2021-03-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ju inskrivet i WADAS:s statuter att dispenser (som det heter på svenska) kan beviljas enligt en internationell standard (ISTUE). Det är ju näppeligen självutnämna experter, så kallade »sektsperter« (varandra ryggdunkande skvallerkäringar i denna tråd) som ska avgöra det.

Beträffande en tidigare diskussion om huruvida Therese Johaug ska betraktas som »dopad« har jag kontaktat Sveriges Nationella Antidopingorganisation (Antidoping Sverige). Jag ställde en enkel fråga och fick ett bra svar.

Kod:
Fråga: Är Johaug att betrakta som dopad fastän det i processen fram till CAS-domen utgicks från att hennes vittnesmål var trovärdigt?

Svar: I vårt språkbruk säger vi inte att någon är dopad. Någon definition på dopad finns inte i regelverket.

Hela frågan och svaret finns här:

Så är det alltså, men »sektsperter« förbehåller sig väl rätten att själva tolka vad som gäller och godkänner sannolikt inte vad Antidoping Sverige förhåller sig till.

Ni får gärna själva kontakta Antidoping Sverige och konfrontera dem med det svar jag lagt ut här och som är underskrivet med ett veriferat namn från den organisationen. Jag lovar att jag kommer att skicka tillbaka svar till dem om någon skulle påstå att Antidoping Sverige skulle ha en annan uppfattning, så försök inte förfalska några svar. Det skulle i så fall strida mot regel 0.09. Falsk ryktesspridning i Flashbacks regelverk.

Det står alltså klart att Johaug inte ska betraktas som »dopad« med avseende på WADA:s kod enligt den organisation som företräder frågan i Sverige. Jag har sökt Johan Lindholm för att få hans svar på orsaken till att han i sin publikation väljer att explicit uttrycka att hon ska betraktas som »dopad« (även om han ju i praktiken backar från det i slutet på samma stycke), fast han alltså saknar stöd i WADA:s kod att fastslå det.

Johaug är alltså inte dopad, men fälld för att brustit i det strikta ansvaret, enligt den utredning och bedömning som skett efter de positiva proven lämnades i september 2016. Om det skulle vara på ett annat sätt vet ingen på Flashback. Det spelar ingen roll hur många källor som förnumstiga »sektsperter« letar fram och egenhändigt lägger ihop.

Var och en får han sin egen tro om Johaug, men fy fan vad mycket energi ni »sektsperter« lägger ned utan att det kommer att han någon som helst betydelse. För mig handlar det bara om att en spade är en spade och ska kallas för en spade.
”I vårt språkbruk”...................
😂😂😂😂
Citera
2021-03-12, 17:18
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Det finns ju inskrivet i WADAS:s statuter att dispenser (som det heter på svenska) kan beviljas enligt en internationell standard (ISTUE). Det är ju näppeligen självutnämna experter, så kallade »sektsperter« (varandra ryggdunkande skvallerkäringar i denna tråd) som ska avgöra det.

Beträffande en tidigare diskussion om huruvida Therese Johaug ska betraktas som »dopad« har jag kontaktat Sveriges Nationella Antidopingorganisation (Antidoping Sverige). Jag ställde en enkel fråga och fick ett bra svar.

Kod:
Fråga: Är Johaug att betrakta som dopad fastän det i processen fram till CAS-domen utgicks från att hennes vittnesmål var trovärdigt?

Svar: I vårt språkbruk säger vi inte att någon är dopad. Någon definition på dopad finns inte i regelverket.

Så är det alltså, men »sektsperter« förbehåller sig väl rätten att själva tolka vad som gäller och godkänner sannolikt inte vad Antidoping Sverige förhåller sig till.

Ni får gärna själva kontakta Antidoping Sverige och konfrontera dem med det svar jag lagt ut här och som är underskrivet med ett veriferat namn från den organisationen. Jag lovar att jag kommer att skicka tillbaka svar till dem om någon skulle påstå att Antidoping Sverige skulle ha en annan uppfattning, så försök inte förfalska några svar. Det skulle i så fall strida mot regel 0.09. Falsk ryktesspridning i Flashbacks regelverk.

Det står alltså klart att Johaug inte ska betraktas som »dopad« med avseende på WADA:s kod enligt den organisation som företräder frågan i Sverige. Jag har sökt Johan Lindholm för att få hans svar på orsaken till att han i sin publikation väljer att explicit uttrycka att hon ska betraktas som »dopad« (även om han ju i praktiken backar från det i slutet på samma stycke), fast han alltså saknar stöd i WADA:s kod att fastslå det.

Johaug är alltså inte dopad, men fälld för att brustit i det strikta ansvaret, enligt den utredning och bedömning som skett efter de positiva proven lämnades i september 2016. Om det skulle vara på ett annat sätt vet ingen på Flashback. Det spelar ingen roll hur många källor som förnumstiga »sektsperter« letar fram och egenhändigt lägger ihop.

Var och en får han sin egen tro om Johaug, men fy fan vad mycket energi ni »sektsperter« lägger ned utan att det kommer att han någon som helst betydelse. För mig handlar det bara om att en spade är en spade och ska kallas för en spade.

Takk for en meget interessant kommentar.
Denne WADAs definisjon som enkelte viser til er helt meningsløs, da det er en rekke tilfeller i regelverket som ikke har noe med doping i ordets betydning å gjøre i det hele tatt.

Vi står igjen med personer som tyr til "doping" om Johaugs sakstilfelle fordi det er i deres interesse å snakke henne ned, selv om hun er trodd på alle punkt i dommen. Så tvil om hennes prestasjoner. I like stor grad i Norge dessverre.
Og de dukker alltid opp når hun ha gjort gode prestasjoner. VGs Leif Welhaven er et godt eksempel på en slik person. Men de er ikke mange heldigvis.

Så også med astmadebatten.
Det er kun løpere som som har gjort gode prestasjoner som angripes - og de må være norske. Ikke Diggins eller Cologna (astma) eller Pärmakoski (TUE). Johaug som verken har TUE eller astma blir konsekvent pådyttet dette - for Välbe og Kowalczyk har fortalt at slik henger det sammen. Smålig.

Det hadde selvsagt ikke vært fordelaktig for henne å ha medfødt astma eller anstrengelsesastma heller.
Senast redigerad av Intervallstart 2021-03-12 kl. 17:21.
Citera
2021-03-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Takk for en meget interessant kommentar.
Denne WADAs definisjon som enkelte viser til er helt meningsløs, da det er en rekke tilfeller i regelverket som ikke har noe med doping i ordets betydning å gjøre i det hele tatt.

Vi står igjen med personer som tyr til "doping" om Johaugs sakstilfelle fordi det er i deres interesse å snakke henne ned, selv om hun er trodd på alle punkt i dommen. Så tvil om hennes prestasjoner. I like stor grad i Norge dessverre.
Og de dukker alltid opp når hun ha gjort gode prestasjoner. VGs Leif Welhaven er et godt eksempel på en slik person. Men de er ikke mange heldigvis.

Så også med astmadebatten.
Det er kun løpere som som har gjort gode prestasjoner som angripes - og de må være norske. Ikke Diggins eller Cologna (astma) eller Pärmakoski (TUE). Johaug som verken har TUE eller astma blir konsekvent pådyttet dette - for Välbe og Kowalczyk har fortalt at slik henger det sammen. Smålig.

Det hadde selvsagt ikke vært fordelaktig for henne å ha medfødt astma eller anstrengelsesastma heller.
Johaug är dömd för att ha brutit mot dopingreglerna. Punkt.

Att det i regelverket inte används det personifierade ordet ”dopad” innebär ju inte på något sätt att någon som bryter mot regelverket inte ska kunna kallas dopad.

Nån jävla måtta får det vara på ”undanflykter”, Johaug HAR brutit mot regelverket för doping och kan då med all rätt sägas ha varit dopad.

Edit.

Regelverket beskriver förseelsen som då benämns doping.

I regelverket behöver man inte använda den personifierad varianten som är dopad.

Rätt självklart när det är vilka förseelser som är brott mot regelverket som definieras i regelverket.
Senast redigerad av smokieknife 2021-03-12 kl. 17:50.
Citera
2021-03-12, 18:05
Medlem
Hihihi du mrWalkhim

Undrar vem det är som lägger mycket tid på flashback 😆

Orkar inte länka WADAs ”definition of doping” igen.

Det är inte antidoping sverige som dömt i målet.

Att du ställer en ledande fråga kan inte vi hjälpa.

Definitionen av doping är att bryta mot någon/några av punkterna 2.1-2.11

Detta har Johaug och Sundby gjort, end of discussion.
Citera
2021-03-12, 18:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Johaug är dömd för att ha brutit mot dopingreglerna. Punkt.

Ja det råder det ingen tvekan om. Hon har brutit mot det strikta ansvaret och dömts för det.
Citera
2021-03-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ja det råder det ingen tvekan om. Hon har brutit mot det strikta ansvaret och dömts för det.
Hon har alltså varit.............?
Citera
2021-03-12, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hon har alltså varit.............?

...oaktsam.

I övrigt hänvisar jag till svaret som gavs från Antidoping Sverige. Om du har problem med hur de ser på saken får du vända dig till dem. Det är dock de, inte du, som bestämmer den officiella hållningen. Vad du i din egen värld tycker är ju inget som andra behöver bry sig om.
Citera
2021-03-12, 18:21
Medlem
Citat:
...oaktsam.

I övrigt hänvisar jag till svaret som gavs från Antidoping Sverige. Om du har problem med hur de ser på saken får du vända dig till dem. Det är dock de, inte du, som bestämmer den officiella hållningen. Vad du i din egen värld tycker är ju inget som andra behöver bry sig om.
Du har inte ryggrad att benämna en som dopat sig vid dess namn.

Jag kan hjälpa dig.
Johaug har varit dopad.

Du verkar inte ha läst och förstått inlägget där jag skrev om skillnaden mellan orden doping resp. dopad.

Du får gärna komma med invändningar om det.

Antidoping Sverige svarar vad som står i regelverket och där används inte ordet dopad av den anledning jag nämnde i tidigare inlägg.

Det är inte så svårt att förstå.
Citera
2021-03-12, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har inte ryggrad att benämna en som dopat sig vid dess namn.

Jag kan hjälpa dig.
Johaug har varit dopad.

Vänd dig till Antidoping Sverige om du har problem, din förvirrade »sektspert«.
Citera
2021-03-12, 19:40
Medlem
Citat:

Kod:

Du vill med andra ord argumentera för ett alexanderhugg där ingen räknas som dopad. Typ som att man inte kan säga att någon är en brottsling, de är ju dömda för lite olika specifika saker. Ja med de glasögonen blir ju hela diskussionen ej relevant. Eller så kan man som journalisten Peterson utgå från wadas definition av doping och kalla både tex johaug och contador som dopade, likt väl även Fransson och gatlin. Denna definition törs jag säga ligger närmre folks allmänna uppfattning. Detaljer om i till vilken grad någons cover story är trovärdig eller inte brukar man ju skita i eftersom de flesta förstår att det är ovanligt med oavsiktlig doping. I johaugs fall är ju historien så upp åt väggarna tokig att minsta barn förstår att den inte stämmer.
Senast redigerad av grobiankungen 2021-03-12 kl. 19:44.
Citera
2021-03-12, 19:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du vill med andra ord argumentera för ett alexanderhugg där ingen räknas som dopad.

Jag berättar hur Antidoping Sverige ser på och tolkar språkbruket ur WADA-koden. De och ni »sektsperter« divergerar och jag ansluter mig till hur den officiella organisationen ser på saken.

Ungefär på samma sätt som jag inte delade Knutby-sektens syn på tingens väsen även om de tyckte att de hade rätt.
Citera
2021-03-12, 19:48
Medlem
Citat:
Nej, jag berättar hur Antidoping Sverige ser på och tolkar språkbruket ur WADA-koden. De och ni »sektsperter« divergerar och jag ansluter mig till hur den officiella organisationen ser på saken.

Ungefär på samma sätt som jag inte delade Knutby-sektens syn på tingens väsen även om de tyckte att de hade rätt.

Ja de säger att de i sitt eget språkbruk inte använder ordet dopad. Likt väl finns ordet och wadas definition så ditt inlägg och din fråga tillför inget i debatten... att säga att ordet inte ska användas när man diskuterar utifrån detaljnivå likt de gör. Nej det är klart men nu gäller det ordet doping som ett samlingsbegrepp. Och det ordet finns och används oavsett ADS interna språkbruk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in