2021-03-12, 18:39
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker det är en märklig slutsats som nu är vedertagen inom media och i hela samhället, om juridisk rätt kontra moral. Jag ser inte att Ebbas avtal ger henne per automatik juridiskt rätt och ägandeätt när hon nu sågs sig tvungen att inge en talan i domstol. Det hon har, är ett avtal om framtida äganderätt som måste utredas av domstol innan hon blir ägare med de privilegier en lagfart ger. Typ en option.

Ett avtal som ställt till med så mycket spektakel och elände kan inte leda per automatik till slutsatsen att Ebba Busch har juridiskt rätt, men moraliskt fel. Det är för mig värdenihilism, som sprids likt en Pandemi i ett land där man krattar manegen för ett laglöst land som tillämpar lagar med ont uppsåt.

Att utgå ifrån moral, och tycka det är logiskt att det kan vara så att lagar saknar moral eller förankring i det allmänna rättsmedvetandet ger en klar indikation på vart Sverige är på väg i en tid av politisk oro. I en tid man vårdslöst benämner oliktänkande som nazister och rasister, och slår sig för bröstet och tycker sig vara en moralisk stormakt.

Det intressanta historiskt sätt att många lagar i Tyskland var de samma före, under och efter tredje riket. Det var bara olika aktörer inom rättsväsendet som tillämpade lagarna olika.

Du har faktiskt rätt i det du säger om moraliskt kontra juridiskt och jag håller med dig.
Vi har olika ståndpunkter i vem som är rätt ägare, men kommer en dom om att det skulle vara Esbjörn så anser då jag att det är dömt rätt.
Det är då juridiskt riktigt och kan aldrig vara moraliskt fel.
Lagen ska råda inom rättsväsendet och dom ska falla vilande på lag & rätt, inte subjektiva bedömningar om olika moraliskt rätt eller fel.
Oliktänkande är inte per automatik rasister eller nazister heller, åsiktsfrihet råder faktiskt och alla åsikter är inte PK men du har rätt att ha vilken åsikt du vill.
2021-03-12, 18:41
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Varför tror du datum på Notars värdering är långt efter att avtalet slöts mellan Ebba och Esbjörn!?
- Jo, för att hon hade ingen värdering när avtalet slöts, helt plötsligt fick hon eld i boken och beställde en värdering, men Notar ville inte skriva ett datum tidigare än de gjort värderingen.
Bedragerskan Ebba-Elisabeth Busch försökte så gott hon kunde men fick inte Notar att mygla.
Du fortsätter att vara bedrövligt trög. Klart att Notars värdering gäller för när de gjorde den och att de daterar bekräftelsen när de skickar den. Det finns inte en chans att ni ska få ihop ert idiotresonemang utan att Notar skulle konspirera med Ebba och då i efterhand skulle bekräfta hennes uppgifter.
2021-03-12, 18:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Ja det är märkligt, alla runt Esbjörn dras fram och lite till men vi vet fortfarande inte vem denna väninna är, eller vem de "gemensamma bekanta" som också ska vara involverad är. Så det är bra att det blir rättegång så dom kommer fram ur garderoben!
Om inte Ebba kastar in handduken innan det. Hon kan ju komma att inse att Rsbjörn verkligen verkligen ångrar sig. Och påstå att hon vill hålla sitt löfte.
Det vore synd, för kommande rättegång vore så spännande. Då kommer mycket smutsig byk fram emot ur Ebbas garderob. Möjligtvis till och med att hon bara är ett kräldjur som inte drar sig för att lura av gamla förvirrade människor deras hus om hon anser sig ha bättre rätt till det än vad ägaren har.
2021-03-12, 18:48
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Du fortsätter att vara bedrövligt trög. Klart att Notars värdering gäller för när de gjorde den och att de daterar bekräftelsen när de skickar den. Det finns inte en chans att ni ska få ihop ert idiotresonemang utan att Notar skulle konspirera med Ebba och då i efterhand skulle bekräfta hennes uppgifter.
Notar behöver ju inte konspirera. Det verkar Ebba göra så bra själv. Notar har väl aldrig utvalt sig om när deras värdering är gjord. Jag antar att det står i Notars som i den andra tydligt daterat när de besökte huset och vilka som medverkade.
2021-03-12, 18:49
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Så många gånger som det är skrivet så är vi nog alla medvetna om det.
Förstår du också att det är en värdering som kom i runda slängar ett halvår efter Notars värdering och att något kan vara värt x% mer eller mindre ett halvår senare?
2021-03-12, 18:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Förstår du också att det är en värdering som kom i runda slängar ett halvår efter Notars värdering och att något kan vara värt x% mer eller mindre ett halvår senare?
Jag förstår inte att huset är värderat så lågt som det är. Ett renoveringsobjekt på En sjötomt på landet en timma från Stockholm. Inte i ett sommarstuga område heller, utan ett boende som är fullt möjligt att göra om till året runt hus.
Jag håller med om att de olika värderingarna är intressanta. I synnerhet om Notars är gjord så sent som Aftonbladet påstår. Vem vet det kanske jobbar någon ur Ebbas kyrka på Notar.
2021-03-12, 18:55
Medlem
Citat:
Väninnan lär har vart hennes Stureplanspolare Margaux Dietz tillika syster med Theo Dietz vilken tog på sej uppdraget att skriva! Men han har därefter lagt sina ben på ryggen och flytt och vill inte veta av detta överhuvudtaget!
Hela historien stinker ju, det fattar alla förutom Ebbas Fans här på fb!
Köpekontrakt och köpebrev finns som standard!
2021-03-12, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Notar behöver ju inte konspirera. Det verkar Ebba göra så bra själv. Notar har väl aldrig utvalt sig om när deras värdering är gjord. Jag antar att det står i Notars som i den andra tydligt daterat när de besökte huset och vilka som medverkade.

Notars har aldrig besökt huset!
Ebba beställde en snabb "postordervärdering" men trodde att Notar skulle kunna backa datum på när de fick uppdraget, det är ivf vad jag tror!
2021-03-12, 18:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Notars har aldrig besökt huset!
Ebba beställde en snabb "postordervärdering" men trodde att Notar skulle kunna backa datum på när de fick uppdraget, det är ivf vad jag tror!
Då gick Notar enbart på den mysteriska värderingen som Ebba hänvisar till när hon skriver 2 värderingar. Den som många tror att systerns polare gav. Men som här kraftfull förnekats att det var han. ( ju kraftfullare dementi ju mer sanning tänker jag)
Så pinsamt för Notar.
2021-03-12, 19:03
Medlem
Citat:
Det skall alltid stå värdetidpunkt i en värdering....vi har ju inte Notars värdering så vi vet ju inte, men visst är det suspekt att först bara ta en muntlig (som oftast är gratis) värdering för att 2 månader senare be om att få den skriftlig.... jag tror inte den värderingen är så noga gjort om jag säger så, men som sagt vet vet ingen av oss eftersom den har liksom inte ens framkommit än och det är ju också märkligt...
2021-03-12, 19:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Strategin från Binninges sida är att dra ärendet i långbänk för att utsätta Ebba för maximal press. Men vad skulle hända om man slänger in Uppsala kommun som ny part med ett föreläggande på skrottippen som sen många år retat upp grannarna intill. Visserligen landar detta på Ebba, men hon kan i sin tur stämma Esb/ Binninge eftersom hon åtagit sig att forsla bort detta, men förhindrats av Binninge. Här kan man då påtala att Esb/Binninge:s obstruktion går ut över 3:e part, och bör ha företräde eftersom sjön som ligger i riskzonen betjänar många hushåll. Marielunds vänner kunde ju t.ex fundera på en grupptalan här också.

Synpunkter ?

Så länge Esbjörn drar i långbänk och har lagfart är det han som åker på vitet.
T.ex om det på måndag beslutas att fastighetsägaren vid vite om 50.000:- inom tre månader ska ha sanerat på fastigheten, faller det på lagfaren ägare och dit skickas även beslutet med rek.
Så om fastigheten då ändå inte är sanerats efter detta kommer vite utdömas till Esbjörn och då hjälper det inte att han efter detta ger ett köpebrev till Ebba, han var lagfaren ägare den tidpunkt då vitet utdömdes och det är hans vite att betala.
Om han inte skriver köpebrev åt Ebba fort som f**n efter beslutet, för då måste den nye ägaren få respit att sanera innan ett nytt vitesföreläggande ens kan fattas.
Som ny ägare måste man sen skyndsamt sanera och lämna in bevis till kommunen, kvitto på att t.ex förorenad jord lämnats till deponering så man inte får ett eget vite.
2021-03-12, 19:06
Medlem
Citat:
Väninnan lär har vart hennes Stureplanspolare Margaux Dietz tillika syster med Theo Dietz vilken tog på sej uppdraget att skriva! Men han har därefter lagt sina ben på ryggen och flytt och vill inte veta av detta överhuvudtaget!
Hela historien stinker ju, det fattar alla förutom Ebbas Fans här på fb!
Är det hon som är väninnan, blir hela denna historia riktigt tragikomiskt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in