2021-03-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Smart av danskarna. När alla över 50 är vaccinerade så kommer IVA bli i princip fritt från covid patienter.

"Danmark öppnar när 50-plussarna fått vaccin
Danmark kommer att öppna upp när alla som är över 50 år har vaccinerats, skriver TT.

Under en partiledardebatt under torsdagskvällen kom det kom fram att politisk enighet råder bakom förslaget som kommer från det borgerliga oppositionspartiet Venstre.

– Jag vill berömma Venstres plan, sa statsminister Mette Frederiksen under debatten.

Planen är att hela samhället ska öppna igen, förutom stora evenemang där det kan komma att krävas bevis för vaccination. När vaccinationsmålet kommer att vara nått är dock ännu oklart."

Omni.se

Misstänker att flera länder kommer följa efter. Det intressanta är dock hur samhällen som mer eller mindre haft en nollvision kring Covid nu kommer tillåta folk att bli exponerade för viruset. Väljer man att häva restriktioner efter att ha vaccinerat folk över 50 så kommer likförbannat smittan spridas i en rasande hastighet hos yngre grupper. Framförallt i länder som inte har haft speciellt mycket smitta tidigare. Den dagen man blåser faran över så kommer trängsel uppstå. Folk är så jävla less på detta. Vad blir reaktionen på en tre eller fyrdubbling av antalet smittade etc i det läget?
Citera
2021-03-12, 21:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Går jättebra om landet heter Vanuatu och man skiter fullständigt i alla turistpengar och allas liv som oavhängigt är beroende av de pengarna. Ni alarmister får det att låta så enkelt. Ni lider tyvärr av någon form av narcissistisk störning.

Under en pågående epidemi så är det inte så lyckat att ha en ekonomi som är beroende av turism.

Ett alternativ är att stänga gränserna. Då håller man viruset ute, men även turist-inkomsterna. Ett annat alternativ är att hålla man gränserna öppna, och acceptera att man blir en infektionshärd. Då skräms turisterna iväg istället. Hur man än gör, så försvinner inkomsterna. Folk reser helt enkelt mindre när en epidemi härjar.

Det är tryggare att en ekonomi som baseras på industrier, såsom Taiwan. Då kan man stänga viruset ute, och fortfarande ha en stark ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Jag funderar lite på detta med att den svenska ekonomin har ju klarat sig bra mot andra länder säger många. Men egentligen det som drar den svenska ekonomin nu är ju industrin och då mest export.

Så Sveriges strategi har ju egentligen noll med att göra om den går bra eller inte, utan den är ju helt avgörande vad andra länders strategier är, om det går få fram råvaror, exportera eller handelsblockader osv.

Medans våran inhemska marknad som styrs av den svenska strategin har tagit ngt ofantligt med stryk med denna kraftiga smittspridning under extremt lång tid.

Så vilken strategi som är bäst kan jag ej svara på, men att säga den svenska strategin har gjort Sveriges ekonomi mycket bra är ju direkt fel tycker jag.

Epidemin har lärt oss hur viktigt det är med en stark industri som fundament för ekonomin. Förhoppningsvis inser européerna hur dumt det har varit att låta en stor del av Europas industrier flytta till Asien. (Eftersom jag är miljövän, så vill jag påpeka att miljön har förlorat på att industrierna har flyttat från Europa till Asien.) Det är dags för Europa att återuppbygga sina industrier.
Citera
2021-03-12, 21:05
Medlem
Citat:
Hur förbjuder man fetma? Spärra in alla fetton o begränsa deras kaloriintag?

Eller ransoneringsapp så man bara kan handla viss mängd kalorier per dag haha

Nej, man ”utförsäkrar dem”. Ska de ha vård av åkommor de tilldragit sig p.ga misshandeln de utfört på sin egen kropp, så får de betala kalaset själva. Lite så försäkringsbolag agerar om du vill köpa en riktigt bra försäkring.

Diabetes typ-2 t.ex är nästan uteslutande en pokal du får efter många långa år av misshandel av din bukspottkörtel. Ett kvitto på att du har skitit totalt i den enda kroppen du har....

Är inte 100% seriös här. Ett sådant hårt samhälle vill jag inte se. Men det ligger mycket sanning i ovanstående. Idag är det ju svårt att skylla på att man inte vet bättre. Info är ett par knapptryck bort. Sen har vi väl en del psykisk ohälsa som spelar in också, men över lag så räcker det oftast att släppa gaffeln och knyta skorna...
Citera
2021-03-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Danmark har också diverse mutationer som cirkulerar, trots det öppnar man upp mot det normala och lättar på restriktioner när alla över 50 är vaccinerade. Detta trots att barn kan driva smitta och drabbas av långtidscovid samt avlida, trots att individer under 50 år kan avlida, få långtidscovid samt avlida.

Man kan inte enbart ta hänsyn till att enstaka individer kan drabbas av långsiktiga besvär, det finns även annat som kan ha långsiktiga skadeverkningar.

Gamla Covid eller nya varianter, matematik?

Ja, vi har ju sett hur duktiga "matematikerna" har varit på att förutspå framtiden.

Den brittiska mutationen är mycket svårare att trycka ner. Jag kan bara svara för mitt hemlän Västerbotten som nu har 19 på IVA. Mot 4 med den gamla varianten, och då har inte britten tagit ledningen än. Danmark har gjort de dom kunnat. Vaccinerat för allt vad tygeln håller. Stängt gränser och testat allt som rör sig. Kan dom klara sjukvården, har dom personal och vårdplatser kan dom öppna upp.
Citera
2021-03-12, 21:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Verkar vara ca 15 procent av fallen som inte är covid classic eller b117. Så kan ju vara uppemot 15 procent som är sydafrikanska i Dalarna.

Borde inte Dalarna stängas ner helt?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Jo, faktiskt! Vad är besluten som man pratat om ett tag nu som man var beredd att ta?
Citera
2021-03-12, 21:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Misstänker att flera länder kommer följa efter. Det intressanta är dock hur samhällen som mer eller mindre haft en nollvision kring Covid nu kommer tillåta folk att bli exponerade för viruset. Väljer man att häva restriktioner efter att ha vaccinerat folk över 50 så kommer likförbannat smittan spridas i en rasande hastighet hos yngre grupper. Framförallt i länder som inte har haft speciellt mycket smitta tidigare. Den dagen man blåser faran över så kommer trängsel uppstå. Folk är så jävla less på detta. Vad blir reaktionen på en tre eller fyrdubbling av antalet smittade etc i det läget?

Har också tänkt på detta!
Blir intressant hur det skall försvaras..
Citera
2021-03-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Handlar ju om timingen.

50-plus lär vara färdigvaccinerade i början av sommarloven, då kommer knappast smittan ta fart igen och man har fram till September att immunisera merparten av befolkningen.
Citera
2021-03-12, 21:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vet vi varför det går trögt med vaccineringarna i Stockholm, de prioriterar babbelurerna ute på Järvafältet och liknande områden före etniska svenskar. Trevligt värre.

https://www.sydsvenskan.se/2021-03-11/aldre-i-utsatta-omraden-har-vaccinerats-forst

Citat:
Personer över 80 år i socioekonomiskt svaga områden har vaccinerats först i Sveriges största region, Stockholm. När fas två dragit i gång ligger områden som drabbades allra hårdast av covid-19 långt före mer välbärgade delar av regionen.

Tur att Skåne har vettet i behåll och går enbart efter ålder och inte diskriminerar svenskar.

Citat från artikeln:
Folkhälsomyndighetens riktlinjer till regionerna är att socioekonomiska faktorer och ålder ska vägas in när de planerar turordningen för vaccinering.
"Socioekonomiska faktorer" är en omskrivning av att utlänningar ska gynnas på svenskars bekostnad.

Dom "socioekonomiska faktorer" som sägs missynna utlänningar, har utlänningarna skapat helt själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är ju där folk har dött. Bryr du dig inte om att få ner dödstalen längre?

Det hade varit acceptabelt att styra vaccinerna så att dom främst tillfaller områden där mycket smittspridning pågår, för att på så sätt snabbt kväsa smittspridningen.

Men prioriteringen sker inte utifrån pågående smittspridning. Prioriteringen är istället gjord för att gynnar områden som sägs vara "utsatta". Det enda dessa områden är "utsatta" för, är deras egna invånare, och dom val som dessa invånare har gjort. Det är inte svenskarna som har försatt utlänningarna i trångboddhet. Det har utlänningarna gjort helt själva, genom att skaffa många fler barn än dom har plats och ekonomi för. Naturligtvis leder det beteendet till trångboddhet. Och naturligtvis leder beteendet till att utlänningarna får mindre resurser att satsa på varje barn.

Det är inte vettigt att diskriminera svenskar, bara för att utlänningarna själva har försatt sig i trångboddhet och fattigdom.
Citera
2021-03-12, 21:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Hur förbjuder man fetma? Spärra in alla fetton o begränsa deras kaloriintag?

Eller ransoneringsapp så man bara kan handla viss mängd kalorier per dag haha

Haha ja jävlar va dumt eller som om ett virus kommer och man stänger ner ett helt land och inför böter och spöstraff om man vistas ute...haha....eller vänta.....

Dina förslag skulle nog rädda minst 10 000 liv om året i hjärt och kärlsjukdomar så fan ska vi inte köra på dom?
Citera
2021-03-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tur det skulle jag vilja kalla det, vem vill ha ett chimpansvirus när man kan få mRNA istället? Det är som att jämföra en Lada med en Rolls Royce! Men visst ta ni apviruset era får! Jag lär säkert få apskiten då jag inte är i riskgrupp. Eller så betalar jag mig ur skiten.
Den ena dåliga nyheten efter den andra. Nu läser jag att även övriga tillverkare kommer att leverera färre doser än planerat. Felet Sverige gör, tycker jag, är att vi förlitar oss för mycket på EU. Jag tror inte alls på vaccintillverkarnas, framförallt AZ, ursäkter utan tror att doser kommer eller har gått åt till de länder som kanske via billaterala överenskommelser hade tecknat avtal och köpt vaccinerna till ett bra högre pris än EU hade betalat. Något som Sverige, som en av de starkare ekonomier, hade kunnat pröjsa för också. Men vår lata och inkompetenta politiska ledning tillsammans med den kollosala EU apparaten har förmodligen förlitat sig på att det kommer att lösa sig ändå. Istället för att agera kraftfullt redan vid första antydan, för flera månader sedan, att det kommer att bli strul med leveranserna. Med andra ord ha en plan B...
Senast redigerad av starshipp 2021-03-12 kl. 21:51.
Citera
2021-03-12, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat från artikeln:
Folkhälsomyndighetens riktlinjer till regionerna är att socioekonomiska faktorer och ålder ska vägas in när de planerar turordningen för vaccinering.
"Socioekonomiska faktorer" är en omskrivning av att utlänningar ska gynnas på svenskars bekostnad.

Dom "socioekonomiska faktorer" som sägs missynna utlänningar, har utlänningarna skapat helt själva.

Det hade varit acceptabelt att styra vaccinerna så att dom främst tillfaller områden där mycket smittspridning pågår, för att på så sätt snabbt kväsa smittspridningen.

Men prioriteringen sker inte utifrån pågående smittspridning. Prioriteringen är istället gjord för att gynnar områden som sägs vara "utsatta". Det enda dessa områden är "utsatta" för, är deras egna invånare, och dom val som dessa invånare har gjort. Det är inte svenskarna som har försatt utlänningarna i trångboddhet. Det har utlänningarna gjort helt själva, genom att skaffa många fler barn än dom har plats och ekonomi för. Naturligtvis leder det beteendet till trångboddhet. Och naturligtvis leder beteendet till att utlänningarna får mindre resurser att satsa på varje barn.

Det är inte vettigt att diskriminera svenskar, bara för att utlänningarna själva har försatt sig i trångboddhet och fattigdom.
Men vad ska de göra då när folk frossar i dödssiffror och kräver att de ska åtalas när de trångbodda och fattiga dör?
Citera
2021-03-12, 21:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Den brittiska mutationen är mycket svårare att trycka ner. Jag kan bara svara för mitt hemlän Västerbotten som nu har 19 på IVA. Mot 4 med den gamla varianten, och då har inte britten tagit ledningen än. Danmark har gjort de dom kunnat. Vaccinerat för allt vad tygeln håller. Stängt gränser och testat allt som rör sig. Kan dom klara sjukvården, har dom personal och vårdplatser kan dom öppna upp.

Precis som i Sverige, kan vi klara sjukvården med en tillplattad kurva har vi nått målsättningen. Även i Sverige vaccineras det för allt vad tygen håller, kapaciteten överstiger vaccinleveranserna, mer kan knappast göras. Även Sverige har gränsrestriktioner, troligen i paritet med Danmark.

Den brittiska mutationen är väl mer etablerad i Danmark än i Sverige?

Ännu har Sverige inte deklarerat att restriktioner kommer att hävas när alla över 50 år har vaccinerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in