2021-03-12, 16:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Inte ens de vänsterposörer som försvarar Islam från SD gillar Islam som religion, utan allierar sig mest med Islam av röstmaximerande skäl och för att Islam är deras fiendes fiende så att säga så det är snarare ett strategiskt val från deras sida.
Så är det. Vänstern har i 100 år motarbetat & hånat religion som vidskepelse & opium för folket. Det är först på senare år när den intersektionella analysen gjort sitt intåg, som man plötsligt måste gilla Islam.

Tokvänsterideologin ger väldigt festliga effekt. Så som att efter att ha hatat & försökt stoppa Melodifestivalen i 30 år så kom man plötsligt på att man måste gilla den, bara för att bögar gillar den.

Vänsterns krumbukter & krumsprång är en ständig källa till muntrationer.
2021-03-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det. Vänstern har i 100 år motarbetat & hånat religion som vidskepelse & opium för folket. Det är först på senare år när den intersektionella analysen gjort sitt intåg, som man plötsligt måste gilla Islam.

Tokvänsterideologin ger väldigt festliga effekt. Så som att efter att ha hatat & försökt stoppa Melodifestivalen i 30 år så kom man plötsligt på att man måste gilla den, bara för att bögar gillar den.

Vänsterns krumbukter & krumsprång är en ständig källa till muntrationer.
Det är alltid humor att se vänstern göra logiska bakåtvolter mot sin egna ideologi och logik. Samtidigt som de å ena sidan vill vara den fria kvinnans förkämpe, där precis allt i samhället ses som kvinnofientligt så försvarar de en religion där den perfekta kvinnan är en hemmafru klädd från topp till tå i ett svart skynke, och där hennes deltagande i samhället mestadels handlar om att uppfostra kommande generationer män.

Jag menar hur logiskt är det att utmåla KD som det största hotet mot kvinnor, för att de är ett parti för kristna svenskar samtidigt som de anser att Islam är befriande för kvinnor? KD är ju ultra progressiva jämfört med vilken svensk moské som helst, där kvinnor som bekant alltid har egna ingångar samt lokaler och där könen inte på något sätt mixar med varandra.

Påminner ju rätt mycket om vänsterns kognitiva dissonans när det kommer till serien ''Handmaiden's tale'', som de anser illustrerar ett samhälle styrt av SD, när det samhälle som mest liknar Handmaiden's tale är valfritt Islamiskt samhälle, från specifik dresskod för alla kvinnor till att kvinnor ska vara barnafödande maskiner som inte arbetar och tjänar egna pengar...
Senast redigerad av Nergus 2021-03-12 kl. 17:29.
2021-03-12, 17:45
Bannlyst
Sifo ute nu. Men svd jävla skitmedia lägger siffrorna bakom betalvägg.
2021-03-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Sifo ute nu. Men svd jävla skitmedia lägger siffrorna bakom betalvägg.
Kör GP istället, de och SvD delar på kostnaden och släpper exakt samtidigt:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/miljöpartiet-över-riksdagsspärren-för-första-gången-på-månader-1.42946183

SD 18,4

Om man togglar mellan mars/februari-flikarna syns följande:

Uppåt för C, MP och lite lite L. Nedåt för alla andra.
2021-03-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kör GP istället, de och SvD delar på kostnaden och släpper exakt samtidigt:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/miljöpartiet-över-riksdagsspärren-för-första-gången-på-månader-1.42946183

SD 18,4

Om man togglar mellan mars/februari-flikarna syns följande:

Uppåt för C, MP och lite lite L. Nedåt för alla andra.

I stort inga statistisk säkerställda förändringar. Senaste veckornas utspel har ännu inte hunnit fått utslag i OU.

Ska bli spännande att se kommande månaders.
2021-03-12, 22:14
Bannlyst
Intressant debattartikel om att det borde införas en S+M regering efter nästa val. Undertecknat två kommunalråd från Eskilstuna där S+M styr. https://www.dn.se/debatt/s-m-bor-regera-ihop-for-att-stada-upp-sverige/

Men mina tankar är spontant;

Vem ska inneha statsministerposten? Hur ska ni komma överens om skattesänkningar/höjningar? Hur blir det med vinster i välfärden (som i friskolan)? Hur ska ni enas i NATO-frågan och andra utrikespolitiska frågor? Jag förstår att det är väldigt lätt att komma med ett sånt här förslag bara för att det funkar på lokal nivå, men det är uppenbart att ni inte förstår vilken enorm skillnad det är att samverka över blockgränsen i lokalpolitik och sedan på riksnivå. Nej, Jansson och finnen får göra sin läxa och återkomma sedan.

Roligt också att de är säkra på att ytterkantspartierna inte kommer öka av detta samarbete. Kolla bara Tyskland hur vänstern och afd gått riktigt starkt framåt medan CDU och sossarna tappat. Sossarna har ju typ 15 procent.

M+S regering kanske låter fint på papperet, men det är helt orealistiskt. Speciellt när vi har de mest maktkåta personerna som partiledare för dessa partier varav den ena (Ulf) hade sålt sin morsa för att få sitta som statsminister för 1 dag.

Nästan så jag hoppas vi får en sådan konstellation. Kan lova att SD hade gått upp till minst 25 procent vid ett extraval/val efter detta.
2021-03-12, 22:25
Medlem
Citat:
Det smarta med ett avtal är att om SD och M skriver i avtalet t.ex. Att de kraftigt vill minska invandringen till Sverige om de vinner valet så tvingar man sossarna att bekänna färgen. Då tvingas sossarna öppet opponera sig mot minskad invandring under hela valrörelsen. ....
Men nu kan man enkelt tvinga fram sossarna att öppet ställa sig på Miljöpartiet och Centerns sida i fortsatt massinvandring.

...
Du glömmer att sossar är som oljade ormar de slingrar sig ur allt och satans TV ser till att backa dem. Ställer ingen dem till svars så ja då kommer de undan även med detta.

Plus Stefan kör med det svepande ”vi ska ha en ansvarsfull invandringspolitik” ingen ”journalist” ställer ens en fråga om vad det innebär och vips 4år till med kranarna öppna.

SD ökar verkligen inte alls i önskad fart nu utan tycks ha stagnerat pga att de nästan aldrig syns i media pga coronans dominans. Vetlanda sjunker snabbt undan nu och media fokuserar på annat då allt är ”utrett” vore det Kalle som hade varit GM hade man letat upp klasskompisar, mormor farmor BOs släktingar osv nu är det inte intressant IOM gm är det synd om.

Vi ser nog minimala rörelser ända tills efter sommaren och om inget stort sker så är vi 2022 på kanske 20% och ännu en förlorad mandatperiod.

Den demokratiska vägen är snart stängd.

Enda man kan göra snart är att ta över (och sköta) kommuner och helst någon region såpass bra att man kan ta över underifrån men det går ju inte på 10år direkt.
2021-03-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Du glömmer att sossar är som oljade ormar de slingrar sig ur allt och satans TV ser till att backa dem. Ställer ingen dem till svars så ja då kommer de undan även med detta.

Plus Stefan kör med det svepande ”vi ska ha en ansvarsfull invandringspolitik” ingen ”journalist” ställer ens en fråga om vad det innebär och vips 4år till med kranarna öppna.

SD ökar verkligen inte alls i önskad fart nu utan tycks ha stagnerat pga att de nästan aldrig syns i media pga coronans dominans. Vetlanda sjunker snabbt undan nu och media fokuserar på annat då allt är ”utrett” vore det Kalle som hade varit GM hade man letat upp klasskompisar, mormor farmor BOs släktingar osv nu är det inte intressant IOM gm är det synd om.

Vi ser nog minimala rörelser ända tills efter sommaren och om inget stort sker så är vi 2022 på kanske 20% och ännu en förlorad mandatperiod.

Den demokratiska vägen är snart stängd.

Enda man kan göra snart är att ta över (och sköta) kommuner och helst någon region såpass bra att man kan ta över underifrån men det går ju inte på 10år direkt.
Det viktiga nästa val är att M-KD-SD får tillräckligt många mandat för att ta makten, gör de det kommer SD få stort inflytande och kan införa en rad populära reformer på en rad olika områden, vilket i längden bara kommer normalisera SD än mer och göra SD än mer populära som parti.
2021-03-12, 23:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det viktiga nästa val är att M-KD-SD får tillräckligt många mandat för att ta makten, gör de det kommer SD få stort inflytande och kan införa en rad populära reformer på en rad olika områden, vilket i längden bara kommer normalisera SD än mer och göra SD än mer populära som parti.
Detta vet M och det är huvudanledningen till att de inte vill ha SD i regering. M vill ta åt sig äran och minimera tapp till SD efter en för Sverige och svenskarna framgångsrikare mandatperiod.

Men dags datum vill inte svenskarna ha SD-politik.
Ser verkligen inte bra ut.
Muslimska terrordådet i Vetlanda verkar som jag förutspådde gett noll och ingenting.
Folk orkar inte bry sig längre. Man har gett upp.
2021-03-13, 06:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ingen säger att SD ska backa, men det är tydligt att Kristersson har en tydlig idé om hur han ska förhandla med SD. Åkesson nämner ett ”avtal” som krav för att stödja en borgerlig regering. Kristersson svarar ”självklart kan vi ha ett avtal i frågor där vi tycker lika”.

Det är precis så Kristersson tänkte sig regeringen för tre år sedan. SD skulle släppa fram en regering därför att med M-politik så skulle SD automatiskt få en del SD-politik. Moderaterna vill däremot aldrig behöva avstå någon del av sin egen politik i kompromisser med SD.

Det enda jag begär av Åkesson är att han tänker igenom sin förhandlingsposition minst lika noga som Kristersson tänkt igenom sin.

En intressant utveckling och jag är enig med dig om att Åkesson inte agerar dörrmatta utan att hans krav om att ta full del i budgetförhandlingarna ligger ligger fast.

Åkesson vet att hans väljare inte kommer att acceptera att han lägger sig platt på marken likt han gjorde innan det senaste valet (då SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S/MP). Och det är nog Kristersson fullt medveten om.

Vad som trots allt har fulländat den politiska kartan är ju att C har spelat ut sitt mycket fasta "anti-SD-kort", C kommer att ingå (inte stödja) i en S-regering om M's regeringsalternativ kommer att ta stöd av SD samtidigt som M kort därefter bekräftar att man kommer att samarbeta med SD.

Jag får en ganska så stark känsla av att Sveriges politiska karta är inne i en period med stegvisa positionsförflyttningar där partierna testar marginalväljarna.

S drar försiktigt åt höger med ett närmande till C. C har redan dragit till vänster och har nu fulländat med förflyttningen med sitt "anti-SD-kort". SD har ställt kravet om att vara fullt involverade i budgetförhandlingar och M är redo att släppa in SD-tjänstemän i departementen.

Jag tror inte att positionsförflyttningarna är över utan att det här kommer att fortsätta tills vi har två utkristalliserade och trovärdiga regeringsalternativ, ett till vänster och ett till höger.
2021-03-13, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
En intressant utveckling och jag är enig med dig om att Åkesson inte agerar dörrmatta utan att hans krav om att ta full del i budgetförhandlingarna ligger ligger fast.

Åkesson vet att hans väljare inte kommer att acceptera att han lägger sig platt på marken likt han gjorde innan det senaste valet (då SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S/MP). Och det är nog Kristersson fullt medveten om.

Vad som trots allt har fulländat den politiska kartan är ju att C har spelat ut sitt mycket fasta "anti-SD-kort", C kommer att ingå (inte stödja) i en S-regering om M's regeringsalternativ kommer att ta stöd av SD samtidigt som M kort därefter bekräftar att man kommer att samarbeta med SD.

Jag får en ganska så stark känsla av att Sveriges politiska karta är inne i en period med stegvisa positionsförflyttningar där partierna testar marginalväljarna.

S drar försiktigt åt höger med ett närmande till C. C har redan dragit till vänster och har nu fulländat med förflyttningen med sitt "anti-SD-kort". SD har ställt kravet om att vara fullt involverade i budgetförhandlingar och M är redo att släppa in SD-tjänstemän i departementen.

Jag tror inte att positionsförflyttningarna är över utan att det här kommer att fortsätta tills vi har två utkristalliserade och trovärdiga regeringsalternativ, ett till vänster och ett till höger.

Jag ser vart du vill komma, och det kan leda till att många småpartier försvinner och förlorar sina positioner som utpressningspartier.

Risken finns nu att vi inte kommer ha ett borgerligt block med SD som inflytande. Det nya politiska landskapet kan resultera i att M och S går ihop i en slags samligsregering för att lösa alla problem pragmatiskt, där vi blir tvingade att leva med ett demokratiskt underskott. Det blir färre partier, både bra och dåligt.
2021-03-13, 07:42
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag tror att du blir lite färgad över vad den mediala och politiska eliten anser om Islam, vanliga svenskar är klart mer negativt inställda:

https://kvartal.se/artiklar/jomshof-ar-inte-ensam/

54 % av svenska folket har negativa åsikter om Islam, 31 % av svenska folket är mycket negativa och ger Islam 0 av 10 i betyg. Endast 3 % är mycket positiva till Islam.

Alltså är avskyn mot Islam som religion mycket bredare än endast de som röstar på SD i Sverige. Och bland SDs väljare är man generellt ännu mer ogillande mot Islam än bland svenskar i allmänhet. Det finns ingen som röstar på SD som anser att Islam inte är avskyvärt, så SD kan knappast tappa väljare på att de hatar Islam, snarare har de en möjlighet att växa än mer, eftersom majoriteten som ogillar Islam i Sverige inte ens röstar på SD.

Inte ens de vänsterposörer som försvarar Islam från SD gillar Islam som religion, utan allierar sig mest med Islam av röstmaximerande skäl och för att Islam är deras fiendes fiende så att säga så det är snarare ett strategiskt val från deras sida.

Du missade att jag har arbetat och arbetar i dessa länder (snart nästan under 30 års tid). Det finns inte någon politisk elit eller någon Svensk skräpmedia som på något sätt kan påverka mig i den här saken. Jag har helt enkelt gedigna erfarenheter och därmed ganska så bra kunskaper i saken.

Jag har bott och arbetat i ett Muslimskt land (95% ca. är muslimer) som är långt mer sekulärt än de Nordiska länderna. Här flödar både alkohol och griskött, muslimska kvinnor gifter sig med Kristna och Judiska män (en ickefråga i landet), öppet homosexuella är artister och programledare och fan ta den religiösa ledaren som så mycket som petar på politiska frågor. Jag har fortfarande intressen i landet och är ofta där. Jag får ständigt frågan "hur i helvete kunde Sverige släppa in alla grottmänniskor?"
Det här är "muslimer" som utan tvekan hade attraherats av SD's politik. Dom här "muslimerna" finns i Sverige.
Det finns en drös med "muslimer" som är precis lika religiösa som du och jag (själv så går jag till kyrkan om någon har dött, ett dop eller ett bröllop).

Jag har även bott och arbetat i ett land som har massproducerat män med klantraditioner som anlände till Sverige sedan 2015. När det var ett val så vann den största klanledaren presidentvalet (ett val som bl.a. FN och Jimmy Carterinstitutet deklarerade vara felfritt). Den näst största klanen tog då till vapen och ett inbördeskrig started mellan den största klanen och den näst största. Striderna upphörde när klanledarna möttes, förhandlade om det "officiella" valresultatet och delade upp ansvarsområden och funktioner (president, vicepresident, ministrar, etc.)
En region som var totalinfekterad av klantraditioner. "Hedersmord" hörde till det normala, blodshämnd mellan familjer var vardag och dessa klanmänniskor har i fullkomligt invaderat Sverige. Och ja, de är Muslimer men tro för fasen inte att de lever efter Koranen. Men Islam är för dessa klanmänniskor enbart ett verktyg att bruka när det passar.

Om man i Sverige ger sig på "islam" istället för "klantraditioner" så skjuter man bredvid målet. Islam skall sannerligen granskas, kritiseras och ställas mot väggen.
Men tro mig, det är klantraditionerna som är Sveriges mycket stora problem.

Läsvärt av Per Brinkemo
https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-ett-satt-att-skapa-ordning/ DEL 1
https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-langt-mer-an-bara-kvinnofortryck/ DEL 2
Citat:
Hederskulturen är något mycket vidare än det som ofta diskuteras: könsstympning, begränsande av kvinnans livsutrymme, barnäktenskap, tvångsgiften. Den är ett omfattande etiskt system med egen juridik, skriver Per Brinkemo som ser likheter mellan situationen i Jordanien och det som nu sker i Sverige. Det här är den första av två artiklar om hederskultur.
Problemet med debatten om hederskultur i Sverige var att man i början förnekade att det fanns hedersnormer.

Därefter, när väl hederskulturen erkändes, att islam pekades ut som ende boven i dramat och ytterligare: att enbart en aspekt av kulturen lyftes – kvinnans begränsade sexualitet, kontrollen över henne och den starka kyskhetsnormen.
För att bli begriplig måste hederskulturen förstås i sin fulla kontext. Den är ett helt system designat bortom den statliga byråkratin. Den är byggd på kollektivistiska grunder, med egen juridik och syn på sexualitet, könsroller, individ och familj.

Hederskulturen har sitt ursprung i levnadsförhållanden som för den statsmarinerade nutidssvensken, uppväxt med skyddande myndigheter och en individuell frihet som är unik både i ett historiskt och internationellt perspektiv, är svåra att greppa.
Mina fetningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in