Citat:
Ursprungligen postat av
Hebdo
Man måste hålla två saker samtidigt i huvudet här. Vi kan kalla dem Lagen och Rätten.
Esbjörn är enligt Lagen ägare, men Ebba har ett avtal som är giltigt, så hon har Rätten. Rätten kommer med största säkerhet vinna, men först måste Lagen kolla hur det ligger till, och det hör man i kommande huvudförhandling.
Jag tycker det är en märklig slutsats som nu är vedertagen inom media och i hela samhället, om juridisk rätt kontra moral. Jag ser inte att Ebbas avtal ger henne per automatik juridiskt rätt och ägandeätt när hon nu sågs sig tvungen att inge en talan i domstol. Det hon har, är ett avtal om framtida äganderätt som måste utredas av domstol innan hon blir ägare med de privilegier en lagfart ger. Typ en option.
Ett avtal som ställt till med så mycket spektakel och elände kan inte leda per automatik till slutsatsen att Ebba Busch har juridiskt rätt, men moraliskt fel. Det är för mig värdenihilism, som sprids likt en Pandemi i ett land där man krattar manegen för ett laglöst land som tillämpar lagar med ont uppsåt.
Att utgå ifrån moral, och tycka det är logiskt att det kan vara så att lagar saknar moral eller förankring i det allmänna rättsmedvetandet ger en klar indikation på vart Sverige är på väg i en tid av politisk oro. I en tid man vårdslöst benämner oliktänkande som nazister och rasister, och slår sig för bröstet och tycker sig vara en moralisk stormakt.
Det intressanta historiskt sätt att många lagar i Tyskland var de samma före, under och efter tredje riket. Det var bara olika aktörer inom rättsväsendet som tillämpade lagarna olika.