2021-03-12, 10:00
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Merrill Lynch?

Haha jag fattar inte, vad menar du?
Citera
2021-03-12, 10:26
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Haha jag fattar inte, vad menar du?
Tänkte om det är hos dom du handlar men såg ju nu att dom såldes fan 2008 till BofA.
Citera
2021-03-12, 11:03
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Beror på mäklare och om du har kredit kopplat till kontot.
Exakt courtage är ju omöjligt för mäklaren att veta om du har en rörlig del, detta eftersom mäklaren så klart inte vet i förväg exakt på vilken nivå som avslutet kommer ske.
Vissa mäklare slår också ihop alla avslut i ett värdepapper under dagen och ger dig ett totalt courtage för hela volymen.
Är du orolig över att hamna någon krona negativt på kontot så får du ta höjd för det och köpa för lite mindre än du hade tänkt.
Annars är det ju bara att betala in de få kronorna dagen efter när man ser att det är minus likvider på kontot.

Jag brukar lägga order på exakt det belopp som jag vill handla för, sedan får courtaget bli vad de blir. Går det över så belastas krediten men det är så löjligt lite pengar nuförtiden mot för 25 år sedan när man var fresh i gamet så jag har ingen brådska det kan ligga en dollar eller två och ticka ränta på krediten tills nästa gång jag gör en insättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
I många fall görs ingen saldokontroll mot ditt konto som även inkluderar courtaget. Givetvis måste du ha täckning för din order*, men hos många mäklare finns det risk för att du blir övertrasserad när avgifterna väl dras i slutet av dagen.
*Givet att du inte har kredit, men då nyttjar du ju krediten istället.

Men det är helt klart en teknisk fråga som kan skilja sig mäklare för mäklare.
Tack! Tänkte ifall det fanns någon form av "faktura" som man kunde betala senare så att man kan lägga en sådan stor order som möjligt med pengarna man har tillgängligt istället för att hålla en slant likvid.
Citera
2021-03-12, 12:07
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Tänkte om det är hos dom du handlar men såg ju nu att dom såldes fan 2008 till BofA.

Yes precis, blast from the past

Nej kör lite blandat men mest IBKR.
Citera
2021-03-12, 12:08
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Tack! Tänkte ifall det fanns någon form av "faktura" som man kunde betala senare så att man kan lägga en sådan stor order som möjligt med pengarna man har tillgängligt istället för att hålla en slant likvid.

Som sagt så brukar det inte vara hela världen om du ligger -100 spänn eller vad det nu blir med likvider, mäklaren brukar inte bry sig (du har ju värdepapper som säkerhet), om de skulle bry sig är väl det värsta att du får ett samtal om inbetalning samt 6% årsränta på 100 spänn

Men dubbelkolla med din bank så klart! Men skulle bli extremt förvånad om det blev tvångsförsäljning pga. courtage dras.
Citera
2021-03-12, 18:33
Medlem
Luxuss avatar
Har haft ett gäng recipharm på mitt ISK. Nu hsr de tydligen avnoterats då eqt köpt upp dem.
Står i nåt pressmeddelande att de kommer tvångsinlösas i framtiden- men just nu ligger de som okategoriserade värdepapper.

Vad händer nu? Flyttas de till ett vanligt aktiekonto innan de löses in så att jag måste ta upp allt i nån kommande deklaration eller löser sig allt automagiskt? Ligger på avanza just nu
Citera
2021-03-12, 21:31
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Har haft ett gäng recipharm på mitt ISK. Nu hsr de tydligen avnoterats då eqt köpt upp dem.
Står i nåt pressmeddelande att de kommer tvångsinlösas i framtiden- men just nu ligger de som okategoriserade värdepapper.

Vad händer nu? Flyttas de till ett vanligt aktiekonto innan de löses in så att jag måste ta upp allt i nån kommande deklaration eller löser sig allt automagiskt? Ligger på avanza just nu

Ofta räknas aktierna om och omvandlas per automatik till nya aktier i det bolag som köpt upp det gamla bolaget, om det är börsnoterat d.v.s. Sker inte detta så brukar aktierna omvandlas till s.k. OTC-aktier och har man då initialt handlat dessa från ett ISK-konto så kan man enbart sälja aktierna.

I ditt fall verkar det dock som att tvångsinlösen kommer att ske, utifrån det du beskriver.

"Tvångsinlösenprocessen börjar med att det köpande bolaget avnoterar det uppköpta bolaget från börsen. Processen är långdragen och pågår ofta i mellan 6-24 månader. Under denna period sker ingen organiserad handel i aktien, däremot har du möjlighet att försöka hitta en köpare privat. När processen är klar får de kunder som inte accepterade erbjudandet sina pengar. Vid tvångsinlösen sker utbetalningen alltid i likvida medel."

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/borsintroduktioner-emissioner-foretagshandelser/vad-ar-uppkop.html#vad-ar-tvangsinlosen-och-varfor-gor-man-det

Ofta betalas pengarna ut som likvida medel sedan direkt till ditt ISK-konto. Om så är fallet så behöver du inte deklarera detta utan det är det totala "värdet" på ditt ISK-konto som schablonbeskattas.

Men kolla gärna med Avanzas kundtjänst exakt hur det ser ut i ditt fall. Har inte läst igenom avtalet från Recipharm.
Citera
2021-03-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA

Tycker inte att det känns värt att planera för att övertrassera. Bättre i så fall att du signerar kreditavtal och har ett utrymme där.
Citera
2021-03-13, 01:46
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Tycker inte att det känns värt att planera för att övertrassera. Bättre i så fall att du signerar kreditavtal och har ett utrymme där.

Mina konton övertrasseras ofta efter att courtage och valutaväxling skett. Brukar vara lugnt om man stoppar in kosing inom 24-48 timmar. Jag själv har aldrig åkt på någon övertrasseringsavgift, men brukar vara snabb med att sätta in likvida medel om det krävs, vilket rekommenderas. Avgifterna vid övertrassering är inte skyhöga, men otroligt onödiga.
Citera
2021-03-13, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Mina konton övertrasseras ofta efter att courtage och valutaväxling skett. Brukar vara lugnt om man stoppar in kosing inom 24-48 timmar. Jag själv har aldrig åkt på någon övertrasseringsavgift, men brukar vara snabb med att sätta in likvida medel om det krävs, vilket rekommenderas. Avgifterna vid övertrassering är inte skyhöga, men otroligt onödiga.

Ja, jag tror heller inte att det är någon katastrof. Mäklarna bryr sig inte nämnvärt om så små pengar.
Citera
2021-03-15, 21:31
Medlem
När man använder SMA 50/200, är det då nån särskild tidsperiod som borde användas? Jag jämförde mellan 3 och 6 månader på en aktie och då möttes inte 50 och 200 på exakt samma ställen så tidsperspektiv verkar ju göra någon slags skillnad
Citera
2021-03-15, 22:26
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
När man använder SMA 50/200, är det då nån särskild tidsperiod som borde användas? Jag jämförde mellan 3 och 6 månader på en aktie och då möttes inte 50 och 200 på exakt samma ställen så tidsperspektiv verkar ju göra någon slags skillnad

Det beror egentligen helt på investeringshorisont och vilken tidsgraf/interval du använder. Intradagshandlar du kan t.ex. en interval på 1 min vara nödvändigt, då får man gå efter hur moving average ser ut utifrån dessa parametrar.

Kikar man på golden och death cross (vilket jag gissar på att du menar när 50 möter 200 t.ex.) så kommer mycket riktigt att linjerna för moving average att se olika ut beroende på ditt inställda "interval". Detta beror på att beräkningen ofta sker för stängningskurser (som det ditt interval är inställt på, t.ex. 1 min, 1 h, 1 dag o.s.v.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in