Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Går jättebra om landet heter Vanuatu och man skiter fullständigt i alla turistpengar och allas liv som oavhängigt är beroende av de pengarna. Ni alarmister får det att låta så enkelt. Ni lider tyvärr av någon form av narcissistisk störning.
Under en pågående epidemi så är det inte så lyckat att ha en ekonomi som är beroende av turism.
Ett alternativ är att stänga gränserna. Då håller man viruset ute, men även turist-inkomsterna. Ett annat alternativ är att hålla man gränserna öppna, och acceptera att man blir en infektionshärd. Då skräms turisterna iväg istället. Hur man än gör, så försvinner inkomsterna. Folk reser helt enkelt mindre när en epidemi härjar.
Det är tryggare att en ekonomi som baseras på industrier, såsom Taiwan. Då kan man stänga viruset ute, och fortfarande ha en stark ekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frassekock
Jag funderar lite på detta med att den svenska ekonomin har ju klarat sig bra mot andra länder säger många. Men egentligen det som drar den svenska ekonomin nu är ju industrin och då mest export.
Så Sveriges strategi har ju egentligen noll med att göra om den går bra eller inte, utan den är ju helt avgörande vad andra länders strategier är, om det går få fram råvaror, exportera eller handelsblockader osv.
Medans våran inhemska marknad som styrs av den svenska strategin har tagit ngt ofantligt med stryk med denna kraftiga smittspridning under extremt lång tid.
Så vilken strategi som är bäst kan jag ej svara på, men att säga den svenska strategin har gjort Sveriges ekonomi mycket bra är ju direkt fel tycker jag.
Epidemin har lärt oss hur viktigt det är med en stark industri som fundament för ekonomin. Förhoppningsvis inser européerna hur dumt det har varit att låta en stor del av Europas industrier flytta till Asien. (Eftersom jag är miljövän, så vill jag påpeka att miljön har förlorat på att industrierna har flyttat från Europa till Asien.) Det är dags för Europa att återuppbygga sina industrier.