Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
JS verkar vettig.
Jag tycker synd om honom som har blivit utnyttjad av HD.
Det enda hon ville var att få en reaktion från SD.
Jag tycker också att han verkar vettig.
Min tro är dock lite annorlunda än din, jag tror att HD inte lurade S*illen medvetet. Jag tycker att det ser ut som att hon förklarar för S*illen ofta sin ambivalens. Det är just därför S*illen ogillar att hon reser till USA med SD. Han är orolig för att det ska bli något mellan mellan SD och HD igen.
Det som jag tycker är värst, är väl att S*illen känner obehag av SD, dvs det hindrar honom att ha den kontakt han önskar (och HD verkar vilja ha) med henne.
Jag tolkar det som en slags "rädsla" för SD från JS sida, för mig inte obefogat att ha det både för egen del, men fr a för HDs del.
Från kompletteringen:
"
Jonas och Hanna har idag juni 2020 fortfarande en väldigt nära kontakt, men när Stefan
släpptes våren 2020 från häktet valde Jonas att backa i deras kontakt. De har dock fortfarande
kontakt. De hörs kanske en gång i veckan via mess och någon gång i telefon. Hanna ville
fortsätta att ha kontakt på samma sätt som tidigare. Jonas har dock valt att backa eftersom de
har olika syn på Stefan. Jonas litar inte på Stefan. Hanna är fortfarande en väldigt
betydelsefull vän till Jonas"
//
"
Jonas och Hanna har pratat lite om rättegången efteråt. Han kan inte minnas att de pratat
något konkret om saker som kommit upp. De har inte pratat djuplodande om innehållet. Jonas
har valt att inte prata mer ingående om det eftersom han inte litar på Stefan och därför inte
vill prata med Hanna om det. De har pratat om att Hanna skapat en ny mailadress, men Hanna
säger fortsatt att det var längre tillbaka i tiden som hon skapade den."
På det viset tycker jag synd om honom också.
Ingen vet hur HDs och S*illens relation hade sett ut utan SD. Den kanske hade dött ut ändå.
Jag kan inte låta bli att tänkta att om HD inte hade varit så i greppet av SD, precis som Lena, så kanske det hade kunnat utveckla sig till något mer med tiden. Nu fick inget "gro" i lugn och ro, utan mord och en en man som beter sig som ett barn är där hela tiden och pockar på uppmärksamhet. Som använder barnen som tillhyggen i strösselkonflikter och kaninburbråk. Avsäger sig föräldraskap och kräver att HDs föräldrar ska hjälpa till med lån på miljonbelopp.
Nu sitter SJ i en sits där han känner att han har vetskap om saker som är viktiga för utredningen, han har en vänskap med HD som han vill ha kvar. Men hans sits blir svår pga av att han inte litar på SD och HD har en annan sy på SD än vad han själv har.
jag tänker ofta på att om HD inte hade valt att komma tillbaka till SD, om hon också hade satt hårt mot hårt som Lena. Börjat ställa krav, ta kontroll över barnen när SD betedde sig som en omogen treåring, vad hade då hänt?
Nu kan jag se att relationen med Lena för SD var så mycket mer dränerande för honom, att kraven och konflikterna var i en helt annan division, än de med HD, där han dessutom har barnen som gemensam faktor. Huset finns kvar. Allt inom räckvidd?
Men det skulle kunna finnas en risk för att HD skulle kunnat var offret om hon stannat hos S*illen, ställt krav och satt sig emot. Om SD inte längre varit välkommen hos svärföräldrarna.
Hur skulle vi då tänka om HD?
Att hon blev offer för en kontrollerande man förmodligen. En i statistiken.
At skilja sig, flytta och träffa någon annan är ändå stora steg när man har barn och hus. Det är en stark markering.
Absolut att jag kan se att det kan var en strategi. Då vet man vad man har.
Kanske HD visste det.
Men som jag ser det, är det barn som far illa av det här. Jag undrar verkligen om HD spelar med isna barn på det sättet bara för att få tillbaka SD?
För mig känns det som att hon redan har honom.