Citat:
Ursprungligen postat av
V-Kint
Tror i och för sig att du har fel i sak här eftersom SVT bara angav att han varit dömd medan Busch väl uttalade att han varit dömd (eventuellt med preciserande av brottets karaktär som sexualbrott) och att han är nolltaxerare. Kombinationen av dessa kan tolkas som att syftet var att lyfta fram Binninge som klandervärd och då kan det utgöra förtal. Om brottet bedöms vara grovt kan det vara föremål för åklagare och allmän domstol. I annat fall kan det bli enskilt åtal, dvs att Binninge stämmer Busch. För att brottet skall vara grovt tar man bl a hänsyn till dess spridning, vilket tyvärr för Ebba är ganska stor eftersom hon har många följare, och om det funnits skälig anledning, vilket det sannolik inte gör. Men jag har liten insyn i ärekränkningsbrott så jag kan vara ute och cykla här.
Det beror nog på hur Binnige har formulerat sin stämning, om den är formulerad så den pekar specifikt på ett avslöjande om brottets karaktär eller avslöjande av den tidigare domen. Jag har svårt att tro att Binninge har specificerat i sin anmälan att det inte är domen utan rubriceringen av brottet som är förtalet.
Att säga att någon är nolltaxerare är inte grund för förtal, om Busch hade skrivit om skattebrott så hade det varit möjligt. Men det finns inget likhetstecken mellan att vara nolltaxerare och att ha undanhållit skatt. Den vanligaste anledningen till nolltaxering bör vara att man saknar inkomst. Det är inte heller grund för förtal.
Spridningen via SVT, och DN som SVT hänvisar till, har naturligtvis varit enormt mycket större än antalet följare på EB:s Facebook.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butt-och-sjodin-gar-samman