda dig i maj!!” så behöver ju inte försvaret så löng startsträcka att bemöta det.

Har de gjort ett grundligt arbete med IT-relaterat så uppskattas det nog också av försvaret att det får ta sin tid hellre än att det bara väcker fler frågetecken.

Svart på vitt vad som har hänt är alltid bra. Inte en massa gissningar och hypoteser som det varit en del hittills.

Ok, juridiken är som sagt ett gytter. Följde ett fall och tyckte att jag kunde något, kom till nästa fall, helt andra villkor. Så mycket lagar med undantag si och undantag så.

Jag minns något ställe dock där jag läste om att åklagaren sparat något inför en häktningsförhandling, det för att kunna konfrontera misstänkt direkt i rätten med beviset. Men det är ju inte riktigt samma sak.

Vi får väl se om vi får någon slags rapport från rättegången, och om något sedan blir klart i en dom om vi inte får se några ytterligare kompletteringar från åklagarens och förvarets sida.
Citera
2021-03-12, 16:35
Medlem
Citat:
Jag är så imponerad av dig och allt du har hittat.
Om det här inte leder till något resultat för att de inte arbetat vidare på det då blir inte bara du besviken.

Jag är väldigt lite intresserad av konspirationsteorier och inte heller särskilt misstänksam av mig. Nu har jag dock blivit både det ena och det andra.

Det är lite som att pusselbitarna passade lite för bra ihop med varandra.

Så som det ser ut idag så kan man inte ”samarbeta” med polisen. Man kan kontakta dem så ställer de frågorna. Utifrån dem så får man den gissa hur de ställer sig. Utifrån det perspektivet så får man antingen diskutera det med sin omgivning eller så ta det på det enda naturliga forum som finns vilket är Flashback. Och här films all möjlig skit. Men även mycket bra.
Allmänhetens möjligheter att hjälpa polisen innan fupen är klar är rätt få om man inte har gjort direkta iakttagelser av brottet eller liknande.

Man får vänta på att fupen släpps och läsa ikapp. Då vet man vad polis och åklagare vet.
Nog att polisen ska respekteras men det är många faktorer som påverkar en stor utredning. Vilket vi nu har sett. Det finns individer här i tråden som kan fupen lika bra som utredarna. Det vänds och vrids på grejer år efter åtalet väcktes och fupen blev känd.
Den sidan av Flashback är bra. Man får testa sina tankar mot andra som är lika pålästa eller mer pålästa.
Polisen missar saker helt klart. Konstigt vore det annars. Ibland är det svårt att dra rätt slutsatser när man är mitt i det. Speciellt kanske när IT och utredare ska samverka. Men nån måste ju styra upp det. Och där har det väl gått lite sådär här. Men jag är övertygad om att nästa gång en kvinna blir anmäld försvunnen så har de lärt sig massor av detta.
Men att gå all in på det tekniska redan från start är inte fel. Intervjua nån morsas brorsa är viktigt också men just det här med att vad hände i den misstänktes mobil/dator vid tiden för brottet är superviktigt. Det måste vara A och O.
Det har ju gjorts en tidslinje kan ju nån tycka? Ja av en typ PRAO ja om man ska raljera lite. Programmet de jobbar i är väldigt intiutivt. Grundaren är gammal polis. Han vet vad som behövs. Men sen måste man använda det rätt också och komplettera med speciella program vars funktioner är svåra att implementera i det system som polisen använder.

Nu kanske utredarna fått oförtjönt mycket skit men jag hoppas de får anledning att fira sin insats ändå vid fällande dom i hovrätten.
Citera
2021-03-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ok, juridiken är som sagt ett gytter. Följde ett fall och tyckte att jag kunde något, kom till nästa fall, helt andra villkor. Så mycket lagar med undantag si och undantag så.

Jag minns något ställe dock där jag läste om att åklagaren sparat något inför en häktningsförhandling, det för att kunna konfrontera misstänkt direkt i rätten med beviset. Men det är ju inte riktigt samma sak.

Vi får väl se om vi får någon slags rapport från rättegången, och om något sedan blir klart i en dom om vi inte får se några ytterligare kompletteringar från åklagarens och förvarets sida.

En sån här grej kan de väl slänga med bland bevisen. Det kan väl aldrig skada?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-03-12, 18:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
En sån här grej kan de väl slänga med bland bevisen. Det kan väl aldrig skada?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja, det är ju klappat och klart.
Det finns ju andra sker här som du serverat dom, som är lika klappat och klart i princip.

Men lite jobb kan de ju lägga ner på det här, så att det går att fälla den här personen.
Som du säger, belöningen av att ha fått det här fallet i hamn, löst, måste kännas oerhört bra efter alla år och alla misslyckanden.
Citera
2021-03-12, 19:21
Medlem
Citat:

Det var säkert JGs info som delvis fanns bakom både det tillslaget samt det efterföljande hos HD, om än då var det HD själv som stod för bullret. Polis och bil var civila samt barnen i skolan.

Men "better safe than sorry".
Som du säger var det ett effektivt sätt att säkra dator och mobil på också.
Citera
2021-03-12, 20:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Varför höll hon på att mala om sitt ex hela tiden med JS? Och om LW... Hon hade väl väninnor?

Märks att hon inte varit ute på marknaden på 20+ år...

Men JS kanske gick igång på att leka terapeut.
JS verkar vettig.
Jag tycker synd om honom som har blivit utnyttjad av HD.
Det enda hon ville var att få en reaktion från SD.
Citera
2021-03-12, 21:17
Medlem
Fortsätter på tema läckor och mobilmaster. Ja nån fattar kanske hur jag tänker.

Från 2018-05-18:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

https://www.na.se/artikel/forsvunna-lenas-telefon-lokaliserad-av-polis-avsparrningarna-utokade
Citera
2021-03-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det var det klokaste jag läst i denna tråden på länge! Och då har jag läst ikapp ungefär 5-6 månader nu.

Varför svara ens? Det är ju samma hat mot en brutalt mördad 3-barnsmamma, år efter år. Det lär inte ändra sig.

Nu börjar det närma sig HR och vi borde kunna ha konstruktiva diskussioner. Ser att några nya och kloka har anslutit sig till tråden. Ser också att det finns "gamla" kändisar med nya namn.

Det är lika skakande och äcklande, som tidigare, att börja läsa i FUP igen. Det är så uppenbart vilka som ljuger systematiskt, så jag kommer aldrig släppa tanken på att det är fler inblandande i detta på olika sätt. Ser fram emot JS´s vittnesmål. Han har nog insett att han bara var en bricka i ett avancerat spel. Bra om han berättar allt han vet.

ÅH kommer nog att bjuda på mer än vi känner till nu i HR. Det råder ingen tvekan om att varken åklagarna eller polisen, tror att SD är oskyldig. Och den som sa "hoppas att hon är död", är nog knappast helt oskyldig, heller.

Förutom den du nämner, tror du ev. andra kan vara inblandade? Vilka isof?
SOA? Nån i kompisgänget?
Citera
2021-03-12, 22:12
Medlem
Citat:
Fortsätter på tema läckor och mobilmaster. Ja nån fattar kanske hur jag tänker.

Från 2018-05-18:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

https://www.na.se/artikel/forsvunna-lenas-telefon-lokaliserad-av-polis-avsparrningarna-utokade
Nån fattar säkert, men inte jag, kan du utveckla lite? Menar du det faktum att Aftonbladet fått nys om ngt de inte borde ha vetat i allmänhet? Är det av vikt att just af fått reda på det först? Är det läcka i allmänhet eller att det handlar om just telefonen som är det du syftar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in