Citat:
Ursprungligen postat av
Nergus
Jag tror att du blir lite färgad över vad den mediala och politiska eliten anser om Islam, vanliga svenskar är klart mer negativt inställda:
https://kvartal.se/artiklar/jomshof-ar-inte-ensam/
54 % av svenska folket har negativa åsikter om Islam, 31 % av svenska folket är mycket negativa och ger Islam 0 av 10 i betyg. Endast 3 % är mycket positiva till Islam.
Alltså är avskyn mot Islam som religion mycket bredare än endast de som röstar på SD i Sverige. Och bland SDs väljare är man generellt ännu mer ogillande mot Islam än bland svenskar i allmänhet. Det finns ingen som röstar på SD som anser att Islam inte är avskyvärt, så SD kan knappast tappa väljare på att de hatar Islam, snarare har de en möjlighet att växa än mer, eftersom majoriteten som ogillar Islam i Sverige inte ens röstar på SD.
Inte ens de vänsterposörer som försvarar Islam från SD gillar Islam som religion, utan allierar sig mest med Islam av röstmaximerande skäl och för att Islam är deras fiendes fiende så att säga så det är snarare ett strategiskt val från deras sida.
Du missade att jag har arbetat och arbetar i dessa länder (snart nästan under 30 års tid). Det finns inte någon politisk elit eller någon Svensk skräpmedia som på något sätt kan påverka mig i den här saken. Jag har helt enkelt gedigna erfarenheter och därmed ganska så bra kunskaper i saken.
Jag har bott och arbetat i ett Muslimskt land (95% ca. är muslimer) som är långt mer sekulärt än de Nordiska länderna. Här flödar både alkohol och griskött, muslimska kvinnor gifter sig med Kristna och Judiska män (en ickefråga i landet), öppet homosexuella är artister och programledare och fan ta den religiösa ledaren som så mycket som petar på politiska frågor. Jag har fortfarande intressen i landet och är ofta där. Jag får ständigt frågan "hur i helvete kunde Sverige släppa in alla grottmänniskor?"
Det här är "muslimer" som utan tvekan hade attraherats av SD's politik. Dom här "muslimerna" finns i Sverige.
Det finns en drös med "muslimer" som är precis lika religiösa som du och jag (själv så går jag till kyrkan om någon har dött, ett dop eller ett bröllop).
Jag har även bott och arbetat i ett land som har massproducerat män med klantraditioner som anlände till Sverige sedan 2015. När det var ett val så vann den största klanledaren presidentvalet (ett val som bl.a. FN och Jimmy Carterinstitutet deklarerade vara felfritt). Den näst största klanen tog då till vapen och ett inbördeskrig started mellan den största klanen och den näst största. Striderna upphörde när klanledarna möttes, förhandlade om det "officiella" valresultatet och delade upp ansvarsområden och funktioner (president, vicepresident, ministrar, etc.)
En region som var totalinfekterad av klantraditioner. "Hedersmord" hörde till det normala, blodshämnd mellan familjer var vardag och dessa klanmänniskor har i fullkomligt invaderat Sverige. Och ja, de är Muslimer men tro för fasen inte att de lever efter Koranen. Men Islam är för dessa klanmänniskor enbart ett verktyg att bruka när det passar.
Om man i Sverige ger sig på "islam" istället för "klantraditioner" så skjuter man bredvid målet. Islam skall sannerligen granskas, kritiseras och ställas mot väggen.
Men tro mig, det är klantraditionerna som är Sveriges mycket stora problem.
Läsvärt av Per Brinkemo
https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-ett-satt-att-skapa-ordning/ DEL 1
https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-langt-mer-an-bara-kvinnofortryck/ DEL 2
Citat:
Hederskulturen är något mycket vidare än det som ofta diskuteras: könsstympning, begränsande av kvinnans livsutrymme, barnäktenskap, tvångsgiften. Den är ett omfattande etiskt system med egen juridik, skriver Per Brinkemo som ser likheter mellan situationen i Jordanien och det som nu sker i Sverige. Det här är den första av två artiklar om hederskultur.
Problemet med debatten om hederskultur i Sverige var att man i början förnekade att det fanns hedersnormer.
Därefter, när väl hederskulturen erkändes, att islam pekades ut som ende boven i dramat och ytterligare: att enbart en aspekt av kulturen lyftes – kvinnans begränsade sexualitet, kontrollen över henne och den starka kyskhetsnormen.
För att bli begriplig måste hederskulturen förstås i sin fulla kontext. Den är ett helt system designat bortom den statliga byråkratin. Den är byggd på kollektivistiska grunder, med egen juridik och syn på sexualitet, könsroller, individ och familj.
Hederskulturen har sitt ursprung i levnadsförhållanden som för den statsmarinerade nutidssvensken, uppväxt med skyddande myndigheter och en individuell frihet som är unik både i ett historiskt och internationellt perspektiv, är svåra att greppa.
Mina fetningar.