2021-03-11, 21:43
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
De kanske tänkte att han kanske hade en bombväst på sig. Det kan ha varit därför de inte sköt mot bröstet.
Nu blir det lite killgissningar baserat på mångårig konsumtion av action och krigsfilm

Sprängs verkligen de vanligaste sprängmedel för att man skjuter på dem?

Om bombanordningen var känslig var det inte vanskligt att springa runt och hugga folk med kniv?

Skjuta självmordsbombare i benet??! Det kan inte vara det smartaste. Jag tror protocol är att man skjuter dem i huvudet asap så att man paralyserar dem från nacken och nedåt just like that. Jag tror snarare att det var för att han bara hade kniv och var på hyfsat tryggt avstånd som man bara sköt i benet.
Citera
2021-03-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
De kanske tänkte att han kanske hade en bombväst på sig. Det kan ha varit därför de inte sköt mot bröstet.

Seriöst?
Förmodligen siktade polisen mot bröstet/bålen men träffade istället benet, vilket är fullt förståeligt i en stressad situation. Vid utbildning och övning så är det skjutning mot bål/bröst som gäller i första hand, lemmar och huvud är svårt att träffa och ännu svårare i en faktisk situation. Om målet är att oskadliggöra så fort som möjligt gör man det inte genom att försöka träffa något annat än bål/bröst.

Folk kanske ska sluta titta på actionfilm...
Citera
2021-03-12, 01:06
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelkrumelur
Seriöst?
Förmodligen siktade polisen mot bröstet/bålen men träffade istället benet, vilket är fullt förståeligt i en stressad situation. Vid utbildning och övning så är det skjutning mot bål/bröst som gäller i första hand, lemmar och huvud är svårt att träffa och ännu svårare i en faktisk situation. Om målet är att oskadliggöra så fort som möjligt gör man det inte genom att försöka träffa något annat än bål/bröst.

Jag tror inte de siktar på bålen jämnt, möjligen om det är folk bakom. Om du läser skjutkungörelsen så ser du att de har hög prio på att skada så lite som möjligt. Jag vet inte var de var exakt men var det lite avlägset utan folk bakom och bara kniv så tror jag de kan få svårt att motivera något annat.

De borde dock ha dödat honom ändå imho, var det bara snutar som såg det hade kunnat frisera det lite
Senast redigerad av smoerrebom 2021-03-12 kl. 01:08.
Citera
2021-03-12, 04:00
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Sådana skulder är något du precis hittade på. Låter inte så värst troligt öht.

Du tror väl inte på allvar att dessa flyktingsmugglare hjälper folk att emigrera och tar betalt i efterhand? Det är ett medvetet val att göra affär med ljusskygga entreprenörer och självklart betalar man före, inte efter.

Frapperande att behöva läsa din krumbuktande försök till ursäkt för dådet måste jag säga, äcklande rent av.
Skulle ju faktiskt kunna vara så att familjen ställt upp med "lån och pengar till framtida möjligheter", och afghanen trott på lögnerna och nu blivit besviken. Absolut har Zaedrews på så vis ganska klart för sig. Det är inte någon variant av Klarna avbetalning vi talar om.
Citera
2021-03-12, 08:56
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Är det bekräftat att afghanen hävde ur sig ett antal Allahu Akbar medan han högg ner sju slumpvis utvalda offer?
Citera
2021-03-12, 09:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Är det bekräftat att afghanen hävde ur sig ett antal Allahu Akbar medan han högg ner sju slumpvis utvalda offer?
Ett av offren har berättat det i en intervju med Lamotte. Men de vanliga filurerna här påstår givetvis att vittnet ljuger.

Vi får nog vänta till FUP:en innan vi kan avgöra säkert vad det vittnats om. För i motsats till de flesta andra liknande fall så har media avstått från att intervjua offren.
Citera
2021-03-12, 13:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ett av offren har berättat det i en intervju med Lamotte. Men de vanliga filurerna här påstår givetvis att vittnet ljuger.

Vi får nog vänta till FUP:en innan vi kan avgöra säkert vad det vittnats om. För i motsats till de flesta andra liknande fall så har media avstått från att intervjua offren.

Eller att Lamotte ljuger. ”Vittnet” kan ju också ljuga på det viset att han inte var på platsen överhuvudtaget. Har inte framgått om eller hur Lamotte verifierat det.

Men man bör nog inte säga att någon ljuger här. Det kan mycket väl visa sig stämma. Att uppgiften mig veterligen fortfarande endast kommer från ett håll gör ändå, tycker jag, att man bör förhålla sig lite kritisk.
Citera
2021-03-12, 13:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eller att Lamotte ljuger. ”Vittnet” kan ju också ljuga på det viset att han inte var på platsen överhuvudtaget. Har inte framgått om eller hur Lamotte verifierat det.

Men man bör nog inte säga att någon ljuger här. Det kan mycket väl visa sig stämma. Att uppgiften mig veterligen fortfarande endast kommer från ett håll gör ändå, tycker jag, att man bör förhålla sig lite kritisk.
Jag vet inget om Lamottes IQ. Men att ljuga om en sån här grej, som man VET kommer att avslöjas så fort det släpps en FUP kräver nog att man närmast är efterbliven.

edit.
"Vittnet" skall, vad jag förstå, vara ett av offren.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2021-03-12 kl. 13:22.
Citera
2021-03-12, 13:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelkrumelur
Seriöst?

Det kan också vara så att i den här situationen så förelåg ingen direkt fara för någon annan. Man hade därför råd att sikta på benen. Skulle han med dragen kniv sprungit mot någon annan så skulle det bli mer akut.
Citera
2021-03-12, 13:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag vet inget om Lamottes IQ. Men att ljuga om en sån här grej, som man VET kommer att avslöjas så fort det släpps en FUP kräver nog att man närmast är efterbliven.

Om det nu är så att vittnet uppgett detta för Lamotte, hur vet du då att det skulle framgå i FUP?

Vittnet kanske inte berättar det i förhör?

Lamotte kan också också hävda att vittnesmålet inte verkar ha antecknats i förhöret ”Eventuellt har det tagits bort efter order från högsta polisledningen”, vilket Lamottes fans sannolikt snabbt skulle acceptera.

Eller bara ”Jag vet bara vad den skadade sa till mig, varför det inte framgår i förundersökningsprotokollet vill jag inte spekulera i.” Med hänvisning till källskyddet kan han heller inte säga vilket av brottsoffren som uppgett detta.

Finns många utvägar! Men om det inte står något om det i FUP så tror jag ändå faktiskt inte att det blir någon vidare affär av det.
Citera
2021-03-12, 17:40
Medlem
Citat:
Om det nu är så att vittnet uppgett detta för Lamotte, hur vet du då att det skulle framgå i FUP?

Vittnet kanske inte berättar det i förhör?

Lamotte kan också också hävda att vittnesmålet inte verkar ha antecknats i förhöret ”Eventuellt har det tagits bort efter order från högsta polisledningen”, vilket Lamottes fans sannolikt snabbt skulle acceptera.

Eller bara ”Jag vet bara vad den skadade sa till mig, varför det inte framgår i förundersökningsprotokollet vill jag inte spekulera i.” Med hänvisning till källskyddet kan han heller inte säga vilket av brottsoffren som uppgett detta.

Finns många utvägar! Men om det inte står något om det i FUP så tror jag ändå faktiskt inte att det blir någon vidare affär av det.

Oavsett, skulle det framkomma i en FUP så betyder det bara att Lamotte inte ljög och att det svenska MSN ”locket på” fungerade alldeles förträffligt ännu en gång.

Man undrar ju vilka uppgifter som nådde våra kära partiledare under dagen som fick dom att gå ut och kommentera händelsen och sedan förneka påståendet om misstänkt terrorbrott.

Kan det ha handlat om GM’s etnicitet?
Citera
2021-03-12, 17:48
Medlem
Citat:
Det kan också vara så att i den här situationen så förelåg ingen direkt fara för någon annan. Man hade därför råd att sikta på benen. Skulle han med dragen kniv sprungit mot någon annan så skulle det bli mer akut.

Så kan det ju vara. Men även om en gärningsman står helt stilla är det inte helt enkelt att träffa ett ben. Ännu mindre när den som skjuter har förhöjd puls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in